Мета уроку: Виховувати у учнів відповідальне ставлення до
вибору свого робітничого шляху, повагу до всіх видів діяльності
та до обраної професії.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
ДНЗ «Чортківське вище професійне училище»
Розробка першого уроку на тему:
Підготувала:
Викладач спецдисциплін Візнюк С. Є.
cмт. Заводське
Тема уроку: “Місце робітничої професії у нашому житті”.
Мета уроку: Виховувати у учнів відповідальне ставлення до вибору свого робітничого шляху, повагу до всіх видів діяльності та до обраної професії.
Обладнання робочого місця: Вислови відомих людей про ставлення до професій, чисті аркуші.
Хід уроку:
ДОРОГІ ДРУЗІ!
Мені приємно привітати вас сьогодні від імені всього педагогічного колективу з прекрасним днем – Святом знань, привітати вас із початком робітничої кар’єри.
Все найкраще на землі створено любовю до праці. Це складні технічні споруди, родючі грунти, предмети повсякденного споживання. Людина творить на своєму робочому місці.
Давнє прислів’я каже: “ Людина народжується двічі: перший раз, коли з’вляється на світ, а другий – коли освоює професію”. А тому кожна людина зацікавлена в отриманні найповніших знань вибраної професії.
Вибір професії. Яким великим змістом наповнене, здавалось би, звичне словосполучення, скільки в ньому є емоцій, переживань, проблем.
Вибір професії – чи не найважливіша справа для випускників шкіл. У житті кожного є момент, коли необхідно прийняти для себе одне з найважливіших рішень: вибати справу для душі, за покликанням, тобто професію. Адже від того, наскільки правильно зроблено вибір, залежить суспільна цінність людини, її місце серед людей, задоволеність професійною діяльністтю, фізичне і психологічне здоров’я і, насамкінець, радість та щастя. З цього приводу відомий педагог і психолог писав: “ Якщо ви вдало виберете працю, вкладете в неї душу, то щастя само вас знайде”.
Людина вибирає справу, але і справа вибирає людину. Як зробити так, щоб їх інтереси співпали?
Формула вибору професії “хочу – можу – маю – треба” підкреслює необхідність врахування тих факторів, без яких неможливо правильно самовизначитись.
“Хочу” вказує на необхідність врахування інтересів, бажань; “можу” – можливостей; “маю” – якостей, необхідних для успішного оволодіння професією; “треба” – потреб суспільства в кадрах.
( З метою активізації роботи учнів, можна звернутися до них із запитанням: Чому вибір професії важливий для самої людини? Чим відрізняється людина, що обрала професію за покликанням, від тієї, яка здійснила вибір діяльності під впливом випадкових обставин?).
Все частіше стає типовою ситуація, коли абітурієнти вступають до вузу або профтехнічних закладів освіти, не маючи за мету стати кваліфікованими фахівцями . Вступають, а там – як пощастить...
Добре, якщо ця перша професійна спроба відповідає їх захопленням, здібностям до даного виду діяьності. А якщо цього “співпадання” не має? Одні щиро виконують свої обов’язки, навіть підвищуються по кар’єрній службі і доживають до пенсії, інші просто працюють “від дзвінка до дзвінка”, треті все життя заздрять тим, хто одержимий справою...
Психологи вважають: одним з головних ознак павильного та ефективного вибору професії є те, що вона відповідає зацікавленості людини. Не треба поспішати робити свій вибір, виходячи із популярності тієї чи іншої професії на даний момент.
Керуйтеся логічними роздумами.
В. О. Сухолинський підкреслив, що буденної і якоїсь звелиної
праці небуває: “Кожна праця вимагає індивідуальних здібностей, таланту, обдарування, докладання фізичних і духовних зусиль”.
Той, у кого виховане зверхнє ставлення до “чорнової” роботи, ніколи не зможе добитися значних успіхів у жодному виді діяльності. Праця, у тлумаченні
В. О. Сухомлинського, не просто виконання трудових операцій із затратою певної кількості енергії – це елемент духовного життя.
Обираючи професію після школи, випускники частіше за все орієнтуються на улюблений навчальний предмет, а іноді трапляється, що вибір майбутнього професійного шляху здійснюється за “компанію” із товаришами. У світі існує близько 40 000 професій, деякі із них не перетинаються із шкільними предметами, а про більшість з них дехто і гадки не має. Ось і виходить, що свідомо звужується коло вибору.
Важливість проблеми підкреслюється тим, що професійна діяльність є основою життя і ведучою функцією людини.
Тема сьогоднішнього уроку, яка звучить: “Місце робітничої професії у нашому житті” – дуже близька нам і знайома, адже мова ітиме про професії робітничі, про підготовку і навчання професіоналів саме робітничих професій.
Світ робітничих професій цікавий і різноманітний. А як, на вашу думку, які професії найпошириніші і найпопулярніші на сьогоднішній день? (Учні називають професії).
Професії виникли дуже давно і хочеться сказати, що все починалось саме із робітничих професій, які з давних-давен забезпечували життя на землі.
На перший погляд здається, що професії цього типу не творчі. Але варто пригадати кілька відомих імен новаторів і раціоналізаторів виробництва і думка відразу змінюється. Працівники цієї сфери мають великі можливості щодо вдосконалення технологій, винахідництва нових інструментів та механізмів.
Фахівцеві вашої спеціальності потрібно мати досить високий загальний рівень розвитку. Адже техніка зараз досить складна і тому її мають обслуговувати висококваліфіковані фахівці. Добре розвинене просторове уявлення – неодмінна умова успішної праці. У роботі із технікою потрібно бути дуже уважним. Ось поспостерігайте за процесом праці водія. На перший погляд утримувати кермо – ніби цілком не важка справа. Але це не так. Водій у процесі праці зазнає досить важких психологічних навантажень. Керуючи автомобілем, він враховує особливості дорожньої ситуації: рух машин на дорозі, слідкує за дорожніми знаками, сигналами світлофора, показами приладів. Всю цю інформацію водій утримує у полі зору, безперервно її обробляє, здійснює аналітико-синтетичну діяльність і при необхідності корегує свої дії. Помилка, допущена водієм, може дорого обійтись.
Від його дій залежить життя величезної кількості людей.
Тому важливо не лише зясувати, що конкретно виконує працівник, а й якими якостями він повинен володіти, аби забезпечити ефективну та безпечну роботу.
Вибрана вами професія, вимагає знань з математики, фізики, хімії та креслення.
Для перевірки правильності вашого вибору, пропоную дати відповідь “так” або “ні” на декілька не складних запитань.
(Викладач роздає чисті аркуші).
1. Ви любите дізнаватись про нові машини, матеріали, інструменти?
2. Ви цікавитесь новими механізмами і машинами?
3. Ви любите конструювати?
4. У вільний час ремонтуєте зіпсовані механізми, використовуючи при цьому старі деталі?
5. Вам подобається вирішувати питання про пошук несправності машини?
6. Ви залюбки читаєте технічну літературу?
Якщо на більшість запитань ви відповіли “так”, то ви досягли мети – вибрали справу до душі.
А на завершення хотілося б дати декілька порад для молодого робітника:
ü не думай, що вивчаючи тисячу порад, можна вважати себе майстром, тільки досвід, терпіння та наполегливість навчить тебе ремеслу;
ü трудності та невдачі відомі навіть великим майстрам. І головна різниця між поганим і хорошим майстром у тому й полягає, що поганий майстер відступає перед невдачами, а хороший примушує невдачі відступати перед його волею;
ü не берися будувати швидкісний автомобіль, не навчившись розбирати і збирати велосипед;
ü привчайся пацювати швидко, але не квапливо;
ü поганим інструментом нічого хорошого не створити;
ü у гарного майстра можуть бути всілякі недоліки, але неохайним він не може бути;
ü краща робота – чиста робота;
ü не ховай свої “виробничі секрети” від друзів;
ü завжди спочатку поміркуй, а потім дій. І ніколи не дій перед тим як поміркуєш.
Бажаю вам успіху у освоєнні вибраної професії. Пам’ятайте, що сучасний робітник – це висококваліфікований майстер своєї справи, який віддає всі сили, енергію і творчість своїй професії.
Нехай справа, яку ви обрали, буде головною у вашому житті.