ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН

Про матеріал
Стаття пошуку нових шляхів і ресурсів, суттєвих змін у підготовці майбутніх вчителів, запровадження форм навчання, які сприяли б їхньому саморозвитку, самовдосконаленню, формуванню навичок творчого розв’язання професійних завдань.
Перегляд файлу

Базеко І.М. директор

загальноосвітньої школи І-ІІІ ступені в № 2

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області

 

ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН

Актуальність: Сучасна соціально-економічна ситуація, що склалася в нашій країні, потребує сутнісних змін у всіх сферах суспільного життя, в тому числі й в освіті. Нагальні вимоги до сучасних освітніх установ були сформульовані в Законі України «Про освіту» та конкретизовані в національній доктрині освіти [3]. Трансформацій в Україні вимагають пошуку нових шляхів і ресурсів, суттєвих змін у підготовці майбутніх вчителів, запровадження форм навчання, які сприяли б їхньому саморозвитку, самовдосконаленню, формуванню навичок творчого розв’язання професійних завдань. З огляду на це зростає відповідальність вищої школи за формування особистості професіонала, здатного до творчості, спроможного знаходити в роботі з дітьми нові креативні засоби, оригінальні й високопродуктивні форми і способи взаємодії [7]. 

Постановка проблеми. На сучасному етапі реформування освітньої галузі України одним із важливих завдань є формування вчителя нової генерації, здатного до реалізації новітніх підходів у навчанні майбутніх поколінь. В умовах Концепції Нової української школи розширюються функції та можливості вчителя, з’являються нові соціально-професійні ролі педагога в освітньому процесі. Сучасний вчитель – це агент змін, тьютор, фасилітатор, модератор, коуч, ментор [4]. У «Педагогічній Конституції Європи» влучно зазначено, що «майбутнє кожного народу, країни і співдружність народів значною мірою залежать від якісної підготовки майбутніх педагогів» З огляду на євроінтеграційні прагнення України, врахування сучасних тенденцій в освіті провідних країн Європи, спостерігаються  позитивні зміни  при підготовці майбутніх педагогів у вітчизняних університетах. У  контексті підвищення уваги до природничої освіти учнів та студентів назріла необхідність удосконалити підготовку вчителів природничих предметів, наповнити її новими формами, методами та технологіями [2]. 

Результати дослідження.

Українська школа буде успішна, якщо до неї прийде успішний вчитель. Він – успішний вчитель і фахівець – вирішить дуже багато питань щодо якості викладання, обсягу домашніх завдань, комунікації з дітьми та адміністрацією школи. До дітей має прийти людина-лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет, яка його фахово викладає. Усі ці вимоги виховуються в майбутніх педагогах закладам освіти вищого рівня [4].

Професійна підготовка майбутнього вчителя перш за все передбачає оволодіння загальнонауковими та професійними компетентностями, які забезпечують розвиток його професіоналізму. В сучасних умовах розвитку вітчизняної вищої освіти надзвичайно важливо зрозуміти як саме повинна змінитися професійно-педагогічна діяльність, оскільки вчитель в умовах Нової української школи є основним «агентом» змін. Тому, цілком очевидно, що в даному контексті необхідними є докорінний перегляд, практичне вдосконалення та розширення змісту професійної підготовки майбутнього вчителя біології, здатного забезпечувати якісну природничо-наукову освіту [1].

Вітчизняна система підготовки вчителів природничих дисциплін у закладах вищої освіти базується на положеннях сучасних міжнародних і національних нормативних документів, а саме: Болонської декларації «Європейський простір у сфері вищої освіти» (1999), «Про встановлення Європейської кваліфікаційної структури для можливості отримання освіти протягом усього життя» (2008), Закону України «Про вищу освіту» (2014), «Національної стратегії розвитку освіти України на 2012-2021 рр.» (2012), Закону України «Про освіту» (2017), Концепції розвитку педагогічної освіти (2018) [9].

У вищих навчальних закладах європейського освітнього простору підготовка майбутніх учителів біології здійснюється в університетах, вищих педагогічних школах, інститутах та інших вищих навчальних закладах. Майбутні вчителі опановують цикл загальних та фахових дисциплін, а також дисципліни психолого-педагогічної та методичної підготовки. Методичну підготовку майбутніх учителів біології тлумачимо як цілеспрямоване формування в студентів методичних компетентностей у контексті розв’язання методичних задач зі шкільного курсу біології [2].

У статті 2.2. Педагогічної Конституції Європи вказано, що «центром педагогічної освіти та різних форм підготовки педагога у її рамках є формування особистості вчителя – людини високого рівня освіти, загальнокультурної підготовки, високих духовних і моральних якостей, здатного до навчання та виховання дітей, молоді та студентів відповідно до вимог ХХІ століття» [6].

Основне завдання вітчизняних навчальних закладів-це випуск сучасних вчителів, які  повинні не лише навчати та виховувати учнів під час освітнього процесу, а й формувати у них ключові компетентності і світогляд на основі загальнолюдських та національних цінностей [5]. Ключові компетентності  у галузі природничих наук окреслено в Державному стандарті повної загальної середньої освіти. В документі передбачено  формування наукового світогляду; здатність і готовність застосовувати відповідний комплекс наукових знань і методологій для пояснення світу природи; набуття досвіду дослідження природи та формулювання доказових висновків на основі отриманої інформації; розуміння змін, зумовлених людською діяльністю; відповідальність за наслідки такої діяльності [8].  

Висновки:

Методична підготовка майбутніх вчителів природничих дисциплін має велике значення. Ті задачі, які ставить перед собою сучасна освіти можна реалізувати лише змінивши підхід у підготовці самих спеціалістів. Класична система підготовки і викладання не спроможна зацікавити сучасних учнів навчатися. Сучасна природнича освіта орієнтована на формування особистості учня, який знає та розуміє основні закономірності живої і неживої природи, володіє певними вміннями її дослідження, виявляє допитливість, на основі здобутих знань і пізнавального досвіду усвідомлює цілісність природничо-наукової картини світу, здатен оцінити вплив природничих наук, техніки і технологій на сталий розвиток суспільства та можливі наслідки людської діяльності у природі, відповідально взаємодіє з навколишнім природним середовищем [8]. Реалізація цих принципів можлива під контролем сучасного вчителя.

Отже, з прийняттям закону України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Концепції НУШ роль сучасного вчителя дещо змінилася. Так, вчитель продовжує навчати учнів, але в іншій ролі. Щоб бути в нових ролях, вчителю потрібно змінюватися, а закладам вищої освіти готувати майбутніх педагогів за новими стандартами. Тільки пройшовши відповідне навчання, постійно розвиваючись та вдосконалюючись ми отримаємо учителя-агента змін, який зможе творчо працювати та реалізовувати поставленні вимоги. А на допомогу йому повинні прийти батьки, колеги, здобувачі освіти. Лише в команді можна досягти змін та отримати результат.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1.Граматик Н.Професійна підготовка майбутнього вчителя біології: базові теорії природничо-наукового дискурсу. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-66-2019-15.pdf

2.Грицай Н. Б. Теорія і практика методичної підготовки майбутніх учителів біології: монографія/Н. Б. Грицай. – Рівне : О. Зень, 2016. – 440 с.

3. Дубасенюк О.А. Інновації в сучасній освіті//Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць/за заг. ред. О.А. Дубасенюк. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – С. 12-28

4.Концепція Нової української школи. – Режим доступу: https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf

5.Наказ МОН «Професійний стандарт вчителя» [Електронний ресурс] – Режим доступу

https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf

6.Педагогічна Конституція Європи. Преамбула // Вища освіта України. – 2013. – № 3. – С. 111–116.

7.Підготовка майбутніх педагогів у контексті стандартизації початкової освіти: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції з міжнародною участю. – Бердянськ, 2018. – 247 с.

8.Постанова Кабінету Міністрів України «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіті» [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

9.Ю. П. Шапран, Л. І. Довгопола Практичний аспект професійної підготовки вчителів біології: монографія. Переяслав: ФОП Домбровська Я. М., 2020. 198 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 квітня 2021
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку