Урок "Лексичні та фразеологічні синоніми, антоніми "

Про матеріал
Поглибити та розширити знання учнів про лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми, формувати вміння аналізувати синоніми та творчо використовувати у власному мовленні; розвивати логічне мислення, пам`ять, збагачувати словниковий запас дітей; виховувати культуру мовлення.
Перегляд файлу

ТЕМА:  ЛЕКСИЧНІ  ТА  ФРАЗЕОЛОГІЧНІ  СИНОНІМИ, АНТОНІМИ .  СИНОНІМІЧНЕ БАГАТСТВО УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Мета: поглибити та розширити знання учнів про лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми, формувати вміння аналізувати синоніми та творчо використовувати у власному мовленні; розвивати гнучкість і доцільність у використанні мовних засобів; виховувати культуру мовлення учнів.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

                                                       ХІД  УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Ознайомлення учнів з темою і завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань і навичок

Фронтальна бесіда

1. Що називається синонімами? Наведіть приклади.

2. Яка їх роль у мові?

3. Чи часто ви користуєтесь словником синонімів?

Прочитайте речення.

  1. Вишукане поводження , стильний одяг, милосердя, аристократизм – ознаки чоловіків і жінок, яких бачимо на світлинах.
  2. Витончені манери, модне вбрання, співчутливість, шляхетність – прикмети панів і панянок, яких споглядаємо на фотографіях.
  • Чи відрізняються речення за змістом?
  • Чи можна сказати, що синоніми в обох реченнях абсолютно тотожні?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

Робота з правилом ст.. 27,28

Лінгвістичне спостереження

  • Запишіть речення. Підкресліть синоніми і поясніть їх значення.

1. Наче зачарований велетень, стояв ліс (Панас Мирний). 2. Під гаєм в’ється річенька

 (Л. Глібов). 3. По діброві вітер виє (Т. Шевченко). 4. Ой піду я в бір темненький (Леся Українка). 5. Могутнім спокоєм дихає праліс.

V. Закріплення нового матеріалу

Тренувальні вправи

  1. В далечині туманній, темній, димній злилися низина і вишина (Є. Маланюк). 2. На обличчі лежав вираз безнадії й розпачу ( В. Собко). 3. Занедужала перше мати: таки вже старенька була; похиріла неділь зо дві, та й переставилася ( Марко Вовчок). 4. Ніч коротка – довга розлука, що ж мені суджено – щастя чи мука? (Леся Українка).
  • Знайдіть синоніми й антоніми.
  • Визначте, які з них контекстуальні.
  1. Творче завдання

До кожного з іменників підберіть по кілька відповідних синонімів, поданих у довідці, і запишіть їх у вигляді 12 синонімічних груп.

Область.  Яр. Бій. Болото.  Палиця.  Гілка. Глибина.  Бідолаха.  Нероба.  Голяр.  Верткість.  Огорожа.                                  

Довідка. Яруга. Глибочінь. Баталія. Край. Зона. Байрак. Віти.. Перукар. Балка. Битва. Дручечок. Ломака. Гультяй. Паркан. Бідаха. Ледар. Вітка.  Ограда. Вертлявість. Глибинь. Бідар. Ковінька. Неборак. Сіромаха. Бідняк. Гультіпака. Трясовина. Цирульник. Тин. В’юнкість. Драговина.

Робота біля дошки

  • Спишіть речення, підкресліть синоніми до слова хуртовина (сильний вітер зі снігом). Чим відрізняються ці синоніми — значенням чи емоційним забарвленням?

1. Як не любити зими сніжно-синьої на Україні моїй, саду старого в пухнастому інеї, сивих, веселих завій (М. Рильський). 2. Реве, свище завірюха (Т. Шевченко). 3. Заметіль замела шляхи (І. Нечуй-Левицький). 4. Метелиця засипала землю снігом (І. Нечуй-Левицький). 5. Пурга розгулялася (І. Нечуй-Левицький). 6. Хурделиця плела навколо холодні сіті (М. Стельмах).

Культура мовлення 

Запам`ятайте, як правильно наголошувати слова.

Донька, дочка, дрова, жалюзі, заробіток.

Перегляд експрес – уроку «Паперовий стакан чи паперова склянка?»

  • Перекажіть

Тести

  1. Синонімічним є ряд слів

А курйозний, смішний, комічний, кумедний

Б  крикливий, галасливий, горластий, голосовий

В  красномовний, золотоустий, говіркий, пишномовний

Г  короткочасний, скороминущий, нетривалий, миттєвий

  1. Синонімічним є ряд слів

А  засмоктуватися, грузнути, застрягати, стругати

Б гостинний, хлібосольний, привітний, щирий

В  волохатий, кошлатий, ворсистий, хутряний

Г  гідність, честь, достойність, чесність

  1. Антоніми подано в рядку

А  помисливий – легковажний

Б  схарапуджений – бадьорий

В  опецькуватий – лагідний

Г  знавіснілий – спокійний

  1. Контекстуальним антонімом до слова небо може бути

А  гора

Б  море

В  хмара

Г  земля

  1. Установіть відповідність

Слово                                                                                    Синонім

1   огрядний                                                                          А  широкоплечий

2  кремезний                                                                          Б  неповороткий

3 вайлуватий                                                                         В тендітний

4 чепурний                                                                             Г  опасистий

Д охайний

  1. Установіть відповідність

Слово                                                                                      Антонім

1  млявий                                                                              А  запопадливий

2 мінливий                                                                            Б  бадьорий

3 буденний                                                                             В казковий

4  упереджений                                                                     Г зверхній

Д  стійкий

VІ. Систематизація та узагальнення засвоєного матеріалу

1. Які слова називаються синонімами?

2. Які слова називаються антонімами?

4. Яку стилістичну роль відіграють синоніми?

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання (на вибір)

  • Ст..31 впр.7(на вибір А або Б)

 

docx
Додано
31 січня 2019
Переглядів
13126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку