Ващинець Галина Петрівна
Інтернет-залежність та її вплив на розвиток особистості
(корекційно-розвиткова програма
для профілактики та зниження рівня інтернет-залежності)
У даній розробці автор робить огляд проблеми залежності школярів від комп’ютерних ігор, надмірного перебування в мережі Інтернет та шкідливий вплив адикції на успішність навчання і, взагалі, на розвиток особистості дитини в цілому. Автор пропонує корекційно-розвиткову програму для профілактики та зниження рівня інтернет-залежності. Матеріали методичної розробки будуть корисними для психологів, учителів, батьків.
Рецензенти:
Лемак М. В. старший викладач кафедри педагогіки і психології Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти.
Шевчук В. В. завідувач центру практичної психології та соціальної роботи Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти.
Методична розробка затверджена науково-методичною радою Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти ( протокол № 4 від 02.12.2019р. )
Вступ........................................................................................................................4
Розділ І Інтернет-залежність .................................................................................5
І. 1. Виникнення і розвиток інтернет-залежності у шкільному
середовищі................................................................................................................5
І. 2. Вплив інтернет-залежності на успішне навчання………..…………………….....................................................................7
І. 3. Діагностичний етап. Аналіз анкетування інтернет-
залежності………………………………………………………………………..12
Розділ ІІ. Подолання інтернет-залежності......................................................18
ІІ. 1. Корекційно-розвиткова програма для профілактики та зниження рівня
Інтернет-залежності …………………………………………………………….18
ІІ. 2. Рекомендації батькам ……………………..................................................31
Висновки………………………………………………………………….……..33
Додатки…………………………………………………………………………..34
Література……………………….………………………………………………39
Проблема інтернет-залежності школярів з кожним роком набирає актуальності. Оскільки новітні технології швидко входять у наше життя, багато в чому полегшують нашу працю, покращують рівень життя в цілому, однак несуть з собою ряд негативних наслідків. В першу чергу через брак культури користування новітніми технологіями, що призводить до зниження рівня успішності шкільного навчання, поведінкових проблем та Інтернетзалежності.
Мета цієї роботи є розглянути явище Інтернет-залежності у підлітків, проаналізувати її вплив на успішність шкільного навчання та розробити рекомендації щодо запобігання даного виду адикції (лат. addictus, англ.
addiction – схильність, згубна звичка).
Об'єкт дослідження – адиктивна поведінка.
Предмет дослідження – інтернет-залежність в підлітковому віці.
Автор даної розробки ставила перед собою такі завдання:
• Звернути увагу суспільства на дану проблему у шкільному середовищі.
• Розкрити особливості Інтернет-залежності, її фізичні та психологічні ознаки, наслідки адикції.
• Надати рекомендації батькам, психологам, педагогам щодо того, як запобігти інтернет-залежності.
• Розробити корекційно-розвиткову програму для профілактики та зниження рівня Інтернет-залежності.
• Актуалізувати моральні і духовні якості школярів для зменшення впливу Інтернету на формування особистості підлітків.
Результати анкетувань послужили основою для розробки і апробації корекційної програми покликаної подолати ці труднощі.
Опитування батьків першокласників виявило, що перед тим, як прийти в перший клас, діти активно використовують Інтернет, користуються сервісом you tube, де переглядають як мультфільми, так і різні відеосюжети, грають в ігри тощо. Побіжно вони вивчають мову, яка задіяна на ґаджеті. Інтернет уже в дошкільному віці витісняє спілкування з рідними, спостереження за оточуючим світом, спілкування з ровесниками.
Часом батьки не встигають відстежувати інформацію, яку діти отримують з мережі, що суттєво впиває на моральний і психічний розвиток дитини. Заклопотані батьки часто бачать у цьому позитив, бо вважають, що дитина так розвивається краще, та, і в них звільняється час на себе чи домашні клопоти. За твердженням педіатрів та офтальмологів орган зору дитини розвивається до 10 років і є надзвичайно чутливий до негативних чинників. Тому зайве напруження, втома очей, може привести до короткозорості та інших шкідливих наслідків для організму.
Захоплена сюжетом дитина не помічає цього і не вміє контролювати час, коли потрібно зупинити перегляд, не може сказати собі «Стоп!».
У шкільному середовищі діти молодшого шкільного віку і підлітки звикають до користування мережею так, що не помічають як їх затягує у віртуальний світ. Стає важко спонукати дітей провести перерву між уроками на свіжому повітрі, граючи в рухливі ігри, прогулюючись, насолоджуючись сонячними днями, а не за іграми в телефоні, чи в соціальних мережах. Згодом їм все важче стає замінити «спілкування» з ґаджетами, живим спілкуванням з людьми. Перевагою для них є і те, що у чаті можна вільно спілкуватися з усіма, зберігаючи свою конфіденційність. Таке спілкування допомагає вибрати собі саме такого "нового друга", який зрозуміє і підтримає.
Учні знаходяться у «групі ризику» через такі аспекти: простота використання, обмежений батьківський контроль, наявність часу, шлях до втечі, побудова соціальних відносин. Надмірне користування інтернетом пов’язане із синдромом дефіциту уваги та гіперактивності, депресивними симптомами, тривожністю, низькою самооцінкою, сором’язливістю та суїцидальними ідеями.
Тому перед нами постає необхідність з раннього дитинства вчити дітей правильно користуватися новітніми технологіями, розповідати про позитивні і негативні сторони користування комп’ютером та Інтернетом. На власному прикладі показувати правильну модель поведінки, щоб у майбутньому не стати дітям, та і самим батькам, Інтернет-залежними.
Успішне навчання - процес важкий який вимагає повної концентрації уваги, зосередження, самодисципліни, постійної мотивації до навчання. Учень не завжди отримує задоволення від виконаної роботи, розчаровується через оцінку, швидко знеохочується Зазвичай виконання домашніх завдань зводиться до копіювання його з Інтернету. Натомість, у віртуальному світі, діти роблять те, що їм подобається, не вимагає зайвого напруження і зусиль, приносить лише задоволення. Власне, тому не дивно, що навчальна діяльність, яка потребує реальних зусиль, зосередженості, часу, відходять на другий план, знижується успішність.
Підлітки все більше приділяють часу на інтернет-розваги, взагалі, забуваючи про навчання. Дитина, яка могла б багато чого досягти сьогодні і в майбутньому, не може цього зробити, бо не бачить власного прогресу (якого нема) і не бачить власної перспективи в реальному світі. Через що і надає перевагу віртуальному світу.
У 1995 році Іван Голдберг запропонував термін інтернет-залежності – це нав'язливе бажання увійти в Інтернет, знаходячись off-line і нездатність вийти, будучи on-line. Інше визначення: "Інтернет-залежність – це нав'язлива потреба у використанні Інтернету, що супроводжується соціальною дезадаптацією та яскраво вираженими психологічними симптомами» [3].
Канадський вчений із кафедри психології Йоркського університету Річард Девіс [13]. віддав перевагу терміну «патологічне користування інтернетом» замість «інтернет-залежності», тому що це «нагадує залежність від психоактивних речовин, визначається нездатністю контролювати використання інтернету та призводить до психологічних, соціальних, сімейних, шкільних і трудових порушень».
Основними симптомами інтернет-залежності є:
• втрата контролю над своєю поведінкою;
• необхідність брехати про кількість часу, проведеного за комп'ютером;
• почуття провини за недолік уваги до рідних або друзів.
Доктор М. Орзак [6] виділяє фізичні симптоми:
- враження нервових стовбурів руки, зв'язане з тривалою перенапругою м'язів;
- оніміння пальців руки, що тримає „мишку";
- сухість та різь в очах;
- головні болі по типу мігрені;
- болі в спині;
- нерегулярне харчування, пропуск прийомів їжі;
- зневага до особистої гігієни;
- розлад сну, зміна режиму сну.
Про шкідливий вплив на емоційну сферу особистості звернули увагу К. Янг та Р. Роджерс [14]. Вони встановили зв’язок Інтернет-залежності з депресією. Таку кореляцію автори пояснюють тим, що для осіб з депресивними розладами, що характеризуються низькою самооцінкою та страхом бути відкинутим, дуже важливе прийняття інших, тому труднощі в міжособовому спілкуванні вони можуть компенсувати завдяки віртуальній підтримці.
У дослідженні соціально-комунікативної сфери Інтернет-залежних Е. Губенко [14] встановлено значимі відмінності у впевненості в собі та сміливості у соціальних контактах між групою схильних і не схильних до Інтернет-залежності. Особи, схильні до Інтернет-адикції, переживають більше суб’єктивних труднощів у спілкуванні в реальному житті, гірше оцінюють свою здатність до прийняття рішень у складних ситуаціях, здатність до контролю власних дій та їхніх результатів.
Доведено, що особам, схильним до Інтернет-залежності, притаманні яскраво виражені ознаки сплутаної ідентичності – недостатня інтегрованість Я-образу, негативне ставлення до самого себе та очікування негативного ставлення інших, недостатнє самовизначення.
О.Є. Войскунський [5] назвав такі поведінкові характеристики, які можна зарахувати до цього синдрому:
- нездатність і небажання відволіктися навіть на короткий час від роботи в Інтернеті, а тим більше припинити її;
- розпач і роздратування, які виникають у разі вимушеної перерви і нав´язливі міркування про Інтернет у такі періоди;
- прагнення проводити за роботою в Інтернеті дедалі більше часу і нездатність спланувати час закінчення конкретного сеансу роботи;
- витрачання на Інтернет щоразу більше коштів, зокрема запланованих на інші цілі заощаджень, або позичання грошей;
- готовність брехати друзям і членам родини, кажучи про менший час і частоту перебування на зв´язку з Інтернетом;
- здатність і схильність забувати під час роботи в Інтернеті про домашні справи, навчання або службові обов´язки, важливі особисті й ділові зустрічі, ігнорувати навчання чи кар´єру;
- прагнення і здатність звільнитися на час перебування в Інтернеті від почуття провини чи безпорадності, які виникли раніше, від станів тривоги або депресії, поява відчуття емоційного підйому і своєрідної ейфорії;
- небажання сприймати критику такого способу життя з боку близьких чи керівництва; готовність миритися з руйнуванням родини, втратою друзів і кола спілкування через захопленість Інтернетом;
- зневага до власного здоров´я, зокрема значне скорочення тривалості сну у зв´язку з систематичним користуванням Інтернетом уночі;
- уникнення фізичної активності або прагнення скоротити її, виправдовуючись необхідністю виконати термінову роботу, пов´язаної з роботою в Інтернеті;
- нехтування особистої гігієни через прагнення проводити весь без залишку «особистий» час в Інтернеті; постійне «забування» про їжу, готовність задовольнятися випадковою й одноманітною їжею, поглинаючи її нерегулярно й не відриваючись від комп´ютера; зловживання кавою й іншими тонізуючими засобами.
Алтухов Н.И., Галкин К.Ю виділяють такі причини інтернетзалежності у підлітків [1] :
1. Відсутність або брак спілкування і теплих емоційних стосунків в сім'ї. Коли батьки (чи інші близькі родичі) не приділяють дитині часу, необхідного для щоденного вираження участі в житті дитини, не цікавляться станом душевного світу, мало запитують про її думки і почуття, про те, що дійсно хвилює і турбує дитину, не чують її. Звичайно, із зазначеної причини може розвиватися не тільки залежність від комп'ютерних ігор і розваг, а й інші види залежності, а також різні форми відхилень у поведінці.
2. Відсутність у дитини серйозних захоплень, інтересів, хобі, уподобань, не пов'язаних з комп'ютером.
3. Невміння дитини налагоджувати бажані контакти з оточуючими, відсутність друзів. Припустимо, дитина (підліток) занадто сором'язлива і не може свою сором'язливість побороти.
4. Наступну причину психологи позначили як «наявність важкої інвалідності, серйозного захворювання». Зрозуміло, немає нічого поганого в тому, що комп'ютер дозволяє таким дітям «відкривати світ», знаходити друзів - це абсолютне благо. Залежність же настає тоді, коли при появі альтернативних можливостей навчання, спілкування, дозвілля, вони (ці нові можливості) відкидаються, коли комп'ютер використовується лише як засіб отримання задоволення, але не інформації, не користі.
Психологами з’ясовано умови, за яких сім’я стає сприятливим середовищем для формування інтернет-залежності :
• відсутність контролю та належного керівництва і підтримки з боку батьків, вчителів, дорослих взагалі;
• відсутність емоційного контакту оточуючих, передовсім близьких, з дитиною;
• байдужість інших до неї, її інтересів та проблем;
• грубість та агресивність батьків;
• приниження гідності дітей;
• відсутність духовної близькості, взаєморозуміння, психологічної підтримки та ін. [4].
Отже, залежним від комп'ютера може стати будь-яка дитина і підліток, але шанси зменшуються, якщо:
- в сім'ї присутня атмосфера дружелюбності, спокою, комфорту та довіри;
- у дитини різнобічні захоплення та інтереси;
- дитина вміє налагоджувати позитивні відносини з оточуючими;
- дитина вміє ставити перед собою хоча б найменші цілі.
Тест на інтернет-залежність розроблений Кімберлі Янг (Young’s Internet Addiction Test) для визначення наявності й тяжкості залежності. (Додаток 1). Цей тест виявляє неконтрольоване користування інтернетом та оцінює симптоми залежності. Він охоплює 20 запитань, кожне з яких оцінюється за 5бальною шкалою Лайкерта (Likert scale) від 1 до 5 (дуже рідко, інколи, часто, дуже часто, завжди), максимальний бал дорівнює 100. Тест на інтернетзалежність включає такі діапазони балів:
• 0–30 балів — нормальне використання інтернету.
• 31 бал–49 балів — легкий ступінь інтернет-залежності.
• 50–79 балів — помірний ступінь інтернет-залежності.
• 80–100 балів — надмірне користування інтернетом.
У діагностичному дослідженні був використаний спрощений варіант даного тесту, адаптований для школярів (Додаток 2).
В анонімному опитуванні, яке проводилося у Доробратівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Іршавського району Закарпатської області, взяли участь 87 учнів 7-11 класів, з них 49 дівчат та 38 хлопців. Відповіді респондентів підтвердили актуальність наростання проблеми
Інтернет-залежності серед школярів.
1. Не можуть контролювати час перебування в мережі Інтернет 22 респонденти (25,3%), іноді відчувають таку проблему 37 опитуваних (42,4%), не мають таких труднощів 30 (34,3 %) респондентів (мал. 1)
Мал. 1.
2. Намагаються приховати кількість часу проведеного в мережі Інтернет 5 (5,7%) респондентів, іноді приховують - 9 опитаних (10,4%), не мають такої потреби - 73 (83,9%) респонденти (мал. 2).
Мал. 2.
3. Вважають
складним менше
проводити
часу в
Інтернеті
24
респонденти (27,5%), іноді відчувають таку проблему 45 опитаних
(51,98%), не мають таких труднощів 18 (20,7%) респондентів (мал.3).
Мал. 3.
4. Перебуваючи поза мережею думають про Інтернет 18 респондентів (20,7%), іноді думками в мережі 46 опитаних (52,9%), не відчувають такої потреби 23 (26,4%) респонденти (мал.4).
Мал. 4.
5. Вночі користуються Інтернетом 7 (8%) респондентів, іноді просинаються, щоб перевірити чи підключений пристрій до Інтернету 28 респондентів (32,1%), не мають такої потреби 52 (59,8%) опитаних (мал.5).
Мал. 5.
6. Відчувають розчарування і засмучуються, коли їх відволікають від користування мережею Інтернет 3 респондентів (3,4%), іноді такі почуття притаманні 48 опитуваним (55,3%), спокійно реагують 36
(41,2 %) респондентів ( мал. 6).
Мал 6.
7. Помічають фізичні ознаки залежності 4 респондентів (4,6%), іноді спостерігають такі ознаки 25 опитаних (28,7 %), відсутні ознаки фізичної залежності у 58 (66,7%) респондентів (мал. 7).
Мал. 7.
8. Близькі висловлювали занепокоєння кількістю часу проведеного в Інтернеті 18 респондентам (20,7%), іноді чують такі висловлювання 51 опитуваний (58,6%), не отримують такої інформації 18 респондентів (20,7%) (мал. 8).
Мал. 8.
9. Користуючись Інтернетом опиняються в недоречних ситуаціях 10 респондентів (11,5%), іноді – 57 опитуваних (65,5%), не потрапляють у такі ситуації 20 респондентів (22,9%).
Мал. 9.
Зважаючи на отримані результати анонімного анкетування можна стверджувати щонайменше 20% респондентів мають труднощі у контролі над застосуванням Інтернету і не можуть припинити цей процес, продовжують значний час знаходитись у віртуально-інформаційному середовищі не тільки протягом дня, але і вночі, відчуваючи при цьому емоційне перевантаження, що негативно впливає як на прямі обов’язки учнів: процес навчання, так і на повноцінний розвиток особистості молодої людини у різних сферах діяльності.
Мета програми: допомогти учням усвідомити небезпеку інтернетзалежності та формувати здатність до самоконтролю (обмеження часу перебування в мережі).
Режим роботи групи: програма складається з 5 занять, тривалістю 40-45 хвилин, які проводяться щотижня.
Форма проведення зустрічей: соціально-психологічний тренінг.
Очікувані результати: усвідомлення негативних наслідків інтернетзалежності, профілактика та зниження рівня адикції.
У нашому житті ми настільки звикли до користування Інтернетом, що часом не уявляємо своє життя без нього. Перед нами постає питання як інтернет впливає на наше життя.
Існують певні труднощі, виявлені в процесі анкетування, над якими ми будемо працювати. Для цього нам необхідно прийняти правила роботи в групі.
Учасниками групи пропонуються правила роботи на заняттях:
vВідвідувати всі заняття.
vГоворити від свого імені, про себе.
vОдин говорить – усі слухають.
vДобровільна участь у виконанні вправ.
vОбговорювати дію, а не особу, нікого не критикувати.
vКонфіденційність.
Правила додаються у процесі заняття.
Інструкція: На стікерах салатового кольору напишіть все позитивне, що Ви отримуєте від Інтернету, на стікерах синього кольору все, що Ви вважаєте негативним. Для роботи маєте 5 хвилин.
Зачитування учасниками вголос та коментарі автора. Зворотній зв'язок.
Очікування: навчитися стримуватися від участі в ігри на мобільному телефоні; повірити в необхідність змінити роль мобільного телефона у власному житті.
Обладнання: мобільний телефон, аркуш паперу, кольорові олівці. Інструкція. Чітко виконуйте вказівки психолога, не обговорюйте того, що відбувається, поки не настане відповідний етап заняття. Відкрийте (завантажте) і запустіть улюблену гру. За командою розпочинаємо грати (2-3хв.) За наступною командою малюємо будинок своєї мрії.
Все повторюється кілька разів.
Підсумки:
а) порівняйте результати обох видів діяльності. Який з них Вам подобається більше? Чому? Чи не виникало у Вас бажання переключення тільки на один вид діяльності? На який саме? Чому?
б) який вид діяльності Ви можете назвати більш корисним для себе і для людей, що Вас оточують? Чому?
Сядьте зручно і заплющте очі. Дихайте глибоко і спокійно. Уявіть собі, що ви знаходитеся в чудовому гаю. Ось ви вже біля маленького струмочка, який є окрасою гаю. Ви нахиляєтеся і торкаєтеся до прохолодної води, відчуваєте її свіжість і чистоту. Ви набираєте в долоньки води і вмиваєте своє обличчя. Вода додає вам сили. Сідаєте на красиву галявину і рукою проводите по м’якій ніжній траві, яка густим килимом стелиться довкола. До струмочка приходять звірята напитися води. Ви з задоволенням спостерігаєте за ними. Ви відпочиваєте. Теплі промені сонця зігрівають ваше обличчя. Ви – розслаблені і спокійні. Насолоджуйтеся станом спокою і задоволення.
Настав час повертатися. Візьміть з собою відчуття спокою і легкості. Зосередьтеся на своєму диханні. Ще раз глибоко вдихніть повітря, плавно видихніть, посміхніться і відкривайте очі.
Учасники групи діляться враженнями від проведених занять: виділяють окремі вправи, які їм найбільше сподобалися, розповідають про те, чого навчилися, що було важливим. Пропонують свої доповнення, побажання, які можна буде врахувати наступного заняття.
Учасникам групи пропонується зручно сісти, заплющити очі, прислухатися до свого внутрішнього стану, при цьому намагаючись повністю розслабитися і уявити собі щось дуже приємне, красиве. По команді тренера всі відкривають очі і діляться своїми відчуттями, розповідаючи про те, що вони собі уявили.
2. Повторення правил роботи групи.
Мета: вияснити, що об’єднує всі комп’ютерні і телефонні ігри.
Обладнання: 10 кульок для гри в пінг-понг (настільний теніс).
Інструкція: Пригадайте фільм про Гарі Поттера в момент, коли у Хоґвардс вони грали у свою знамениту гру. Хто з вас хоче першим побути в ролі Гарі Поттера. Всім відомо, що він грав на позиції ловця. Отже, хто бажає побути ловцем? Коли вибір зроблено посередині кімнати стає ловець. Інші учасники групи розбирають тенісні кульки. Навпроти ловця на відстані близько двох метрів стає один з учасників і за командою тренера кидає кульку. Завдання гравця: кинути кульку так, щоб ловити її було якнайзручніше. Завдання ловця – зловити кульку. Це – перший раунд. В другому раунді додається ще один гравець. В третьому – ще один і так далі. Всі гравці повинні стояти півкругом на однаковій відстані від ловця і кидати кульки одночасно. Ловець перемагає тільки в тому випадку, якщо зловить всі кульки від максимальної кількості гравців. В тому самому випадку і гравці теж виграють. Якщо хоч одна кулька падає на підлогу, всім зараховується програш. Після закінчення гри ловець міняється.
Важливо, щоб кожен учасник групи побував однин раз на місці ловця і не менше двох на місці гравця.
Які емоції ви відчували, як ловець? А які емоції відчували, будучи гравцем? На якій позиції вам сподобалось більше? Чому? Як ви вважаєте, чому на позиції ловця ніхто жодного разу не вигравав?
Збільшення кількості кульок символізує суть комп’ютерних ігор та інтернету, орієнтованого на те, щоб бути яскравішим і масштабнішим. Рано ч пізно людина не в змозі його охопити і стає безпорадною перед зростанням кількості і ускладненням інформації.
4. Вправа «Привітання з Днем народження».
Обладнання: аркуш паперу, кольорові олівці.
Інструкція: Ви щойно згадали про дуже важливу подію. Сьогодні – День народження найдорожчої для Вас людини. Це може бути мама, сестра, брат, друг чи подруга. Ви можете побачити цю людину сьогодні ввечері. Знайдіть в інтернеті привітальну листівку. Завантажте її на свій телефон для того, щоб розмістити її і соціальних мережах. Вправа містить елемент змагання: ми обговоримо ваші листівки і виберемо найкращу. Починайте!
Відкладіть телефони вбік. У мене для Вас сумна новина. Щойно на ваші телефони надійшла смс з повідомленням про пошкодження мережевого кабелю: інтернету не буде дві доби. Ваш комп’ютер на ремонті, а поповнити рахунок мобільного оператора зможете також тільки завтра. Вам дуже важливо привітати іменинника, але після дзвінків на пошту і в магазин виявилося, що там подібних листівок немає. Що Ви зробите? Може використаєте олівці і папір? Спробуйте! Маєте 10 хвилин.
Подивіться на результати вашої роботи? Вам подобається? Як думаєте, що було б приємніше іменинникові, прочитати в соціальних мережах листівку, яку створили інші, чи взяти в руки листівку, виготовлену власноруч для тих, кого ви любите? Чи варто кожний раз звертатися до простішого шаблонного способу? Чи можливо хоч час від часу звертатися до більш трудомісткого, але приємнішого шляху?
Сядьте зручно, заплющте очі. Уявіть собі якесь прекрасне місце, де б ви хотіли побувати. Перенесіться думкою туди. Ви вже там. Насолоджуйтеся перебуванням у місці своєї мрії. Я буду повільно рахувати від 5 до 0.
5 – ви почуваєтеся комфортно, 4 – вам затишно і приємно, 3 – ви впевнені у собі, 2 – ви відчуваєте задоволення від своєї подорожі, 1 – ви сповнені сили і енергії, 0 – ви повертаєтеся, у вас чудове самопочуття.
Розкажіть, де ви побували? Що бачили? Що відчували?
Учасники групи діляться враженнями: проведених вправ розповідають про те, що їм сподобалося, або не сподобалося, що нового вони зрозуміли, відчули, що було важливим?
Чи можна хоч час від часу обійтися без мобільного телефону? Чому це важливо?
Учасникам пропонується поділитися на пари, бажано вибирати з групи того, кого найменше знаєте. Протягом 3-х хвилин мовчки дивіться один на одного.
По завершенні часу, протягом 3-5 хвилин по-черзі поділіться з напарником своїми спостереженнями, враженнями, тобто тим, про що ви довідалися.
В кінці кожен учасник ділиться враженнями від почутого.
2. Повторення правил роботи групи.
Обладнання: 10 кульок для гри в пінг-понг (настільний теніс).
Правила гри такі ж як і у грі «Суперловець», але є відмінності.
Гравці кидають кульки по черзі, стоячи навпроти ловця. Вони мусять влучили в ловця, але стараються кидати так, щоб він їх не зловив. Ловець перемагає, якщо йому вдасться зловити всі кульки, при цьому вже спіймані він не має права класти на підлогу чи ще кудись, усі кульки мусить тримати в руках. Переможцем стає гравець, чию кульку ловець не зміг зловити, але вона торкнулася його.
Не менш важливо, щоб кожен учасник групи побував хоча б одного разу на місці ловця і не менше двох – на місці гравця.
Що змінилося? Які емоції ви відчували, як ловець? А які емоції відчували, будучи гравцем? На якій позиції вам сподобалось більше? Чому?
Після рухливої частини вправи учасники повертаються вколо і дають відповіді на наступні питання.
-Чи бачите ви схожість між цими рухливими іграми і іграми комп’ютерними?
-Чи погоджуєтесь ви з думкою про те, що в іграх на телефоні так само легко вигравати на початку?
-Які при цьому емоції відчуває людина?
-Назвіть хоча б одну гру, в якій ви пройшли всі рівні і стали абсолютним переможцем.
-Як думаєте чому так мало?
-Що ви відчували коли не могли пройти наступні рівні?
-Чи варті всі попередні перемоги відчуттів, які ви переживаєте під час неминучого провалу?
-Як ви плануєте використовувати набутий досвід у майбутньому?
Мета: спробувати вияснити, чи може віртуальне спілкування замінити реальне?
Обладнання: Мобільні телефони, що мають вихід в інтернет, папір, ручки.
Інструкція:
Всі учасники діляться на пари. Кожен учасник отримує завдання в конверті (5 хвилин для підготовки).
Завдання в конвертах для учасників: кожному необхідно вигадати три новини: інформативну (оголошення якоїсь події), сумну і радісну. Ці новини не повинні містити жодного зв’язку з реальними знайомими людьми. Нехай вони стосуються кінозірок, літературних, або кіно- чи телевізійних персонажів, можливо домашніх (але теж вигаданих) тварин.
Зараз ви обміняєтеся першими новинами, перешліть їх з допомогою текстового повідомлення (смс, viber, WhatsApp, тощо). Зосередьтеся на відчуттях. Маєте 5 хвилин, щоб обговорити ці новини, але так само з допомогою текстових повідомлень.
Зараз настав час обмінятися другими новинами. Передайте їх партнерові, записавши на аркуші паперу. Обговорити їх можете в такий самий спосіб, як і передали. Маєте 5 хвилин.
Переходимо до третіх новин. Розкажіть їх один одному, обговоріть їх у живому спілкуванні. Маєте 5 хвилин.
Який вид спілкування вам сподобався найбільше? Чому? Які емоції ви переживали в першому випадку? А в другому? В третьому? Яким способом вам вдалося за найкоротший час передати найбільше інформації? В яких випадках все-таки варто вдаватися до записок? В яких – до текстових повідомлень?
Учасникам пропонують об’єднатися в пари. У приміщенні в хаотичному порядку розставляють стільці. Після цього одному з учасників зав’язують очі. Протягом 2 хвилин партнер повинен провести його крізь усі перешкоди у приміщенні. Подолати цю відстань треба стрибаючи на одній нозі. Важливо також ні з ким не зіткнутися. Потім партнери міняються місцями. В кінці відбувається обговорення: які відчуття ви переживали? Чи відчували ви підтримку партнера ? Чи змогли ви повністю йому довіритися?
6. Вправа «Зворотній зв'язок»
По черзі підійдіть і привітайтеся з кожним членом групи і побажайте йому чогось світлого і гарного.
2. Повторення правил роботи групи.
Обладнання: мобільні телефони, настільні та рухливі, але можливі для проведення в класі, ігри
Інструкція для психолога: Основна ідея в тому, щоб показати учням, що комп’ютерна гра поступається тій самій грі, проведеній в реальному житті. Психолог підбирає ряд безкоштовних відеоігор, що імітують реальні настільні та рухливі ігри. Важливо, щоб вони займали мінімум місця і їх можна було б легко скачувати. Ось варіант:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jetstartgames.chess (шахи), https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dimcoms.checkers (шашки) Інструкція для учасників: Візьміть свій телефон до рук. Завантажте з PlayMarket одну з ігор: шахи або шашки. Зіграйте одну (шахи), дві-три (шашки) партії н телефоні.
Повторіть те саме, але з одним (кількома) із учасників групи на звичайній (не віртуальній) таблиці з фігурами.
Чи сподобалася вам гра? Який спосіб гри вам сподобався більше?
Чому? Якому способу гри віддаватимете перевагу після цього заняття?
Обладнання: мобільні телефони
Інструкція: Візьміть свій телефон до рук. Займіть зручне положення. Найближчий час ви матимете можливість провести з телефоном, займаючись тим, чим забажаєте. Починайте. Не міняйте положення свого тіла. СТОП! Я підійду до кожного з вас, заберу телефон і покладу його на край столу. Ви можете продовжувати рухи пальцями, імітуючи діяльність з телефоном. Але подумки зосередьте свою увагу на фізичних відчуттях. В жодному разі не міняйте положення тіла. Намагайтеся запам’ятати все, що Ви відчуваєте. Це триватиме 5 хвилин.
Як змінювалися ваші відчуття? Чому так відбувалося? Чи знаєте ви, що ваше тіло відчуває те саме при вашій діяльності з телефоном завжди? Як ви думаєте, чому ви не відчуваєте цього? Які висновки з цього можна зробити?
Обладнання: Підготовлений набір фраз.
«Я Вас люблю, але між нами все закінчено»
«Світ жорстокий, але я вірю, що кожна людина може бути доброю» «Пробачити можна все, окрім підлості. Втім, і підлість теж»
«Минуле слід пам’ятати, та жити варто майбутнім»
«Не слід сумувати за тим, що не можна змінити минуле. Варто чинити так, щоб подібного бажання не виникало»
Фрази можна міняти, їх кількість також може бути різною.
Інструкція: Бажаючий підходить і бере аркуш з фразою. Читає її подумки, а потім виразно і голосно. Інші учасники групи по черзі повторюють ці фрази, але намагаючись не повторити жодну інтонацію, з якою фраза вже звучала з уст інших учасників групи. Варіант: можна вимовляти фрази, звертаючись до уявної особи. Також можна накидати силует цієї особи на дошці, використати вішалку чи інший предмет тощо. Підсумки
Що нового ви відкрили собі під час проведення цієї вправи? Чи часто, на вашу думку, інтонації повторювалися? Чи змінювалися від цього зміст і суть фрази? Чи можливо це передати через інтернет, навіть якщо використовувати смайлики чи інші значки та ілюстрації?
Зворотній зв'язок.
Яку роль відіграє спілкування в нашому житті? Чому це важливо? Як ви плануєте використати набутий досвід у майбутньому.
Вам необхідно придумати оригінальну закладку в книгу. Вона може мати вигляд якогось звірятка, дерева, чогось іншого. Намалюйте на картоні образ, який ви вибрали. Розмалюйте його і виріжте. На зворотній стороні напишіть найтепліші слова підтримки учасникові групи. Побажання повинні мати загальний характер – підходити усім учасникам групи. Після завершення роботи учасники заняття стають у коло і дарують її своєму сусідові справа. Важливо організувати роботу так, щоб такі подарунки отримав кожен.
7. Вправа «Зворотній зв'язок»
1. Повторення правил роботи групи.
2. Вправа «Розкажи історію».
Учасникам пропонують згадати найкращі моменти свого життя. Серед них вибрати якусь історію і розповісти іншим.
Які емоції Ви відчуваєте? Чим ця історія є цікава для інших?
Інструкція: Головна мета всіх присутніх учасників групи стати щасливими. Для цього нам необхідно навчитися не відступати з вибраного шляху, незважаючи на перешкоди. Візьміть аркуш паперу і намалюйте скелю. На вершині гори своє прагнення. Розмалюйте скелю, можете домалювати якісь деталі. По лівій стороні скелі напишіть перешкоди, які ще утруднюють досягнення мети, по правій – якості, які допомагають вам здобути мету. Закінчивши малювати, учасники зачитують спершу свої труднощі у подоланні залежності, а потім свої сильні якості, на які можуть опертися. Проводиться аналіз проблемних моментів, з яких спільними зусиллями знаходиться вихід. Окремо акцентується увага на частішому використанні своїх сильних сторін.
4. Вправа «Рятувальний круг».
Учасникам групи пропонується завдання: Допоможіть другові! Сформулюйте поради, що зможуть допомогти йому позбутися залежності. Запишіть ці поради на аркушах паперу. На це маєте 10 хвилин. Після завершення роботи учасники сідають у коло і зачитують свої рекомендації. Найбільш корисні, на думку групи, поради записуються на завчасно виготовленому з картону «рятувальному кругові».
Сядьте зручно і заплющте очі. Дихайте глибоко і спокійно. Уявіть собі, що ви знаходитеся в чудовому гаю. Ось ви вже біля маленького струмочка, який є окрасою гаю. Ви нахиляєтеся і торкаєтеся до прохолодної води, відчуваєте її свіжість і чистоту. Ви набираєте в долоньки води і вмиваєте своє обличчя. Вода додає вам сили. Сідаєте на красиву галявину і рукою проводите по м’якій ніжній траві, яка густим килимом стелиться довкола. До струмочка приходять звірята напитися води. Ви з задоволенням спостерігаєте за ними. Ви відпочиваєте. Теплі промені сонця зігрівають ваше обличчя. Ви – розслаблені і спокійні. Насолоджуйтеся станом спокою і задоволення.
Настав час повертатися. Візьміть з собою відчуття спокою і легкості. Зосередьтеся на своєму диханні. Ще раз глибоко вдихніть повітря, плавно видихніть, посміхніться і відкривайте очі.
Учасники групи діляться враженнями від проведених занять: виділяють окремі вправи, які їм найбільше сподобалися, розповідають про те, чого навчилися, що було важливим. Пропонують свої доповнення, побажання, які можна буде врахувати на майбутнє.
• Якщо Ви помітили проблему залежності у дитини, пам’ятайте не варто відбирати ґаджети, забороняти заходити в інтернет-мережу, скандалити. Це викличе тільки негативне ставлення дитини до вас.
• Не можна принижувати дитину. Потрібно діяти спокійно і м’яко, підтримати, ненав'язливо повертаючи підлітка до реального життя.
• Встановіть домашні правила щодо того, які сайти можна відвідувати дитині, та дотримуйтеся їх.
• Встановіть певний проміжок часу, протягом якого можна перебувати в он-лайні, заборону використання Інтернету, поки не зроблені домашні завдання.
• Проаналізуйте власні звички. Чи немає у вас проблеми з контролем перебування в Інтернеті? Пам'ятайте, що для дитини ви є основним прикладом у житті.
• Привчіть дітей звертатися по допомогу дорослих, якщо хтось закликає їх до неетичних або заборонених батьками дій.
• Посилюйте радісні і щасливі переживання. Проводьте час разом: ходіть в кіно, театр, на виставки, концерти, спортивні зали.
• Покажіть приклади гармонійної самореалізації на основі духовних і моральних орієнтирів
• Підтримайте дитину у бажанні позитивних змін.
• Покажіть перспективи успішного навчання.
• Допоможіть усвідомити основні життєві цінності і побудувати творчу життєву програму.
• Зацікавте дитину якимось хобі, яке не потребуватиме присутності в
Мережі. Все залежить від вашого бажання допомогти і вашої фантазії.
Також важливо врахувати деякі технічні моменти:
• забезпечити регулярне оновлення програмного забезпечення вашого комп'ютера;
• встановити програму захисту від комп'ютерних вірусів;
• налаштувати безпечний простір, у якому зазначаються сайти, дозволені для перегляду дітей;
• встановити на комп'ютері програми фільтрації, які блокують доступ до небажаних сайтів, що мають негативну інформацію для дитячого сприйняття;
• користуйтеся журналом переглянутих веб-сторінок, який допоможе контролювати «подорожі» вашої дитини в інтернеті.
• встановіть комп'ютер у загальній кімнаті, тоді ви зможете ненав'язливо контролювати час, проведений дитиною за комп'ютером та інформацію, яку він черпає у віртуальній мережі.
Не бійтеся звертатися по допомогу. Якщо в дитини проявляються ознаки інтернет-залежності, зверніться до фахівців за консультацією. Маніакальне використання Інтернету може бути симптомом інших проблем, зокрема депресії, озлобленості, низької самооцінки.
Дослідження проблеми інтернет-залежності підтвердило актуальність даної теми. За результатами проведеного дослідження зроблено наступні висновки: підліток часом втрачає контроль над застосуванням Інтернету, він не може припинити цей процес, продовжує значний час знаходитись у віртуально-інформаційному середовищі, незважаючи на негативні наслідки. Це призводить до порушення регуляції поведінки та учнівської діяльності школяра, розпаду системи життєвих цінностей, мотивів, цілей, що підвищує ризик виникнення залежності.
Розроблена корекційно-розвиткова програма спрямована на профілактику інтернет-адикції, зниження рівня залежності, агресивності, депресивності, формування особистісних особливостей, уважність до внутрішніх станів і переживань інших людей, схильність до співпраці з ними, впевненість у собі, усвідомлення цілісності свого життя.
Дана робота носить рекомендаційний характер. Її можна використовувати частково, у випадку, якщо не виявлено значних труднощів, чи, навпаки, доповнити їх додатковими вправами на релаксацію, концентрацію тощо.
Додаток 1
1. дуже рідко
2. іноді
3. часто
4. дуже часто
5. завжди
1. Як часто Ви зауважуєте, що перебували в Мережі довше, ніж планували?
2. Як часто занедбуєте домашні обов'язки, щоб більше часу провести в Мережі?
3. Як часто Ви віддаєте перевагу активності в Інтернеті, а не спілкуванню з вашою близькою людиною?
4. Як часто встановлюєте нові дружні стосунки з іншими користувачами?
5. Як часто інші люди говорять вам про те, що ви занадто багато часу проводите в Інтернеті?
6. Як часто ваша робота або навчання страждає через те, що ви занадто багато часу проводите в Інтернеті?
7. Як часто перевіряєте ваш e-mail, перш ніж зробити що-небудь ще в Мережі?
8. Як часто продуктивність вашої діяльності страждає від Інтернету?
9. Як часто Ви займаєте оборонну позицію (сприймаєте «в штики»), коли хто-небудь запитує вас про те, що ви робите в Мережі?
10. Як часто Ви заглушаєте тривожні думки про життя заспокійливими думками про Інтернет?
11. Як часто почуваєте збудження в очікуванні виходу он-лайн ?
12. Як часто побоюєтесь того, що без Інтернету життя буде нудним, порожнім, нецікавим?
13. Як часто Ви дратуєтеся, якщо хтось вас турбує, коли Ви перебуваєте в Інтернеті?
14. Як часто Ви не можете заснути, допізна засиджуючись в Інтернеті?
15. Як часто Вас переповнюють думки про Інтернет, коли ви оф-лайн, або як часто фантазуєте про перебування он-лайн?
16. Як часто, перебуваючи в Інтернеті, зауважуєте, що говорите самі собі:
«ще кілька хвилин»?
17. Як часто вам хотілося, але не вдавалося скоротити час, проведений в Мережі?
18. Як часто Ви намагаєтеся приховати, скільки часу ви проводите в Інтернеті?
19. Як часто волієте провести більше часу в Інтернеті ніж піти куди-небудь із друзями?
20. Як часто зауважуєте, що відчуття пригніченості, похмурості, нервовості, яке ви відчуваєте, коли ви оф-лайн, пропадає, як тільки ви заходите в
Інтернет?
Додаток 2
Ваш вік ______________ Ваша стать
___________________
І. Користуючись Інтернетом, чи виявляєте ви, що втрачаєте інформацію про час і відчуваєте здивування, коли розумієте скільки часу ви витратили на серфінг в Інтернеті
1. Ніколи 2. Рідко 3. Іноді 4. Часто 5.
Дуже часто
ІІ. Ви соромилися чи намагалися приховати, скільки часу проводите на своєму пристрої, підключеному до Інтернету
1. Ніколи 2. Рідко 3. Іноді 4. Часто 5.
Дуже часто
ІІІ. Ви намагалися витрачати менше часу на своєму пристрої підключеному до Інтернету (настільний ПК, смартфон або планшет), але вважаєте це складним
1. Ніколи 2. Рідко 3. Іноді 4. Часто 5.
Дуже часто
ІV. Чи замислюєтесь ви про питання в Інтернеті (чат, текстові повідомлення, оновлення веб-сайтів), коли не можете бути в мережі
1. Ніколи 2. Рідко 3. Іноді 4. Часто 5. Дуже часто
V. Ви намагаєтеся заснути під час перегляду Інтернету, але у вас виникають проблеми та / або часто просинаєтеся, щоб перевірити свій підключений до Інтернету пристрій
1. Ніколи 2. Рідко 3. Іноді 4. Часто 5.
Дуже часто
VІ. Чи відчуваєте ви розчарування та /або засмучення, коли інші звертаються за вашою увагою, поки ви в Інтернеті
1. Ніколи 2. Рідко 3. Іноді 4. Часто 5.
Дуже часто
VІІ. У вас виникли проблеми, пов’язані з болями пальців, великих пальців, перенапруженням очей, онімінням кінцівок або іншими фізичними ускладненнями через тривалі періоди користування Інтернетом
1. Ніколи 2. Рідко 3. Іноді 4. Часто 5. Дуже часто
VІІІ. Хтось із вашого особистого життя висловлював занепокоєння щодо кількості часу, який ви проводите в Інтернеті
1. Ніколи 2. Рідко 3. Іноді 4. Часто 5. Дуже часто
ІХ. Користуючись Інтернетом чи опиняєтесь ви у ситуаціях, коли це може бути недоречно. Наприклад, у школі під час уроку, під час роботи, під час церемонії (похорон, весілля, служба), в театрі, під час концерту, вистави, фільму тощо.
1. Ніколи 2. Рідко 3. Іноді 4. Часто 5. Дуже
часто
Додаток 3
1. Алтухов Н. И., Галкин К. Ю. Зависимость от компьютерной виртуальной реальности // XIII съезд психиатров России : (материалы съезда). – М., 2000. – С. 285-286.
2. Больбот Т.Ю. Фактори ризику розвитку комп’ютерної залежності в осіб молодого віку // Укр. вісн. психоневрології. – 2004. – Т. 12 , вип.
4– С . 75-80.
3. Бурова В.В. Социально-психологические аспекты Интернет-
зависимости. /Бурова В.В. – М., 2001. – С. 32.
4. Вінтюк Ю. Психологічні закономірності виникнення узалежнень у шкільному віці та способи протидії їм // Здоровий спосіб життя, 2008.
№ 34. С. 13–20.
5. Войскунский А.Е. Актуальные проблемы психологии зависимости от Интернета // Психологический журнал. /Войскунский А.Е. - 2004. - №
1. - С. 90-100.
6. Карабин Т.В. Особливості міжособистісного спілкування в мережі "Internet" // Актуальні проблеми психології. Т. 1. Соціальна психологія.
Психологія управління. Організаційна психологія. – К., 2002. – Частина 5. – С. 41-47.
7. Стаття «Хочеш бути здоровим - відірвися від комп’ютера» http://www.rich-life.ru/khochesh.php
8. Стаття «Manage your Internet and Digital Media Technology so it doesn't manage you...» http://www.virtual-addiction.com
9. Посохова В. Особливості життєвого планування Інтернет-залежної молоді // Психологічні перспективи.–2004.–Вип.6.–С.150-157.
10. Цимбалюк І.М. Психологія спілкування: Навч.посібник. К.:
Професіонал, 2004. /Цимбалюк І.М. – 304 с.
11. Янг К. Диагноз - Интернет-зависимость // Мир Internet. /Янг К. - 2000.
- № 2. - С. 24-29.
12. Янг, К., 2000. «Диагноз — Интернет-зависимость». В: Мир Интернет,
№2, с. 24—29.
13. Davis R.A. A cognitive-behavioral model of pathological Internet use / R.A. Davis // Computers in Human Behavior. – 2001. – V. 17. – №2. – P. 187– 195.
14. Young K.S. The Relationship Between Depression and Internet Addiction
[Electronic resource] / K.S.Young, R. C. Rodgers // [Cited 2010, 8 Dec.]. –
Available from: http://www.netaddiction.com/articles/ cyberpsychology.htm
15. Губенко Э.В. Психологические аспекты интернет-аддикции:
Интернетаддикция и трудности межличностного общения
[Електронний ресурс] / Э.В. Губенко. – [Цит. 2009, 5 квітня]. – Режим доступу : http://psynet.carfax.ru/texts/gubenko.htm.