ТЕМА: ЛЕКСИЧНІ ТА ФРАЗЕОЛОГІЧНІ СИНОНІМИ, АНТОНІМИ . СИНОНІМІЧНЕ БАГАТСТВО УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Мета: поглибити та розширити знання учнів про лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми, формувати вміння аналізувати синоніми та творчо використовувати у власному мовленні; розвивати гнучкість і доцільність у використанні мовних засобів; виховувати культуру мовлення учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Ознайомлення учнів з темою і завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань і навичок
1. Що називається синонімами? Наведіть приклади.
2. Яка їх роль у мові?
3. Чи часто ви користуєтесь словником синонімів?
Прочитайте речення.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Лінгвістичне спостереження
1. Наче зачарований велетень, стояв ліс (Панас Мирний). 2. Під гаєм в’ється річенька
(Л. Глібов). 3. По діброві вітер виє (Т. Шевченко). 4. Ой піду я в бір темненький (Леся Українка). 5. Могутнім спокоєм дихає праліс.
V. Закріплення нового матеріалу
Тренувальні вправи
До кожного з іменників підберіть по кілька відповідних синонімів, поданих у довідці, і запишіть їх у вигляді 12 синонімічних груп.
Область. Яр. Бій. Болото. Палиця. Гілка. Глибина. Бідолаха. Нероба. Голяр. Верткість. Огорожа.
Довідка. Яруга. Глибочінь. Баталія. Край. Зона. Байрак. Віти.. Перукар. Балка. Битва. Дручечок. Ломака. Гультяй. Паркан. Бідаха. Ледар. Вітка. Ограда. Вертлявість. Глибинь. Бідар. Ковінька. Неборак. Сіромаха. Бідняк. Гультіпака. Трясовина. Цирульник. Тин. В’юнкість. Драговина.
1. Як не любити зими сніжно-синьої на Україні моїй, саду старого в пухнастому інеї, сивих, веселих завій (М. Рильський). 2. Реве, свище завірюха (Т. Шевченко). 3. Заметіль замела шляхи (І. Нечуй-Левицький). 4. Метелиця засипала землю снігом (І. Нечуй-Левицький). 5. Пурга розгулялася (І. Нечуй-Левицький). 6. Хурделиця плела навколо холодні сіті (М. Стельмах).
Культура мовлення
Запам`ятайте, як правильно наголошувати слова.
Донька, дочка, дрова, жалюзі, заробіток.
Перегляд експрес – уроку «Паперовий стакан чи паперова склянка?»
Тести
А курйозний, смішний, комічний, кумедний
Б крикливий, галасливий, горластий, голосовий
В красномовний, золотоустий, говіркий, пишномовний
Г короткочасний, скороминущий, нетривалий, миттєвий
А засмоктуватися, грузнути, застрягати, стругати
Б гостинний, хлібосольний, привітний, щирий
В волохатий, кошлатий, ворсистий, хутряний
Г гідність, честь, достойність, чесність
А помисливий – легковажний
Б схарапуджений – бадьорий
В опецькуватий – лагідний
Г знавіснілий – спокійний
А гора
Б море
В хмара
Г земля
Слово Синонім
1 огрядний А широкоплечий
2 кремезний Б неповороткий
3 вайлуватий В тендітний
4 чепурний Г опасистий
Д охайний
Слово Антонім
1 млявий А запопадливий
2 мінливий Б бадьорий
3 буденний В казковий
4 упереджений Г зверхній
Д стійкий
VІ. Систематизація та узагальнення засвоєного матеріалу
1. Які слова називаються синонімами?
2. Які слова називаються антонімами?
4. Яку стилістичну роль відіграють синоніми?
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання (на вибір)