Дана методична розробка уроку- це приклад застосування інтерактивних технологій, які передбачають навчальний процес за умови активної взаємодії всіх учнів. На уроці використовуються усі види мовленнєвої діяльності, застосовуються індивідуальні, групові, парні та ігрові форми роботи, методи стимулювання зацікавленості учнів, творча робота.
Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної державної адміністрації
Полтавський професійний ліцей
Відкритий урок з предмета
«Англійська мова»
на тему: «Традиційна британська кухня»
(для учнів І курсу ПТНЗ, які навчаються за професією «Кухар, кондитер»)
Підготувала
викладач англійської мови
Мартиненко Аліна Іванівна
Полтава
2018
АНОТАЦІЯ
до уроку англійської мови
”Традиційна британська кухня”
Конспект уроку англійської мови для учнів I курсу
Тема: «Традиційна британська кухня».
Урок – це приклад застосування інтерактивних технологій, які передбачають навчальний процес за умови активної взаємодії всіх учнів. На уроці використовуються усі види мовленнєвої діяльності: читання, говоріння, письмо та аудіювання, застосовуються індивідуальні, групові, парні та ігрові форми роботи, методи стимулювання зацікавленості учнів, творча робота. Використання ігрових та інтерактивних форм роботи сприяє ефективнішому засвоєнню матеріалу, виконуючи завдання учні мають змогу визначити свої знання з даної та попередніх тем.
Організація уроку логічно побудована, включаючи різні етапи роботи:
У кінці уроку кожен учень може висловити свої власні враження і думки щодо його проведення. Аналіз виконання завдань та підведення підсумків здійснюється за участю учнів, що створює неформальне середовище навчання, стимулює високу активність та мотивацію учнів.
Конспект відкритого уроку з предмета
«Англійська мова»
Тема уроку: “Traditional British Cuisine” («Традиційна британська кухня»)
Мета уроку:
навчальна: активізувати новий лексичний матеріал з теми, розширити кругозір за даною темою та активізувати уже наявні знання учнів;
виховна: викликати інтерес до вивчення англійської мови та повагу до традицій британського народу в харчуванні;
розвиваюча: розвинути зорову та слухову пам'ять, фонематичний слух та вміння і навички у читанні, перекладі, говорінні.
Тип уроку: комбінований.
Матеріально-технічне забезпечення: мультимедійний проектор, комп’ютер, екран.
Навчально-методичне забезпечення: мультимедійна презентація “Traditional British Cuisine”, картки із текстом “English Cookery and Meals”, картки із вправою «Знайди пару», картки із вправою «Правда – неправда», картки із вправою «Хто швидше», відеоматеріал “Food in Britain”, учнівські мультимедійні презентації, ілюстративний матеріал, кросворд.
Структура уроку
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.Title, aim.
2. Усвідомлення і сприйняття учнями матеріалу.
Speaking
Reading
Listening
Writing
Підсумок. Домашнє завдання. Summarizing. Home task.
PROCEDURE
Introduction. Greeting
T: Good morning girls and boys. I am glad to see you again. I hope you are okay today and ready to work hard and enthusiastically .First of all I ask as a usually:
Who is on duty/absent today?
What is the weather today?
What day/date is it today? etc.
T: At the previous lesson we spoke about our traditional cuisine – Ukrainian. Every person has own tastes and favourite dishes. And your home task for today was to prepare report or presentation of recipe of Ukrainian dish.
(Перегляд учнівських мультимедійних презентацій)
Main part of the lesson
T: We continue to speak about the food. The theme which we are going to learn today is very interesting and closely connected with Great Britain. It is a part of the British life. First I propose you to look at the illustrations on the blackboard and tell what is the topic of our lesson.
As you understrand the title of our today's lesson is “Traditional British Cuisine”. We will speak about British food. From the previous lesson you know about food in Ukraine and now I invite you to travel to Great Britain. But first of all I want to ask you: “What is your favourite food in general?”
P1: My favourite food is borsch.
P2: My favourite food is fried potatoes.
P3: My favourite food is chocolate. etc.
Interactive exercise “Associative game”. Інтерактивна вправа «Асоціативна гра»
T: As you know our mood depends on many things. And one of them is our meal. I'd like to add one more saying “A hungry man is an angry man”. What is food for us? What does the word “Food” mean for you? We can answer this question with the help of associative game. Tell me any associative words to keyword “Food”.
P1: borsch.
P2: porridge.
P3: roast chicken.
P4: mashed potatoes.
P5: pancakes, etc.
Speaking
Exercise – game “To make your choice” (Pair work). Вправа – гра «Зроби свій вибір» (Робота в парах)
T: You know that people can't live without good weather, air, water and food. So let's continue to speak about your food and meals with the game “To make your choice”. You must work in pair. Put the question to your partner what you want to choose from the list and your partner must answer. Then vice versa:
Interactive exercise “Find a pair”. Інтерактивна вправа «Знайди пару»
T: Before speaking about British food I propose you to travel to the country of proverbs. We will do it with an interactive exercise “Find a pair”. Your task is to find the correct translation of the proverbs.
|
The proverbs |
|
The Ukrainian equivalents |
1 |
Man does not live by bread alone |
a |
Їж вволю, а пий в міру |
2 |
You can't eat your cake and have it |
b |
Занадто багато кухарів псують юшку |
3 |
Eat with pleasure, drink with measure |
c |
Коли я їм – я глухий і німий |
4 |
Every cook praises his own broth |
d |
Не хлібом єдиним живе людина |
5 |
Too many cooks spoil the broth |
e |
Апетит приходить під час їжі |
6 |
The appetite comes from eating |
f |
Кожен кухар свою юшку хвалить |
7 |
When I am eating I am deaf and dumb! |
g |
Не можна одночасно з'їсти пиріг і зберігати його. |
1d; 2g; 3a;4f; 5b; 6e; 7c.
Reading and analyzing the text “English Cookery and Meals”. Читання та розуміння тексту «Англійська кулінарія та продукти харчування»
T: In order to have a talk about British food, we need some special vocabulary. We’ll continue our lesson with the text «English Cookery and Meals.
T: There is a new lexicology on the screen, so let’s look at it and repeat it after me:
Reading
Читання тексту ланцюжком
Pre – reading
Exception - – виняток
Fastidious – вибагливий
Timesstrictly - режим харчування
Porridge – вівсяна каша
Ham – шинка
Pudding – пудинг
Substantial – суттєвий, реальний
While-reading
Reading and analyzing the text “English Cookery and Meals”
“English Cookery and Meals”
With the exception of breakfast meals in England are much the same as in another countries. The usual meals in Great Britain are breakfast, lunch, tea and dinner. The English are very fastidious about their meals and keep to their meal timesstrictly. Breakfast time is between 7 and 9 a. m. Many people like to begin it with porridge.
English people eat porridge with milk or cream and sugar, but the Scots —and Scotland is the home of porridge — never put sugar in it.
Then comes bacon and eggs, marmalade with toast and tea or coffee.
For a change you can have a boiled egg, cold ham or perhaps fish.
The two substantial meals of the day, lunch and dinner, are more or less the same.
Lunch is usually taken at one o'clock.
Many people, who go out to work, find it difficult to come home for lunch and go to a café or a restaurant, but they never miss a meal.
Lunch is a big meal — meat or fish, potatoes and salad, puddings or fruit are quite usual for it. In the afternoon, about four o'clock, the English have a cup of tea and a cake, or a slice or two of bread and butter.
Tea is very popular with the English; it may be called their national drink.
Tea is accompanied by ham, tomatoes and salad, bread and butter, fruit and cakes.
Dinnertime is generally about half past seven or later. In some houses dinner is the biggest meal of the day. They begin with soup, followed by fish, roast chicken, potatoes and vegetables, fruit and coffee. But in great many English homes the midday meal is the chief one of the day, and in the evening they only have light meal, for example, bread and cheese and a cup of coffee or cocoa and fruit.
Post – reading task
Task 1. Complete the sentences
Task 2. To choose the right variant
Relaxation time. Work with crossword. Релаксація. Робота з кросвордом.
T: I think you are tired a bit. Let's have a break. If you remember at the previous lessons we learned different kinds of food. Let's revise it again. You have a look at the board. There are some words for you which you know. Find the words in the square and highlight them.
T |
Y |
P |
S |
J |
B |
A |
C |
O |
S |
A |
U |
S |
A |
G |
E |
M |
A |
S |
F |
P |
C |
M |
R |
A |
M |
T |
I |
R |
O |
L |
E |
T |
O |
A |
S |
T |
N |
L |
A |
O |
N |
I |
H |
E |
G |
K |
L |
C |
H |
I |
P |
S |
G |
A |
Y |
P |
I |
Z |
Z |
A |
M |
G |
L |
Tomato, sausage, pasta, fish, bacon, chips, pizza,eggs
Listening
Video “Food in Britain”. Відео «Їжа в Британії».
T: Do you know much about British food? What facts do you know? In several minutes we will watch the film about British food and play the game “True – False”. Be attentive and try to remember the information.
(Перегляд фільму “Food in Britain”).
Writing
Exercise – game “True – False”
T: Now, after watching video please, read the sentences and say “True” or “False”.
Exercise – game “Who is faster”. (Work in group)
T: I would like to ask you to work in groups. Having analyzed the text and video we know a lot about British food. Now your task is to make three different lists answering the question: “What do British people have usually for breakfast ( 1st group), lunch (2nd group) and dinner (3rd group)?”
Key:
Breakfast |
Lunch |
Dinner |
Cereal, tomato, porridge, sausage, milk, toast with jam and marmalade, tea, coffee, bacon, cold ham, eggs, fruit juice. |
Sandwich, meat, fish, tea, bread and butter, potatoes, cake, puddings, salad, fruit. |
Vegetables, pizza, cocoa, meat, fish, pasta, tea, coffee, roast chicken, potatoes, fruit, soup, cheese. |
Summarizing. Home task
Summarizing
T: Do you like our today's lesson?
P1: Yes, I like today's lesson.
P2: To my mind our lesson was very interesting today.
T: Have we realized all our tasks for today?
P1: Yes we have realized all our tasks.
T: What was informative and interesting for you today?
P1: We have done many exercises - games which were for me very interesting.
P2: I liked interactive exercises. They were very interesting and informative.
P3: I have found many interesting facts about British food.
P4: The most interesting for me was to watch video and do task concerning it.
T: What British food do you remember?
P1: bacon, fish, meat, potatoes etc.
T: Today we have spoken about British meals. To my mind you have learnt a lot of new information about it. And during our lesson we have done all our plans and tasks. Thanks for your work. Who was very active - I give excellent marks.
Home task
T: Your home task for the next lesson will be to prepare recipe of any British food.
ВИСНОВКИ
Очікувані результати: після цього уроку учні повинні набути знання про британські страви та культуру харчування у Великобританії.
Результатами уроку являється досягнення навчальних цілей, розвиток пізнавальної активності, вдосконалення навичок читання, письма, говоріння та аудіювання.