Розробка уроку«Music around us» з використанням сучасних технологій навчання, а саме - ігрових технології та інтерактивних технологій.
В даній розробці представлені різноманітні ігрові завдання, як групові так і індивідуальні, які допоможуть ефективніше засвоїти учбовий матеріал за темою МУЗИКА
1
МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КАМ'ЯНСЬКИЙ ФАХОВИЙ МУЗИЧНИЙ КОЛЕДЖ ІМЕНІ МИРОСЛАВА СКОРИКА» ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ»
Методична розробка
практичного заняття з використанням ігорвих та інтерактивних технологій навчання як ефективних рушійних засобів пізнавальної діяльності здобувачів осіти
Тема: «Music around us»
Рівень освіти - фахова передвища освіта
галузь знань 02 «Культура та мистецтво»
спеціальність 025 «Музичне мистецтво»
освітня кваліфікація: Фаховий молодший бакалавр з музичного мистецтва
Викладач англійської мови:
Іваницька Г.В.
Кам’янське,
2024
Theme: Music
Form: 11(2 grade)
Objectives:
to revise student’s vocabulary on the topic Music;
to develop speaking ,reading and listening skills
to develop student’s quick reaction;
to teach pupils to co-operate in group work;
to develop student’s ability to learn and understand English language
to develop creative competence
Outcomes:
Student will be able to demonstrate the ability to apply knowledge
Student will be able to use knowledge of vocabulary on the topic Music
Students will be able to understand and operate vocabulary
Students will be able to practice and develop listening, speaking and reading skills
Students will be able to get skills working in groups
Мета: Створити умови для розвитку самостійної, творчо мислячої особистості;
активізувати мовленнєву діяльність;
Формувати вміння працювати в команді, допомагати один одному.
Корегувати вимову,збагачувати словник
Задачі:
Освітні: організувати діяльність учнів з повторення і активізації лексичного матеріалу теми; удосконалювати вміння і навички говоріння, аудіювання, читання та письма. Навчати презентувати свою роботу, працювати в команді
Розвиваючі: розвивати логічне мислення, активність, увагу, пам'ять; сприяти формуванню комунікативних навичок і умінь, пізнавального інтересу до даної теми; розвивати вміння розуміти зміст іншомовного тексту, виділяти необхідну інформацію.
Виховна: сприяти вихованню шанобливого, толерантного ставлення до іншої культури; виховувати позитивне ставлення до вивчення англійської мови.
Корекційна: збагачувати словник, коригувати вимову
Тип уроку: комбінований
Обладнання
Materials: cards with tasks, picture of musical instruments, video of song Abba Dancing Queen, the pieces of music, Pencils and sheets of paper.
Хід уроку
PROCEDURE
Good day! Dear pupils and guests! You are welcome at our lesson! Today the topic of our lesson is music. . Music is the source of our inspiration! And today we will enjoy the best pieces of music. Communicate with each other. And also we have a great opportunity to compete!
I Введення в іншомовну атмосферу.
Фонетична зарядка.
But first do some phonetic exercises
Учні за вчителем повторюють неправильні дієслова в стилі РЕП
https://www.youtube.com/watch?v=OfEm3iEgRDQ
To write - wrote - written,
to eat - ate - eaten,
to speak - spoke - spoken,
and to break - broke - broken.
To come - came - come,
to become - became - become,
To run - ran - run,
To swim - swam - swum.
To know - knew - known,
To throw - threw - thrown,
To blow - blew - blown,
To fly - flew - flown.
• To sing - sang - sung,
To ring - rang - rung,
To hide - hid - hidden,
To bite - bit - bitten.
• To send - sent - sent,
To spend - spent - spent,
To sleep - slept - slept,
To keep - kept - kept.
To cut - cut - cut,
To shut - shut - shut,
To cost - cost - cost,
To lose - lost - lost.
Look at the blackboard. And tell me please, what associations you have with the word Music( на дошці цитати з висловами про музику)
II MUSIC. (Brain storm. The circle of the associations)
На дошці написано слово MUSIC вчитель під диктовку учнів записує, які асоціації виникають з цим словом
You have seen all the wealth and diversity of music
The time to get to know each other better.
III ICE BREAKER
Get to know students – and helps students get to know one another!
They have cards . Fill this cards and represent. (у кожного учня картик, які вони заповнюють, а потім презентують)
We have had a great pleasure to know about each other such interesting details.
And I have an offering to check our team work. Let’s compete with each other.
First of all divide into two teams.
The team of treble clef
And the team of Bass clef
I And first task : Your command must make up your name and Motto and choose the captain.
II The second task : Match the words from each column to make style of music.
You have 20 seconds
(Кожна команда має декілька примірників завдань. Час на виконання обмежений . хто перший і правильно виконує завдання –отримує бал)
Keys: 1-e; 2-d; 3-f; 4-b; 5-a; 6-c;
III The third task :
You will listen to some pieces of music and must say what style of music is it.
Вчитель включає учням музикальні фрагменти –завдання кожної команди назвати стиль музики. За правильну відповідь учні отримують бали.
1.Beethoven “The Moonlight sonata”
2. The Beatles “Yellow submarine”
3. Vivaldi “The four season”
4. Elvis Priestley “Love me tender”
5. Pink “What about us”
6. Common “Capone”
7. Eminem “River”
8. Louis Armstrong “Let my people go”
What style :Classica (1.3)l, rock and rol(4)l, bea(2)t, rock(5), blue(8)s, rap(7), pop(6)
IV Task. Training Vocabulary
Put the words in the box into the correct columns. Then add more words of your own to each column. (who will have right and more answers- is winner )
rock and roll, musician, punk, pop, bass guitar, piano, saxophone, lead guitar, heavy metal, songwriter, drums, blues, singer, pop star, guitarist, rock, producer |
||
Instruments |
People |
Types of music |
|
|
|
(Учні розташовують слова в правильну колонку і додають свої слова, пов’язані з темою. В кого правильні відповіді та більше слів – перемогає)
V. Grammar
You have cards with the sentences/ your task is to fill the gaps with the right form of verbs in PASSIVE VOICE
1.“The Moonlight sonata” ______(to write) by Beethoven
2. The concert hall ______(to built) next year
3. This song is popular now and it ______(to listen) to by everyone
4. The piano _____(to buy) for this school last year
5. Music ____ (to create) by talented people
6. The concert of this band _____(to attend) by many people yesterday
7. I ____ (to inspire) by music
8. Tina Karol _____(to award) as the best singer last year
Хто виконує завдання першим і правильно –отримує бал
VI Reading
Читання тексту
Pre-reading activity
T: Now, we’re going to read the text ‘Pop styles’
POP STYLES
Blues traditional black American music. "Blue" means "sad", and many blues songs are about how hard life was for black people.
Gospel religious music sung in churches in the southern USA.
Rhythm and Blues black workers in the USA moved from the farms to the Cities. They played the blues with electric guitars — this became "rhythm and blues".
Country and Western the music of poor white Americans in the 1930 and 1940s. It is still the most popular music in the southern USA.
Rock'n'Roll many radio stations in the USA in the 1950s would not play "black" music. Elvis Presley was one of the first white singers to mix "rhythm and blues" and "country and western". The result was rock'n'roll.
Soul a mixture of "gospel" and "rhythm and blues". The most successful soul singers are probably Stevie Wonder and Michael Jackson.
Heavy Metal a style based on "rhythm and blues", but with the instruments amplified so that they are extremely loud. Led Zeppelin was one of the first group to do this.
Reggae this started in Jamaica. It is a mixture of American styles "rhythm and blues". Bob Marley made it popular.
Rap in the 1980s, disc-jockeys in dance clubs began half singing and half talking over instrumental music — and "rap" music was born.
House 1990s dance music based on very fast rhythms and modern electronic sounds. There are now various sub-styles of "house music", such as "techno pop", "trance" and "jungle".
After-reading activity Гра “Noughts and Crosses”
На дошці – основа для гри
1 2 3
4 5 6
7 8 9
Кожна команда по черзі обирає цифру запитання, а вчитель читає відповідне запитання. Якщо гравці відповідають правильно, то вчитель замість цифри ставить їхній значок. Перемагає команда, яка має 3 скрипичних або 3 басових ключа підряд.
VII. Listening and relaxing
Pre-listening activity
T: Let’s plunge into the atmosphere of music. You’ll listen to a piece of music. Relax and use your imagination. (Music by Chopin sounds.)
While-listening activity
While listening you are to write down the words/phrases which come to your mind or try to draw a picture.
What have you imagined while listening to the music?
(Pupils read the words/phrases they have written and describe the pictures they’ve drawn.)
Учні прослуховують музику і малюють картини з асоціаціями, потім презентують їх і отримують бали.
VIII Listening.
We will listen to (watch video) the song and each team must do the tasks.(Students have cards with the tasks)
1. Listen to the song once (Have you ever heard this song? Who sings? )
http://www.isabelperez.com/songs/dancingqueen.htm
Dancing queen
By ABBA
You can dance, you can jive, having the time of your life
See that girl, watch that scene, diggin'* the dancing queen
Friday night and the lights are low
Looking out for the place to go
Where they play the right music, getting in the swing
You come in to look for a king
Anybody could be that guy
Night is young and the music's high
With a bit of rock music, everything is fine
You're in the mood for a dance
And when you get the chance...
2. Listen to the first part of the song again and choose the right word for each blank.
You can dance / chance, you can jive, having the time of your life
See that girl, watch that scene/ film, diggin' the dancing queen
Friday night and the lights are go /low
Looking out for the place to go /low
Where they play the right music, getting in the swing / king
You come in to look for a swing / king
Anybody could be that guy/buy
Night is young and the music is high/guy
With a bit of rock music, everything is fine/right
Youre in the mood for a dance/chance
And when you get the dance/chance...
And now check your answers
Команди по черзі зачитують по 2 рядки з пінсні, якщо відповіді правильні – отримують бали.
VIII Mime
You have cards with different musical instruments, the task of your team guess what instrument is being shown. You must do it without words.
Учні отримують картки з зображенням музичних інструментів.
З кожної команди обирають два учасники, які без слів повинні зобразити музичний інструмент. Хто вгадує – отримує бал.
-Is this a ……?
-Yes, it is \ No? it is not.
IX And the final task. You Have the staff and notes express your impression (write on the note and hang on the staff. If you mark is low- hang on the lower line. If your mark is high- hang on the higher line)
While pupils are expressing their impressions, the scores are being summed up. The winner are announced.
Останнє завдання – учні на нотному стані за допомогою нот повинні виразити емоції від уроку – гарні на верхніх рядках, погані -внизу. Доки учні виконують завдання – вчитель підбиває підсумки і оголошує переможця.
Х SUMMERING
Підведення підсумків. Домашнє завдання
Our lesson is over and as you see. We have got only positive emotions. We have done all our tasks with pleasure.
Your home task to create the poster “Music in my life”
Додаток 1
Малюнки для гри Міми
DRUM
Violin
guitar
Cello
Додаток 2
ICE BREAKER
Додаток 3
Завдання 2
Match the words from each column to make style of music.
You have 20 seconds
ДОДАТОК 4
Завдання 4
Put the words in the box into the correct columns. Then add more words of your own to each column. (who will have right and more answers- is winner )
rock and roll, musician, punk, pop, bass guitar, piano, saxophone, lead guitar, heavy metal, songwriter, drums, blues, singer, pop star, guitarist, rock, producer |
||
Instruments |
People |
Types of music |
ДОДАТОК 5
Завдання 5
You have cards with the sentences/ your task is to fill the gaps with the right form of verbs in PASSIVE VOICE
1.“The Moonlight sonata” ______(to write) by Beethoven
2. The concert hall ______(to built) next year
3. This song is popular now and it ______(to listen) to by everyone
4. The piano _____(to buy) for this school last year
5. Music ____ (to create) by talented people
6. The concert of this band _____(to attend) by many people yesterday
7. I ____ (to inspire) by music
8. Tina Karol _____(to award) as the best singer last year
ДОДАТОК 6
Завдання 8
LISTENING
You can dance / chance, you can jive, having the time of your life
See that girl, watch that scene/ film, diggin' the dancing queen
Friday night and the lights are go /low
Looking out for the place to go /low
Where they play the right music, getting in the swing / king
You come in to look for a swing / king
Anybody could be that guy/buy
Night is young and the music is high/guy
With a bit of rock music, everything is fine/right
Youre in the mood for a dance/chance
And when you get the dance/chance...
Додаток 7
(Оформлення дошки)