Методична розробка проблеми вчителя "Інтерактивні методи"

Про матеріал
Методичний матеріал, який рокриває сутність інтерактивного начання. Види уроків, які методи можна при такому навчанні використовувати.
Перегляд файлу

                 

 

 

 

 

 

 

  Кредо інтерактивного навчання:

 

 

 

 

Понад 2400 років тому Конфуцій сказав:

 

Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу і чую, я трохи пам'ятаю.

Те, що я чую, бачу і обговорюю, починаю розуміти.

Коли я чую , бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.

Коли я передаю знання іншим я стаю майстром.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 План

 І Вступ

 1.Організація інтерактивного навчання.

 ІІ Інтерактивні технології

  1. Кооперативне навчання.

2.Колективно-групове навчання

3.Ситуативне моделювання

4.Технологія опрацювання дискусійних питань

ІІІ Інтерактивні форми роботи

IV Інтерактивні вправи

V Основні правила в  роботі :

 VI Гра-це фантазія помножена на розум

 VII Методичні рекомендації для проведення інтерактивного уроку.

 

Багатогранна праця вчителя. Кожна її грань - це повні досягнення, відкриття, злети, любов, натхнення, творчість, і зрештою – життя. Як ювелір  наполегливо шліфує дорогоцінне каміння, так вчитель, відпрацьовує свої ідеї, надбання, винаходи.

 Життя вчителя – це постійний пошук. Час  не стоїть на місці, а отже і життя йде вперед, вносячи свої корективи. Вчені роблять відкриття, створюються нові види рослин і тварин, вчителі,  впроваджують в практику інноваційні технології, не забуваючи про те, що використовували колись. Адже «хто опанував  нове плекаючи старе, той              може бути вчителем». (Конфуцій)

 Помиляються ті вчителі, які вважають, що XXI століття можна навчити дитину вчитися і закріпити міцні знання учня лише за допомогою класної дошки і крейди.

Найбільш ефективними на сьогодні є інтерактивні методи навчання. Призначення   інтерактивного навчання полягає у тому, щоб по-перше передати знання, по-друге усвідомити цінність інших людей. міст роботи полягає не лише у знаннях, але й у способах мислення.

Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язування проблеми на основі аналізу та відповідальної ситуації.

Інтерактивні технології розвивають критичне мислення учнів, їх читацьку культуру, творчі здібності, виховують толерантне ставлення до іншої точки зору, культуру полеміки та самої презентації. Значно розширюються пізнавальні можливості учнів, зростає їх внутрішня мотивація до вивчення предмета.

   Інтерактивні  технології навчання містять  в собі чітко спланований очікуваний результат навчання, окремі методи і прийоми,що стимулюють процес  пізнання, розумові і навчальні умови й процедури, за допомогою яких можна досягти запланованих результатів .

Виділяють такі інтерактивні технології навчання:

  • кооперативне  навчання: технологія роботи  в парках , ротаційні (змінювальні) трійки, два – чотири – всі разом, робота в малих групах, акваріумі;
  • технологія  коллективно-групового навчання: обоговорення проблеми в загальному колі, «Мікрофон», «Незакінчені речення», «Мозковий   штурм», « Навчаючись – учусь», «Ажурна пилка», аналіз ситуації, роз’язання проблем;
  • технології ситуативного моделювання;

симуляції або імітаційні ігри, спрощення судове  слухання, громадські слухання, розігрування ситуації за ролями;

  • технологія  опрацювання дистанційних питань; метод «Прес»,

 «Займи позицію», «Зміни позицію», неперервна шкала думок, дискусія, дискусія в стилі телевізійного ток-шоу, оцінювальна дискусія, дебати.

 

Ці інтерактивні технології успішно застосовую у початкових класах. Всі учасники уроку позитивні Тому спілкуванні обходжусь без частки не, намагаюся замінити слово з не на інше Наприклад: «не перебивайте один одного»-«будьте толерантними».Учасники навчального процесу об’єднуються в пари, трійки, групи тощо. На уроці допомагаю опанувати інформацію, прийняти власні рішення, висновки. Стараюся, щоб всі діти взяли участь у обговоренні, щоб хтось не залишився поза увагою. Заохочую всіх дітей висловлювати свої думки, ідеї, дякуючи кожному за запитання і за відповідь. Це стимулює дітей і на далі ділитися своєю інформацією.

Схематично зобразити методику роботи, яка ґрунтується  на інтерактивному навчанні, буде виглядати так.

 

 Складання синонімічних рядів

 

 

Словесне  Захист

малювання Інтерактивні  малюнків

 форми роботи

 

  

Фразеологічні  Життєві

 хвилинки      ситуації

 

 

Вільне письмо                          Дослідницька діяльність

 

 

 

А види уроків можуть бути такими:

 

- уроки – аукціони;

- уроки – роздуми;

- уроки – звіти ;

- уроки – дослідження;

- уроки ділової гри;

 - уроки – подорожі.

Труднощами інтерактивного навчання є :

  • затрата значного часу на вивчення певної інформації;
  • відсутність досвіду вчителя в організації інтерактивного навчання;
  • недостатня кількість літератури з даного питання.

Інтерактивне навчання є сукупністю технологій. І залежно від мети уроку та форм організації розподіляється на чотири групи:

  • навчання в малих, групах учнів, об’єднаних спільною метою, робота в парках;
  • одночасна спільна робота всього класу;
  • гра;
  • створення дискусійних груп.

 

 

На уроках можуть використовуватися такі інтерактивні вправи:

 

 

Спільні                         Акваріум                              Мозковий штурм                                                          

проекти    

 

 

 Інтерактивні                       Доміно

 вправи

 

 

 

Метод Мікрофон

Прес

 

                                    Ажурна пилка     

 

 

Враховуючи психологічні особливості учнів молодшого шкільного віку та рівень їхньої готовності до спілкування, вважаю що застосування інтерактивних технологій навчання в початковій школі варто розпочинати з роботи в парах. Саме в процесі роботи в парах учні отримують можливість говорити, що є необхідним для цього вікового періоду. Цю технологію використовую на будь-якому етапі уроку і навіть на  етапі перевірки самосійної роботи, коли пропоную звірити відповіді завдань , а в разі розходження довести правильність своєї відповіді.

Використання інтерактивних методів і форм надає можливості для організації ділової спів праці з метою вирішення поставленої у класі навчальної проблеми .

Вільне спілкування на уроці висловлювання власної думки , повага до думки оточуючих необхідні умови , що забезпечують ефективність нових технологій.

Інтерактивні форми і методи роботи дають змогу дійти до серця кожного учня,відчути себе частинкою .

При застосуванні інтерактивних технологій  немає головного  і другорядного. В такому навчанні все головне:і вчитель, і учень,і форми та методи навчання. Результативність застосування інтерактивних форм і методів навчання – велика .

За даними американських вчених учень засвоює матеріал:

  • під час лекції – 5 %;
  • під час читання – 10 %;
  • під час роботи з відео , аудіо матеріалами – 20 %;
  • під час демонстрації  - 30 %;
  • під час дискусії – 50 %;
  • під час практики – 75 % ;
  • під час навчання інших чи відразу застосовуючи знання – 90%.

 

Основними правилами , якими керуюся в роботі:

  • Знай дитину!

Потрібно добре знати духовний світ кожної  дитини .Без знання дитини – немає навчання , немає виховання .

  • Вір у дитину!

Без віри  в дитину ,без довіри до неї , вся педагогічна мудрість, усі методи і прийоми навчання і виховання руйнуються як будиночки з піску.

  • Люби дитину!

Любов до дітей – це серце вчителя.

  • Розумій дитину!

Потрібно поставити себе на місце дитини і побачити світ її очима, чим вона живе і чого прагне.

  • Поважай дитину!

Дати дитині можливість самій вирішувати питання .

У практиці своєї роботи, враховуючи особливості учнів  початкових класів, перевагу відаю технологіям ситуативного моделювання .

Технологія ситуативного моделювання передбачає створення моделі навчання учнів у грі . тобто побудову навчального процесу за допомогою залучення учнів до гри . А.С.Макаренко зазначив, що тільки гра є педагогічно цінною , в якій особистість активно діє, мислить , будує, комбінує , моделює людські взаємини.  За цих умов вона виконує в грі різні ролі:організатора,виконавця, творця я. знаходить умови для виявлення своїх здібностей та життєвої активності.

У сучасній педагогіці не використовують «гра», який асоціюється з розвагами,вживають поняття « імітація», «симуляція».Важливо врахувати особливості ігрових методик, а саме:

- наявність ігрових моделей об’єкта, процесу:

- підвищення інтересу ,пізнавальної активізації та розумової діяльності;

- високий ступінь участі в навчальному процесі;

- активна взаємодія учнів;

- підвищення творчого, чуттєвого, емоційного характеру заняття.

Використання ігрової діяльності в навчальному процесі просто необхідне. Це дає змогу успішно формулювати і  закріплювати позитивне ставлення дитини до навчальної праці .

Гра у навчальному процесі створює мотивацію, близьку до природної, збуджує інтерес, підвищує рівень навчальної праці, розвиває комунікативні компетентності. Порівняно з іншими формами навчання й виховання перевага гри полягає в тому, що вона досягає своєї мети непомітно для вихованця, тобто не потребує жодних способів насильства над особистістю дитини. В учнів молодших класів, як і в дошкільнят  переважають ігрові інтереси, довільна поведінка,наочно –  обраний,характер мислення, практичне ставлення до розв’язання задач (спрямованість  уваги на результат , а не спосіб дії).

Зважаючи на риси молодших школярів , переконаю,що гра має супроводжувати навчання.

Це той фактор, який сприяє соціалізації учнів у навчально-виховний процес, розвиває пам'ять, увагу, винахідливість, зберігає дитячу безпосередність, виховує взаємоповагу.

Саме  граючись, дитину набуває практичного досвіду роботи, виконує певні ролі, виявляє себе як індивідуальність. Завдання, в яких пов’язані і  розумова, і фізична активність, сприяє вихованню гармонійної особистості. Адже гра – не просто розвага, це фантазія, помножена на розум і кмітливість .

Тому у практиці своєї роботи використовує різноманітний цікавий матеріал, дидактичні та сюжетно – рольові ігри, уроки - подорожі .

На своїх уроках застосовую 2 – 3 короткочасні ігрові ситуації різної тривалості .

Використовую ті ігри де були би залучені всі учні класу, яку би дали швидку відповідь, критичне мислення .

На уроках математики  використовую такі ігри «Математичні  ланцюжки», «Збір урожаю», «Визнач маршрут», «Рибалки».

Гру «Рибалки» застосовують під час закріплення складу чисел .

 

Хід гри.

Усі діти – любителі рибалок .Сьогодні на річці проводиться змагання рибалок. А рибки на річці незвичайні, а математичні .На кожній рибині  приклад. Ви повинні розв’язати приклад, зняти рибку і опустити її у відро з відповідною відповіддю. Змагатися будете у  командах. У змаганні переможе та  команда рибалок, яка спіймає всіх риб. Змагання розпочинаються .

 

 

 

                     4+4                       6+3

 

 

8

 

          9 5+5                                     7+1

  

   

 

 

                          10                               2 +8                                             3+5    

 

 

 Після гри можна поставити такі запитання:

 -  Хто такі рибалки – любителі?

 - А професійні рибалки?

 - Що ви знаєте про рибалок?

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації   для проведення інтерактивного уроку.

 

  1. Для роботи у класі повинні бути залучені всі діти  класу.
  2. Має бути продуктивна  робота в малих групах. Кожна дитина має бути почута.
  3. Усі матеріали мають бути підготовлені заздалегідь .Учні повинні мати змогу легко пересуватися під час роботи в малих групах.
  4. На уроці потрібно дотримуватися  регламенту,вислухати всіх учасників , почути кожну думку.
  5. На уроці  використовувати не більше 1 – 2  інтерактивних  прийоми роботи.
  6. Під час підготовки питань учитель потрібно продумати різні варіанти можливих відповідей.
  7.  Уроки мають захоплювати учнів , навчати самостійно мислення та дій.

Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури уроки, яка за О. Пометун, складається з п’яти елементів:

  • мотивація;
  • оголошення, представлення теми й очікування результатів ;
  • надання необхідної інформації для розв’язання завдань;
  • інтерактивна вправа – центральна частина заняття ;
  • підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Використана література

 

1.І.М .Досяк   «Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій 1-4 класи .2007рік

2. Журнал « Розкажіть онуку»

                 Травень 2010р.

                                           « Розкажіть онуку»                           

                                               Лютий 2009р.

3.Журнал «Початкове навчання і виховання» жовтень 2008р.

                   «Початкове навчання і виховання» липень 2008р.

 

               

 

                  

 

 

 

 

 

                                             

 

 

 

 

 

Головне управління освіти і науки Чернівецької обласної державної адміністрації

Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області

 

 

 

Дистанційна форма навчання

Кваліфікація: вчитель початкових класів

 

 

 

 

 

Індивідуальний творчий проект

 

Інтерактивні  методи  навчання на уроках в початкових класах

 

 

 

                                         Луканюк Олена Сидорівна

                                          Вчитель початкових класів

                      Вищої категорії

                                 Вижницька ЗОШ І-ІІІ ст.

 

 

 

 

 

 

 

 

Чернівці

2014

        

doc
Додано
14 вересня 2022
Переглядів
1486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку