Хід заняття
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
— Колись давно в одній країні було зачароване місто.
слайд № 1 — вулиця Сумного міста.
— У цьому місті не світило сонечко, не квітли квіти. Діти не сміялися, не співали пісень, а часто сварилися і плакали. Люди не говорили одне одному добрих, лагідних слів. Але одного разу на повітряній кулі прилетів чарівник.
Слайд № 2
Він був дуже ввічливий. Проходячи вулицями міста, він говорив усім чарівні слова. І від цих слів усе навколо змінилося.
Слайд № 3
Учитель змінює «сумні» малюнки на «веселі».
— Діти, я думаю, що ви всі мене підтримаєте в тому, що кожен з нас хотів би жити в яскравому, чарівному і веселому місті, де радість, злагода і повага.
— Чому потрібно бути ввічливим?
III. Повідомлення теми й очікуваних результатів навчальної діяльності учнів
— Чи здогадалися ви, про що йтиметься на нашому уроці? (про ввічливість, чарівні слова, радість)
відкрити дошку
— Як ви думаєте, чи потрібно говорити про гарні манери, ввічливість? (щоб бути вихованою людиною; з добрими і чуйними людьми завжди хочеться дружити)
- Мабуть вас цікавить про що ж піде мова на сьогоднішньому занятті?
Слайд № 4
1. Ми дізнаємося:
- Про потрібне та важливе.
- Збагатимо свою мову приємними та потрібними словами.
Ми навчимося:
Сьогодні раджу кожному з вас порозмірковувати над такими запитаннями:
Уміти пробачати – це ознака сили чи слабкості
Чи варто мати любляче серце?………………………………………………
- Що ви хотіли б змінити у собі?
IV. Опрацювання нового матеріалу
(під час розмови прикрашаю дошку)
— Сумне місто зникло. Зацвіли навколо квіти, дзвінко заспівали пташки, засміялися діти, люди почали говорити одне одному добрі слова, і визирнуло з-за хмар сонечко.
Учитель прикріплює до дошки силуетне зображення сонечка.
— У Чарівника завжди з собою багато повітряних куль з ввічливими словами, якими він щедро ділився з людьми.
2. Вправа «Чарівні слова»
Слайд № 6 (кульки)
— Зараз ми з вами теж побудемо трішки магами і утворимо свій великий букет чарівних слів. Я впевнена, що ви знаєте їх дуже багато. Це можуть буди слова вітання вранці та ввечері, слова прощання, подяки. А допоможуть нам в цьому різнокольорові кульки, які лежать на ваших партах. Кожен з вас напише декілька слів ввічливості які він знає. (доброго ранку, щасливої дороги, дякую, спасибі, пробачте, до побачення, добрий вечір, на добраніч)
— Погляньте яке диво у нас вийшло. Вам подобається?
— Давайте їх зачитаємо.
— Наша класна кімната стала веселішою. Недарма ввічливі слова називають «чарівними». Усім, кому вони адресовані стає приємно і добре.
— Поміркуйте, чому так відбувається?
3. Зустріч з Пеппі.
Діти, до нас на виховну годину дуже хотіла потрапити Пеппі Довгапанчоха. Давайте її запросимо, вислухаємо її проблему і спробуємо допомогти Пеппі.
Слайд № 7 Звучить мелодія, виходить Пеппі
Пеппі
Я дуже ввічлива і тихенька дівчинка!
Тільки не знаю, чого це на мене так сердяться в школі?
Та ж я не чіпаю нікого ніколи,
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо!
Оце я сказала — така в мене звичка —
Що в Галі, як мишачий хвостик косичка.
Що в Каті спідничка — неначе з рогожі,
Та ще й черевики на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі,
Що очі в Мар'янки маленькі та косі,
Що в зошиті Лесі самі тільки плями:
Напевне, бруднючими пише руками.
Я ж правду кажу їм... І що тут такого? Та ж я не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі, і вдома, І чом вони сердяться всі, невідомо!
— Чому сердяться дівчатка на Пеппі? (Пеппі образила всіх, ранила словом. їм боляче)
— А яке може бути слово?(Ніжне, лагідне, тепле. Холодне, зле)
— Може бути мудре.
Пригадаємо прислів'я про слово.
4. Робота з прислів'ями про слово
· Лагідне слово і залізні двері відчиняє.
· Слово — ключ, яким відкривають серця.
· Добре слово дім будує, а зле руйнує.
· Тепле слово і в мороз зігріє.
· Слово не горобець: вилетить — не спіймаєш.
· Гостре словечко коле сердечко.
· Добре слово потрібне людині, як хліб і мед, як жива вода.
Що ми порадимо Пеппі?
Слайд № 8
1)Будь лагідною, ввічливою! Не ображай однокласників!
2) Нехай же думки твої завжди будуть гарними і ясними, а слова добрими і розумними.
3)Попроси у дівчаток пробачення.
4)Помирися з дівчатками.
5. Фізкультхвилинка.
- Слід виконувати дії тільки тоді, коли вчитель називає слова ввічливості.
• Руки вгору, будь ласка.
• Присісти.
• Руки вперед, будь ласка.
• Пострибайте, будь ласка.
- Сідай поряд з нами і вчися правильно оцінювати вчинки.
6. Гра «Ввічливо чи неввічливо?»
Умови гри. Якщо ввічлива людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні — не реагуємо, зберігаємо мочання.
1.Прибери мерщій в кімнаті,
Й чистим, вмитим за сніданком
Привітайся до матусі:
— Рідна, з добрим ранком!
2.Потім радісним, привітним
Поспішай до трав, до квітів.
А щоб день пройшов не марно —
З усіма поводься гарно.
3.У дівчаток гарні кіски,
Але надто вже малі.
А щоб більші виростали,
Ми їх тягнем до землі?
4.Без запрошення йди в гості,
Не вітайся там ні з ким.
І нізащо слів «Будь ласка!»
І «Пробачте!» не кажи!
5.Не вмивайтеся ніколи
І не мийте навіть рук.
Непотрібне це заняття,
Не варте стільки мук.
6.Друг в біді не лишить,
Щирим словом втішить, —
Отакий він незрадливий,
Справжній друг!
7.Галасуй, пищи, гукай,
Коли хтось відпочиває.
8.Роби комусь зле,
Якщо цього ніхто не бачить.
9.Усміхнися сонечку:
«Здрастуй, золоте».
Усміхнися квіточці —
Хай вона цвіте!
Усміхнися дощику:
«Лийся, мов з відра».
Друзям усміхнися,
Побажай добра.
7. Слово вчителя
Слайд № 9
Чемність тоді справжня, коли щира, природня. А це означає, що вона — завжди поряд із добротою, доброзичливим ставленням до іншого. А якщо людина добра — вона спокійна, а також весела.
8. Поетична хвилинка
Діти діляться на групи отримують вірші з яких вилучені слова ввічливості, їхнє завдання відновити вірші
***
Сію дитині
В серденько ласку.
Сійся-родися
Ніжне «Будь ласка»,
Вдячне «Спасибі»,
«Вибач» тремтливе —
Слово у серці,
Як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!»,
«Світлої днини»,—
Щедро даруй ти
Людям, дитино.
Мова барвиста,
Мова багата,
Рідна і тепла,
Як батьківська хата.
***
Всім гостям різноголосим,
що надходять звідусіль,
мовить порт: — Ласкаво просим!
Добрим друзям — хліб і сіль!
Розвантажать, навантажать,
піднесуть і подадуть.
— В добру путь! — зичливо скажуть
тим, що в плавання ідуть.
***
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
І кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам'ятать не важко:
Маленькі ключики твої —
«Спасибі» і «будь ласка».
***
Захід ввічливості в класі!
Ждем дзвінка спокійно ми,
Лиш вітання, як паролі,
В час ранковий чуєш ти,
На перерві до сніданку
Друга я прошу як слід:
«Розділив ще дома зранку
Я надвоє з маслом хліб».
І в їдальні без «спасибі» —
Не обходимося ми.
Скільки чемних слів на вибір:
«Прошу», «дякую», «візьми».
До хлоп' ят дівчата чулі,
Ті — уважні до дівчат.
Як б'ємося в вестибюлі,
То найбільше об заклад.
В класі захід дивовижний
Всім сподобався без меж:
Хоч і промайне він швидко,
Будем ввічливими теж.
9. Гра «Коло ввічливості»
- Зараз ми перевіримо наскільки ж ви розумієте потрібність ввічливості у спілкуванні.
Учні доповнюють речення і стають в коло
Вчитель: «Якщо я ввічлива, то знаю і використовую чарівні слова «дякую», «будь ласка..»
- Якщо я ввічлива, то я завжди вітаюся та ще й посміхаюся.
- Якщо я ввічлива, я вмію поводити себе так, щоб іншим було приємно зі мною.
- Якщо я ввічлива, то сидячи на уроці, не буду з подружкою тріскотіти як сорока.
- Якщо я ввічливий, я не буду вихвалятися своїми речами, іграшками.
- Якщо я ввічливий, я в розмові зі старшими їх ніколи не переб'ю.
- Якщо я ввічливий, то я не сміюся над чужими помилками.
- Якщо я ввічливий, я не запізнюся на урок.
- Якщо я ввічливий, дарую людям теплі ніжні, привітні слова.
- Якщо я ввічливий, я не примушую за себе хвилюватися.
- Якщо я ввічливий, я обов'язково скажу куди йду, коли повернуся.
- Якщо я ввічливий, я вмію визнавати свою помилку..
- Якщо я ввічливий, я при розмові дивлюся на свого співбесідника.
- Якщо я ввічливий, я не використовую в спілкування грубих слів.
- Якщо я ввічливий, я не капризую. Капризування може зіпсувати настрій іншим.
- Молодці! Впоралися із завданням.
V. Підсумок уроку
Діти, хочу повернутися до мого запитання на початку нашого заходу
Чи варто бути ввічливим?
Учні розповідають вірші
Будь ввічливим в житті своєму,
роби добро, люби усіх.
Бо все, що робиш ти сьогодні людям,
до тебе вернеться в житті твоїм.
Будь ввічливим в сім'ї, з батьками і братами.
допомагай в усьому їм,
І слова ніжного і теплого своїми ти устами
не забувай завжди казати всім.
Будь ввічливий у школі з вчителями,
цінуй ти труд нелегкий їх,
цінуй за те, що ті слова, які лягли рядками,
це їх досягнення в житті твоїм.
Будь ввічливим із друзями своїми,
не ображай і зла не пам'ятай,
і як тяжка година буде в друга твого,
ти руку помочі своєму другу дай.
Будь ввічливим на вулиці й усюди,
куди б не йшов ти, щоб ти не робив,
І знай, що пам'ятати будуть люди.
Те добро, яке ти їм зробив.
— Завжди пам’ятайте, що ввічлива людина – успішна людина!
Отже повертаючись до запитання для розмірковування хочу почути ваші думки:
Уміти пробачати – це ознака сили чи слабкості?
Чи варто мати любляче серце?
Що ви хотіли б змінити у собі?
Слайд № 10
Мені дуже сподобалося, як ви працювали. Ви згадали ввічливі слова, почули нові слова, навчилися їх використовувати, зрозуміли потрібність таких слів, стали ще добрішими, уважнішими до людей і до себе.
А зараз я пропоную вам зробити «Капсулу часу». Зараз кожен з вас отримає конверт в якому лежать два листа, ви повинні заповнити їх. В одному листі ви напишете якими ви обіцяєте завжди бути, а в іншому – чого не будете робити ніколи. І через багато років, коли ви станете дорослими людьми, ми зустрінемося і згадаємо про наші обіцянки тому будьте відвертими.
(роздаю конверти)
Слайд № 11 музичний фон, діти працюють.
А зараз я хочу передати вам подарунок Доброго Чарівника, кульки, які наповнені словами ввічливості ( беру кульки), а ви в свою чергу передасте свою кульку ввічливості нашим гостям, щоб ці слова розлетілися по всіх школі в усі класи. Нехай усі діти довідаються як багато ми знаємо добрих слів. Хай усім від цього стане приємніше і в кожного з’явиться посмішка.
Слай 12 (клік) вихід сонечка
Слайд № 12 Музичний фон
Роздаю кульки, діти беруть свої кульки і дарують гостям промовляючи слово, яке написане на кульці.
Пеппі
Я дуже ввічлива і тихенька дівчинка!
Тільки не знаю, чого це на мене так сердяться в школі?
Та ж я не чіпаю нікого ніколи,
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо!
Оце я сказала — така в мене звичка —
Що в Галі, як мишачий хвостик косичка.
Що в Каті спідничка — неначе з рогожі,
Та ще й черевики на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі,
Що очі в Мар'янки маленькі та косі,
Що в зошиті Лесі самі тільки плями:
Напевне, бруднючими пише руками.
Я ж правду кажу їм... І що тут такого? Та ж я не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі, і вдома, І чом вони сердяться всі, невідомо!
· Лагідне слово і залізні двері відчиняє.
· Слово — ключ, яким відкривають серця.
· Добре слово дім будує, а зле руйнує.
· Тепле слово і в мороз зігріє.
· Слово не горобець: вилетить — не спіймаєш.
· Гостре словечко коле сердечко.
· Добре слово потрібне людині, як хліб і мед, як жива вода.
- Якщо я ввічлива, то я завжди вітаюся та ще й посміхаюся.
- Якщо я ввічлива, я вмію поводити себе так, щоб іншим було приємно зі мною.
- Якщо я ввічлива, то сидячи на уроці, не буду з подружкою тріскотіти як сорока.
- Якщо я ввічливий, я не буду вихвалятися своїми речами, іграшками.
- Якщо я ввічливий, я в розмові зі старшими їх ніколи не переб'ю.
- Якщо я ввічливий, то я не сміюся над чужими помилками.
- Якщо я ввічливий, я не запізнюся на урок.
- Якщо я ввічливий, дарую людям теплі ніжні, привітні слова.
- Якщо я ввічливий, я не примушую за себе хвилюватися.
- Якщо я ввічливий, я обов'язково скажу куди йду, коли повернуся.
- Якщо я ввічливий, я вмію визнавати свою помилку..
- Якщо я ввічливий, я при розмові дивлюся на свого співбесідника.
- Якщо я ввічливий, я не використовую в спілкування грубих слів.
- Якщо я ввічливий, я не капризую. Капризування може зіпсувати настрій іншим.
Будь ввічливим в житті своєму,
роби добро, люби усіх.
Бо все, що робиш ти сьогодні людям,
до тебе вернеться в житті твоїм.
Будь ввічливим в сім'ї, з батьками і братами.
допомагай в усьому їм,
І слова ніжного і теплого своїми ти устами
не забувай завжди казати всім.
Будь ввічливий у школі з вчителями,
цінуй ти труд нелегкий їх,
цінуй за те, що ті слова, які лягли рядками,
це їх досягнення в житті твоїм.
Будь ввічливим із друзями своїми,
не ображай і зла не пам'ятай,
і як тяжка година буде в друга твого,
ти руку помочі своєму другу дай.
Будь ввічливим на вулиці й усюди,
куди б не йшов ти, щоб ти не робив,
І знай, що пам'ятати будуть люди.
Те добро, яке ти їм зробив