Всеукраїнський конкурс
«ЦІКАВА ШКОЛА-2021»
номінація
«Нетрадиційний урок»
«Будова квітки. Лабораторне дослідження будови квітки»
Автор: викладач біології наукового ліцею
КЗВО «Хортицька національна академія»
Туманян Тетяна Сергіївна
Запоріжжя, 2021
ЗМІСТ
1. МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ БІОЛОГІЇ У 6 КЛАСІ НА ТЕМУ:
«БУДОВА КВІТКИ, ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ БУДОВИ КВІТКИ»
2.ОПИС ДОСВІДУ
ДОДАТКИ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ БІОЛОГІЇ У 6 КЛАСІ
НА ТЕМУ:
«БУДОВА КВІТКИ.
ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ БУДОВИ КВІТКИ»
ВІКОВА КАТЕГОРІЯ: здобувачі освіти 6 класу
ВЧИТЕЛЬ: Туманян Тетяна Сергіївна, вчитель біології
ТИП УРОКУ: інтегрований, трансдисциплінарний (образотворче мистецтво, музичне мистецтво, література, біологія)
МЕТА: знаннєва – актуалізація знань учнів про вегетативні та генеративні органи; формування предметної компетентності щодо будови квітки як генеративного органу; діяльнісна – розвиток навичок самоосвіти, командної роботи та ефективної комунікації, розвиток вміння працювати за вказаним алгоритмом, користуватися лабораторним обладнанням, дотримуватися правил ТБ; ціннісна – формування та розвиток ціннісних орієнтирів: любов до мистецтва, до природи, взаємоповага, розвиток емоційного інтелекту.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні отримають досвід у визначенні складових квітки, сформують розуміння значення квітки для рослин та навчики плідної командної взаємодії, досягнуть результату у разі виконання завдання за вказаним алгоритмом.
ОБЛАДНАННЯ: мультимедийне обладнання, мультимедійна презентація, мобільний дивайс із сервісом зчитування QR-кодів, розбірна модель квітки, бджоліні «вушка», картки з сотами та квітки з підписами елементів квітки, картки «глечики з медом», магніти, картки з QR-кодами з доступом до перевірочної роботи.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
Організаційний етап. Налаштування на позитивну взаємодію «Правила вулика»
- Доброго дня, діти! Пропоную пригадати правила нашого вулика. (учні по черзі пропонують правила взаємодії на уроці)
Актуалізація опорних знань. Гра «Мовчанка на 11».
Виклик. Музична загадка «Вгадай тему»
- Пропоную відгадати тему уроку прослухав уривок музичного твору П.І. Чайковського «Лускунчик». (учні прослуховують музичний уривок «Вальс квітів» та переглядають фрагмент мультфільму «Лускунчик»)
Занурення. Етап уроку «Ого, щось новеньке!»
Пояснення вчителя з використанням розбірної моделі квітки та цифрового сервісу Mozaik.
Квiтка — це орган статевого розмноження, який являє собою видозмiнений i вкорочений пагiн.
Квітка складається з квітконіжки, квітколожа, оцвітини, тичинок і маточки. Деякі із цих елементів можуть бути відсутні.
Квітка кріпиться до пагона за допомогою квітконіжки – своєрідного вкороченого стебла. Якщо квітконіжки немає, квітка називається сидячою.
Усі елементи квітки розташовані на квітколожі (№5 на малюнку).
У квітки наявна оцвітина (покрив квітки), яка складається з чашечки – сукупності чашолистків (№1 на малюнку), та віночка – сукупності пелюсток (№2 на малюнку).
Якщо чашечка й віночок однакові з формою та забарвленням, така оцвітина називається простою, а якщо різні – складною або подвійною. Чашечка (тобто сукупність чашолистків) захищає квітку, її внутрішні частини. Чашечка може бути зрослолистою або роздільнолистою.
Пелюстки ж (тобто віночок) приваблюють комах для запилення. Оцвітина може бути відсутня. Віночок може бути зрослопелюстковим або роздільнопелюстковим.
У квітці наявна сукупність тичинок (№4 на малюнку) – андроцей У них утворюються пилкові зерна. У квітці також наявний гінецей (№3 на малюнку) – це сукупність плодолистків. Плодолистки формують маточку, у якій утворюється насінний зачаток.
Якщо через квітку можна провести кілька площин симетрії, вона називається правильною або актиноморфною, якщо одну площину симетрії – неправильною або зигоморфоною, а якщо жодної – асиметричною.
Класифікація квіток
За наявністю тичинок і маточки квітки класифікують на двостатеві, одностатеві та стерильні.
Двостатева квiтка — це квiтка, у якiй наявнi тичинки та маточка. Властивi бiльшостi покритонасiнних рослин.
Одностатева квiтка — квiтка, у якiй наявнi або тичинки (тичинкова, тобто чоловiча, квiтка), або маточка (маточкова, тобто жiноча, квiтка). Якщо у квiтцi взагалi немає анi тичинок, анi маточки, вона називається стерильною.
Серед рослин із одностатевими квітками розрізняють однодомних і дводомних. Якщо на одній рослині ростуть і тичинкові, і маточкові квіти, вона називається однодомною (один дім). Такі квітки властиві березі, дубу, огірку. Якщо тичинкові квітки розвиваються на одній особині, а маточкові – на іншій, така рослина називається дводомною (два доми). Такі квіти властиві тополі, обліписі, вербі, тощо.
Квітколоже – це частина квітки, на якій розташовуються всі інші елементи квітки, андроцей – сукупність тичинок, а квітконіжка – вкорочене стебло, яке з’єднує квітку з пагоном.
Осмислення. Лабораторне дослідження «Будова квітки»
Учні виконують дослідження, фіксують результати в зошиті з друкованою основою.
Фізкультхвилинка. «Я маленька бджілка»
Відтворення. Робота в групах «Збираємо нектар»
Шляхом естафетної передачі учасники команд збирають «нектар» з квітів з підписами функціями елементів квітки та прикріплюють їх до відповідної соти з назвою елемента:
ВЛОВЛЮЄ ПИЛОК, Є МІСЦЕМ УТВОРЕННЯ НАСІННИХ ЗАЧАТКІВ |
СУКУПНІСТЬ ВИДОЗМІНЕНИХ ЗЕЛЕНИХ ЛИСТОЧКІВ – ЧАШОЛИСТИКІВ |
ЧАСТИНА СТЕБЛА, ЩО НЕСЕ КВІТКУ |
ВЕРХНЯ РОЗШИРЕНА ЧАСТИНА КВІТКОНІЖКИ |
ОРГАНИ КВІТКИ, В ЯКИХ УТВОРЮЄТЬСЯ ПИЛОК |
СУКУПНІСТЬ ЗАБАРВЛЕНИХ ЛИСТОЧКІВ - ПЕЛЮСТОК |
Рефлексія. «Глечик з медом»
Учні обирають кольорові стікери та прикріплюють до глечиків з надписом:
Домашня пригода. Сформулювати висновок до лабораторного дослідження «Будова квітки», опрацювати параграф. Уявить себе володарем квітки-семицвітки з останньою пелюсткою та поміркуйте, на які потреби Ви б її використали.
ФРАГМЕНТИ УРОКУ