Методична розробка позакласного заходу "Знавці наук"

Про матеріал
Останнім часом спостерігається спад інтересу до навчання. Вчителі досліджують проблему, куди поділись «Чомучки» та чому вундеркінди не переростають у вундер-юнаків. Причин виявлюється забагато, але одна з найбільш істотних – відсутність творчості у навчанні. Закласні заходи сприяють активізації пізнавального процесу в учнів й допомагають молоді на практиці застосовувати отриманні знання, при цьому чітко усвідомлюючи , де, яким чином і для яких цілей ці занння можуть бути використані. Саме така форма роботи надає можливість колективної співпраці при вирішенні нагальних проблем і відкриває вільий доступ до необхідної інформації з метою формування в учнів власної думки. Для досягнення заявленої мети вирішувались такі задачі: 1. Зібрати і представити в електронному вигляді матеріали, актуальні та цікаві для учнів. 2. Оформити інформацію у вигляді, максимально зручному для сприйняття. 3. Залучити учнів до навчально-пошукової та експериментальної роботи, розвиваючи їх творчий потенціал. Очікувані результати: 1. Розвиток природних задатків та здібностей учнів, створення умов для їх творчого вдосконалення, спрямування їхньої діяльності на розвиток якостей, необхідних у подальшому професійному становленні. 2. Підвищення інтересу до поглибленого вивчення базових предметів. 3. Пропаганда досягнень науки, техніки та новітніх технологій.  
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Державний навчальний заклад

«Сєвєродонецьке вище професійне училище»

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

позакласного заходу

«Знавці наук»

 

 

 

 

 

Підготували:

викладач хімії: Мішина Л.М.

викладач фізики: Посохова В.В.

 

 

 

 

 

Сєвєродонецьк, 2020

Анотація

Останнім часом спостерігається спад інтересу до навчання. Вчителі досліджують проблему, куди поділись «Чомучки» та чому вундеркінди не переростають у вундер-юнаків. Причин виявлюється забагато, але одна з найбільш істотних – відсутність творчості у навчанні. Закласні заходи сприяють активізації пізнавального процесу в учнів й допомагають молоді на практиці застосовувати отриманні знання, при цьому чітко усвідомлюючи , де, яким чином і для яких цілей ці занння можуть бути використані. Саме така форма роботи надає можливість колективної співпраці при вирішенні нагальних проблем і відкриває вільий доступ до необхідної інформації з метою формування в учнів власної думки.

Для досягнення заявленої мети вирішувались такі задачі:

  1. Зібрати і представити в електронному вигляді матеріали, актуальні та цікаві для учнів.
  2. Оформити інформацію у вигляді, максимально зручному для сприйняття.
  3. Залучити учнів до навчально-пошукової та експериментальної роботи, розвиваючи їх творчий потенціал.

Очікувані результати:

  1. Розвиток природних задатків та здібностей учнів, створення умов для їх творчого вдосконалення, спрямовування їхньої діяльності на розвиток якостей, необхідних у подальшому професійному становленні.
  2. Підвищення інтересу до поглибленого вивчення базових предметів.
  3. Пропаганда досягнень науки, техніки та новітніх технологій.

 


 

Мета: сприяти розвитку творчих та інтелектуальних здібностей, формувати вміння пояснювати явища природи, виховувати почуття відповідальності, колективізму.

Форма проведення: інтелектуально-гумористична гра. Гра включає 5 раундів. Кожна команда одержує стартовий капітал – 20 карбонів. На деякі питання можна купити підказку. Виграє та команда, яка зможе збільшити капітал.

 

І. Вітання команд

Втупне слово ведучого:

Сьогодні захід непростий,

А всім відомий, звичний

Я пропоную провети

Інтелектуальну гру, та ще й гумористичну

Отож, озброюйтесь знаннями,

Згадайте всі закони

Я сподіваюсь, вам вдасться

Здолати всі перепони.

Знавці наук! Вперед

Сміливо вирушаймо

І все, що вивчили раніше

Сьогодні пригадаймо!

До участі запрошуються дві команди: знавців хімії - «Колботряси» та знавців фізики - «Виміряли»,  які будуть змагатися між собою, використовуючи свої знання та ерудицію.

Перед початком змагань нагадуємо правила роботи в групі:

  1. Уважно слухати завдання.
  2. Говорити по черзі.
  3. Висловлюватися лаконічно.
  4. Згода на двомовність.
  5. Буди доброзичливим.
  6. Намагатися дійти до спільного висновку.
  7. Поважати думку іншого.
  8. Дотримуватися правила піднятої руки.

 

ІІ. Легкий вишкіл (1 карбон за кожну правильну відповідь)

  1. Що в скриню не сховаєш? (промінь світла)
  2. Метал – і плуг у полі, і цвях у долі (залізо)
  3. Фрукт, що має відношення  до відкриття атомістичної теорії та законів механіки? (яблуко)
  4. Він виходить із яєць,

Коли приходить їм капець.

Корисним іноді стає,

Якщо у мінеральці є. (сірководень)

  1.     Ти за нею, а вона від тебе, ти від неї – вона за тобою? (тінь).
  2.     Це – газ, його тлумачать окисником  сполук

Руйнує все, що очі бачать. (фтор)

  1.     Скажи мені друже,

Коли так бува

При таненні льоду

Не тече вода? (сухий лід)

  1.     Метал взимку горює,

Бо чума здоров’я руйнує (олово)

  1.     М’яч, кинутий під кутом до горизонту розбив вікно в учительській. До якого кабінету здійснить рух тіло футболіста?
  2. Який хімічний процес відбувається на поверхні металу  в царстві рудого диявола? (корозія).

 

ІІІ. Змагання отаманів

За наданою характеристикою необхідно відгадати видатного вченого. Правильна відповідь оцінюється в 5 карбонів. Підказка – 3 карбони.

  1.     «Король експериментаторів»

Якби у світовій історії не з’явився цей учений, наше життя навряд чи  було б таким, яким воно є зараз. У нас не було б комп’ютерів, електрики, нержавіючої сталі, мідних дротів, виробів з алюмінію і ще багато чого.Він виявив бензен і відкрив природу магнетизму. Майбутній учений навчався тільки в початковій школі, всі інші знання та навички, необхідні для дослідницької діяльності, здобув самостійно. Він почав свою кар’єру в книжковому магазині, який був прекрасним місцем для хлопчика, шукаючого знання. Завдяки читанню став учнем вченого Гемфрі Деві, а потім одним з кращих у світі вчених-експериментаторів, здійснивши близько 30 тис. експериментів. Уряд Англії не раз пропонував йому великі гроші за участь у розробці хімічної зброї. Але він відмовлявся, вважаючи таку пропозицію аморальною. Був почесним членом аж 72 товариств, але відмовився від титулу президента британського Королівського товариства і роздавав велику частину  того, що заробляв. (Майкл Фарадей).

Підказка: «Відкрив закони  електролізу»

  1.     «Від двієчника до золотого медаліста»

Став другим після Альфреда Нобеля, який винайшов порох. Відмінність полягала в тому, що російський учений створив порох без диму. Заклав основи крекінгу нафти, якими й досі користуються в сучасному світі. В 1888 році відвідав Лисичанськ, де в штейгерській школі прочитав курс лекцій з теми «Підземна газорифікація кам’яного вугілля». За  життя  його називали енциклопедистом за  знання з різних наук. Перший сконструював модель  сучасного холодильника і винайшов формулу цементу.

Дивно, але зберіглися відомості про те, що у цього вченого були проблеми у навчанні. У ту пору, коли він був студентом головного педагогічного інституту, (Санкт-Петербург) він опинився у числі другорічників, так як з усіх предметів, крім математики, ухитрився одержати двійки. Однак, поступово у нього з’явилася тяга до знань, і при випуску йому вручили золоту медаль. Дуже дивно, що лауреатом Нобелівської премії він так і не став, хоча його  тричі номінували іноземці, але на таємному голосуванні,  яке проводилося членами Імператорсьої академії наук, його кандидатура постійно провалювалася.

У нього було незвичне хобі – він виготовляв валізи. І коли у купців запитували: «Хто цей поважний чоловік?» - вони відповідали: «Таких людей потрібно знати. Це – валізних справ майстер, сам…» (Мєнделєєв.)

Підказка: «Створений ним шедевр є в кожному кабінеті хімії»

 

IV. Ти-мені,  я- тобі

Кожна команда по черзі з допомогою знаків зображує фізичне або хімічне явище (2 карбони), а інша відгадує зміст завдання (2 карбони). Зміст завдання: «Атом», «Броунівський рух», «Кристалічна гратка», «Електрометр».

 

V. Маю думку

Учні повинні правильно пояснити явища природи. Правильна відповідь оцінюється у 5 карбонів. Вартість підказки - 3 карбони.

  1.     Автомобільні туристи часто бачать попереду на дорозі воду і навіть цілі озера але, підїхавши до цього місця, їх не виявляють. У чому причина?

Підказка: «Це - оптичне явище».

Відповідь: «Це – міраж: уявне зображення неба створює ілюзію води над перегрітою поверхнею».

  1.     Герої роману Жюля Верна «Діти капітана Гранта» тільки-но зібрались повечеряти м’ясом, підстреленої ними лами, як виявилось, що воно зовсім непридатне до вживання. «Може воно дуже довго лежало?» - спантеличено запитав один із них. Що відповів їм Паганель і чому?

Підказка: «Ця речовина присутня у кислому молоці».

Відповідь: «Лама довго бігла, тому у м’язах утворився надлишок молочної кислоти, яка надала м’ясу гіркувато-кислий присмак».

  1.     Яким було перше пристосування, що подолало звуковий бар’єр?

Підказка: «Є помічником пастуха».

Відповідь: «Батіг».

  1.     У зимовий час іноді можна побачити жаб, що вмерзли в льодяні брили, після танення яких земноводні оживають. Виявляється ,з настанням холодів, в крові жаб у 60 разів збільшується рівень деякої хімічної сполуки, що перешкоджає утворенню всередені організму кристалів льоду. Назвіть цю речовину.

Підказка: «Ця речовина спричиняє розвиток цукрового діабету».

Відповідь:  «Глюкоза».

 

VІ. Своя гра або краще один раз побачити

Оцінюється обгрунтованість результатів експериментів з фізики та хімії. Якщо команда правильно дасть пояснення «свого» досліду, то отримає – 5 карбонів . Якщо на цей дослід дасть пояснення команда суперників, то вона отримає 10 карбонів.

Дослід 1.

Обладнання: електрометр з кондуктором, ебонітова палочка, вовна.

Електрометр заряджається за допомогою ебонітової палички (стрижень), такий же заряд надають корпусу. Прилад показує 0. Далі доторкаються кондуктора, прилад знову показує заряд. Поясніть дослід.

(Електрометр показує різницю потенціалів між корпусом і стрижнем. Коли зарядили і стрижень, і корпус, різниця потенціалів дорінює нулю. Після того, як доторкнулися до кондуктора, на стрижні потенціал став рівним нулю, і прилад показує знову різницю потенціалів).

Дослід 2.

Обладнання: керамічна підставка, пісок, спирт, цукрова пудра, харчова сода.

На керамічній підставці необхідно зробити конус із річкового піску, змоченого спиртом. У середину конуса покласти 2 грами харчової соди та 13 грамів цукрової пудри, добре розтертих у ступці. Підпалюємо спирт. Через деякий час із конуса з’явиться чорна змія. (При нагріванні цукор обуглюється, а із харчової соди виділяється газ СО2 ,  який змушує «повзти» змію. Довжина змії залежить від тривання горіння).

Дослід 3.

Демонстрація відео одержання заліза за допомогою алюмотермії (терміт).

(Відбувається екзотермічна реакція Al+Fe2O3→Fe+ Al2O3. Ця реакція є основою для здійснення процесу термітного зварювання).

 

VІІ. Лотерея для уболівальників «на дурняк»

Для всіх бажаючих створено Банк завдань за рівнем складності. За правильну відповідь уболівальнику вручається подарунковий сертифікат  номіналом від 9 до 12 балів, що гарантує одноразове використання у вигляді виставленої поточної оцінки до журналу теоретичного навчання з фізики або хімії (за вибором учня).

 

9 балів. Маленький, круглий хлопчик, його двоюрідний братик живе в комп’ютері, рідні брати: золотий і платиновий, а бабця – хлорвінілова. (Диск)

 

10 балів. Альпіністи та туристи повинні знати, що намет треба встановлювати так, щоб вхід до нього був обернений до підніжжя гори. Для чого це потрібно робити? (Для вільного витікання вуглекислого газу).

 

11 балів. У перекладі з грецької означає «непохитний, твердий». Кристали завжди прозорі, але можуть бути безбарвні та синього, зеленого, червонуватого і навіть чорного кольору. Цією речовиною перський уряд, щоб «уласкавити білого царя» розплатився за смерть відомого російського дипломата і письменника О.С.Грибоєдова, полеглого від рук розлюченого натовпу в Тегерані 1829 р. (Алмаз)

12 балів. Його можна назвати самим дивовижним матеріалом, створеним людиною: воно тверде, як камінь, і в той же час плавке та видувається як мильна бульбашка, прозоріше чистої води,а  може бути рубіново- червоного кольору або чорного, як бітум. Його знаходили в єгипетських гробницях, йому присвячується поема М.В.Ломоносова. (Скло)

 

VІІІ. Підбиття підсумків та нагородження переможців. «Сильний той, хто може. Може той, хто знає».


 

Список використаних джерел

 

  1. Гусаков А.Х. Вчителю хімії про позакласну роботу – М., Освіта, 1981-112с.
  2. В.Р.Ильченко «Перекрестки физики, химими и биологии» - М., Просвещение, 1986 – 176с.
  3. Кононова В., Фононова Г Фізико-хімічний КВК//Хімія в школі – 2005 – №4 – с. 39.
  4. И.Я. Ланина «Не уроком единым», - М., Просвещение, 1991 – 223с.
  5. І.Я.Ланіна «Позакласна робота з фізики», - К., Радянська школа, 1983 – 206с.
  6. http://physicist.in.ua/vihovni-zahodi/82-scenary-vdkritogo-zahodu-do-tizhnya-fziki-u-shkol-proekt-fzika-v-shkol.html
  7. http://metodportal.com/node/32988
  8. http://nvk12.rv.ua/metodika/physics/kvk-lomakina.pdf

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Позакласні заходи
Додано
15 лютого 2021
Переглядів
369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку