Свято зимуючих птахів

Про матеріал
Сприяти засвоєнню знань про птахів Закарпатської області, зимуючих птахів та підгодівлю птахів зимою.
Перегляд файлу

Свято зимуючих птахів

підготувала керівник гуртка

  Хустської районної Станції юних натуралістів

Шуста Олеся Володимирівна


Мета:

Навчальна: Сприяти засвоєнню знань про птахів Закарпатської області, зимуючих птахів та підгодівлю птахів зимою.

Розвивальна: Розвивати пізнавальні здібності юннатів, концентрацію уваги та пам'ять вихованців.

Виховна: Виховувати пізнавальну активність, дбайливе ставлення до природи рідного краю, а саме тваринного світу (птахів). Виховувати екологічну спрямованість, любов до природи.

Тип заняття: Комбінований, засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Форма заняття: Інформативна (мовна, наочна) та репродуктивна.

Обладнання: таблиці, технічні засоби навчання (Мультимедійна презентація „Зимуючі птахи, бережи їх юний друже”), моделі годівничок. Вислови вчених про охорону природи:   «Птахи – частина природи, без яких її краса була б неповною»

 «Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у нашім краю.
Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас»
 

І ведучий. Яка прекрасна і чудова наша Батьківщина! У будь-яку пору року вона чарує око, то яскравими барвами літа або золотої осені, то казковою красою зими або буйним цвітінням весни. Але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють… (Звучить запис голосів птахів)
1 учень: Прилетіли гості
Сіли на помості,
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати.
Здогадались, дітлахи?
Ну, звичайно – це птахи.
ІІ ведучий. Птахи не тільки прикрашають наше життя, вони перші помічники людини у боротьбі проти шкідливих комах та гризунів. Їх здавна називають санітарами лісу та полів. Тому люди також повинні дбати про пернатих. Найважче птахам приходиться взимку, коли падає білий лапатий сніг і віють холодні вітри. Ви вже, мабуть, знаєте,що деякі птахи відлітають у теплі краї, а інші, найсміливіші, залишаються зимувати. Зараз ми довідаємося, які це птахи, але для цього нам потрібно відгадати кілька загадок.

(Діти відгадують загадки, вчитель демонструє фото птахів через мультимедійний проектор).

http://pernatidruzi.org.ua/pictures/szyszkarpt2.jpgІз сонечком рано встає пташеня!
Цвірінька, стрибає, шука черв’ячка.
Хто відгадає – той молодець.
Сіренька пташка – це…
(Горобець)

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ6UbcnP8lL2VZCeOQhrtWXLAxRV1EcozexdipJc4SolMtXcbFU

Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.
(Дятел)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/Dendrocopos_major_2_(Martin_Mecnarowski).jpg/265px-Dendrocopos_major_2_(Martin_Mecnarowski).jpg


Має біле, як сніг, чорне,як жук,
Вертиться, як біс, і повертається в ліс
(Сорока)

http://www.8lap.ru/upload/resize_cache/iblock/6ac/341_341_2/6ac7d1405b0c2247cdc3550d3d2b7ee2.jpg 

 

 

 

 

 


Усі в блакитнім піджаку,рожевій сорочці
У нас зимою по саду гуляють, як гості
(Снігурі)

http://188.121.37.240/media/textpict/22709 

 

 

 

 

 


Сива латка, чорна латка
На березі скаче.
(Ворона)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/Wrona_Siwa.jpg/275px-Wrona_Siwa.jpg
В хвойнім лісі я живу,
Там пісні співаю.
Шишки дуже я люблю,
З них зернятка маю.
В лісі я ще санітар,
А зовуть мене …
(Шишкар)

http://ua.textreferat.com/images/referats/1050/image010.jpg

1 ведучий: Вітер січе в обличчя. Намело снігу. Нам тепло в оселях, затишно. А як почувають себе пернаті друзі, що зимують у нас? Важкувато їм, бідним вижити у скрутні зимові місяці. І сьогодні ми зібралися для того, щоб більше дізнатись про зимуючих птахів тому, що велику користь приносять вони, знищуючи гризунів, шкідливих комах. 

2 ведучий: Найважливіші та найтяжчі зимові місяці для птахів – грудень і січень, саме тоді потрібна допомога, увага людини. І справа тут не тільки в морозі. Птахам важко пережити скорочений світловий день. За якихось 6 – 7 годин їм потрібно не лише знайти їжу, а й засвоїти її, щоб пережити довгу зимову ніч. Виявляється, що в грудні птах робить у середньому за світловий час доби близько 800 рухів, а в січні – 1200, тобто додається час, а тому й збільшується шанс дістати їжу та вижити взагалі. Тому взимку у птахів залишається одна надія – на людину.

1 учень: Любий друже мій, юннате, 
               Уявляєш, скільки птах

               Може з"їсти, поїдати

               Гризунів,червів, комах? 
2 учень: То ж птахи із нами в спілці, 
Поля й саду сторожі 
Сови, дятли і синиці, 
Щегли, сойки, снігурі. 
3 учень: Не лякайте, друзі,пташок! 
Хай вони навкруг літають,

Крила їх в промінні сонця, 
Наче райдуга нам сяють. 
4 учень: Між дорослих і малечі 
Пташка бачить все навкруг 
Дружно сяде вам на плечі, 
Якщо ви їй справжній друг. 
5 учень: Тих, у кого є кормушки, 
В кого є пташки в дворі, 
Не кусають того мухи 
І прокляті комарі. 
6 учень: Бо пташки працюють ревно 
Поїдаючи комах, 
І до вечора в них, певно, 
Аж оскома на зубах. 
1 ведучий: Отже, пташок треба охороняти і допомагати їм прогодуватися взимку. 

2 ведучий: Саме тому в нашій школі була оголошена акція «На допомогу зимуючим птахам!» Ми зробили і розвішали годівнички, а також зібрали багато цікавої інформації про птахів, від простих загадок до енциклопедичних повідомлень. Ми спостерігали за птахами, малювали їх. 
2ведучий: А що знають учні про птахів, покаже наступний конкурс.

Конкурс «Цікавинки  про птахів»

■ Чому дятла називають «помічником» інших птахів? (Дятел роздовбує  кору дерев і таким чином полегшує іншим птахам видобуток їжі).

■ Який лісовий птах робить гніздо на землі? ( Вівчарик).

■ Хто вдень спить, вночі літає, перехожих лякає? (Пугач, сова).

■ Які птахи роками живуть у відкритому морі, навіть сплять на хвилях, гойдаючись, як поплавок? (Альбатроси, фрегати, фаетони).

■ Чому вчені виправдали зозулю, незважаючи на те, що підкидьки-зозуленята викидають інших пташенят з гнізда? (Зозуля - єдиний птах, яка поїдає волохатих (отруйних і самих ненажерливих, знищують ліс гектарами) гусениць. Жодна інша птиця не доторкається до цих гусеницях.)

■ Яких птахів ще Стародавньої Греції використовували для відправки повідомлень на далекі відстані? (Голубів. Голубина пошта існує і в наш час).

■ Яка основна причина перельоту птахів у теплі краї з приходом осені? (Тільки з-за відсутності їжі. Холод не є причиною перельоту. Голодна птах замерзає, сита - ніколи.)

■ Які птахи прилітають до нас першими навесні? (Граки.)

■ Чому весну «відкривають» граки, а ластівки прилітають пізніше інших птахів? (З-за способу харчування. Граки шукають корм в грунті, а ластівки ловлять комах на льоту. Комахи в повітрі з'являються пізніше, відповідно, і ластівки прилітають пізніше інших птахів.)

■ Чому перелітні птахи так поспішають навесні, а восени не поспішають? (Птахи восени не відлітають до тих пір, поки є їжа.)

■ Які птахи зовсім не літають? (Страуси, пінгвіни.)

■ У яких птахів яйця висиджує самець? (У страусів.)

■ Пташеня птиці який не знає своєї матері? (Пташеня зозулі.)

■ Як називають большеголовую птицю чомгу, на голові якої пір'я стоять сторчма? (Рогатої птахом.)

■ У яких птахів є спеціальні ясла? (У пінгвінів.)

■ Де взимку і восени сплять ворони? (На деревах у садах і парках, збираючись невеликими зграями.)

■ Як називається самець ворони? (Ворона, а ворон - це зовсім інша птиця, хоча вони і родичі.)

■ Хто відпочиває сидячи на проводах? Якщо вона літає низько до землі - бути дощу. (Ластівка.)

■ Як називається зустріч двох півнів? (Півнячий бій.)

■ О котрій годині прокидається горобець? (Пізніше від усіх птахів, але завжди в один і той же час в 5-6 годин ранку.)

■ Як називають велику яскраву птахів загону курячих з довгим хвостом, яка частково одомашнена? (Фазан, павич.)

Конкурс «Все про птахів» 
Запитання.
1. Наука про птахів. (Орнітологія)
2. Що є лише у птахів? (Пір’я) 
3. Як орієнтуються птахи при перельотах? (По сонцю і зірках)
4. Хто народжується двічі? (птах) Чому? (Спочатку з’являється яйце, а потім із нього вилуплюється птах)
5. Яку функцію виконує у птахів хвіст? (Гальмо і кермо)
6. Які особливості будови кісток птаха? (Вони легкі, наповнені повітрям)
7. Чому заборонено турбувати птахів, які сидять на гніздах? (Бо вони можуть їх залишити)
8. Який птах має найдовший язик? (Дятел)
9. Який птах може виводити пташенят взимку? (Шишкар)
комахами.(Сови)

Конкурс «Ці птахи» (робота учнів в групах) Команди учнів відгадують зашифрованих птахів, вчитель показує зображення птахів через мультимедійний проектор.
Кожен учасник має відгадати птаха, зашифрованого на картці.(Відгадують по черзі представники різних команд)


Картка 1. 
Живуть на болотах і берегах водойм.  Вони мають довгі ноги, шию та дзьоб.

Здобич підстерігають стоячи у воді. Деякі бродять у пошуках їжі.  Живляться різними тваринками.. (Чаплі)
Картка 2. 
Білі як сніг. Належать до водоплавних. Вони великих розмірів, з довгою і красивою шиєю. У цих птахів цінний густий пух, тому вони охороняються

законом. Живуть переважно парами. (Лебеді)
Картка 3. 
Ці птахи схожі на горобців, але вони обережніші і водночас допитливіші за горобців. Люблять їсти насіння соняшника і ласувати несолоним салом. Ми можемо упізнати їх серед інших птахів по жовтенькому «фартушку»

(Синиці)
Картка 4.
Прилітають до нас з Півночі. У них є чорна шапочка і червона грудка. Дзьоб товстий і короткий. Живляться ягодами,  насінням, частково комахами. (Снігурі)
1 ведучий: А зараз завітаємо до нашої «Пташиної їдальні».
Конкурс «Пташина їдальня»
Чим і як найкраще годувати птахів?
2 ведучий: Коли настають морози і заметілі, на допомогу лісовим мешканцям приходять люди. І нам треба подбати про пташок взимку. Вони добре їдять насіння кавунів, динь, огірків, гарбузів, соняшників, а також насіння різних бур’янів. 
1 ведучий: Та заготовити насіння - це ще пів справи. Потрібно виготовити годівниці, за допомогою яких можна буде запропонувати корм пернатим друзям. І так, щоб його снігом не замело і дощами не змило. 
Учениця: Поспіши, дитино мила, 
Глянь на світ - навкруг: 
Все зима снігом покрила – 
І поля, і луг. 
Ні зігрітись у промінні, 
Ні знайти зерна. 
Ось лежить там на камінні 
Пташка нежива. 
А тут друга прилетіла, 
Жалібно квилить: 
- Поможи, дитино мила, 
Зиму пережить. 
Обережно, о дитятко, 
Стіл щодня змети – 
І ці крихти в годівничку 
Пташці принеси. 
 2 ведучий: Настав час послухати повідомлення про пташок, що зимують в нашому місті.(Діти розповідають про пташок супроводжуючи свою розповідь комп’ютерною  презентацією) 
1. Дятел 

2. Синиця  
3. Сорока

4. Горобець 
1 ведучий: Оголошуємо конкурс годівничок. 
(Учні виготовили годівнички і представили їх на конкурс. Визначаються переможці(враховується дизайн і зручність для пташок).

2 ведучий: Шановні учні, послухайте поради, чим краще годувати птахів. 
1) Насіння не потрібно смажити; перш, ніж його давати птахам, потрібно трохи почавити. 
2) Хлібні крихти мають бути із білого хліба.
3) Сало не повинно бути солоним.
Перелік кормів:
Зерно, насіння соняшника, овес, просо, ягоди калини, горобини, насіння бур’янів, крихти хліба, шматочки несолоного сала, насіння кавуна, гарбуза.
1 ведучий: Що стосується пташиного апетиту, то відомо, що:
• Птахи можуть розрізняти солоне, солодке, гірке.
• Кожна пара маленьких синичок може обслужити 40 плодових дерев.
• Сова з’їдає за місяць 85-130 мишей, а за літо – до 1000 полівок і мишей, зберігаючи 1 т хліба.
• Грак за день може знищити 400 шкідників.
• Три дятли за день поїдають 1000 короїдів – шкідників лісу.
• Синиця за добу з’їдає стільки комах, скільки важить сама.
• Якби людина мала такий апетит, як птахи, то вона б за добу з’їдала 40 хлібин.
Гра-жарт «Птахи»

2 ведучий: Якщо в грі буде названо не птаха – ви голосно тупаєте ногами.

Прилетіли пташки: голуби, синиці, мухи і стрижі. Що неправильно?

Прилетіли пташки: голуби, синиці, галки, мухи і стрижі. Що неправильно? Прилетіли птахи: голуби, синиці, галки і стрижі, чібіси й чижі, навіть сплюхи – сови, лебеді і гуски.

1 ведучий:  ГРА: називається “Стрибунці-горобчики”

Креслимо велике коло (місце, де розсипане “зерно”, діаметром 5-8 метрів). Гравці-горобчики розташовуються поза колом. В середині кола великий птах – ворона стає всередину кола. Горобчики повинні скакати на одній нозі. Вони то заскакують в коло, то вискакують з нього. Ворона, бігаючи по колу, не дає горобчиком збирать зерно і “клює їх”, доторкуючись рукою до гравців, які заскочили в коло. Горобчики, яких клюнула ворона продовжують грати. Найбільш спритних гравців вона ні разу не доторкнулась рукою.

ПРАВИЛА: Зміняти ногу можна тільки після 3 підскіків. Ворона може доторкатись горобчиків тільки в межах кола.

Заключне слово вчителя. 
Ось і підійшло до закінчення наше свято. Багато нового ви дізнались сьогодні про зимуючих птахів. Чи потрібно охороняти цих пташок і допомагати їм вижити взимку? А тепер давайте розвісимо годівнички, які ви підготували на конкурс, у шкільному саду. Не забудьте покласти туди корм для пташок. 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Марцун Світлана Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Біологія, Сценарії
Додано
11 червня 2021
Переглядів
843
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку