Методична розробка уроку "Риси характеру. Чинники, від яких залежить характер людини". 9 клас.

Про матеріал

Урок за новою програмою, з використанням інноваційних технологій. Тип уроку - тренінг. Новітні методи: створення кросенсу, використання психологічних тестів.

Учні набувають навиків роботи в группах; наводять приклади рис характеру за категоріями ставлення до себе, інших людей, речей та праці ; усвідомлюють залежність формування характеру від різних чинників.

Перегляд файлу

Тема. Риси характеру. Чинники, від яких залежить характер людини. Мета: визначити, які чинники впливають на формування характеру; формувати вміння визначати риси свого характеру, аналізувати свої вчинки та робити висновки.

Обладнання: стікери, олівці, папір.

Тип уроку: тренінг

Хід уроку

І Організаційний етап (настрій на позитив)

Вітайтесь, люди, радо з усіма,

Здоров’я зичте, гарної години…

Придумали ж вітання недарма, Воно потрібне дуже для людини.

Його почуєш і душа співа,

А проговориш — радістю всміхнеться.

Це дуже милі і прості слова, А доброта добром і повернеться. І легко стане на душі у всіх, І небо волошково засиніє.

Й луною обізветься всюди сміх,

А серце світлом щастя заясніє. /Надія Красоткіна/

 

ІІ. Основна частина тренінгу

1.Вправа «Знайомство»

Вчитель. Давайте по черзі назвімо три найулюбленіші свої речі: страву, хобі, тварину. (Учні сидять у колі та по черзі дають відповіді)

Не дивлячись на те, що ми всі люди і у нас багато чого спільного, у нас у всіх різні уподобання. Якщо однакове перше, то друге і третє ні. Бо усі люди різні. Ми відрізняємося рисами свого характеру. «Скільки людей – стільки й характерів». Від чого залежить характер людини? На це питання ми дамо відповідь на уроці. 

 

2.Вправа «Очікування»

«Ми – це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних». Тому пропоную вам написати свої очікування на стікерах-серцях та прикріпити їх до нашого імпровізованого космічного корабля.

 

3.Вправа «Правила груп»

Повторення правил роботи у групі.

 

4.Інформаційне повідомлення вчителя.

 Характер – слово давньогрецького походження і в перекладі означає «риса», «печатка», «ознака».

 Характер – це сукупність особливих рис людини, що виявляються в поведінці та ставленні до людей, до себе, до праці, до речей та природи.

 Характер на відміну від темпераменту обумовлений не стільки властивостями нервової системи, скільки культурою людини, її вихованням.  Життя чеканить, відливає характер людини. А з певного моменту людина сама починає кувати свій характер. Характер накладає відбиток на всі вчинки, думки, почуття людини. Знаючи характер людини, можна передбачати її поведінку в різних ситуаціях.

 Існує багато різних рис характеру, які можна умовно розподілити на такі групи:

      ставлення до себе;

      ставлення до оточуючих;

      ставлення до навчання та праці;

      ставлення до навколишнього середовища.

 

5. Практична вправа «Самооцінка характеру»

 

 Із наведених нижче якостей і рис характеру визначте властиві вам: легко заводить знайомства, чемний, не любить людей, балакучий, грубий, самотній, прагне командувати, надмірно самовпевнений, легко адаптується до обставин і ситуації, невихований, безкомпромісний, відвертий, стриманий, рішучий, оптимістичний, впевнений у собі, врівноважений, егоїстичний, сором’язливий, спокійний, демократичний у стосунках, принциповий, нетерплячий, довірливий. Визначте яку рису характеру треба позбутися в майбутньому.

 

6.Вправа «Характеристика друга» 

На листку паперу одним словом охарактеризувати свого товариша та обмінятися папірцями (за бажанням зачитують вголос).

 

7.Робота в групах 

1   група – створення ментальної картки «Риси характеру, які допоможуть в навчанні»

2   група – виконує завдання підручника с.88 «ситуаційні завдання»

3   група – інсценування «Риси характеру – ставлення до навчання»

(Обговорення)

 

8.Вправа «Мозковий щтурм»               

- Що впливає на формування характеру людини?

Вчитель. Характер розвивається і формується протягом усього індивідуального життєвого шляху людину під впливом різних умов. Особливий вплив на розвиток рис характеру надають процес виховання і активна діяльність людини, праця і робота, соціум і міжособистісні контакти, особистісна спрямованість і позиція. Але до такого висновку вчені прийшли не відразу, адже досить довгий час вважалося, що  на розвиток характеру людини впливає лише його вроджені особливості.

Так, наприклад, Сократ, говорив про те, що не в людській владі бути хорошим або ж поганим, а Аристотель відзначав, що чеснота або вада – це вроджені властивості. Лише філософи Нового часу почали замислюватися про те, що крім вродженості є й інші фактори, які впливають на особливості розвитку характеру.

 Поворотним моментом в розумінні сутності розвитку і формування характеру стали ідеї Джона Локка, який відстоював концепцію виховання. Саме в вихованні вчений бачив провідний і найбільш потужний фактор розвитку характеру людини.

В останні 100 років психологи все частіше наполягали на тому, що вроджені особливості не є пріоритетними у формуванні та розвитку характеру. Вони підпорядковуються більшою мірою зовнішніх умов впливу та процесу виховання. На думку багатьох вчених, формування і розвиток характеру залежить від цілого ряду виховних впливів на людину:

      через фізичне виховання; через трудове виховання;

      через моральне-етичне виховання;

      через виховання в процесі навчання;

      за допомогою особистого прикладу;

      через виховання звичок; завдяки самовихованню і саморозвитку.

Характер людини розвивається з перших днів його життя і зазнає різних змін на протязі всього життєвого шляху.

 

ІІІ. Узагальнення та закріплення знань 1.Робота в групах Як ви розумієте слова:

1   група – «Якщо характер має недоліки, то розум не може керувати людиною, так як переважна пристрасть обманює його розрахунки».

2   група – «Немає людей суто біленьких або зовсім чорненьких; люди всі пістряві».

3   група – «Людиною стати – це містецтво».

(Обговорення)

 

2.Тест «Ставлення до оточуючих»

 

Інструкція: Виберіть із п’яти фігур ту, стосовно якої ви можете сказати: це – Я. Спробуйте відчути свою форму! Якщо вам буде важко зробити це, то виберіть фігуру, яка першою привернула вашу увагу. Потім прорангуйте фігури, які залишилися поза вашою увагою і запишіть їхні назви під відповідними номерами. Остання фігура під номером 5, буде точно не вашою формою, тобто формою, яка підходить вам найменше.

 

Коротка психологічна характеристика основних “форм” особистості.

Фігура, що опинилася на першому місці, – це Ваша основна фігура чи суб’єктивна форма. Вона дозволяє визначити Ваші основні, домінуючі риси характеру чи особливості поведінки. Риси фігур, які Ви обрали наступними, – це риси, які Ви демонструєте тим рідше, чим далі від першої знаходиться та чи інша фігура. Остання, п’ята фігура вказує на форму людини, взаємодія з якою викликає у Вас найбільші труднощі.

Може статися, що жодна фігура Вам, чи іншій людині, не підходить. Тоді людину можна описати комбінацією з двох або навіть трьох форм.

Нарешті, може статися, що Вам важко вловити інтуїтивне відчуття форми себе чи іншої людини. Тоді почніть з характеристик, що наведені для п’яти форм, намагайтеся використати їх для розуміння людей даного типу та прогнозу їх поведінки і поступово тренуйте в собі відчуття геометричної форми цих людей.

Квадрат. Якщо вашою основною формою є квадрат, то ви невтомний працівник. Працелюбність, наполегливість, потреба доводити розпочату справу до кінця, старанність, яка дозволяє досягати завершення роботи, – це те, чим відомі істинні “люди-квадрати”. Витривалість, терпіння і методичність зазвичай роблять їх висококласними спеціалістами у своїй галузі. Цьому сприяє невтомна потреба в інформації та колекціонування найнеймовірніших відомостей.

“Люди-квадрати” скоріше “вираховують” результат, аніж здогадуються про нього. Вони надзвичайно уважні до деталей, дрібниць, а також люблять раз і назавжди заведений порядок. Усі ці якості сприяють тому, що “квадрати” можуть стати відмінними адміністраторами, виконавцями, але рідко бувають хорошими розпорядниками, менеджерами. Звичайно, всі названі чесноти “людей-квадратів” мирно співіснують зі слабкими місцями.

Трикутник. Ця форма символізує лідерство, і багато “трикутників” відчувають у цьому своє призначення: “Народжені, щоб бути лідерами”. Найхарактернішою особливістю “людей-трикутників” є здатність концентруватися на головній меті. Вони – енергійні, сильні особистості, які ставлять прозорі цілі і, як правило, досягають їх.

“Люди-трикутники” дуже впевнені в собі, хочуть постійно відчувати свою правоту. Це робить їх особистостями, які постійно конкурують з іншими. “Трикутник” – це установка на перемогу.

Із “Трикутників” виходять прекрасні менеджери найвищого рівня управління. Саме до таких висот вони і прагнуть. І допомагає їм у цьому ще одна якість – майстерність “політичної інтриги”. Взагалі, “Трикутники” дуже симпатичні, привабливі люди, які змушують все і всіх обертатися навколо себе і без яких наше життя втратило б усю гостроту відчуттів.

Прямокутник. Символізує стан переходу та змін. Це люди, незадоволені тим способом і стилем життя, який вони ведуть у даний час, а тому перебувають у пошуках кращого становища.

Найбільш характерні риси “Прямокутників” – непослідовність і непередбачуваність вчинків упродовж перехідного періоду. Тим не менш, як і у всіх людей, у “Прямокутників” виявляються і позитивні якості, що приваблюють до них оточуючих. Це, перш за все, допитливість, жвавий інтерес до всього, що відбувається, та сміливість. Правда, зворотним боком цього явища є надмірна довірливість, навіюваність, наївність. Тому “Прямокутниками” легко маніпулювати.

Якщо ви дійсно маєте “прямокутну форму”, будьте обережні! І пам’ятайте, що “прямокутність” – це лише стадія. Вона мине – і ви вийдете на новий рівень особистісного розвитку та збагатитесь набутим досвідом.

Коло. “Люди-кола” – це найкращі комунікатори серед п’яти форм, насамперед тому, що вони найкращі слухачі. Їм характерна висока чутливість, розвинута емпатійність – здатність співпереживати, співчувати, емоційно відгукуватися на переживання іншої людини. “Людина-коло” відчуває чужу радість і відчуває чужий біль, як свій власний. “Люди-кола” відмінно “бачать” людей і в одну мить можуть розпізнати облудника та брехуна. Вони “вболівають” за свій колектив і високопопулярні серед колег по роботі. Але, як правило, вони слабкі менеджери і керівники у сфері бізнесу.

По-перше, “Люди-кола”, через їх спрямованість скоріше на людей, ніж на справу, надто намагаються догодити кожному. По-друге, “Кола” не відрізняються рішучістю. Якщо їм випадає керувати, то вони обирають демократичний стиль керівництва і намагаються обговорити практично будь-яке рішення з більшістю та заручитися підтримкою.

Можна сказати, що “Кола” – природжені психологи. Для того, щоб очолити серйозний бізнес, “Людям-колам” не вистачає організаторських навичок.

Зизгаг (хвилясті лінії). Ця фігура символізує креативність, творчість. Це найбільш унікальна і єдина розімкнута фігура з п’яти. Якщо ви чітко обрали хвилясту лінію як свою основну форму, то ви, скоріше за все, істинний “право-півкульний” мислитель, вільнодумаюча людина.

“Зигзаги” схильні бачити світ постійно змінним. Тому для них немає нічого більш нудного, ніж речі, які ніколи не змінюються: постійність, шаблон, правила та інструкції; люди, які завжди з усім погоджуються або роблять вигляд, що погоджуються.

“Зигзаги” просто не можуть продуктивно працювати у добре структурованих ситуаціях, їм необхідна різноманітність, високий рівень стимуляції та незалежність від інших на своєму робочому місці.

“Зигзаг” – найзбудливіша з усіх п’яти фігур. При цьому “людині-зигзагу” не вистачає компромісності: вона нестримана, дуже експресивна, що разом з ексцентричністю часто заважає їй втілювати свої ідеї в життя.

 

3.Кросенс (додаток)

 

 

ІV. Підсумки

Якщо ваші очікування справдилися, то залишить свій стікер на космічному кораблі.

Доброта і ніжність, ласка і турбота — Це найкраще в світі, що в душі в нас є. Це велика сила, внутрішня робота, Та душа від цього світлою стає. Це не слабкість духу, а велика сила, Бо людина здатна на красу й тепло.

Бо в собі людина краще воскресила, Що в серцях жертовних ще до нас було. Доброта у серці — це і є та сила,

Що підносить вгору, щастя всім дає.

 

V. Домашнє завдання: опрацювати §18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

2

 

3

 

8

 

 

Людина відбивається в своїх вчинках

4

7

 

6

 

 

5

 

 

 

1   – спадковість;

2   – стан здоров’я; 

3   – оточення;

4   – спосіб життя; 

5   – виховання та самовдосконалення;

6   – типи темпераменту;

7   – сила волі;

8   – позитивне мислення;

9   – характер людини, від чого він залежить.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.3
Оригінальність викладу
4.3
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.6
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Єременко Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Абрамова Галина Василівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. лебедич валентина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
5530
Оцінка розробки
4.6 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку