Психологічна підтримка учнів під час зовнішнього незалежного оцінювання та державної підсумкової атестації
Мукачівської міської ради
Закарпатської області
Ващинець Галини Петрівни
ІІ. 4. Рекомендації батькам дітей, які готуються складати ЗНО.................................. 22
Протягом останніх років у нашій державі проводиться всеохоплююче зовнішнє незалежне оцінювання знань у формі тестування для всіх бажаючих стати студентами вищих навчальних закладів. З 2009 року запроваджено обов’язкове зовнішнє незалежне оцінювання знань випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, які виявили бажання вступати до вищих навчальних закладів. Їм пропонується психологічна підтримка з метою успішної адаптації до умов ЗНО.
Для того, щоб полегшити випускникам складання іспитів, необхідно якомога точніше виявити труднощі, які виникають у молодих людей при підготовці до проведення ЗНО, чи інших іспитів, і розробити систему психологічної підтримки випускників загальноосвітніх навчальних закладів.
Враховуючи, що молоді люди починають самостійне життя в час глибокої економічної, фінансової, духовної і моральної кризи, який накладає свій негативний відбиток на свідомість молодої людини і викликає додаткові негативні переживання, невпевненість у завтрашньому дні – психологічна підтримка вкрай необхідна.
Автор даної розробки ставила перед собою такі завдання:
• Розкрити механізми виникнення екзаменаційного стресу.
• Розкрити особливості екзаменаційного стресу.
• Надати інструменти для виявлення даного стресу у випускників.
• Розробити корекційно-розвивальну програму, покликану знизити рівень екзаменаційного стресу в учнів та підвищити рівень їх самооцінки.
Автором розроблена анкета для учнів 11-х класів, які складатимуть ЗНО, спрямована на виявлення труднощів при підготовці до іспитів. Результати анкетувань послужили основою для розробки і апробації корекційної програми покликаної подолати ці труднощі.
Саме про негативний вплив стресу, тривожності на особистість людини і методи корекційної роботи з ними, буде йти мова у даній роботі.
Немає людини, яка б у своєму житті не переживала стресових ситуацій.
Стрес (англ. – напруга, тиск, натиск) – емоційний стан індивіда, який виникає в ситуаціях, що порушують усталений перебіг його життя. Цей стан виникає у неспецифічній реакції організму на вимоги, які до нього висуваються.
Стрес іноді є корисним у житті людини. Він допомагає пристосуватися до нових умов, позитивно впливає на працездатність і творчість, мобілізує приховані ресурси організму для успішного подолання перешкод. Але за умови довготривалого впливу на організм людини, особливо негативно впливає на її найслабші органи.
Іспит – це завжди певною мірою стрес. Уміння успішно скласти іспит вимагає від молодої людини чималої праці у здобутті знань, впевненості у власних силах і прагненні досягнути більшого, навчаючись у вищих навчальних закладах.
Для учнів все починається з отримання інформації про те, що для вступу до вищих навчальних закладів треба скласти тестування ЗНО і жодної альтернативи вступити до вузу не існує. (Див. схема 1). Після цього випускник робить вибір: потрібна чи не потрібна йому вища освіта? Якщо вибір позитивний, у свідомості учня відбувається наступне:
• він розглядає ситуацію, що склалася (аналіз);
• відділяє основне від другорядного (синтез);
• передбачає можливі шляхи розвитку подій (моделювання ситуації).
Велику роль у даному виборі відіграє мотивація. Чим сильніша мотивація, тим більше зусиль докладає людина і є наполегливішою у своїй праці і, відповідно, у майбутньому отримає кращий результат.
На формування тієї чи іншої оцінки впливають пам’ять учня, його прагнення, реальна оцінка його готовності до даного випробування, на основі чого учень робить висновки про те, на який результат він може розраховувати. Якщо учень оцінює ситуацію, як таку, з якою можна впоратися без проблем, то і стресу не виникає. Якщо ж ситуація визнається такою, що з нею майже неможливо впоратися – виникає стрес. Його причини можуть бути різні: прагнення можуть не співпадати з прогнозованими результатами, учень може виявити великі прогалини у власних знаннях, які за час, що залишився, важко надолужити тощо. І під час формування оцінки ситуації, і після того, як вона вже сформована, випускник відчуває різноманітні емоції: страх, радість, сум, гнів та інші.
Стрес та емоції проектують подальшу поведінку випускника: він може почати посилено готуватися з відповідних предметів, а може вирішити нічого не змінювати
(як буде, так буде), чи вибрати якусь іншу лінію поведінки.
Всі ми знайомі з іспитовим стресом. У більшості учнів і студентів він асоціюється з недоспаними ночами, зниженням апетиту, тривожними думками, дратівливістю, проявами агресії, переживаннями про результат, тощо. Вченими доведено, що стрес зачіпає майже всі життєво важливі системи людини: серцевосудинну, нервову, імунну та інші. Найновіші дослідження доводять, що шкідливий вплив стресу, пов’язаного з іспитами, на організм людини значно сильніший, ніж вважалося донедавна. Тим більше, що це не студенти-старшокурсники, а випускники шкіл. Їх іспитовий досвід складає всього-на-всього кілька екзаменів, складених після 9 класу. Але якщо взяти до уваги ціну оцінки, то вона не йде в жодне порівняння з оцінкою іспитів ЗНО. Адже результати ЗНО суттєво впливають на соціальний статус випускника – вони автоматично перетворюють його на першокурсника вищого навчального закладу, або залишають без права даного року продовжити бажане навчання. А диплом, що засвідчує отримання вищої освіти – це пряма перспектива подальшої кар’єри і пов’язаного з нею матеріального достатку. Чи варто після цього недооцінювати психічне, моральне і фізичне перевантаження, що лягає на плечі випускника?
Російський психолог Ю. Щербатих проводив дослідження передекзаменаційного стресу серед своїх студентів. Він засвідчує, що перед іспитами його студенти мали артеріальний тиск, що доходив до позначки 170 – 180 мм. рт. ст., а пульс – до 120 – 130 ударів на хвилину, що відповідає показникам гіпертоніків, які давно хворіють, або показникам спортсменів, які відчувають серйозні фізичні навантаження. Крім того, частина студентів відчували посилення серцебиття, розлади сну, неприємні відчуття в грудях, неконтрольовані тремтіння м’язів, головний біль, та інші неприємні відчуття.
Той же Щербатих проводив дослідження походження страхів, які викликали у студентів сильний стрес. Фактори, що викликають стрес на думку більшості студентів об’єктивні: складний білет, недоброзичливе ставлення екзаменатора, та інші і тільки 8% вказали на низький рівень знань. [9] На відміну від цих студентів більше третини випускників (37%) нашої школи, в якій проведено анкетування шкільним психологом, вказують на цей фактор, як на можливу причину недостатньо хорошого складання ЗНО. Серед інших факторів називають лінощі, страх, стрес, витрачання часу на предмети, які не виносяться на ЗНО, хворобу.
Слід зауважити, що існують два способи реагування на будь-яку небезпеку, в т. ч. і на іспит, – активний і пасивний. Активний спосіб призводить до мобілізації всіх можливих сил організму для того, щоб впоратися з небезпекою: частішає дихання і пульс, зростає артеріальний тиск тощо. Пасивний спосіб діаметрально протилежний: уповільнення пульсу і дихання, зниження артеріального тиску, уповільнення протікання психічних реакцій і так далі. Такий спосіб реагування частіше зустрічається у людей зі слабкою нервовою системою. Крім того, можливі варіанти, коли на першому іспиті людина реагує активно, а на наступних (особливо, якщо перший складено не дуже вдало) – пасивно. В таких випадках останні екзамени здаються як-небудь, аби тільки «це катування закінчилося якнайшвидше». Цікаво, що стрес, викликаний іспитами, не завжди йде людині на шкоду. Нетривалий стрес, вважає американський науковець Джин Карпер, може бути навіть корисним для роботи мозку. Наприклад стрес, який відчуває, людина, коли здає екзамен, може стимулювати сплеск виділення адреналіну, що сприяє покращенню пам’яті. Звичайно, якщо це людина зі слабкою нервовою системою, то необхідно знижувати негативний вплив стресу. Але якщо ми маємо справу з флегматиком, якому властивий сильний інертний тип вищої нервової діяльності, то йому просто необхідно більше переживати, боятися екзамену для того, щоб мобілізувати всі свої сили і успішно його скласти.
Мета програми: допомогти учням адаптуватися до умов зовнішнього незалежного оцінювання.
Режим роботи групи: програма складається з 7 занять, тривалістю 45-50 хвилин, які проводяться щотижня.
Форма проведення зустрічей: соціально-психологічний тренінг.
Очікувані результати: подолання страху, зниження рівня тривожності, психологічна готовність до роботи в екстремальних умовах, вміння розслабитися і налаштуватися на роботу, формування вміння працювати продуктивно протягом тривалого, але обмеженого проміжку часу.
Будь-яка робота починається з усвідомлення мети. Наше життя повне подіями, емоціями, випробуваннями. Воно буває радісним і сумним, легким і важким, зрозумілим і непередбачуваним, одним словом – воно повне несподіванок. Зараз ви усвідомлюєте свою відповідальність перед майбутнім, тому намагаєтеся якнайкраще підготуватися до проходження зовнішнього незалежного оцінювання.
Проте, існують певні труднощі, виявлені в процесі анкетування, над якими ми будемо працювати. Для цього нам необхідно прийняти правила роботи в групі.
Учасниками групи пропонуються правила роботи на заняттях:
vВідвідувати всі заняття.
vГоворити від свого імені, про себе.
vОдин говорить – усі слухають.
vДобровільна участь у виконанні вправ.
vОбговорювати дію, а не особу, нікого не критикувати.
vКонфіденційність.
Учасникам групи пропонується написати якомога більше варіантів закінчення речення: «На іспиті ЗНО я боюся…» Після того, як кожен учасник прочитає свої варіанти речення, робиться аналіз, які з них найчастіше повторюються, для вироблення відповідних рекомендацій та планування подальшої корекційної роботи. Для перетворення негативних емоцій у позитивні, учасникам пропонують аналогічне завдання: написати якомога більше варіантів закінчення речення: «На іспиті ЗНО я не боюся...» Знову відбувається озвучення і обговорення варіантів в пошуках точки опори, від якої можна відштовхнутися у подолання наявних труднощів.
Обладнання: аркуш паперу А4, кольорові олівці.
Кожен учасник групи виконує такі завдання:
vНамалюйте в центрі аркуша сонце, в середині якого запишіть відповідь на запитання «Чи хочу я добре скласти іспити?» Розмалюйте сонце.
vНад сонцем намалюйте хмаринки. В них дайте відповідь на запитання «Що я для цього роблю? Як я реалізую свої можливості?» Розмалюйте хмаринки.
vДо вже зображеного додайте річку. На ній занотуйте відповіді на запитання «Що мені перешкоджає у підготовці до ЗНО? Замалюйте річку.
vВідповідь на наступне запитання «Які мої риси допоможуть мені досягнути мети?» можна написати на пелюстках ромашки чи голівках соняшника.
Після кожної відповіді на запитання відбувається аналіз написаного. Учні по колу зачитують відповіді, коментують їх. В результаті в учнів зростає впевненість у власних силах, в тому, що перешкоди будуть подолані.
Сядьте зручніше і заплющте очі. Дихайте глибоко і спокійно. Уявіть собі, що ви заходите у величний, прекрасний, непізнаний ліс. Ви довго-довго йдете лісом і насолоджуєтеся природою, красою його дерев, квітів, тварин. Вам не загрожують звірі і не бояться, а тільки мирно дивляться на вас. Вам тут затишно. Легко дихається. Чисте повітря наповнює ваші легені. Мозок насичується киснем. Вам подобається перебувати у цьому лісі. Ви відпочиваєте. Ви ще не один раз побуваєте тут. Але… прийшов час повертатися. Ще раз глибоко вдихніть повітря, плавно видихайте. І – відкривайте очі.
Учасникам групи пропонується зручно сісти, заплющити очі, прислухатися до свого внутрішнього стану, при цьому намагаючись повністю розслабитися і уявити собі щось дуже приємне, красиве. По команді тренера всі відкривають очі і діляться своїми відчуттями, розповідаючи про те, що вони собі уявили.
Повторення правил роботи групи.
Учням пропонують поділити аркуш на 2 колонки. В одній колонці запишіть усе негативне, що пов’язано з іспитами, в іншій – позитивне. Виконана робота може мати приблизно такий вигляд:
Негативне |
Позитивне |
Страх |
Можливість показати свої знання |
Стрес |
Можливість самоствердитися |
Недоспані ночі |
Виявити рівень своїх досягнень |
Розгубленість |
Підвести риску під певним етапом навчання |
Після аналізу написаного учням пропонують дати відповіді на наступні запитання: «Чому потрібні іспити?» «Яким було б суспільство без іспитів?» Коли робота завершена, учасники групи підводять підсумки.
3. Вправа «Сумний – веселий».
Розкладіть олівці на дві купки. На першу купку покладіть олівці з «сумними кольорами», на другу – з «веселими». Намалюйте свій страх іспиту спочатку «сумними кольорами». Розкажіть про нього. Потім олівцями з другої купки («веселими кольорами») домалюйте його, додайте деталі так, щоб зробити його веселим, смішним. Обговорення. 4.Вправа «Поради «досвідчених»»
Уявіть, що ви - мама (тато). Які рекомендації ви можете дати своїй дитині, щоб вона не боялася складати іспити ЗНО. Учні по черзі озвучують свої поради і записують їх на дошці (ватмані). В підсумку отримують комплекс корисних рекомендацій, до яких варто прислухатися.
5.Вправа на релаксацію.
Сядьте зручніше і зосередьтеся на власному диханні. Дихання повинно бути природнім і невимушеним. Не потрібно втручатися в його ритм і глибину, дихайте легко і невимушено... Ваше напруження зменшується. Подумки, про себе повторюйте: «Я – розслабляюся – і – заспокоююся». Коли вдихаєте повітря подумки промовляйте «я», коли видихаєте - «розслабляюся», вдихаєте – «і», видихаєте – «заспокоююся». Видих намагайтеся робити плавним і подовженим, уявляючи як хвиля теплого повітря розтікається по всьому тілу, роблячи його більш м’яким і розслабленим.
По черзі підійдіть і привітайтеся з кожним членом групи і побажайте йому чогось світлого і гарного.
Повторення правил роботи групи.
Кожен учасник групи обмальовує свою долоню, обводячи олівцем чи ручкою по її контуру, потім вирізає. Вирізану долоню розмальовують одним або кількома кольорами. Потім записують на ній слова підтримки для іншого члена групи. Щоб підтримку отримав кожен учасник групи, учні стають у коло. Хтось за бажанням чи вибором тренера дарує свою «долоньку» іншому учаснику. Той, хто отримав, у свою чергу дарує свою «долоньку» будь-кому з учасників, але не тому, від кого отримав сам, і сідає. Інші учасники продовжують дарувати долоньки лише тим, хто залишається стояти. Коли всі отримають «долоньки» - по черзі зачитують слова підтримки.
Уявіть себе в ролі батька або матері. Запишіть на аркуші паперу слова, з якими вони звертаються до вас у зв’язку зі складанням іспитів ЗНО. За бажанням прочитайте вголос. Підкресліть написане. Нижче висловіть ті слова підтримки, які б ви хотіли від них почути. Проговоріть їх уголос.
Чи дуже різняться висловлені думки? Що, на вашу думку, варто зробити для того, щоб вони більше співпадали? 3.Гра «Сталося так, що на іспиті я…»
Учні сидять у колі. Один з них починає речення: «Сталося так, що на іспиті я…» (напр.: розгубився, зіткнувся з незнайомим мені матеріалом, припинила писати ручка, вирішив скористатися шпаргалкою, виявив, що мені не вистачає часу, не зрозумів запитання, допустив безглузду помилку тощо). Сусід справа продовжує: «І тоді я …», завершує розповідь яким-небудь конструктивним варіантом розв’язання проблеми.
На прикладі даної гри учні проробляють можливі напружені ситуації і самостійно шукають шляхи їх вирішення.
4. Вправа на релаксацію.
Сядьте зручніше і зосередьтеся на власному диханні. Дихання повинно бути природнім і невимушеним, дихайте легко і невимушено...
Ваше напруження зменшується. Подумки, про себе повторюйте: «Я – розслабляюся – і – заспокоююся». Коли вдихаєте повітря подумки промовляйте «я», коли видихаєте - «розслабляюся», вдихаєте – «і», видихаєте – «заспокоююся». Видих намагайтеся робити плавним і подовженим, уявляючи як хвиля теплого повітря розтікається по всьому тілу, роблячи його більш м’яким і розслабленим.
Подумки огляньте своє тіло і виявіть ті його ділянки, де ваші м’язи відчувають скутість і дискомфорт. Після виявлення найбільш напруженої частини тіла подумки повторюйте: «моє обличчя розслаблюється і заспокоюється», «м’язи шиї стають м’якими і теплими», «мої руки повністю розслаблені».
Відчуйте, як усі частини вашого тіла розслабилися і звільнилися від напруження. Заняття 4 Повторення правил роботи групи.
Учасникам пропонується поділитися на пари, бажано вибирати з групи того, кого найменше знаєте. Протягом 3-х хвилин мовчки дивіться один на одного.
По завершенні часу, протягом 3-5 хвилин по-черзі поділіться з напарником своїми спостереженнями, враженнями, тобто тим, про що ви довідалися.
В кінці кожен учасник ділиться враженнями від почутого.
Учасникам пропонують пригадати кілька ситуацій з навчальної діяльності, які їм сподобалися. Потім по-черзі кожен член групи розповідає про ті моменти навчання, під час яких він отримує справжнє задоволення, знаходить у них джерело натхнення. Розповідаючи, учні вживають вислови «Я це знаю!», «Я це вмію!» і висловлюються про те, як це можна використати під час складання іспитів ЗНО. Під час гри учасники повинні виявити, що навчання справді приносить радість. Ця гра також покликана підвищити самооцінку учнів.
Учасникам пропонують уявити собі, що сьогодні – день здачі іспиту ЗНО, причому з того предмета, до якого вони готові найменше. Тренер роздає учням картки з написаними на них ролями: «відмінник, завжди впевнений у власних силах», «старанний відмінник з низькою самооцінкою», «учень, який звик «викручуватися»», «учень, який хоче справити враження розумника», «учень, який дуже хоче довести, що може отримати більше, ніж йому ставили». Інші члени групи стають глядачами. Їхнє завдання – спостерігати і спробувати вгадати ролі своїх товаришів. Тренер наголошує: «Іспит почнеться через 10 хвилин. Ви – під дверима аудиторії. Поспілкуйтеся між собою, перебуваючи в ролі, яку отримали».
Після обговорення відбувається зміна «акторів».
Які почуття виникали у вас у процесі гри? Легко чи важко вам було у тій ролі, яка вам випала? Що ви зрозуміли? Яка роль вам підійшла б найбільше?
Обладнання: аркуш паперу, олівці.
Візьміть аркуш паперу і намалюйте самого себе так, як ви уявляєте через 10 років. Під час малювання головну увагу зверніть не на деталі обличчя, фігури, а – одягу, робочого інтер’єру, словом усього, що говоритиме про те, яке положення ви займаєте в суспільстві.
Прокоментуйте свій малюнок іншим учням. Що ви вже зробили для того, щоб мрія стала реальністю? Чи сприятиме цьому ЗНО? Як саме? Що ще готові зробити для цього?
Сядьте зручніше і зосередьтеся на власному диханні. Дихання повинно бути природнім і невимушеним, дихайте легко і невимушено...
Ваше напруження зменшується. Подумки, про себе повторюйте: «Я – розслабляюся – і – заспокоююся». Коли вдихаєте повітря подумки промовляйте «я», коли видихаєте - «розслабляюся», вдихаєте – «і», видихаєте – «заспокоююся». Видих намагайтеся робити плавним і подовженим, уявляючи як хвиля теплого повітря розтікається по всьому тілу, роблячи його більш м’яким і розслабленим.
Подумки огляньте своє тіло і виявіть ті його ділянки, де ваші м’язи відчувають скутість і дискомфорт. Після виявлення найбільш напруженої частини тіла подумки повторюйте: «моє обличчя розслаблюється і заспокоюється», «м’язи шиї стають м’якими і теплими», «мої руки повністю розслаблені».
Відчуйте, як усі частини вашого тіла розслабилися і звільнилися від напруження.
Сядьте більш прямо, розверніть плечі, трохи підведіть підборіддя. 4 – 6 разів повторіть про себе: «Я – спокійний – і – впевнений – у собі». При цьому фразу я – спокійний – і – впевнений промовляйте на дещо подовженому вдиху, а решту – у собі – на фіксованому видиху з емоційним натиском. Уявіть, що під час вдиху ви забираєте з організму м’якість і розслабленість і під час видиху – видихаєте їх назовні. Видих робіть коротшим і енергійнішим за вдих.
По закінченні вправи тренер повідомляє учням, що дана вправа може бути ефективною безпосередньо перед екзаменом. Вона складається з двох частин: релаксації – покликаної зняти зайве напруження і розслабитися, і концентрації – покликаної мобілізувати всі ресурси для успішного складання іспиту.
Заняття 5 Повторення правил роботи групи.
Вам необхідно придумати оригінальну закладку в книгу. Вона може мати вигляд якогось звірятка, дерева, чогось іншого. Намалюйте на картоні образ, який ви вибрали. Розмалюйте його і виріжте. На зворотній стороні напишіть найтепліші слова підтримки учасникові групи. Побажання повинні мати загальний характер – підходити усім учасникам групи. Після завершення роботи учасники заняття стають у коло і дарують її своєму сусідові справа. Важливо організувати роботу так, щоб такі подарунки отримав кожен.
2. Вправа «Рятувальний круг».
Учасникам групи пропонується завдання: «Уявіть, що ви багато працювали і добре підготувалися до здачі іспитів. Ви впевнені у власних силах. Ви почуваєтеся господарями становища. І раптом помічаєте поряд друга, який виглядає розгубленим. Його думки плутаються. Його руки тремтять. Ви відчуваєте, що він не в силі зосередитися на роботі. Допоможіть другові! Сформулюйте поради, що зможуть допомогти йому сконцентруватися на роботі. Запишіть ці поради на аркушах паперу. На це маєте 10 хвилин». Після завершення роботи учасники сідають у коло і зачитують свої рекомендації. Найбільш корисні, на думку групи, поради записуються на завчасно виготовленому з картону «рятувальному кругові».
Учасникам пропонують об’єднатися в пари. У приміщенні в хаотичному порядку розставляють стільці. Після цього одному з учасників зав’язують очі. Протягом 2 хвилин партнер повинен провести його крізь усі перешкоди у приміщенні. Подолати цю відстань треба, стрибаючи на одній нозі. Важливо також ні з ким не зіткнутися. Потім партнери міняються місцями. В кінці відбувається обговорення: які відчуття ви переживали? Чи відчували ви підтримку партнера? Чи змогли ви повністю йому довіритися?
Головна мета всіх присутніх учасників групи – успішно здати ЗНО. Для цього нам необхідно навчитися не відступати з вибраного шляху, незважаючи на перешкоди. Візьміть аркуш паперу і намалюйте скелю. На вершині гори своє прагнення. Розмалюйте скелю, можете домалювати якісь деталі. По лівій стороні скелі напишіть перешкоди, які ще утруднюють досягнення мети, по правій – якості, які допомагають вам здобути мету. Закінчивши малювати, учасники зачитують спершу свої труднощі у підготовці до проведення ЗНО, а потім свої сильні якості, на які можуть опертися. Проводиться аналіз проблемних моментів, з яких спільними зусиллями знаходиться вихід. Окремо акцентується увага на частішому використанні своїх сильних сторін.
Сядьте зручно і заплющте очі. Дихайте глибоко і спокійно. Уявіть собі, що ви знаходитеся в чудовому гаю. Ось ви вже біля маленького струмочка, який є окрасою гаю. Ви нахиляєтеся і торкаєтеся до прохолодної води, відчуваєте її свіжість і чистоту. Ви набираєте в долоньки води і вмиваєте своє обличчя. Вода додає вам сили. Сідаєте на красиву галявину і рукою проводите по м’якій ніжній траві, яка густим килимом стелиться довкола. До струмочка приходять звірята напитися води. Ви з задоволенням спостерігаєте за ними. Ви відпочиваєте. Теплі промені сонця зігрівають ваше обличчя. Ви – розслаблені і спокійні. Насолоджуйтеся станом спокою і задоволення.
Настав час повертатися. Візьміть з собою відчуття спокою і легкості. Зосередьтеся на своєму диханні. Ще раз глибоко вдихніть повітря, плавно видихніть, посміхніться і відкривайте очі.
Заняття 6 Повторення правил роботи групи.
Сядьте зручно, заплющте очі. Уявіть собі якесь прекрасне місце, де б ви хотіли побувати. Перенесіться думкою туди. Ви вже там. Насолоджуйтеся перебуванням у місці своєї мрії. Я буду повільно рахувати від 5 до 0.
5 – ви почуваєтеся комфортно, 4 – вам затишно і приємно, 3 – ви впевнені у собі, 2 – ви відчуваєте задоволення від своєї подорожі, 1 – ви сповнені сили і енергії, 0 – ви повертаєтеся, у вас чудове самопочуття.
Розкажіть, де ви побували? Що бачили? Що відчували?
Намалюйте веселку. Уявіть, що місце, де веселка ховається за горизонт – це ваше майбутнє. На кольорах веселки напишіть свої мрії. Чи пов’язані вони з ЗНО? Яким чином? Поділіться мріями з сусідом.
Вправа «Розкажи сусіду».
Учасники групи діляться на пари. Учні по черзі розповідають про свій страх перед іспитом ЗНО. Що я відчуваю перед іспитом? Як я його боюся?
Обговорення. Чи відчували ви підтримку з боку сусіда? Які почуття у вас виникали? Чого ви хотіли? Які відчуття у вас зараз?
Учні ділять аркуш паперу на три колонки: «Я боюся», «Я хочу», «Я можу». У першій колонці учні записують страхи, які ще залишилися. Їх повинно стати менше і вони повинні мати слабший вплив на учнів. В колонці «я хочу» - учні записують свої прагнення, пов’язані з успішним складанням іспитів. В колонці «я можу» виділяють те, що ще можна зробити для успішного складання іспиту. Виконана робота може мати приблизно такий вигляд:
Я боюся |
Я хочу |
Я можу |
Отримати завдання з незнайомого мені матеріалу Допустити багато помилок |
Успішно скласти всі іспити і вступити до вузу. |
Сконцентруватися Підготуватися Зробити все, що від мене залежить
|
Сядьте зручно на стілець, заплющте очі. Прислухайтеся до власного тіла.
Роблячи глибокий вдих і повільний видих спробуйте розслабитися. Уявіть собі, що ви лежите огорнуті теплою, невагомою ковдрою. Ваші ноги оповиті теплом. З кожним видихом все більше теплого повітря йде до ніг, зігріває коліна, тулуб, груди, шию. Вам приємно відчувати тепло. Ви відпочиваєте. Ви цілком спокійні. Ви впевнені в собі. Ви вмієте володіти собою. Вас люблять рідні і друзі.
Насолоджуйтеся станом вашого спокою і впевненості.
Настав час підніматися. Зосереджуйтеся на глибокому вдиху і повільному видиху. З кожним видихом ви звільняєтеся від ковдри. Я повільно рахуватиму, від 5-ти до нуля.
Зосередьтеся на ногах. На вдиху звільніть стопи, гомілки. Свіже, прохолодне повітря обвіює ваші ноги – 5, руки – 4, тулуб – 3, ви відпочили – 2, повні силі і енергії – 1, усміхніться і розплющте очі – 0.
Заняття 7 Повторення правил роботи групи.
Учасникам пропонують намалювати герб. На ньому потрібно зобразити речі, які б символізували принципи, якими ви збираєтеся керуватися у власному житті. Крім того, на гербі треба зробити напис – власне кредо.
Обговорення. Учні коментують свої герби, аргументуючи зображене та написане.
Учасникам пропонують написати листа з настановами і рекомендаціями для майбутніх випускників. Листа пишуть спільно на одному ватмані. В цьому листі вони діляться досвідом: як найкраще підготуватися до іспитів ЗНО.
Обладнання: аркуш паперу А4, кольорові олівці.
Кожен учасник групи на аркуші дає відповіді на запитання, малюючи сонце, хмарки, річку, ромашку чи соняшник (див., вправа 4, заняття 1).
Тренер роздає учням малюнки, які вони виконали на першому занятті і пропонує порівняти їх. Чи є між ними різниця? Чи суттєва вона?
4.Релаксаційна вправа (див. вправа 5, заняття 4)
Вправа виконується аналогічно, тільки при навіюванні тренер використовує формули «Я успішно складу іспит!», «Я відчуваю впевненість у собі!», «Я буду сміливим!», «Голова працює чітко!», «Пам’ять ясна – я готовий згадати все!»
Учасники групи діляться враженнями від проведених занять: виділяють окремі вправи, які їм найбільше сподобалися, розповідають про те, чого навчилися, що було важливим. Пропонують свої доповнення, побажання, які можна буде врахувати наступного року.
1. Час занять плануйте так, щоб у процесі підготовки вас не відволікали. Найбільша працездатність – у першій половині дня.
2. Сконцентруйтеся, думайте тільки про матеріал, який необхідно вивчити. Будьте рішучі, наполегливі, самостійні.
3. Опирайтеся на матеріал, який ви вже знаєте.
4. Робіть записи коротких відповідей на запитання. Складайте план відповіді.
5. Працюйте в оптимальному для вас темпі: не надто швидко, щоб вивчене не було для вас поверховим, і не надто повільно – так ви вивчите небагато.
6. Чергуйте види діяльності. Заняття розмежовуйте 15-хвилинними перервами для фізкультурних пауз. Під час їх виконання треба, щоб працювали всі групи м’язів, для посилення кровообігу в організмі.
7. Не забувайте про власне здоров’я: правила особистої гігієни, провітрювання та нормальне освітлення приміщення, де навчаєтеся, повноцінне та збалансоване харчування.
8. Не забувайте про повноцінний сон. Крім того, необхідно ввести також 1 – 1,5годинний денний сон. Надолуження згаяного часу за рахунок сну не покращить, а погіршить результати навчання. Перед іспитом добре відпочиньте.
9. Протягом часу іспиту проявіть усі свої уміння, максимально сконцентруйтеся на виконанні завдань.
10.Повірте в те, що ви успішно складете іспити. Зберігайте цілковитий спокій.
Уникайте імпульсивних рішень.
Уявіть, що це людина, яку ви добре знаєте, наприклад, шкільний учитель, який вчив цей (чи схожий) предмет у школі
Якщо ви швидко втомлюєтеся – починайте з найбільш складних завдань. Якщо ж ваша працездатність висока – можна виконувати завдання за порядком: з першого по останнє. Зосереджуйтеся тільки на одному завданні, не затримуйтеся на невивченому матеріалі, якщо залишиться час – поверніться до невиконаних завдань.
Відкиньте будь-які думки про результат, старайтеся якісно виконати завдання тесту. Потрібно діяти за принципом: «зараз – робота, згодом – результат».
Попросіть у батьків підтримки за будь-якого результату. Запропонуйте батькам оцінити не результат, а ваші старання.
1. Вмийте обличчя холодною водою.
2. Зробіть невеличку фізичну розминку.
3. Розслабте м’язи.
4. Зробіть декілька глибоких вдихів і видихів.
5. Подумайте про що-небудь приємне.
1. Не тисніть на дитину у виборі предметів для складання ЗНО. Прислухайтеся до побажань дитини, дозвольте їй зробити власний вибір.
2. Не перевантажуйте дитину додатковими обов’язками, дайте їй можливість зосередитися на підготовці до іспитів.
3. Надавайте дитині посильну допомогу, в тому числі матеріальну.
4. Підтримуйте її віру у власні сили, допомагайте їй бути собою без страху „ втратити обличчя”.
5. Підтримуйте бажання прагнути до успіху і самоствердження в своїх починаннях.
6. Не лякайте дитину «штрафними санкціями» в разі поганого результату.
7. Дбайте про повноцінне харчування дитини та її відпочинок.
8. Більше розмовляйте з дитиною, прислухайтеся до її труднощів, постійно підбадьорюйте, заохочуйте, демонструйте впевненість в її успіху, в її можливостях.
9. Підтримуйте правильне ставлення дитини до результатів її власної діяльності, вміння правильно оцінювати їх, правильно відноситися як до успіхів, так і до невдач, не боятися помилок, використовувати їх для власного зростання.
10.Дайте дитині зрозуміти, що любитимете її незалежно від результатів ЗНО.
Програма наведена в цій роботі, носить рекомендаційний характер. Її можна використовувати частково у випадку, якщо не виявлено значних труднощів, чи, навпаки, доповнити їх додатковими вправами на релаксацію, концентрацію тощо.
Робота з учнями 11-х класів, спрямована на успішне складання ними іспитів ЗНО повинна бути поетапною. На першому етапі варто виявити труднощі, з якими стикаються випускники. Для цього необхідно провести анкетування, індивідуальні бесіди з випускниками. Добре було б знати ставлення батьків до труднощів власної дитини у підготовці до ЗНО.
Наступним етапом є корекція виявлених труднощів. Відповідно до ситуації, що склалася, психолог складає програму роботи з одинадцятикласниками. І надає їм необхідну психологічну допомогу у профілактиці стресового стану, який може бути викликаний ЗНО.
Робота психолога (соціального педагога) повинна бути проведена не тільки з учнями, але й з вчителями випускного класу, а головне з батьками учнів, які також потребують підтримки. Адже саме від батьків залежить соціально-психологічний клімат, у якому учні готуватимуться до іспитів.
Така робота, безперечно, сприятиме подоланню екзаменаційного стресу в учнів, підвищить рівень їх самооцінки, допоможе у відповідальний момент мобілізувати всі приховані ресурси для отримання оптимального результату.
Додаток 1
1. Назвіть 2-3 слова, з якими у вас асоціюється ЗНО.
2. Чи впевнені ви у власних силах?
3. Який результат маєте намір отримати після складання ЗНО?
4. Чи хвилюєтеся ви перед складанням ЗНО?
5. Назвіть причини, які можуть перешкодити успішно скласти ЗНО.
6. Чи відмовилися б ви від ЗНО, якби була така можливість?
7. Як ви плануєте провести ніч перед іспитом?
а) відпочивати;
б) готуватися;
в) як складуться обставини.
8. Чи потрібна вам підтримка у зв’язку зі складанням ЗНО? а) від батьків;
б) від учителів;
в) від однокласників,
г) не потрібна.
Додаток 2
В анкетуванні брали участь 19 випускників Доробратівської загальноосвітньої школи, які зареєструвалися в Пункті реєстрації ВЦОЯО.
1. ЗНО асоціюється зі страхом у 11 учнів (58% респондентів), переживанням – 7 учнів (37% респондентів), іспитом – 4 учні (21% респондентів), навчанням – 2 учнів (11% респондентів), університетом – 2 учнів (11% респондентів). В одиниць ЗНО асоціюється зі словами: жах; відповідальність, клопоти, тести, недоспані ночі, випробування.
3 учнів (16% респондентів).
|
|
респондентів), хороший – 2 учнів (11% респондентів), задовільний – 8 учнів
(42% респондентів).
Найкращий результат |
9 |
Хороший результат |
2 |
Задовільний результат |
8 |
4. На питання «чи хвилюєтеся ви перед складанням ЗНО?» «Так» відповіли 17 учнів (89% респондентів), «Ні» - відповіли 2 учнів (11% респондентів).
|
|
5. Серед найпоширеніших причин, які можуть перешкоджати успішно скласти ЗНО, відповіді поділилися таким чином: недостатня підготовленість до іспитів – 7 учнів (37% респондентів); хвилювання – 3 учнів (16% респондентів); лінощі – 2 учнів (11% респондентів); страх – 2 учнів (11% респондентів), стрес – 1 учень (5% респондентів), витрачання часу на предмети, які не здаватимуть на ЗНО – 1 учень (5% респондентів), хвороби –
1 учень (5% респондентів).
|
|
6. На питання «Чи відмовилися б ви від ЗНО, якби була така можливість?»
«так» відповіли всі 19 учнів (100% респондентів).
за обставинами |
11 |
готуватися |
7 |
відпочивати |
1 |
8.Всі учасники ЗНО потребують допомоги: 18 учнів (95% респондентів) – від учителів, 15 учнів (79% респондентів) – від батьків, 9 учнів (5% респондентів) – від однокласників.
від учителів |
18 |
від батьків |
15 |
від однокласників |
9 |
Зважаючи на отримані результати анкетування можна стверджувати, що випускники потребують морально-психологічної підтримки з боку дорослих у подоланні страху, який може стати на заваді хорошим результатам іспитів.
Проведення корекційно-розвивальних тренінгових занять сприяє формуванню в учнів адекватної самооцінки, зниженню рівня тривожності, страху, психологічної готовності до роботи в екстремальних умовах, вмінню розслабитися і налаштуватися на роботу, працювати продуктивно протягом тривалого, але обмеженого проміжку часу.
Додаток 3
1. Як часто Ви буваєте в школі, де вчиться Ваша дитина?
¨ декілька разів на рік; ¨ декілька разів протягом 11-ти років навчання в школі; ¨ один раз протягом всього навчання в школі.
2. Чи відчуваєте Ви турботу про Вашу дитину в класному колективі з боку
вчителів? ¨ так; ¨ ні; ¨ важко відповісти.
3. За що цінують Вашого сина ( доньку ) його друзі і знайомі?
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
4. Які будуть Ваші пропозиції щодо покращення навчально-виховного процесу в школі?________________________________________________________________ ______________________________________________________________________
5. Чи задоволені Ви школою, в якій навчається Ваша дитина?
¨ так; ¨ ні; ¨ важко відповісти.
6. Як Ви оцінюєте свій контакт з класним керівником і вчителями інших предметів?
¨ тісний контакт; ¨ контакт є, але не дуже тісний; ¨ контакту немає.
7. Як ви оцінюєте рівень завантаженості вашої дитини у школі?
¨ надмірне навантаження; ¨ відповідає нормі; ¨ недовантаження.
8. Чи достатньо у вас інформації про проведення зовнішнього незалежного
оцінювання? ¨ так; ¨ ні; ¨ важко відповісти.
9. Який результат, на Вашу думку, може отримати Ваша дитина на іспиті ЗНО з української мови?
¨дуже високий; ¨ високий; ¨ задовільний; ¨ незадовільний.
‒ з інших предметів?
¨дуже високий; ¨ високий; ¨ задовільний; ¨ незадовільний.
10. Чи сприяє профільне навчання успішній підготовці до ЗНО? Наскільки воно, на
Вашу думку, є корисним узагалі? _________________________________________
______________________________________________________________________
11. Чи підтримуєте Ви свою дитину у підготовці до ЗНО? Якщо так, то як саме?
1. Арефьева Т. А., Галкина Н. И. Преодоление страхов у детей: Тренинг – М.: Издво Института психотерапии, 2005. – 288с.
2. Гільбух Ю. З. Як учитися і працювати ефективно. – К., 1994. -116 с.
3. Занюк С. С. Психологія мотивації: Навч. посібник. – К.: Либідь, 2002. – 304 с.
4. Карпер Д. Ваши чудесные умственные способности / Пер. с англ. Б. Ф.
Улищенко, Б. Г. Любарцева. – Харьков. Фолио, 2000. - 286 с.
5. Коломинский Я. Л. Человек: психология: Кн. Для учащихся ст. классов.- 2-е изд., доп. – М.: Просвещение, 1986. – 223 с.
6. Основи гештальттерапії. – Упоряд.: О. Марінушкіна, Н. Турбовець, О. Главник –
К.: Главник, 2006. – С. 128.
7. Пізнай себе: Уроки для підлітків / Упоряд. Т. Гончаренко – К.: Ред.. загальнопед.
газ., 2005. – 128 с.
8. Уніят С., Комінко С. Вибір професії або задача з багатьма невідомими. – Тернопіль. Підручники і посібники, 1997.
– 87 с.
9. Фаустов А. С., Щербатых Ю. В. Обучение и здоровье. – Воронеж, 2000. 30 с.
10.Щербатых Ю. В. Психология стресса. – М. Изд-во Эскимо, 2006. – 304 с.
11.Щербатых Ю. В. Экзаменационный стресс // Воронеж, 2000, ИАН. 120 с.