Методична розробка уроку літературного читання Олександр Копиленко «Розбишака Чив»

Про матеріал
Методична розробка уроку літературного читання Олександр Копиленко «Розбишака Чив»
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку літературного читання

Олександр Копиленко «Розбишака Чив»

 

 

Підготувала:

вчитель 3 класу

Сергіївського ЗЗСО І-ІІІ ст.

Турбіна О.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020-2021 н.р.


Тема: Олександр Копиленко «Розбишака Чив»

Мета : Формування ключових компетентностей:

 вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлювати свої думки;

 соціальної – дотримуватися поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;

 громадянської – знати свої обов’язки в колективі;

предметні  компетентності.

Дидактична: ознайомити учнів з оповіданням Олександра Копиленка «Розбишака Чив» ,  вчити характеризувати вчинки дійових осіб твору; вдосконалювати навички свідомого читання прозового твору; вчити аналізувати прочитане

Розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, образне мислення (операції аналізу, синтезу, класифікації), увагу учнів;

Виховна: виховувати людяність як основу життєвого шляху, бажання жити по совісті; любов до навколишнього середовища та братів наших менших.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:

 1.Текст оповідання  Олександра Копиленка «Розбишака Чив»

2.Презентація до уроку

3. Малюнки та фото пташок

4. Кошик

5. Картки для роботи в групах

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

1. Привітання.

Доброго дня. Я запрошую вас на фрагмент уроку читання у 3 класі.

 У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість». Сподіваюся, що ви, як і я, рада нашій зустрічі. Візьміться за руки й зігрійте своїм теплом тих, хто поруч з вами.

2.  « Кошик очікування»

А тепер зверніть увагу:  у мене є кошик, але він порожній. У вас на партах лежать листочки. Напишіть на них, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Ці листочки ми покладемо до кошика й повернемося до нього в кінці. А також впродовж  уроку  створимо інформаційний колаж,  який і буде підсумком нашої роботи.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

До нас на урок завітають і гості, а хто до нас завітає, який гість, ми дізнаємось, попрацювавши в групах та  відгадавши загадки.  Перш ніж  розпочати , згадайте правила роботи в групах.

1. Робота в групах «Відновіть загадку». ( 3 хв.)

Отже, до роботи. Вам потрібно замість пропущених слів вставити слова-прикметники, виразно  прочитати та відгадати загадку, а відновлені загадки наклейте, будь ласка, на інформаційний постер. (Аркуш формату А-3)

На столах ви також знайдете конверти з малюнками пташок. Серед них відшукаєте малюнок-відгадку та також наклеїте на постер.

 

Що за___________пташка?

Ловить гусінь і комашку.

Цвірінчить вона,стрибає,

В __________край не відлітає,

Цей _________, __________ хлопчик

Називається?___________

(маленький,сіренький,живий,теплий)

По дворах стрибає,

Крихти збирає.

Ростом він ____________

_______, _____________

Спрвжній молодець.

Хто це?____________

(сірий,маленький,чепурненький)

 

___________ шубка із пір ҆їн,

На морозі __________він.

Не орел цей стрибунець

Хто це, діти?___________

        (сіра, жвавий)

 

_________,___________,

На соняшник сів,

Надзьобався добре

І далі полетів.____________

(сіренький, моторний).

 

Справились? То яка відгадка у всіх загадках?  (Горобець) (Слайд №1)

 

Слово вчителя: Отже, горобець. Ми недарма згадали про нього. Саме ця пташка буде одним із персонажів твору Олександра Копиленка, який ми сьогодні будемо читати. 

2. Слайд № 2. Зверніть увагу на слайд. Це – зашифрований заголовок. Назвіть кожну третю літеру і прочитайте назву оповідання. («Розбишака Чив»)

Слайд № 3. («Розбишака Чив», малюнок)

ІІІ. Сприймання  нового матеріалу.

А тепер попрацюємо над оповіданням. У кожного з вас є текст. Уважно слідкуйте – я починаю, а ви будете продовжувати. (починає вчитель, продовжують учні).

1. Показове читання

 - Хто є головним героєм оповідання? (Горобець)  

- Чи зустрічалися вам в оповідання незнайомі слова?

- Мені здається, що значення деяких  нам треба з’ясувати

2. Словникова робота

Слайд №4 (тлумачення слів.)

Статечний – розсудливий, поважний

Зухвалий – який виражає неповагу

Розбишака – той, хто б’ється.       

Слайд №5 (дібрати синоніми)

У тексті зустрічаються слова оселя, кортить, вдача, безстрашний. Спробуйте дібрати до них синоніми:

  • Оселя – житло
  • Кортить – хочеться
  • Вдача -  звичка
  • Безстрашний – хоробрий.              

 

А тепер, з’ясувавши значення слів, прослухавши показове читання, почитаємо текст ланцюжком у групах.  Кожній групі виділена частина тексту, яку треба прочитати.

3.Повторне читання оповідання за виділеними абзацами (ланцюжком.)

 

4. Аналіз змісту оповідання (в групах)

  • Добре, прочитали. А тепер давайте з’ясуємо зміст оповідання. У кожної  групи – 2 запитання. Перше запитання – обґрунтувати відповідь усно. А на друге питання відповідь знайдіть у тексті оповідання та зачитайте.(Вибіркове читання) (4 хв.)

       І група

  1. Чому автор назвав горобчика Чивом? (Тому що горобчик  цвірінькав: «Чив-чив»)
  2. Де оселилася пташка? (знайти в тексті та зачитати) ( І абзац)

ІІ група

  1. Чому письменник назвав Чива розбишакою? (Йому завжди кортіло затіяти бійку)
  2. Чи ви погоджуєтесь  з думкою, що письменник симпатизує Чиву? Доведіть відповідь рядками з тексту. (ІІІ абзац «Та ні,своєю вдачею…»)

ІІІ група

  1. Як ви гадаєте, чи засуджує автор поведінку Чива? (Ні)
  2. Що привернуло увагу Чива у дворі? (знайти в тексті та зачитати)         (ІІ абзац знизу «Чив бачить купу свіжого сміття»)

IV група

  1. На чиєму автор боці – Чива чи п’ятьох горобців?  І чому ви так думаєте?(Він на боці Чива)
  2. Скільки разів в оповідання зустрічається ім’я Чив? (у тексті 17+1 в заголовку)

5. Малюнковий план. (5 хв)

Ми дуже ретельно попрацювали зі змістом, а тепер нехай кожна група дасть назву своєму уривку та намалює цю назву.

Прикріпіть ваші малюнки на дошку. Погляньте, який красивий і змістовний малюнковий вийшов у нас план.

6. Гра «Найуважніший»  (знайди помилку)  Слайд № 6.

Притомилися? Давайте пограємо в гру «Найуважніший.»

 

Це я дав йому кличку – Чив?       (кличку – ім’я)

Сидів я і працював біля вікна, а Чив відпочивав у мене на столі.

          (у себе на порозі)

Тільки був Чив статечний розбишака.       (статечний - зухвалий)

7. Робота в групах «Збери прикмету».  (1 хв.)

Слово вчителя . А чи знаєте ви, що таке народна прикмета? (Це те, за допомогою чого передбачаються якісь події). Народ склав багато прикмет, пов’язаних з птахами, зокрема й  з горобцем. Продовжуємо працювати в групах. Зберіть прикмету, вибравши правильний варіант.

Горобці взимку дружно цвірінчать - ____Б_______

А) чекай дощу

Б) на мороз і заметіль

Якщо горобці купаються в пилючці - ___А___

А) чекай дощу

Б) на мороз і заметіль

Горобці купаються в калюжі - ____А______

А) до потепління

Б) до сильного вітру

Горобці сидять настовбурчившись – ____А_______

А) незабаром збереться дощ

Б) до потепління

     -  А зараз вклейте, будь ласка, ваші прикмети до постера.

  

8. Випереджаюче вивчення. Довідкове бюро «Про горобця я знаю…»

Щойно ми з вами працювали з прикметами про Горобця. А напередодні ви отримали завдання і тепер повідомите, що ж цікавого ви про нього дізналися?

І група

  • В народі горобців називають «домушками».  А все тому, що горобці мешкають поблизу людського житла.
  • Горобці — однолюби. Вони створюють сім’ю раз і на все життя.
  • Проте, життя їх не надто довговічне. Так, в середньому, живуть 9-21 місяць.
  • Деякі горобці — довгожителі, їх цикл може бути від 11 до 13 років. І все ж, це велика рідкість.

ІІ група

  • Горобці — дуже родючі пташки. Лише за 3 літніх місяці, вони можуть дати по 2-3 приплоду.
  • Горобці приймають пісочні ванни. Вони повністю занурюються в  пісок і чистять там своє пір’я від всіляких паразитів.
  • Люди трактували купання горобців в піску — на дощ. Однак, це всього лише міф, який ніколи і ніким не був підтверджений.

ІІІ група

  • З пір’я цих пташок у 1992 році було навіть виткано ковдру. Син одного правителя на  День Народження своєму батькові вирішив піднести незвичайний подарунок — велику ковдру з зшитого горобиного пір’я.
  • Горобці зовсім не трудоголіки. Вони не можуть літати більше 15 хв, їм обов’язково потрібен відпочинок для відновлення сил.

IV група

  • При підрахунку всіх горобців на планеті було виявлено, що їх цифра більш ніж 1 млрд.
  •                   До 60-х років у США не було жодного горобця. Туди їх переправили для благих цілей з Англії — полювати на гусениць. Ну а пернаті, судячи з усього, зовсім не противилися, тому що саме цими ласощами вони годують зі свого дзьоба новонароджених пташенят.
  • Існує і невеликий пам’ятник горобцям в Бостоні. Люди власними руками встановили статую цим пташкам за їх плідне полювання на шкідників природи.

 

9. Робота зі скоромовками. (2 хв.)

 Бачите, як багато цікавого ви розповіли! Пограймо ще в одну гру. Зберіть до купи розсипані слова, щоб утворилася скоромовка. А  хто буде героєм?  Звичайно ж,  горобець!

Летів, сів, прибіг, стовпчик, хлопчик, на, горобчик, горобчик, утік.

(Летів горобчик, сів на стовпчик,

  Прибіг хлопчик, утік горобчик.)

А тепер наклейте скоромовку на ваш постер. Ви власноруч виготовили невеличкий посібник, у якому є цікава інформація про горобця.

 

IV. Підсумок.

  1.               Бесіда «Займи позицію»

Добігає кінця наш урок.

 Як ви вважаєте, чи можна брати приклад з Чива? Обґрунтуйте свою позицію. (Ні. Птахи діють за законами природи. А ми, люди, повинні діяти за законами суспільства. Не можна відбирати у інших речі, битися.)

Назвіть правила людського спілкування. (Допомагайте одне одному, поділися з другом тим, що маєш, стався до інших так, як ти хочеш, щоб відносились до тебе).

Я згодна з вами, що ми, люди, завжди повинні залишатися людьми.

 

2. Презентація роботи груп.

Кожна група презентує свій постер. Коротко підводить підсумок роботи на уроці. (На дошку кріплять постери та коротко презентують свою роботу)

3. «Кошик очікування».

А от і кошик нас дочекався. Чи справдилися ваші очікування? Зараз і подивимось. Як багато ви чекали від сьогоднішнього уроку! І я рада, що більшість очікувань здійснились.

 

 

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку