29 червня о 18:00Вебінар: Практика вдумливого читання: поради для роботи в початковій школі (і не тільки)

Методична розробка уроку з основ здоров я, 9 клас "Цінності і якість життя. Моральний розвиток особистості. Самовиховання характеру."

Про матеріал

Мета уроку визначити вплив життєвих цінностей на якість життя; етапи морального розвитку особистості; значення самовиховання характеру; формувати вміння аналізувати, робити висновки, приймати рішення.

Перегляд файлу

Тема. Цінності і якість життя. Моральний розвиток особистості. Самовиховання характеру.

Мета: визначити вплив життєвих цінностей на якість життя; етапи морального розвитку особистості; значення самовиховання характеру; формувати вміння аналізувати, робити висновки, приймати рішення.

Обладнання: макет замку.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний етап

Доброта і ніжність, ласка і турбота —
Це найкраще в світі, що в душі в нас є.
Це велика сила, внутрішня робота,
Та душа від цього світлою стає.

Це не слабкість духу, а велика сила,
Бо людина здатна на красу й тепло.
Бо в собі людина краще воскресила,
Що в серцях жертовних ще до нас було.

Доброта у серці — це і є та сила,
Що підносить вгору, щастя всім дає.
Та дарує людям і політ, і крила.
В доброті є мужність і відвага є.

А як в серці ніжність, ласка і турбота,
То такій людині і ціни нема.
Для людського серця це складна робота,
Та в такому серці не живе зима.

Доброта і ніжність, і турбота, й ласка —
Це не слабкість духу, в цьому велич є.
Бо з людьми такими світ стає, як казка,
А в душі від цього сонечко встає. (Надія Красоткіна)

 

Учитель. У вас на парті знаходяться смайлики. Візьміть той смайлик, який символізує ваш сьогодні настрій.

C:\Users\ПК\Desktop\1014755368.jpg

 

ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності

Вправа «Вірно - невірно»

1.Характер – сукупність індивідуальних особливостей людини, які формуються процесі її життєдіяльності. (Так)

2.Характер виявляється в ставленні людини до себе, до оточуючих, до праці, до навколишнього середовища. (Так)

3.Характер залежить тільки від спадковості. (Ні)

4.На формування характеру найбільш впливає виховання. (Ні)

5.Чинники, від яких залежить характер, це: фізичні, соціальні, психологічні. (Так)

6.До соціальних чинників, що впливають на формування характеру, відносять: оточення, умови життя, спосіб життя, самовиховання. (Так)

 

Зачитування притчі

Учитель. Одного разу Садівник прийшов у свій сад і виявив, що всі його квіти, дерева і чагарники вмирають.

Дуб пояснив, що вмирає, бо не може бути таким високим, як Сосна … Садівник застав Сосну поваленою: вона зігнулася під вагою думки, що не могла давати виноград, як Лоза … А Лоза гинула, бо не могла квітнути, як Роза… Роза плакала, бо не була настільки сильною і могутньою, як Дуб …

Тоді він знайшов одну рослину — фрезію, квітучу й прекрасну, як ніколи …

Садівник запитав:

— Як же так? Ти ростеш посеред цього зів’ялого і похмурого саду, а в тебе такий здоровий вигляд?
          Красуня відповіла:

-Я не знаю… Можливо, я завжди думала, що, саджаючи мене, ти хотів саме Фрезію… Якби ти хотів мати в саду ще один Дуб або Розу, ти б посадив їх… Тоді я сказала собі: я постараюся бути Фрезією настільки добре, наскільки зможу …

 —Які висновки можна зробити із цієї притчі?

 Дійсно, кожна людина особлива, кожна має свою думку про ту чи іншу ситуацію, кожна має свій характер.

Пропоную почати наш урок з визначення цінностей, які ви вважаєте найважливішими для життя. Уявіть собі, що доля дає вам можливість увійти в чарівний замок, в якому здійснюються мрії. Але є одне зауваження, замок має п’ять дверей, а увійти можна тільки в одні. Якщо ввійти в перші двері, то станеш найбагатшою людиною в світі. Якщо ввійти в другі, то будеш найздоровішою. Якщо ввійти в треті, то станеш першовідкривачем, найвідомішою людиною. Якщо ввійти в четверті двері, то можна знайти щирого друга й людей, з якими можна прожити все життя. Якщо ввійти в п’яті двері, то можна побачити розкішні картини й краєвиди, найбільшу красу світу.

У кожного з вас у конверті є чарівний ключик який ви повинні прикріпити до однієї з дверей, саме до тої, у яку хотіли б ввійти. Я вважаю, що в кінці уроку у вас буде можливість пояснити свій вибір.

 

C:\Users\ПК\Desktop\IMG_2091.jpg

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Було б добре, якщо людина могла ввійти у всі двері, мабуть  тоді вона почувала себе щасливою.

 

Вправа «Мозковий штурм»

 —Які цінності найбільше впливають на якість життя?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Питання про моральний розвиток особистості на сьогоднішній день дуже актуальне. Алкоголізм, наркоманія, захоплююча своїми сітями молоде покоління, вплив деструктивних сект, зростання дитячої злочинності, бездуховність, знецінення сім'ї як осередку суспільства, втрата моральних орієнтирів є тривожним сигналом.

Сам термін «моральність» прийшов до нас з латини. «Нрави» – це ті еталони і норми, якими керуються люди у своїй поведінці, у своїх повсякденних вчинках.

Дуже високо оцінював моральне виховання Л. М. Толстой, вважаючи, що з усіх наук, які повинна знати людина, найголовніша є наука про те, як жити, роблячи якомога менше зла і якомога більше добра.

Моральне виховання повинно розпочинатись в сімейному колі, потім здійснюватись у дитячому садочку, школі, вищому навчальному закладі і продовжуватись у вигляді самовдосконалення усе життя.

Людина, яка виховувалась за моральними нормами, в результаті стає морально вихованою. Моральна вихованість реалізується в суспільно цінних властивостях і якостях особистості, у відносинах між людьми, у ставленні до діяльності, в спілкуванні. Про те, що людина морально вихована, говорить глибина її моральних почуттів, муки совісті, здатність до страждання, сором, здатність до емоційного переживання.

Безумовно, моральний розвиток – це необхідний компонент розвитку особистості. Моральна людина – це та людина, для якої норми, правила виступають як її власні внутрішні переконання. Моральна людина не механічно їх виконує, а це її внутрішній стан, це внутрішньо пережиті і стійко закріплені в свідомості, поведінці, в мислені критерії і способи дії, які не порушуються нею, і не обтяжують її, а вчинки згідно з моральними нормами приносять задоволення.

Таким чином, на основі викладеного вище матеріалу можна зробити висновок про те, що моральний розвиток – це одна з найважливіших умов розвитку особистості, що забезпечує не просто її гармонійний розвиток, а й робить особистість соціально зрілою.

 

Етапи морального розвитку особистості

Моральний розвиток особистості можна поділити на три етапи, залежно від

Засобу регулювання моральної поведінки – від суто зовнішніх до суто внутрішніх:

  1. Елементарний принцип моральності, що має місце від народження. І хоча до появи свідомості моралі ще немає, все ж цей початковий період людського життя є дуже важливим для майбутньої моральної поведінки.

З появою свідомості особистість, що формується, починає інтенсивно засвоювати зачатки моральної культури певного суспільства шляхом наслідування, копіювання поведінки дорослих і своїх однолітків, а також шляхом безпосереднього навіювання того, як треба і як не треба поводити себе.

  1. Рівень орієнтації в основному на зовнішні моральні регулятори. На цьому рівні особистість у своїй моральній поведінці ще орієнтується на зовнішній світ, але розвиваються й набувають все більшого значення внутрішні мотиви: почуття сорому, почуття честі, самолюбство, почуття змагання – важлива якість, без якої не можливе формування особистості.
  2. Рівень морального саморегулювання, тобто такого регулювання, коли людина поводить себе морально не тому, що йому за це заплатять, схвалять чи засудять, а тому, що моральна поведінка стала для неї потребою, нормою життя. Така поведінка передбачає безкорисливість, чесність, доброзичливість, розвинене почуття власної гідності, високе почуття обов’язку, відповідальність і совість.

 

Самовиховання характеру

 

C:\Users\ПК\Desktop\slide-2.jpg

 

 

 

ІV. Узагальнення та закріплення нового матеріалу

Виконання практичної вправи «Проект самовиховання»

 Виконайте проект самовиховання. Визначте, яку рису чи якість характеру хочете виховати чи вдосконалити насамперед. Оцініть, що допомагатиме, а що заважатиме досягти поставленої мети. Дійте відповідно до плану.

 

V. Підсумки

Учитель. Чи є бажаючи відчинити інші двері замку і чому?

Характер людський наче запах для квітів.

У кожній пелюстці є свій аромат,

До друзів нас тягне не сила магнітів,

Не шум вертольотів і звуки гармат.

Душа у людини це ключ і колодка,

З нас кожен щось різне в собі розвиває,

Спочатку характер – це нитка коротка,

Та кожен з роками мотузку сплітає.

Мотузку закінчити важко буває,

Людину кохану знайти не вдається.

Хай серце само собі пару шукає,

По іншому зробите – все розірветься. (Коля Януш)

 

VІ. Домашнє завдання: опрацювати §20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.6
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Олейникова Виктория
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Живага Надія Семенівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шафорост Віталій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Свищо Олександр
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Слівінська Ольга Лонгинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
10178
Оцінка розробки
4.7 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку