Методична розробка уроку біології у 6 класі "Будова квітки" "

Про матеріал
Дана розробка містить матеріали Всеукраїнського конкурсу "Цікава школа", зайняла ІІ місце.
Перегляд файлу

Всеукраїнський конкурс

«ЦІКАВА ШКОЛА-2021»

 

C:\Users\tanusha17\Desktop\znak_LICEJ-18.png

 

номінація

«Нетрадиційний урок»

 

«Будова квітки. Лабораторне дослідження будови квітки»

ᐈ Пелюстка і квітка — казка В. Сухомлинський | Читати на Дерево Казок

 

Автор: викладач біології наукового ліцею

КЗВО «Хортицька національна академія»

Туманян Тетяна Сергіївна

 

 

 

 

Запоріжжя, 2021

ЗМІСТ

 

1. МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ БІОЛОГІЇ У 6 КЛАСІ НА ТЕМУ:

 «БУДОВА КВІТКИ, ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ БУДОВИ КВІТКИ»

2.ОПИС ДОСВІДУ

ДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ БІОЛОГІЇ У 6 КЛАСІ

НА ТЕМУ:

 «БУДОВА КВІТКИ.

C:\Users\tanusha17\Desktop\Цікава школа21\відеоматерал.png ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ БУДОВИ КВІТКИ»

ВІДЕОМАТЕРІАЛ   

 

МАТЕРІАЛИДОСВІДУ                             C:\Users\tanusha17\Desktop\Цікава школа21\матеріали.png

ВІКОВА КАТЕГОРІЯ: здобувачі освіти 6 класу

ВЧИТЕЛЬ: Туманян Тетяна Сергіївна, вчитель біології

ТИП УРОКУ: інтегрований, трансдисциплінарний (образотворче мистецтво, музичне мистецтво, література, біологія)

МЕТА: знаннєва – актуалізація знань учнів про вегетативні та генеративні органи; формування предметної компетентності щодо будови квітки як генеративного органу; діяльнісна – розвиток навичок самоосвіти, командної роботи та ефективної комунікації, розвиток вміння працювати за вказаним алгоритмом, користуватися лабораторним обладнанням, дотримуватися правил ТБ; ціннісна – формування та розвиток ціннісних орієнтирів: любов до мистецтва, до природи, взаємоповага, розвиток емоційного інтелекту.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні отримають досвід у визначенні складових квітки, сформують розуміння значення квітки для рослин та навчики плідної командної взаємодії, досягнуть результату у разі виконання завдання за вказаним алгоритмом.

ОБЛАДНАННЯ: мультимедийне обладнання, мультимедійна презентація, мобільний дивайс із сервісом зчитування QR-кодів, розбірна модель квітки, бджоліні «вушка», картки з сотами та квітки з підписами елементів квітки, картки «глечики з медом», магніти, картки з QR-кодами з доступом до перевірочної роботи.

 

 

ХІД ЗАНЯТТЯ:

Організаційний етап. Налаштування на позитивну взаємодію «Правила вулика»

 - Доброго дня, діти! Пропоную пригадати правила нашого вулика. (учні по черзі пропонують правила взаємодії на уроці)

 

Актуалізація опорних знань. Гра «Мовчанка на 11».

  • Пропоную пограти в «Мовчанку на 11». Для цього необхідно використати дивайс із сервісом зчитування QR-кодів, перейти за посиланням та виконати завдання. (учні-бджілки виконують завдання та отримують нектарні краплі в якості заохочення )

 

Виклик. Музична загадка «Вгадай тему»

 - Пропоную відгадати тему уроку прослухав уривок музичного твору П.І. Чайковського «Лускунчик». (учні прослуховують музичний уривок «Вальс квітів» та переглядають фрагмент мультфільму «Лускунчик»)

  • Ну що, діти, вгадали, про що піде мова на уроці? (відповіді дітей)
  • Так, дійсно. Тема уроку: Будова квітки. До речи під час перегляду мультфільму ви слухали музику П.І. Чайковського «Вальс квітів»

 

Занурення. Етап уроку «Ого, щось новеньке!»

Пояснення вчителя з використанням розбірної моделі квітки та цифрового сервісу Mozaik.

  • Для чого нам необхідно знати будову квітки? Де в житті знадобиться знання про будову цього генеративного органу? (учні відповідають)

Квiтка — це орган статевого розмноження, який являє собою видозмiнений i вкорочений пагiн.

https://biology.ed-era.com/~/files/v0/b/gitbook-28427.appspot.com/o/assets%2F-LWNQxQcC03K2QpOHtO7%2F-LWNR3nctEnCmHgoxAnT%2F-LWNREwH2EknsLu9CJxc%2Fpic1.jpg?generation=1547672050914527&alt=media

Квітка складається з квітконіжки, квітколожа, оцвітини, тичинок і маточки. Деякі із цих елементів можуть бути відсутні.

Квітка кріпиться до пагона за допомогою квітконіжки – своєрідного вкороченого стебла. Якщо квітконіжки немає, квітка називається сидячою.

Усі елементи квітки розташовані на квітколожі (№5 на малюнку).

У квітки наявна оцвітина (покрив квітки), яка складається з чашечки – сукупності чашолистків (№1 на малюнку), та віночка – сукупності пелюсток (№2 на малюнку).

Якщо чашечка й віночок однакові з формою та забарвленням, така оцвітина називається простою, а якщо різні – складною або подвійною. Чашечка (тобто сукупність чашолистків) захищає квітку, її внутрішні частини. Чашечка може бути зрослолистою або роздільнолистою.

Пелюстки ж (тобто віночок) приваблюють комах для запилення. Оцвітина може бути відсутня. Віночок може бути зрослопелюстковим або роздільнопелюстковим.

У квітці наявна сукупність тичинок (№4 на малюнку) – андроцей У них утворюються пилкові зерна. У квітці також наявний гінецей (№3 на малюнку) – це сукупність плодолистків. Плодолистки формують маточку, у якій утворюється насінний зачаток.

Якщо через квітку можна провести кілька площин симетрії, вона називається правильною або актиноморфною, якщо одну площину симетрії – неправильною або зигоморфоною, а якщо жодної – асиметричною.

 

Класифікація квіток

За наявністю тичинок і маточки квітки класифікують на двостатеві, одностатеві та стерильні.

Двостатева квiтка — це квiтка, у якiй наявнi тичинки та маточка. Властивi бiльшостi покритонасiнних рослин.

Одностатева квiтка — квiтка, у якiй наявнi або тичинки (тичинкова, тобто чоловiча, квiтка), або маточка (маточкова, тобто жiноча, квiтка). Якщо у квiтцi взагалi немає анi тичинок, анi маточки, вона називається стерильною.

Серед рослин із одностатевими квітками розрізняють однодомних і дводомних. Якщо на одній рослині ростуть і тичинкові, і маточкові квіти, вона називається однодомною (один дім). Такі квітки властиві березі, дубу, огірку. Якщо тичинкові квітки розвиваються на одній особині, а маточкові – на іншій, така рослина називається дводомною (два доми). Такі квіти властиві тополі, обліписі, вербі, тощо.

Квітколоже – це частина квітки, на якій розташовуються всі інші елементи квітки, андроцей – сукупність тичинок, а квітконіжка – вкорочене стебло, яке з’єднує квітку з пагоном.

 

Осмислення. Лабораторне дослідження «Будова квітки»

Учні виконують дослідження, фіксують результати в зошиті з друкованою основою.

 

Фізкультхвилинка. «Я маленька бджілка»

 

Відтворення. Робота в групах «Збираємо нектар»

Шляхом естафетної передачі учасники команд збирають «нектар» з квітів з підписами функціями елементів квітки та прикріплюють їх до відповідної соти  з назвою елемента:

C:\Users\tanusha17\Desktop\Цікава школа21\Безымянный.png

 

 

 

 

 

 

ВЛОВЛЮЄ ПИЛОК, Є МІСЦЕМ УТВОРЕННЯ НАСІННИХ ЗАЧАТКІВ

СУКУПНІСТЬ ВИДОЗМІНЕНИХ

ЗЕЛЕНИХ ЛИСТОЧКІВ – ЧАШОЛИСТИКІВ

ЧАСТИНА СТЕБЛА, ЩО

НЕСЕ КВІТКУ

ВЕРХНЯ РОЗШИРЕНА

ЧАСТИНА КВІТКОНІЖКИ

ОРГАНИ КВІТКИ, В ЯКИХ

УТВОРЮЄТЬСЯ ПИЛОК

СУКУПНІСТЬ ЗАБАРВЛЕНИХ

ЛИСТОЧКІВ - ПЕЛЮСТОК

 

Рефлексія. «Глечик з медом»

D:\відкритий урок\Рефлексія.jpgУчні обирають кольорові стікери та прикріплюють до глечиків з надписом:

  • Я добре працював на уроці та засвоїв матеріал
  • Я добре працював на уроці, але маю запитання
  • Я добре працював на уроці, але потребую додаткової допомоги вчителя

 

Домашня пригода. Сформулювати висновок до лабораторного дослідження «Будова квітки», опрацювати параграф. Уявить себе володарем квітки-семицвітки з останньою пелюсткою та поміркуйте, на які потреби Ви б її використали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ФРАГМЕНТИ УРОКУ

C:\Users\tanusha17\Desktop\фото1.png

 

 

 

 

C:\Users\tanusha17\Desktop\фото2.png

 

 

 

 

C:\Users\tanusha17\Desktop\фото4.png

 

 

 

 

 

 

C:\Users\tanusha17\Desktop\фото3.png

docx
Додано
9 травня 2022
Переглядів
447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку