Міністерство освіти і науки України
Державний навчальний заклад
«Сєвєродонецьке вище професійне училище»
Методична розробка
позакласного заходу
«Знавці наук»
Підготували:
викладач хімії: Мішина Л.М.
викладач фізики: Посохова В.В.
Сєвєродонецьк, 2020
Анотація
Останнім часом спостерігається спад інтересу до навчання. Вчителі досліджують проблему, куди поділись «Чомучки» та чому вундеркінди не переростають у вундер-юнаків. Причин виявлюється забагато, але одна з найбільш істотних – відсутність творчості у навчанні. Закласні заходи сприяють активізації пізнавального процесу в учнів й допомагають молоді на практиці застосовувати отриманні знання, при цьому чітко усвідомлюючи , де, яким чином і для яких цілей ці занння можуть бути використані. Саме така форма роботи надає можливість колективної співпраці при вирішенні нагальних проблем і відкриває вільий доступ до необхідної інформації з метою формування в учнів власної думки.
Для досягнення заявленої мети вирішувались такі задачі:
Очікувані результати:
Мета: сприяти розвитку творчих та інтелектуальних здібностей, формувати вміння пояснювати явища природи, виховувати почуття відповідальності, колективізму.
Форма проведення: інтелектуально-гумористична гра. Гра включає 5 раундів. Кожна команда одержує стартовий капітал – 20 карбонів. На деякі питання можна купити підказку. Виграє та команда, яка зможе збільшити капітал.
І. Вітання команд
Втупне слово ведучого:
Сьогодні захід непростий,
А всім відомий, звичний
Я пропоную провети
Інтелектуальну гру, та ще й гумористичну
Отож, озброюйтесь знаннями,
Згадайте всі закони
Я сподіваюсь, вам вдасться
Здолати всі перепони.
Знавці наук! Вперед
Сміливо вирушаймо
І все, що вивчили раніше
Сьогодні пригадаймо!
До участі запрошуються дві команди: знавців хімії - «Колботряси» та знавців фізики - «Виміряли», які будуть змагатися між собою, використовуючи свої знання та ерудицію.
Перед початком змагань нагадуємо правила роботи в групі:
ІІ. Легкий вишкіл (1 карбон за кожну правильну відповідь)
Коли приходить їм капець.
Корисним іноді стає,
Якщо у мінеральці є. (сірководень)
Руйнує все, що очі бачать. (фтор)
Коли так бува
При таненні льоду
Не тече вода? (сухий лід)
Бо чума здоров’я руйнує (олово)
ІІІ. Змагання отаманів
За наданою характеристикою необхідно відгадати видатного вченого. Правильна відповідь оцінюється в 5 карбонів. Підказка – 3 карбони.
Якби у світовій історії не з’явився цей учений, наше життя навряд чи було б таким, яким воно є зараз. У нас не було б комп’ютерів, електрики, нержавіючої сталі, мідних дротів, виробів з алюмінію і ще багато чого.Він виявив бензен і відкрив природу магнетизму. Майбутній учений навчався тільки в початковій школі, всі інші знання та навички, необхідні для дослідницької діяльності, здобув самостійно. Він почав свою кар’єру в книжковому магазині, який був прекрасним місцем для хлопчика, шукаючого знання. Завдяки читанню став учнем вченого Гемфрі Деві, а потім одним з кращих у світі вчених-експериментаторів, здійснивши близько 30 тис. експериментів. Уряд Англії не раз пропонував йому великі гроші за участь у розробці хімічної зброї. Але він відмовлявся, вважаючи таку пропозицію аморальною. Був почесним членом аж 72 товариств, але відмовився від титулу президента британського Королівського товариства і роздавав велику частину того, що заробляв. (Майкл Фарадей).
Підказка: «Відкрив закони електролізу»
Став другим після Альфреда Нобеля, який винайшов порох. Відмінність полягала в тому, що російський учений створив порох без диму. Заклав основи крекінгу нафти, якими й досі користуються в сучасному світі. В 1888 році відвідав Лисичанськ, де в штейгерській школі прочитав курс лекцій з теми «Підземна газорифікація кам’яного вугілля». За життя його називали енциклопедистом за знання з різних наук. Перший сконструював модель сучасного холодильника і винайшов формулу цементу.
Дивно, але зберіглися відомості про те, що у цього вченого були проблеми у навчанні. У ту пору, коли він був студентом головного педагогічного інституту, (Санкт-Петербург) він опинився у числі другорічників, так як з усіх предметів, крім математики, ухитрився одержати двійки. Однак, поступово у нього з’явилася тяга до знань, і при випуску йому вручили золоту медаль. Дуже дивно, що лауреатом Нобелівської премії він так і не став, хоча його тричі номінували іноземці, але на таємному голосуванні, яке проводилося членами Імператорсьої академії наук, його кандидатура постійно провалювалася.
У нього було незвичне хобі – він виготовляв валізи. І коли у купців запитували: «Хто цей поважний чоловік?» - вони відповідали: «Таких людей потрібно знати. Це – валізних справ майстер, сам…» (Мєнделєєв.)
Підказка: «Створений ним шедевр є в кожному кабінеті хімії»
IV. Ти-мені, я- тобі
Кожна команда по черзі з допомогою знаків зображує фізичне або хімічне явище (2 карбони), а інша відгадує зміст завдання (2 карбони). Зміст завдання: «Атом», «Броунівський рух», «Кристалічна гратка», «Електрометр».
V. Маю думку
Учні повинні правильно пояснити явища природи. Правильна відповідь оцінюється у 5 карбонів. Вартість підказки - 3 карбони.
Підказка: «Це - оптичне явище».
Відповідь: «Це – міраж: уявне зображення неба створює ілюзію води над перегрітою поверхнею».
Підказка: «Ця речовина присутня у кислому молоці».
Відповідь: «Лама довго бігла, тому у м’язах утворився надлишок молочної кислоти, яка надала м’ясу гіркувато-кислий присмак».
Підказка: «Є помічником пастуха».
Відповідь: «Батіг».
Підказка: «Ця речовина спричиняє розвиток цукрового діабету».
Відповідь: «Глюкоза».
VІ. Своя гра або краще один раз побачити
Оцінюється обгрунтованість результатів експериментів з фізики та хімії. Якщо команда правильно дасть пояснення «свого» досліду, то отримає – 5 карбонів . Якщо на цей дослід дасть пояснення команда суперників, то вона отримає 10 карбонів.
Дослід 1.
Обладнання: електрометр з кондуктором, ебонітова палочка, вовна.
Електрометр заряджається за допомогою ебонітової палички (стрижень), такий же заряд надають корпусу. Прилад показує 0. Далі доторкаються кондуктора, прилад знову показує заряд. Поясніть дослід.
(Електрометр показує різницю потенціалів між корпусом і стрижнем. Коли зарядили і стрижень, і корпус, різниця потенціалів дорінює нулю. Після того, як доторкнулися до кондуктора, на стрижні потенціал став рівним нулю, і прилад показує знову різницю потенціалів).
Дослід 2.
Обладнання: керамічна підставка, пісок, спирт, цукрова пудра, харчова сода.
На керамічній підставці необхідно зробити конус із річкового піску, змоченого спиртом. У середину конуса покласти 2 грами харчової соди та 13 грамів цукрової пудри, добре розтертих у ступці. Підпалюємо спирт. Через деякий час із конуса з’явиться чорна змія. (При нагріванні цукор обуглюється, а із харчової соди виділяється газ СО2 , який змушує «повзти» змію. Довжина змії залежить від тривання горіння).
Дослід 3.
Демонстрація відео одержання заліза за допомогою алюмотермії (терміт).
(Відбувається екзотермічна реакція Al+Fe2O3→Fe+ Al2O3. Ця реакція є основою для здійснення процесу термітного зварювання).
VІІ. Лотерея для уболівальників «на дурняк»
Для всіх бажаючих створено Банк завдань за рівнем складності. За правильну відповідь уболівальнику вручається подарунковий сертифікат номіналом від 9 до 12 балів, що гарантує одноразове використання у вигляді виставленої поточної оцінки до журналу теоретичного навчання з фізики або хімії (за вибором учня).
9 балів. Маленький, круглий хлопчик, його двоюрідний братик живе в комп’ютері, рідні брати: золотий і платиновий, а бабця – хлорвінілова. (Диск)
10 балів. Альпіністи та туристи повинні знати, що намет треба встановлювати так, щоб вхід до нього був обернений до підніжжя гори. Для чого це потрібно робити? (Для вільного витікання вуглекислого газу).
11 балів. У перекладі з грецької означає «непохитний, твердий». Кристали завжди прозорі, але можуть бути безбарвні та синього, зеленого, червонуватого і навіть чорного кольору. Цією речовиною перський уряд, щоб «уласкавити білого царя» розплатився за смерть відомого російського дипломата і письменника О.С.Грибоєдова, полеглого від рук розлюченого натовпу в Тегерані 1829 р. (Алмаз)
12 балів. Його можна назвати самим дивовижним матеріалом, створеним людиною: воно тверде, як камінь, і в той же час плавке та видувається як мильна бульбашка, прозоріше чистої води,а може бути рубіново- червоного кольору або чорного, як бітум. Його знаходили в єгипетських гробницях, йому присвячується поема М.В.Ломоносова. (Скло)
VІІІ. Підбиття підсумків та нагородження переможців. «Сильний той, хто може. Може той, хто знає».
Список використаних джерел
1