Методична розробка на тему: «РОБОТА З УЧНЯМИ "ГРУПИ РИЗИКУ"»

Про матеріал
У методичній розробці подані матеріали по роботі з учнями "групи ризику", а саме: поняття «діти «групи ризику», фактори та причини виникнення категорії дітей «групи ризику», критерії визначення учня "групи ризику", методика первинної діагностики та виявлення дітей „групи ризику”, рекомендації вчителям щодо роботи з учнями, яких відносять до «групи ризику».
Перегляд файлу

Управління освіти Криворізької міської ради

Відділ освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради

Криворізька гімназія № 127

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

на тему:

«РОБОТА З УЧНЯМИ ГРУПИ РИЗИКУ »

 

C:\Documents and Settings\Gimnaziya127\Рабочий стол\419249_426207117424960_1448325904_n.jpg

                                                         Підготувала:

                                                                      практичний психолог

                                                 КГ № 127

                                                 Ліпко А.В.

 

 

м. Кривий ріг

2016 рік


Зміст



1. Поняття «діти «групи ризику»»………………………………...3


2. Фактори та причини виникнення категорії дітей «групи ризику» ……………………………………………………………..5

 

3. Критерії визначення  учня "групи ризику"…………………….8

 

4. Методика первинної діагностики та виявлення дітей „групи ризику” (М.І. Рожков, М.А. Ковальчук)………………………….9

 

5. Рекомендації вчителям щодо роботи з учнями, яких відносять до «групи ризику»………………………………………………...15



Література…………………………………………………………16

 

1. Поняття діти «групи ризику»


 Одним з найбільш важливих і в той же час найбільш складних напрямків професійної діяльності практичного психолога є психолого-педагогічна робота з дітьми, яких так чи інакше завжди виділяють в самостійну категорію, але називають при цьому по-різному: важкі, важковиховувані, педагогічно запущені, проблемні, дезадаптовані, діти з відхиленнями в (девіантною) поведінкою, діти групи ризику та ін..
 Різні назви відображають різні точки зору на цю категорію дітей, які, у свою чергу, зумовлюють і різні підходи в роботі з ними. Так, визначення «важкі», «важковиховувані», «педагогічно занедбані», «проблемні» дано таким дітям з позиції педагога, для якого вони створюють особливі труднощі, проблеми та незручності в роботі і цим виділяються серед «звичайних» дітей. Така точка зору лежить в основі традиційних педагогічних підходів відносно цих дітей, які в кінцевому підсумку, як правило, зводилися до ізоляції «звичайних» дітей від «важких», наприклад, до виключення останніх зі школи. Оскільки їх важко виховувати, до них повинні застосовуватися особливі заходи виховного впливу (нерідко за участю міліції).
 Поняття «дезадаптовані діти» та «діти з девіантною поведінкою» мають соціальний, або скоріше соціально-психологічний, відтінок і характеризують дану категорію дітей з позиції соціальної норми, а точніше - невідповідності їй. Найбільш характерними проявами соціальної та психолого-педагогічної дезадаптації цих дітей є їх агресивна поведінка, конфлікти з вчителями і однолітками, вживання алкоголю і наркотиків, вчинення правопорушень (бійки, крадіжки, шахрайство тощо), невідвідування школи, бродяжництво, спроби суїциду і т. д..

 
 Одним з найпоширеніших і при цьому самим невизначеним серед іменувань даної категорії дітей є поняття «діти групи ризику».


 Слово «ризик» означає можливість, велику ймовірність чого-небудь, як правило, негативного, небажаного, що може відбутися або не відбутися. Тому коли говорять про дітей групи ризику, мається на увазі, що вони знаходяться під впливом деяких небажаних факторів, які можуть спрацювати або не спрацювати. При цьому мова фактично йде про два аспекти.
 Перший аспект - це ризик для суспільства, який створюють діти даної категорії. Поняття «група ризику» з'явилося ще в радянський період саме в контексті пріоритету суспільних інтересів. Це поняття дозволяло виділяти категорії людей, родин тощо, поведінка яких могло становити потенційну небезпеку для оточуючих і суспільства в цілому, оскільки суперечило загальноприйнятим соціальним нормам і правилам.
 Другий аспект - і саме під цим кутом зору проблема постала найбільш опукло останнім часом - той ризик, якому самі діти постійно піддаються в суспільстві: ризик втрати життя, здоров'я, нормальних умов для повноцінного розвитку.
 


 

2. Фактори та причини виникнення категорії дітей «групи ризику»


 Дитина перебуває під впливом навколишнього середовища увесь час свого існування. Причому це середовище носить не скільки природний, біологічний характер, скільки соціальний, і від цих соціальних параметрів, в тому числі і виховних складається його успішність, або неуспішність у сучасному становленні його, як особистості.
 Діти набувають «непривабливий» соціальний образ не тому, що вони такими народжуються, а під впливом різних, головним чином, не залежних від них факторів ризику. Серед цих факторів можна виділити наступні основні групи:
• медико-біологічні (стан здоров'я, спадкові і вроджені властивості, порушення в психічному і фізичному розвитку, травми внутрішньоутробного розвитку і т.д.);
• соціально-економічні (матеріальні проблеми сім'ї, несприятливий психологічний клімат у сім'ї, аморальний спосіб життя батьків, непристосованість до життя в суспільстві і т.д.);
• психологічні (неприйняття себе, невротичні реакції, емоційна нестійкість, труднощі спілкування, взаємодії з однолітками і дорослими тощо);
• педагогічні (невідповідність змісту програм освітньої установи та умов навчання дітей їх психофізіологічних особливостей, темпу психічного розвитку та навчання дітей; відсутність інтересу до навчання, закритість для позитивного досвіду, невідповідність образу школяра і т.д.).
 Саме під впливом цих факторів діти опиняються в групі ризику. Зазвичай сюди відносять такі категорії дітей:
• діти з проблемами у розвитку, не мають різко вираженою клініко-патологічної характеристики;
• діти, які залишилися без піклування батьків у силу різних не мають юридичної сили обставин;
• діти з неблагополучних, асоціальних сімей;
• діти з сімей, які потребують соціально-економічної та соціально-психологічної допомоги та підтримки.
 Процес розвитку особистості залежить від навколишнього соціального простору, суб'єктами якого є сім'я, школа, однолітки, сама дитина та ін Співвідношення різноспрямованих впливів (як позитивних, так і негативних) у зазначеному просторі багато в чому визначає можливі варіанти формування особистості. Моральна, позитивно орієнтоване середовище сприятливо впливає на формування особистості дитини.
 Однак соціальному педагогу найчастіше доводиться мати справу з дітьми, підлітками, соціальний простір яких залишає бажати кращого. Звідси і відхилення в поведінці. Наведемо деякі причини таких девіацій (відхилень):


· Відхилення від норми в стані здоров'я (порушення в фізичному і (або) психічне здоров'я, невідповідність фізичному розвитку, відставання в рості, акцентуація характеру);


· Порушення в сфері міжособистісних взаємин (не популярний, не прийнятий, нехтуємо, ізольований в класному колективі, що примикає ціною жертв, втрат; командують, відкидає в групі вільного спілкування (тусовка); конфліктний, відчужений, безконтрольний, якого виключають, з сім'ї);


· Помилки педагогів (перевищення педагогічної влади; позбавлення дитини індивідуальних стимулів; покарання як приниження особистості учня; суперечливість пропонованих вимог; поверхневе знання особливостей учня, конфліктні відносини між батьками учня і вчителями або між учнем і вчителями та ін);


· Помилки сімейного виховання («заласканное дитинство», «задавлене дитинство», «загублене дитинство», «самотнє дитинство», «байдуже дитинство»); відсутність у батьків елементарних психолого-педагогічних знань, перекладання турбот про виховання на школу; відсторонення підлітка від фізичного домашньої праці; конфлікти в сім'ї та ін;


· Соціальні причини (протиріччя в суспільстві, в мікросоціумі);


· Психотравмуючі ситуації (розлучення батьків, смерть близьких, зміна місця проживання і т. д.).
Нерідко в результаті перерахованих вище причин підлітки вступають у конфлікт із законом. В основі протиправної поведінки неповнолітніх лежать мотиви, зумовлені: навіюванням, наслідуванням, імпульсивністю, мотиви ситуаційного характеру, помилкового самоствердження, груповоїповедінки.
 З віком така поведінка поступається місцем поведінки «раціональному», тобто заздалегідь спланованим, умисним. Мотивація заздрості, користі, вигоди стають основними, а помста, озлобленість, ревнощі змінюють негативний самоствердження і браваду.


 Такі діти, як правило, позбавлені нормальних умов для розвитку, що і призводить до, різного роду негативних наслідків психологічного та соціального характеру.


 Це поняття висвічує як головне долю самої дитини, його неоднозначну, ризикову соціальну перспективу. Така дитина потребує допомоги, спрямованої, з одного боку, на зміну важкій життєвій або соціально небезпечної ситуації, в якій він опинився, а з іншого - на мінімізацію його соціальних, психологічних і педагогічних проблем і труднощів з метою їх поетапного освоєння та дозволи. Тому такі діти потребують коригування їх соціального функціонування і поведінки, або ширше - процесу їх соціалізації. Тобто головна мета при такому підході - пристосувати, адаптувати їх до соціуму, зробити так, щоб їх поведінка не виходило за рамки соціальної норми, не перешкоджало встановленню нормальних відносин з оточуючими.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


3. Критерії визначення  учня "групи ризику"

 

 

  1. Неуспішність з навчальних дисциплін.
  2.  Систематичний пропуск уроків.
  3. Відсутність поведінкових паттерні, що стосуються моральних, соціо-культурних норм.
  4. Створення дисгармонійної поведінкової атмосфери в учнівському колективі.
  5. Вербальні й невербальні вияви агресії.
  6. Наявність проблем у психічному контексті:
    • відсутність конструктивних комунікативних навичок;
    • відсутність мотивації до навчання й особистісного росту;
    • відсутність навичок самостійного вирішення конфліктних ситуацій;
    • акцентуації;
    • неврози;
    • неврастенії;
    • «важковиховуваність як індикатор внутрісімейних проблем;
    • відмовляється від допомоги фахівців за наявності проблемної ситуації.
  7. Уживання алкоголю, тютюну, наркотиків.
  8. Схильність до бродяжництва, вимагання.
  9. Зв'язок із злочинними угрупуваннями.

10.Участь у розповсюдженні наркотичних речовин.

11.Помічений у насильстві.

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Методика первинної діагностики та виявлення дітей „групи ризику” (М.І. Рожков, М.А. Ковальчук)

 

Вікові межі: учні підліткового віку.

 Інструкція: „Вам пропонуються питання, які стосуються різних сторін Вашого життя та особливостей Вашої поведінки. Якщо Ви щиро відповісте на кожне питання, у Вас буде можливість краще дізнатися про самого себе.

 Тут немає правильних чи неправильних відповідей. Відповідайте на кожне питання наступним чином: якщо згідні, відповідайте „так”, якщо не згідні – „ні”.

 Працюйте швидко, довго не роздумуйте”.

 

  1. Чи вважаєш ти, що людям можна довіряти?
  2. Чи вважаєш ти, що єдиний спосіб досягти чогось в житті – це турбуватися насамперед про себе?
  3. Чи легко ти заводиш друзів?
  4. Чи важко тобі говорити людям „ні”?
  5. Чи часто хтось із батьків несправедливо критикує тебе?
  6. Буває так, що твої батьки неприязно ставляться до твоїх друзів, з якими ти зустрічаєшся?
  7. Чи часто ти нервуєшся?
  8. Чи бувають у тебе зміни настрою без причини?
  9. Зазвичай ти є центром уваги в компанії однолітків?
  10. Чи можеш ти бути привітним навіть з тими, кого явно не любиш?
  11. Чи правда те, що ти не любиш, коли тебе критикують?
  12. Чи можеш ти бути відвертим з близькими друзями?
  13. Чи буває, що іноді ти дратуєшся настільки, що починаєш кидатися предметами?
  14. Чи здатний ти на грубі жарти?
  15. Чи часто у тебе виникає відчуття, що тебе не розуміють?
  16. Буває у тебе відчуття, що за твоєю спиною люди говорять про тебе погане?
  17. Чи багато в тебе близьких друзів?
  18. Чи соромишся ти звертатися до людей за допомогою?
  19. Тобі подобається порушувати встановлені правила?
  20. Чи буває у тебе іноді бажання завдати шкоду іншим людям? 
  21. Чи дратують тебе батьки?
  22. Чи завжди ти вдома забезпечений всім життєво необхідним (місце для сну, їжа, одяг)?
  23. Ти завжди впевнений у собі?
  24. Зазвичай ти здригаєшся від незвичного звуку?
  25. Чи здається тобі, що твої батьки тебе не розуміють?
  26. Свої невдачі ти переживаєш сам?
  27. Чи буває так, що коли ти залишаєшся один, твій настрій покращується?
  28. Чи здається тобі, що у твоїх друзів щасливіша сім'я, ніж у тебе?
  29. Чи відчуваєш ти себе нещасним через брак грошей в сім'ї?
  30. Чи буває так, що ти злишся на всіх?
  31. Чи часто ти почуваєш себе беззахисним?
  32. Чи легко ти освоюєшся в новому колективі?
  33. Чи важко тобі відповідати в школі перед всім класом?
  34. Чи є у тебе знайомі, яких ти взагалі не можеш переносити?
  35. Чи можеш ти вдарити людину?
  36. Ти іноді погрожуєш людям?
  37. Чи часто твої батьки наказували тебе?
  38. Коли-небудь у тебе з’являлося сильне бажання втекти з дому?
  39. Чи думаєш ти, що твої батьки часто поводяться з тобою як з дитиною?
  40. Чи часто ти відчуваєш себе нещасним?
  41. Ти легко можеш розсердитись?
  42. Ризикнув би ти схопити за вуздечку коня, що біжить?
  43. Чи вважаєш ти, що є багато дурнуватих моральних норм поведінки?
  44. Чи страждаєш ти від нерішучості та сором’язливості?
  45. Чи відчував ти, що тебе недостатньо люблять в сім'ї?
  46. Чи вважаєш ти, що твої батьки живуть своїм окремим життям?
  47. Чи часто ти втрачаєш впевненість у собі через зовнішній вигляд?
  48. У тебе  часто буває веселий та безтурботний настрій?
  49. Ти рухлива людина?
  50. Чи люблять тебе твої знайомі, друзі?
  51. Чи буває так, що твої батьки тебе не розуміють і здаються тобі чужими?
  52. При невдачах буває так, що у тебе з’являється бажання втекти кудись подалі та не повертатися?
  53. Чи бувало, що хтось із батьків викликав у тебе почуття страху?
  54. Твої батьки критикують твій зовнішній вигляд?
  55. Чи заздриш ти іноді щастю інших?
  56. Чи часто ти відчуваєш себе самотнім, навіть перебуваючи серед інших людей?
  57. Чи є люди, яких ти ненавидиш по-справжньому?
  58. Часто ти б’єшся?
  59. Чи легко ти просиш про допомогу іншу людину?
  60. Чи легко тобі всидіти на місці?
  61. Ти охоче відповідаєш біля дошки у школі?
  62. Буває так, що ти настільки пригнічений, що довго не можеш заснути?
  63. Чи часто виявляв, що твій приятель тобі набрехав?
  64. Чи часто ти сваришся, лаєшся?
  65. Міг би ти без тренування керувати парусним човном?
  66. Чи часто у вашій сім'ї бувають сварки?
  67. Чи вважаєш ти одного зі своїх батьків дуже нервовим?
  68. Чи часто ти відчуваєш себе нікчемним?
  69. Чи хвилює тебе відчуття, що люди можуть відгадати твої думки?
  70. Ти завжди робиш все по-своєму?
  71. Чи бувають твої батьки занадто суворими до тебе?
  72. Чи соромишся ти в товаристві малознайомих людей?
  73. Чи часто тобі здається, що ти чимось гірший за інших?
  74. Чи легко тобі вдається підняти настрій друзям?

 

 


Ключ

№ п/п

Показник

№ питання

1.

Відносини в сім'ї

+ : 5, 6, 21, 25, 28, 29, 37, 38, 39, 45, 46, 53, 54, 66, 67, 71

: 22

2.

Агресивність

+ : 13, 14, 19, 20, 35, 36, 42, 57, 58, 64, 65

3.

Недовіра до людей

+ : 2, 4, 15, 16, 18, 34, 43, 44, 63, 72

: 1, 3, 17, 59

4.

Невпевненість у собі

+ : 7, 8, 24, 30, 31, 32, 33, 40, 41, 47, 55, 56, 68, 69, 73

: 23

5.

Акцентуації:

  • гіпертимний тип
  • істероїдний тип
  • шизоїдний тип
  • емоційно-лабільний тип

 

+ : 48, 49, 74      : 60

+ : 9, 10, 50, 61

+ : 26, 27, 51, 70

+ : 11, 12, 52, 62

 

 Оцінка результатів

№ п/п

Показник

Високі бали (група ризику)

1.

Відносини в сім'ї

8 і більше

2.

Агресивність

6 і більше

3.

Недовіра до людей

7 і більше

4.

Невпевненість у собі

8 і більше

5.

Акцентуації

3–4 бала по кожному типу акцентуації

 

Обробка та інтерпретація результатів

 Відповіді учнів порівнюються з ключем. Підраховується кількість співпадань відповідей з ключем по кожному показнику (шкалі).

 Сумарний бал по кожній з п’яти шкал відображає ступінь її прояву. Чим більше сумарний бал, тим сильніше проявляється даний психологічний показник і тим вище вірогідність зарахування дитини до групи ризику.

 

  1.    Відносини в сім'ї

 Високі бали по цій шкалі опитувальника свідчать про порушення внутрішньосімейних взаємин, які можуть бути обумовлені:

  •             напруженою ситуацією в сім'ї;
  •             неприязним ставленням;
  •             обмеженнями та вимогами дисциплінованості без почуття батьківської любові;
  •             страхом перед батьками та ін.

 Коли напруження, викликане незадоволеністю стосунками в сім'ї, продовжується занадто довго, воно починає чинити сильну руйнуючу дію на здоров'я дітей та підлітків.

 

 2.   Агресивність

 Високі бали по цій шкалі опитувальника свідчать про підвищену ворожість, грубість, забіякуватість. Агресія може виражатися і в прихованих формах – недоброзичливості та озлобленості.

 Підвищена агресивність часто супроводжується підвищеною схильністю до ризику та є невід’ємною рисою характеру дітей та підлітків групи ризику.

 

 3.   Недовіра до людей

 Високі бали за цією шкалою свідчать про сильно виражену недовіру до навколишніх людей, підозрілості, ворожості. Такі діти та підлітки часто бувають пасивними та сором’язливими у спілкуванні з однолітками через страх бути знехтуваними. Зазвичай це супроводжується комунікативною некомпетентністю, невмінням встановлювати дружні взаємини з іншими людьми.

 

 4.    Невпевненість у собі

 Високі бали за цією шкалою свідчать про високу тривожність, невпевненість у собі, можливо, про наявність комплексу неповноцінності, низьку самооцінку. Ці якості особистості також являються сприятливим підґрунтям для різних розладів у поведінці. Діти і підлітки, які мають високі оцінки по цій шкалі, можуть бути віднесені до групи ризику.

 

 5.    Акцентуації характеру

 До групи ризику відносять наступні типи акцентуації характеру:

  •    гіпертимний тип. Вирізняється завжди хорошим настроєм, високим тонусом, енергійністю, активністю, проявляє прагнення бути лідером, нестійкий в інтересах, недостатньо розбірливий у знайомствах, не любить одноманітність, дисципліни, монотонної праці, оптимістичний, переоцінює свої можливості, бурно реагує на події, дратівливий.
  •    істероїдний тип. Проявляє підвищену любов до себе, посиленої уваги до себе з боку інших, потребу у захопленості, співчуття з боку навколишніх людей, намагається показати себе у кращому світлі, демонстративний в поведінці, претендує на виключне положення серед однолітків, непостійний та ненадійний в людських стосунках.
  •    шизоїдний тип. Характеризується замкнутістю та невмінням розуміти стан інших людей, відчуває труднощі у встановленні нормальних взаємин з людьми, часто аутизується в свій недоступний іншим людям внутрішній світ, в світ фантазій і мрій.
  •    емоційно-лабільний тип. Характеризується надмірно непередбачуваною зміною настрою. Сон, апетит, працездатність та комунікабельність залежать від настрою. Високочутливий до взаємин людей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ 

 ЩОДО РОБОТИ З УЧНЯМИ, ЯКІ ВІДНОСЯТЬСЯ 

 ДО «ГРУПИ РИЗИКУ»

  • Необхідно дати відчути дитині, що вона належить до групи, класу, не відторгнута і займає важливе місце в колективі. Однак не можна примушувати її жити в "кучі” і обов’язково бути на очах. Кожен має потребу в тому, щоб побути наодинці з самим собою, тим більше дитина.
  • Заохочуйте дитину в тому, щоб вона дозволяла собі приємно проводити час, яке потребує взаємодію з людьми.
  •  Виставляйте малюнки дитини, поробки, твори, одним словом, все те, що може зацікавити оточуючих. Це буде підвищувати впевненість дитини в собі, почуття самостійності. Хваліть її частіше. Допоможіть їй розпізнати та виразити приховані почуття, використавши для цього такі надійні канали, як малювання, роботу по дереву, ліплення, шиття ляльок, читання вголос розповідей, музику. Частіше запитуйте що вона відчула в тій чи іншій ситуації.
  • Дізнайтесь, з ким дитина хотіла б працювати в групі і хто з дітей має на неї найбільший вплив. Розробіть план дій для дитини його бажаним партнером.
  •  Записуйте на аркуші паперу або реєструйте подумки скільки разів на день ви звертались до дитини і скільки разів ви висловили позитивні репліки і коментарі в її адресу. Перевіряйте цей "список” в кінці дня. Це буде нагадувати вам про ваше добре починання і про успіхи вашої дитини.

Список використаної літератури


1. Галогузова М.М. Соціальна педагогіка. М., 1999.


2. Діти «групи ризику»: Соціальна, психолого-педагогічна допомога: Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. - М., 1998.


3. Діти групи ризику: Матеріали міжнар. семінару. - СПб., 1998.


4. Діти з девіантною поведінкою: Психолого-педагогічна реабілітація та корекція. - М., 1992.

 
5. Методика роботи соціального педагога підлогу. Ред. А.В. Кузнєцової. - М.: Шкільна преса, 2003. 96с.

 
6. Проблеми, методика і досвід соціальної реабілітації дітей і підлітків у сучасних умовах. - М., 1994.


7. Сушкова Ф. Діалог на уроці - запорука успіху у вихованні та навчанні школярів групи ризику / / Виховання школярів. -2002 -

№ 3. - С.39-41.


8. Шакурова М.В. Методика і технологія роботи соціального педагога: Учеб. посібник для ВУЗів. - М.: Видавничий центр «Академія», 2002. - 272с.


9. Шішковец Т. Довідник соціального педагога: Учеб. посібник для ВУЗів. - М. 2005. - 209с.

 

docx
Додано
27 травня 2019
Переглядів
8703
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку