Тема уроку: Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини
Мета: розширити знання учнів про значення рослин для існування життя на планеті Земля та для людини; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; формувати вміння й навички роботи з роздавальним матеріалом; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Обладнання та матеріали: м/м презентація.
Тип уроку: узагальнення знань
Форма уроку: комбінований.
Основні форми і методи, використані під час уроку:
1. Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, конкурс розповідей ;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація;
2. Репродуктивний: «Гронування», кросворд;
3. Евристичний: розповідь вчителя, слайди м/м презентації;
4. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання, «Клуб чомучок», «Мозковий штурм»;
Міжпредметні зв ́язки: географія, література.
1. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Конкурс розповідей учнів про рослини Червоної Книги України своєї місцевості (домашнє завдання).
2.2. «Гронування», ключове слово — « рослинні угрупування».
2.5. «Клуб чомучок».
— Наприкінці навчального року, на початку червня, учні були на екскурсії у широколистому лісі, де ростуть такі рослини: осика, верба, черемха, ліщина, проліска. Як ви вважаєте, які з цих рослин учні бачили квітучими, а які на той час уже відцвіли? Чому рослини у широколистому лісі цвітуть у різний час? Яке це має значення?
3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя ( слайд № 1 ).
Пропоную вам розгадати кросворд та визначити тему уроку.
1.Били мене, били,
А тоді крутили
Били, молотили,
Та іще мотали,
І в росі мочили, Прали та білили
І в теплі сушили, Та іще качали,
І на клоччя рвали, А нарешті зшили
Опісля — чесали, І на стіл поклали. (Льон.)
2. На городі молода У зеленії хустинки
Пишні коси розпліта, Золоті хова зернинки. (Кукурудза.)
3. Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник.)
4. Червона кожушинка, всередині вітамінка. (Шипшина.)
— Що об’єднує всі ці рослини? (Людина використовує ці рослини для своїх потреб.)
Повідомлення теми, визначення разом з учнями мети і завдань уроку
( слайд № 2).
4. Вивчення нового матеріалу
1. Значення рослин для існування життя на планеті Земля.
— Учені вважають, що життя на нашій планеті обумовлене унікальним процесом, що відбувається в зелених рослинах. Як називається цей процес? Чому він має таке велике значення для життя на Землі? (Бесіда, коментарі учнів до слайду № 3 ).
— Зелені рослини беруть активну участь у колообігу речовин у природі. Поясніть, яким чином рослини сприяють колообігу речовин і який зв'язок існує між участю рослин у цьому процесі та існуванням життя на нашій планеті. (Бесіда, коментарі учнів до слайду № 4 ).
— Рослини істотно впливають на клімат, поясніть, як саме. (Бесіда, коментарі учнів до слайду № 5).
Людина здавна оберігає круті схили, засаджуючи їх деревами. З якою метою вона це робить? (Бесіда, коментарі учнів до слайду № 6).
— Пригадайте, які тварини живуть у лісі, у річках, на луках. Чому вони там оселяються? (Бесіда, коментарі учнів до слайду № 7).
2. Значення рослин для людини.— На слайді № 8 заховані назви важливих для людини рослин.
Знайдіть їх і прочитайте. Яке значення цих рослин у житті людини?
— Деревні породи — цінне джерело деревини. І не тільки ( слайд № 9, 10 ).
— Озеленення — невід’ємна частина облаштування міст, населених пунктів, різноманітних будівель. Озеленення наближує природу до житла людини, до місця її роботи, покращує мікроклімат. Адже, крім естетичної та душевної насолоди, яку дають рослини людині, вони збагачують повітря киснем, знезаражують його від шкідливих промислових та побутових викидів тощо. Людина повинна жити, працювати і відпочивати в здоровій, затишній та красивій обстановці. І в цьому нам допомагають гарні декоративні рослини. Назвіть відомі вам декоративні рослини, представлені на слайді ( слайд12 ).
— В Україні близько 250 видів вищих рослин визнані лікарськими, хоча ще майже 850 видів нашої флори виробляють біологічно активні речовини. Лікарські рослини — одне із джерел одержання лікувальних і профілактичних засобів сучасної медицини. Зокрема, при лікуванні захворювань серцево-судинної системи, печінки, шлунково-кишкового тракту і системи кровообігу без них не обійтися.
Початок застосування лікарських рослин в Україні сягає сивої давнини. Згадку про це знаходять у літописах Київської Русі. Звичними ліками за тих часів були полин, кропива, хрін, подорожник, чемериця, м’ята та багато інших рослин. Що ви знаєте про лікарські рослини, зображені на слайді № 13? Як вони називаються?
5. Узагальнення та систематизація знань
5.1. «Мозковий штурм».
Людина здійснює великий вплив на природу: вирубує і насаджує ліси, висушує болота, перекриває ріки греблями, дістає з надр Землі корисні копалини, вирощує рослини і тварин. Проте людину не можна вважати хазяїном природи. Чому?
6. Підбиття підсумків уроку
Вчитель підводить учнів до висновку про те, що завдання людини — оберігати рослинний світ та примножувати його.
7. Домашнє завдання
Підготуватися до тематичного оцінювання з теми « Рослини».