Методична розробка на тему: "Використання методу проектів на заняттях української мови та літератури"

Про матеріал
Використання методу проектів на заняттях української мови та літератури заохочує студентів до активного пізнання, що допомагає осмисленому і більш глибокому засвоєнню матеріалу. Для педагога метод проектів — це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями та навичками.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка на тему:

"Використання методу проектів

на заняттях української мови та літератури"

 

Укладач: Знахур Н.Л.,  викладач другої кваліфікаційної  категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Вступ

Загальна характеристика методу проектів

Практичне застосування методу проектів на заняттях

української мови та літератури

 

Висновки

Список використаної літератури

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Розкажи мені -і я забуду,

покажи - і, можливо, я зрозумію,

дай мені зробити самому - і я навчуся

Конфуцій

 

 

Сучасна освіта - це освіта для людини. Головною метою української системи освіти, визначеною у нормативних документах, єпідготовка молодого покоління, здатного самостійно розв'язувати численні життєво важливі питання, бути соціально активними, осмислювати події, вміти критично мислити, використовувати знання для розв'язання реальних проблем.

 Успішному вирішенню цих завдань сприяють нетрадиційні форми та методи навчальної діяльності, інтерактивні технології навчання.

Одна з освітніх технологій ХХІ століття, спрямована на всебічний розвиток особистості - є технологія навчального проекту, використання якої змінює традиційний підхід до навчання.

Метод проектів передбачає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, які дають змогу вирішити ту чи іншу проблему в результаті самостійних дій студентів з обов'язковою презентацією результатів.

Проектна діяльність дає змогу ефективно формувати у студентів ключові компетентності: вміння вчитися, інформаційно-комунікативну, соціальну,  загальнокультурну, громадянську; дає можливість залучати до науково-дослідної та пошукової діяльності, створювати додаткову мотивацію до навчання, а також вже у ранньому віці найбільш повно визначати та розвивати інтелектуальні та творчі здібності дитини.

Використання методу проектів на заняттях української мови та літератури заохочує студентів до активного пізнання, що допомагає осмисленому і більш глибокому засвоєнню матеріалу. Для педагога метод проектів — це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями та навичками.

У роботі висвітлено сутність методу проектів, обґрунтовано важливість використання методу проектів на заняттях української мови та літератури та подано приклади впровадження методів проектів на заняттях.

 

Загальна характеристика методу проектів

 

Метод проектів (від грецької – шлях дослідження) – це система навчання, у процесі якої студентиздобувають знання шляхом планування і виконання практичних завдань (проектів), які поступово ускладнюються.

Метод проектів відомий у світовій педагогіці з кінця ХІХ початку ХХ століття як метод проблем. Він пов’язувався з ідеями гуманістичного спрямування у філософії і освіті, розробленими у 20-ті роки XX ст. американським філософом і педагогом Дж. Дьюї, а також його учнем В.Х. Кілпатріком.Інтерес до методу проектів виник у нашій країні ще в 90-х роках XX ст., а на початку XXI ст. вже стала очевидною стійка тенденція до використання нової технології в практиці викладання різних навчальних дисциплін.

Слово “проект”  європейськими мовамибуло запозичене з латини й означає “викинутий уперед”, “той, що висувається”, “той, хто “впадає в очі”. Пізнішепроект починають розглядати як ідею, за якою суб’єкт може і має право розпоряджатися власними думками.

 Проект – це один із способів реалізації проблемного навчання, коли викладач ставить задачу, окреслює планові результати навчання та вихідні дані, а студенти намічають проміжні завдання, шукають шляхи їх вирішення, порівнюють отримане з тим, що вимагалося, корегують діяльність.

Основна мета методу проектів — надання студентові можли­вості самостійно здобувати знання під час розв’язання практичних завдань або проблем, які вимагають інтег­рації знань із різних галузей. Викладачу в проекті від­водиться роль координатора, експерта, додаткового джерела інформації.

 

 

Завдання проектної діяльності:

  • навчання плануванню (студент повинен вміти чітко визначати мету, описати основні кроки для досягнення поставленої мети);
  • формування навичок збору та обробки інформації, матеріалів (студент повинен вміти вибрати відповідну інформацію і правильно її використовувати);
  • уміти аналізувати (креативність та критичне мислення);
  • уміння складати письмовий звіт (студент повинен вміти складати план роботи, презентувати чітко інформацію).

Проектний метод повинен виховувати діяльних, енергійних особистостей, які вміють самостійно здобувати і вико­ристовувати набуті знання.

Класифікація навчальних проектів:

1) за кількістю учасників проектної діяльності: індивідуальні, колективні

(парні, групові);

2) за характером партнерських взаємодій між учасниками проектної

діяльності: кооперативні, змагальні, конкурсні;

3) рівнем реалізації міжпредметних зв’язків: монопредметні, міжпредметні,  надпредметні;

4) за характером координації проекту: безпосередній, прихований;

5) за тривалістю підготовки: короткі, середньої тривалості,довготривалі;

6) за методом, що домінує у проекті: дослідницькі, інформаційні, ігрові, творчі, практично-орієнтовані, пригодницькі, конструювальні тощо.

 

Дослідницькі проектиза структурою нагадують наукове дослідження. Вони включають обґрунтування актуальності вибраної теми, постановку завдання дослідження, обов’язкове висунення гіпотези з подальшою її пере­віркою, обговорення й аналіз одержаних результатів. Під час виконання проектів обов’язково мають вико­ристовуватися методи сучасної науки: лабораторний експеримент, моделювання, соціологічний досвід та ін.

Творчі проектипередбачають максимально вільний і не­традиційний підхід до виконання і презентації результатів. Це можуть бути альманахи, театралізація, відеофільми тощо.

Ігрові проекти - учасники обирають собі визначені ролі. Цеможуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючіособистості, імітуються їхні стосунки, які ускладнюються ситуаціями,вигаданими учасниками. Домінуючим видом діяльності є гра.

Інформаційні проекти спрямовані на збір інформації про який-небудь об’єкт або явище з метою аналізу, узагальнення й подання інформації для широкої ауди­торії. Такі проекти мають бути добре структурованими і забезпечувати можливість коригування певних момен­тів у ході роботи. Результат проекту часто є публікація в ЗМІ, у т. ч. у мережі Internet.

 

Основні вимоги до навчального проекту:

  1. Метою роботи над проектом є розв’язання конкретної, соціально-значущої проблеми – дослідницької, інформаційної, практичної.
  2. Виконання роботи завжди починається з проектування, планування самого проекту.
  3. Обов’язкова умова кожного проекту – дослідницька робота, яка полягає у пошуку інформації, яка потім обробляється і представляється учасникам проектної групи.
  4. Кінцевим результатом роботи над проектом є продукт, створений учасниками проектної групи в ході вирішення поставленої проблеми.
  5. Завершальним етапом проекту має стати презентація продукту.

Таким чином, проект – це „п’ять П”: проблема – планування – пошук інформації – продукт – презентація. Шоста „П” проекту – це його портфоліо, тобто папка, у якій зібрані всі робочі матеріали.

 

 

 

 

Алгоритм роботи над проектом

Етапи роботи

Діяльністьстудентів

Діяльністьвикладача

1

Підготовчийетап.                             

Визначення теми і мети проекту

Обговорення теми

Добір інформації

Представлення теми, мотивація, допомога у постановці та розподілі завдань

 

2

Планування:

 - визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації;

 - вибір засобів представлення результатів;

 - вироблення критеріїв оцінки результату іпроцесу

Формування завдання й

вироблення плану дій

Коригування, пропозиція ідеї, висування пропозицій

3

Збір матеріалів (робота з літературою,

спостереження, анкетування, експеримент )

Добір інформації

Спостереження, спрямування діяльності студентів

 

4

Аналіз.

    Узагальнення зібраних матеріалів,

формування висновків

 

Аналіз інформації, відбір

найважливішого

Спостереження, коректування, порада

5

Подання й оцінювання результатів (усний та

письмовий звіт, оцінювання результатів та

процесу дослідження )

Участь у колективному

обговоренні результатів

проекту та процесу роботи

  над ним.

Оцінювання зусиль,

Використаних

можливостей, творчого

підходу

Участь у колективному обговоренні, оцінюванні результатів проекту та про-цесу роботи над ним

 

6

Презентаціяпроекту.                                   

Публічний захист проекту (літературний

вечір, відеофільм, виставка, альбом тощо)

Представлення, захист

проекту

Допомога студентам у презентації проекту

 

7.

  Колективне обговорення.

   Беруть участь у

   колективному аналізі та

   оцінюванні результатів

 

  Бере участь в

  обговоренні,

  підбиває

  підсумки

 

 

“Щось пізнаючи, я знаю, для чого це мені потрібно, де і як я можу ці знання застосувати” – такою є філософія сучасного розуміння методу проектів.

      Тому так важливо, щоб студенти відчули потребу у тих виробах, що вони виготовили, і отримали задоволення від своєї праці.

 

Практичне застосування методу проектів на заняттях

української мови та літератури

 

Урок – творчість, а остання не терпить

надмірної стандартизації  й шаблону,

вона передбачає новизну, оригінальність,

відхід від традиції, переборення стереотипів”

Є.Пасічник

 

У сучасних навчальних закладах під час вивчення навчального курсу з української мови та літератури пропонується застосовувати певні форми і методи викладання, щоб студент виявив не тільки гарні теоретичні знання з вивченої теми, але й умів їх застосовувати на практиці, виявляти власні творчі здібності, створювати монологічні зв’язні висловлювання.

На нашу думку, найдоцільнішим є застосування методу проектів, який передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.

        Проектування - це особливий тип інтелектуальної діяльності, відмінною особливістю якої є перспективна орієнтація дослідження, що має практичне спрямування.

        На заняттях української мови та літератури метод проектів реалі­зується через самостійну діяльність студентів, що супро­воджується гнучким керівництвом викладача, спрямова­ну на розв’язання творчої, дослідницької, особисто або соціально значущої проблеми і на отримання конкрет­ного результату у вигляді матеріального або ідеального продукту.

         Звичайно, організовуючи проектну діяльність студентів, викладач повинен досконало знати основи проектної технології та дотримуватися вимог щодо виконання, оцінювання і захисту студентських проектів.

        Для планування діяльності за проектною методикою викладачам рекомендуємо ознайомитися з освітньоюпрограмою Intel®“Навчання для майбутнього”, яка навчає використовувати інформаційно-комунікаційні технології при викладанні навчальних предметів згідно з державним стандартом загальної освіти.

Проектні технології впроваджуються за двома напрямками: пізнавально-розвивальний і виховний. Вони реалізуються паралельно і взаємопов'язані один з одним.

Реалізувати проект можна в різний спосіб: як з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, так і без них. Результати дослідницької роботи можна представити у вигляді реферату, але найчастіше плани навчальних проектів та звіти про їх виконання представляють у формі мультимедійної презентації створеної у програмі Microsoft Power Point.

          Безумовно, навчальний процес потребує урізноманітнення, тому можна використовувати такі форми подання виконаного на заняттях: WЕВ-сайт (публікація, буклет, мультимедіа), аналіз даних соціо­логічного опитування, таблиця, відеофільм, виставка, газета, журнал, гра, колекція, оформ­лення кабінету, постановка, свято, довідник, порівняльний аналіз, навчальний посібник, екскурсія, збірка ілюстрацій, збірки власних творчих робіт, фольк­лорних знахідок, стінгазета, кіносценарій, коментар до тексту художнього твору та ін.).

Упровадження проектної методики з використанням інформаційних технологій на заняттях сприяє активізації пізнавальної діяльності студентів, підвищує ефективність навчально-виховного процесу.

Програма з української мови визначає мову як вагомий чинник формування молодої людини, акцентує увагу на задоволення потреб і культурних запитів особистості, пов'язаних із практичною діяльністю, духовним життям, комунікативними інтересами, передбачає інтенсивну роботу з піднесення культури мовлення студентів. І ось тут приходить на допомогу метод проектів. У процесі проектування студенти міркують, дискутують, сперечаються – відбувається дослідницька робота, спрямована на самостійне шукання. Відбувається спілкування на занятті – надзвичайно серйозна і складна проблема в педагогічній діяльності вчителя-словесника, оскільки це і є сутністю творчого процесу навчання-виховання.

Працюючи на заняттях української мови, викладачі найчастіше використовуютьінформаційні та дослідницькі проекти, їх студенти створюють індивідуально, в парах, групах.

Наприклад, студенти групи П-11 спеціальності “Право” створювали міні-проект за темою “Багатозначність слів”, де розкривали поняття різних типів переносних значень, таких як метафора, метонімія, синекдоха.

      Також з використанням методу проектів рекомендуємоопрацьовувати теми для написання творів на морально-етичнутему, нарисів на основі життєвих вражень, виступів на зборах, семінарах, виступів під час дискусії, творів і статей у газету на суспільно-політичну таморально-етичну теми тощо.

       Наприклад, під час вивчення теми “Виступ на семінарах, зборах, конференціях” студентам другого курсу юридичного відділення було запропоновано створити промову на тему “Мова як засіб професійної діяльності юриста”та як наочність використати мультимедійні презентації (Додаток 1).

Хочеться зупинитися на проекті “Мова і молодіжний сленг”, який створили студенти групи РО-21 спеціальності “Ресторанне обслуговування”. Програмою з української мови передбачено вивчення теми “Студентський проект удосконалення власного мовлення”, тому, аналізуючи реальну ситуацію у сучасному суспільстві, студентам було запропоновано поговорити про проблему мовлення сучасної молоді.

За своєю величиною - це проект середньої тривалості. Проект виконувало чотири підгрупи, кожна з яких отримала окреме завдання. Учасники проекту створювали відеофільм, буклети, проводили анкетування, дослідження, укладали “Тлумачний міні-словник студентського сленгу”, створювали комп'ютерні презентації. Всі учасники проекту отримали детальні методичні рекомендації, плани, які доцільно використовували під час роботи.

      Результат роботи кожної групи було представлено на практичному занятті з української мови (Додаток 2).

Вважаємо, що цей проект навчив студентів працювати в команді, сприяв підвищенню їх розумової діяльності, дав змогу студентам проаналізувати власне мовлення, щоб в майбутньому досягти високої мовної культури.

      Також рекомендуємо застосовувати творчий метод проектів під час проведення позакласної роботи. Наприклад, до Дня української писемності та мови студенти створюютьвідеопоезії, буклети “Мовні скарби”, “Наша мова калинова”, випускають газети (Додаток 3)

      Важливе місце метод проектів займає при викладанні української літератури, адже він надає викладачеві безмежні можливості для виконання навчальних завдань і розвитку творчих здібностей студентів. Метод допомагає вирішити низку важливих питань: як підвищити читацьку активність студентів, яким чином перетворити процес читання з обов'язку на частинку дозвілля, як “осучаснити” літературний твір, щоб студент побачив його актуальність, оспівування вічних цінностей і прилучився до цих цінностей.

Під час вивчення літератури важливою є робота з різ­номанітними джерелами інформації, що передбачає використання проблемних, пошукових і дослідниць­ких методів, які дозволяють виявити варіативні точки зору на дану проблему, сформувати особисту точку зору, а також узагальнити зібраний матеріал і подати його в наочній, естетично значущій формі.

Найчастіше проектні технології рекомендовано використовувати під час вивчення життя і творчості письменника. Презентація особистості митця допомагає студентам побачити в ньому людину, яка жила, кохала, страждала. Робота над таким проектом здійснюється в кілька етапів, інформацію студенти подають у вигляді схем, карт життєвих шляхів, тематичних таблиць, візитних карток. Цінність проектної технології під час вивчення особистості письменника полягає у створенні рівних можливостей для “слабких” і “сильних” студентів (адже кожен самостійно обирає для себе те завдання і форму його виконання, яке йому під силу). Наприклад, студентам першого курсу можна запропонувати   створити міні-проекти на теми:

- “В імені її всі барви України” (Життєвий і творчий шлях Лесі Українки);

- “Трагедія творчого генія Павла Тичини”;

- “Життя та творча спадщина Олександра Довженка”;

- “Микола Хвильовий - романтик революції”;

- “Доля Ліни Костенко зблизька(сторінками фотоальбому).

Характеристику образів персонажів літературного твору найкраще проводити через творчі проекти. Наприклад, створення ілюстрацій-портретів героїв повісті “Кайдашева сімя” І. Нечуя-Левицького.

        На заняттях з української літератури рекомендуємо створювати кросворди, буклети, публікації,  буктрейлери до творів, скрайбінг-презентації. Наприклад, під час вивчення теми “Сучасна українська література” студентиотримують завдання: презентувати улюблену книгу, створити буклет та буктрейлер.

На нашу думку, систематичне використання проектних технологій на заняттях маєпевні переваги:

  • розширення сфери доступу до різних видів інформації (Інтернет, електронні бібліотеки, довідники, книги);
  • встановлення міжпредметних зв’язків;
  • розвиток творчого потенціалу студента, його здібностей до комунікативних дій;
  • підвищення якісного рівня використання наочності на занятті, динамічність у створенні різних за ступенем складності схем, таблиць, кросвордів, вікторин тощо.

Практичне застосування методу проектів на заняттях української мови та літератури, доводить що студенти цікавляться новою технологією, виявляють при організації та реалізації певних проектів високий творчий потенціал, бажання і вміння мислити нестандартно.   

     Таким чином, завдяки проектуванню на заняттях української мови і літератури студенти вчаться:

  • усвідомлювати мету;
  • планувати свою роботу, передбачати можливі результати;
  • використовувати джерела інформації (матеріали преси, літературні твори, дослідження літературознавців, мовознавців);
  • самостійно шукати і накопичувати матеріал;
  • аналізувати та зіставляти різноманітні факти;
  • доводити власні погляди; приймати власні рішення;
  • підтверджувати чи спростовувати ідею; активізовувати соціальні контакти (розподіляти доручення, працювати спільно);
  • створювати матеріальні носії проектної діяльності (газета, сценарій, журнал).

Використання методу проектів вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток студента як особистості, ставить нові вимоги до викладання предмету, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу.   

Отже, вважаємо слід більше впроваджувати проектну технологію на заняттях, адже це забезпечить цілісність сприйняття студентів, мотивацію  навчальної діяльності, практичне спрямування роботи на конкретний результат, створить умови для профільного навчання. І особливо важливим є те, що метод проектів має широкі перспективи для розвитку як на сучасних інноваційних уроках, так і в позакласній роботі.

Таким чином, інноваційні технології є джерелом розвитку саморегуляції та свободи вибору майбутніх фахівців, потребою усвідомлення особистої відповідальності. Інноваційні технології дають можливість вивести студентів на більш високий рівень компетентності, підготовленості і професіоналізму.

Висновки

Метод проектів є однією з інноваційних педагогічних технологій, що відповідає вимогам Національної доктрини розвитку освіти щодо переходу до нового типу гуманістично-інноваційної освіти, коли увага переноситься на процес набуття студентами знань, умінь, навичок, життєвого досвіду, які трансформуються в компетенції.

       Розглянувши різні способи використання методу проектів на заняттях української мови та літератури, можна зробити висновок, що він дійсно є засобом ефективного та якісного навчання студентів. Під час проектної діяльності, студенти набувають таких вмінь і навичок, як: самостійно знаходити спосіб здобуття знань, формулювати запитання до викладача з метою отримання інформації, знаходити декілька варіантів розв’язання проблеми, висунення власної гіпотези; у студентів розвиваються прагнення до творчості та саморозвитку, бажання і здатність самостійно вчитися.

         Студенти застосовують знання, здобуті під час проектної діяльності, на заняттях, у конкурсах, олімпіадах. Крім того, студенти вчаться відстоювати свою власну думку, водночас знаходячи компроміс, підтримувати інших під час виступу. Поліпшуються відносини у колективі.

Метод проектів дає змогу студенту та викладачеві піднятися на вищий рівень розвитку і повірити у свої можливості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

1. Бабій К.Н., Бахтарова А.М., Литвиненко І.Б. Нетрадиційний урок за проектною технологією // Управління школою. – 2007. – № 1. – С. 22.

 

2.  Жаровська Н.В., Муляр Т.В.Метод проектів на уроках української мови та літератури. / Н.В.Жаровська, Т.В.Муляр. - Х.: Вид-во «Ранок», 2010.— 144 с.

 

3. Косогова О. О.Метод проектів у практиці сучасної школи. /О.О. Косогова. — Х.: Вид-во «Ранок», 2010.— 144 с.

 

4. Лисенко С. Про проекти //Відкритий урок. – 2003. - № 17-18. C. 72.

 

5. Морзе Н.В. Intel® Навчання для майбутнього./Н.В. Морзе, Н.П. Дементієва. - К.: Вид-во «Нова-прінт», 2005. - 20 с.

 

6. Ніколаєва О. Колективний проект: підготовка та захист //Завуч. – 2005. -    № 31. – C. 14.

 

7. Пометун О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник. / О. Пометун. - К., 2004. -192 с.

 

8. Проектне навчання на уроках української мови та літератури. Учитель року/ Уклад. Є.І. Науменко, О.М. Чхайло. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 122 с. – (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип..2).

9. Токмань Г. Сучасні навчальні технології та методи викладання літератури // Дивослово. -2009. - №10. - С.39-45.

 

 

 

Інтернет-ресурси

  1.               http://www.teacherjournal.com.ua/attachments/12942
  2.               http://www.lib.ua-ru.net/diss/cont/35808.html
  3.               http://osvita.ua/school/method/technol/1415/
  4.               http://journal.osnova.com.ua

 

 

 

 

Додаток 1

Промова на тему “Мова як засіб професійної діяльності юриста”

з предмета “Українська мова”

студента групи Ю-21

Воїнського Владислава

 

Мова - це унікальне явище життя і професійної діяльності людини. Вона чітко визначає її національній характер, інтелектуальні і естетичні інтереси; виявляє ділові якості; свідчить про загальний розвиток особистості.

Мова становить фундамент професіоналізму майбутніх правників. Вонає базою здобуття фаху у вищому навчальному закладі і основним засобом подальшої професійної діяльності.

 

Різновиди юридичної мови

  1. Офіційно - діловий стиль— (свідоцтво про народження, паспорт, свідоцтво про освіту, різні довідки)
  2. Науковийстиль — (реферати, доповіді для наукових студентських конференцій, курсові та дипломна роботи)
  3. Публіцистичний стиль— (замітка, рецензія, стаття, лекція)
  4. Розмовна мова— несе функцію спілкування, тому проявляється найчастіше в усній формі.

Мова в діяльності юриста виступає як носій інформації і як засіб впливу. Вплив за допомогою мови буває різних типів: вплив людини на людину, людину на групу осіб, людини на аудиторію.

 

Мовну діяльність юриста можна класифікувати як:

  • усна та письмова мова;
  •  внутрішня і зовнішня;
  • діалогічне і монологічне мовлення;
  • буденна і професійна мова;
  • підготовлена і непідготовлена.

 

Усне мовлення є головним інструментом спілкування. Зйого допомогою безпосередньо здійснюється комунікативна і управлінська діяльність. Для усного мовлення важливо, щоб співрозмовники чули і бачили один одного.

 

Письмова мова характеризується відсутністю співрозмовника і не залежить від реальної обстановки. Працівник юридичної справи, приступаючи до складання різних документів (довідок, звітів, протоколівтощо) шукає і знаходить мовні засоби для вираження результатів свого мислення. Письмова мова повинна бути граматично правильно оформлена. Для ділових паперів письмова мова повинна бути обумовлена ​​лаконічними фразами, точними поняттями і відповідною термінологією. Юрист повинен добре володіти різними стилями української мови.
 

Внутрішня мова є для відтворенням у свідомості людей різних образів, що відбиваються в поведінці людини (у міміці, ході). Безконтрольне виникнення образів в одного зі співрозмовників дає іншому об'єктивні дані для певних міркувань. Працівник юридичної справи повинен обов'язково навчитися керувати своєю внутрішньою мовою.
 

Різновидом усного мовлення є діалогічна мова. Семантика її залежить від того, як сприймається сказане співрозмовником. Одне і те ж слово, фраза можуть вимовлятися по-різному і означати наказ, прохання, дружнє зауваження, осуд, догану.
 

У найрізноманітніших формах: виступи перед аудиторією, читання вголос, усний звіт  - може бути представлена ​​працівником юридичної праці монологічне мовлення. Цей вид мовної діяльності отримав в юридичній практиці великого поширення. Оволодіння технікою монологічного мовлення передбачає засвоєння основ ораторського мистецтва, попередню підготовку висловлювання.

 

Особливості монологічного мовлення

  1. Точність слововживання— точність і ясність юридичної мови в першу чергу залежить від точного слововживання. Щоб у кожному конкретному випадку правильно і точно вибрати слово, необхідно знати його значення, смислові зв'язки з іншими словами.

 

2. Лексичне значення слова — неточний вибір слів може привести до

    неточних висновків. У промові юриста точність вибору слів відіграє важливу роль при вираженні норм права, при позначенні дій обвинуваченого або підсудного, при обгрунтуванні кваліфікації злочину.

 

3. Мовні помилки— нечітка диференціація понять, підміна понять є причиною логічних помилок.

4. Стиль мовлення - має бути підібраний згідно з вимогами справи і часу.

5. Знання орфоепічних та морфологічних норм.

       Отже, юристам необхідно наполегливо учитися, оволодівати і відшліфовувати прийоми риторського мистецтва, добре вивчати мову, збагачувати професійну лексику. Адже престиж правової професії вимагає глибокої правничої підготовки, бездоганного знання професійної мови і традицій національної мови.

Майстерність володіння літературною фахово зорієнтованою мовою дасть можливість юристам, незалежно від їх спеціалізації, досягати в професійній діяльності порозуміння, підтримувати на належному рівні психологічний контакт, надаючи в необхідних випадках спрямовуючий вплив на розвиток комунікативних процесів.

 

 

Приклад мультимедійної презентації до промови

 

 

 

 

 

Додаток 2

Навчально-методична картка відкритого заняття

Навчальний  предмет: Українська мова

Тема заняття:  Студентський проект удосконалення власного мовлення. Мова і молодіжний сленг

Вид заняття: практичне

Мета заняття:                   

дидактична: з’ясувати значення поняття “сленг”, виявити особливості сленгової лексики, дослідити мову студентського середовища, дібрати нормативні відповідники до сленгових слів, вказати шляхи вдосконалення мовлення студентів, використовувати отримані теоретичні знання на практиці.

розвивальна: розвивати дослідницькі та творчі здібності студентів, уміння та навички розробляти проект, створювати власне висловлювання, формувати вміння грамотно висловлювати власну думку, аналізувати інформацію, самостійноприйматирішення.

методична: показати методику використання інноваційних технологій під час проведення практичного заняття, продемонструвати можливості інтегрування прийомів і методів активного та інтерактивного навчання.

виховна: виховувати у студентів прагнення до вдосконалення власного мовлення, самостійність, творче мислення, почуття патріотизму, любов і повагу до рідної мови.

Міжпредметні / міждисциплінарні зв’язки:

Забезпечуючі:

Предмет / дисципліна

Тема

Всесвітня історія

    Розвиток культури (1945-початок XXI століття).

Історія України

  1. Еволюція, закономірність, ефективність розвитку (за періодами) державності України.    
  2. Визначальні тенденції розвитку освіти, науки, техніки як фундаментальних основ рівня життя українського    етносу.

Українська література

  1. Сучасна українська література.
  2. Творчість сучасних українських прозаїків (С. Жадан,

  Ю. Андрухович, Л. Дереш, О. Забужко).

Світова література

 

  1. Основні тенденції розвитку літератури I половини

XX ст.

  1. Сучасний літературний процес.

Математика

    Відсоткові розрахунки.

Іноземна мова

  1. Взаємовідносини між людьми. Особистість та її стосунки з іншими людьми.
  2. Життя молоді. Молодіжні організації.
  3. Комунікаційні технології.

Інформатика та комп’ютерна техніка

  1. Створення електронних презентацій.
  2. Глобальна мережа Інтернет.

Забезпечувані:

 

Предмет /дисципліна

Тема

Людина і світ

  1. Соціалізація особистості.
  2. Стереотипи та упередження.

Основи філософських

знань

1. Мета і цінність людської життєдіяльності.

2. Практичний спосіб людського буття в 

 природному та соціальному культурному просторі.

Культурологія

Культурний простір та зв’язки.

Соціологія

Методика і техніка соціологічних досліджень.

Іноземна мова (за професійним спрямуванням)

1. Лексичний мінімум основ міжкультурної  свідомості.

2. Мовленнєвий етикет спілкування.

3. Ділове спілкування на вокзалі, в готелі, в місті.

Організація обслуговування

Організація обслуговування відвідувачів в торговельному залі.

 

 

Внутрішньопредметна  інтеграція:

Забезпечуючі

Забезпечувані

Функції мови і мовлення. Роль мови у формуванні й самовираженні особистості.

Риторика як наука і мистецтво.

Культура мовлення і спілкування.

Виступ з тематичною промовою. Основні способи виступу.

Лексикологія. Лексика української мови за вживанням.

Діалогічне мовлення.

 

Кваліфікаційні вимоги до знань, умінь, навичок: студенти повинні

знатиособливості сленгової лексики, історію становлення та розвитку сленгу, його класифікацію, джерела сленгових слів у сучасній мові, загальні вимоги до оформлення проекту;

уміти добирати нормативні відповідники до сленгових слів, визначати  шляхи вдосконалення мовлення молоді, аргументовано висловлювати власну позицію та толерантно ставитися до думок опонентів, розробляти проект із метою поглиблення раніше набутих знань, умінь, навичок, реалізовувати його.

  1. Забезпечення заняття

 

  1.   Дидактичний матеріал: робочий зошит з предмета “Українська мова”
  2.   Наочні посібники: Українська мова. Завдання для практичних занять студентів кооперативних коледжів і технікумів. Уклад.: Власюк М.Л., Кілімнік Л.Л., Мудракова О.В., Янушевич Л.Б., Швець О.П. – К.: НМЦ “Укоопосвіта”, 2017. – 122 с.
  3.   Технічні засоби навчання: мультимедійний проектор, ноутбук.
  4.   Програмне забезпечення: програма Intel “Навчання для майбутнього”.
  5.   Інструкційні матеріали: роздатковий матеріал (додаток 1- 2).
  6.   Література:

Базова:

  1. Антонюк Т.М. Українська мова: Навч. посіб. Для студентів ВНЗ I-II рівнів акредитації  / Т.М. Антонюк, О.С. Стрижаковська Л.М. Авдіковська. – Чернівці, 2014. – с. 311-315.

 

  1. Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова: підруч. для 10 кл. загальноосв. навч. закл.: рівень стандарту / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний – К.: Генеза, 2010. – С. 4-6; 18-27; 88-90.

 

  1. Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова: підруч. для 11 кл. загальноосв. навч. закл.: рівень стандарту / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний –  К.: Генеза, 2012. – С. 84-102.

 

Допоміжна:

  1. Антисуржик. Вчимося ввічливо поводитися і правильно говорити / за заг. ред. О.Сербенської. –Львів: Світ, 1994 – 152 с.

 

  1. Антоненко-Давидович Б.Д. Як ми говоримо – К.: Либідь,1991. – 182 с.

 

  1. Кондратюк О. Молодіжний сленг як мовне явище / О. Кондратюк // Ї: незалежний культурологічний часопис [Електронний ресурс]. – Львів, 2005. –№ 38. – Режим доступу:http : //www. ji. lviv. ua/n3 8texts/3 8 - zmist. htm.

 

  1. Перший словник українського молодіжного сленгу / укл. С. Пиркало. – Київ: ВІПОЛ, 1998. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://shron.chtyvo.org.ua/Pyrkalo_Svitlana/Pershyi_slovnyk_ukrainskoho_molodizhnoho_slenhu.pdf

 

5. Пиркало С. Походження сучасного українського молодіжного сленгу/                   С. Пиркало // Українська мова та література. – 1998. – № 25. – С. 4-5.

 

6.Словник сучасного українського сленгу / Упорядник  Т.М.Кондратюк. – Харків.: Фоліо, 2006. – 350 с.

 

7. Ставицька Л. Короткий словник жаргонної лексики української мови / Л.Ставицька. – К.: Критика, 2003. – 336 с. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: ukr-zhargon.wikidot.com/ua

 

Підготовка і реалізація проекту

І. Етап перед проектної підготовки.

ІІ. Дослідницький етап.

ІІІ. Етап представлення отриманих результатів.

 

Хід проекту

І. Етап передпроектної підготовки.

     Викладач знайомить студентів із суттю проекту та основними етапами його проведення, мотивує до подальшої діяльності через набуття життєво необхідних у майбутньому дорослому житті знань та навичок. Викладач визначає мету і завдання проекту.

    Студенти об'єднуються у групи (5-6 осіб) для реалізації проекту.

У результаті розподілу групу було поділено на 4 підгрупи, кожна з яких отримала окреме завдання:

“Журналісти” -  дізнатися у студентів коледжу, що означає поняття “сленг”, причини вживання сленгових  слів;

“Історики” - підготувати інформацію про поняття “сленг”, історію розвитку, класифікацію сленгу;

“Дослідники” - провести анкетування “Сленг у мовленні молоді”, вказати основні джерела сленгу;

“Упорядники” - укласти тлумачний міні-словник студентського сленгу.

 

ІІ. Дослідницький етап.

Кожна група створює та обговорює план виконання завдання, форму звітування, розподіляє обов'язки. Протягом трьох тижнів студенти збирають,  обробляють та аналізують інформацію, проводять анкетування, інтерв’ю.

    Студенти оформлюють результати дослідження, створюють таблиці, презентації, відефільм, укладають “Тлумачний міні-словник студентського сленгу”.

    Викладач виконує роль консультанта: пропонує ідеї, висловлює припущення, спостерігає, дає поради.

 

ІІІ. Етап представлення отриманих результатів.

Відбувається захист, експертиза та оцінювання проектів.

 

2. Хід заняття

  1.        Організація заняття:привітання, перевірка присутніх, готовності аудиторії і студентів до заняття.

 

Вступний інструктаж

  1.        Визначення теми, мети занятття, мотивація навчальної діяльності

 

  1.        Контроль вхідного рівня знань, вмінь і навичок (актуалізація опорних знань):студентам пропонуються питання для актуалізації опорних знань та налаштування на продуктивну роботу:

 

- Який розділ мовознавства вивчає словниковий склад мови?

-Як називається сукупність слів, що вживаються у мові?

- За вживанням лексика поділяється на …

- Як називаються слова, відомі всім носіям мови, якими вони вільно користуються?

-  До якої лексики належать слова, користування яких обмежене територією або групою суспільства?

- Вкажіть види спеціальної лексики

 

  1.        Зміст практичного заняття, послідовність виконання завдань:ознайомлення студентівзетапами проведення практичного заняття:
  1. Виступи представників проектних груп (захист проектів).
  2. Практикум з культури мовлення.

Поточний інструктаж

  1.        Контроль і корекція рівня професійних вмінь і навичок, активізація пізнавальної діяльності студентів на занятті: студентам пропонується прослухати виступи представників проектних груп, ознайомитися з методичними рекомендаціями щодо виконання практичної роботи, виконати інтерактивні вправи: “Антисленг студента”, “Знайди помилку”, “Встанови відповідність”, “Розшифруй поезію”.

 

Заключний інструктаж

  1.        Підсумковий контроль засвоєння вмінь і навичок: студентам пропонуються питання для обговорення:
  • Чи можна назвати сленг окремою мовою?
  • Що впливає на вживання сленгу молоддю?
  • Чи має право на існування молодіжний сленг?
  • Студентський сленг: джерело засмічення чи збагачення мови студента?
  • Які існують шляхи вдосконалення мовлення студентів?

 

  1.        Підведення підсумків заняття: формулювання загальних висновків, оцінювання роботи студентів на занятті.

 

  1.        Домашнє завдання:

Для всіх рівнів навчальних досягнень:

1. Записати висловлювання видатних людей про мову.

2. Укласти тлумачний словничок із 10-15 сленгізмів, що використовуєте Ви у мовленні. Зазначити їх літературні відповідники.

Для високого рівня навчальних досягнень: написати твір-перевтілення “Я – українська мова” або листа українській мові.

 

Практична частина заняття (приклади інтерактивних вправ)

  1.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.   «Встанови відповідність» (встановитивідповідність між ресторанним сленгом та його відповідникам)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Буклет до Дня української писемності та мови

1

 

docx
Додано
29 січня 2019
Переглядів
4839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку