Методична розробка уроку "Трансформатор. Виробництво, передача та використання енергії електричного струму"

Про матеріал
Методична розробку уроку з фізики з інтерактивними вправами, 11 клас, за програмою під керівництвом Ляшенка О. І.
Перегляд файлу

1

 

Міністерство освіти і науки України

 «Кропивницький професійний ліцей»

Кіровоградської обласної ради

 

 

 

Методична розробка уроку

 

Тема програми: Коливання та хвилі

Тема уроку: Трансформатор. Виробництво, передача

та використання енергії електричного струму

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор: викладач фізики ІІ категорії

«Кропивницький професійний ліцей»

Кіровоградської обласної ради

Кирієнко Наталія Миколаївна

    

 

 

 

Кропивницький


АНОТАЦІЯ

 

 Дана методична розробка уроку фізики з теми «Трансформатор. Виробництво, передача та використання енергії електричного струму» спрямована на ознайомлення учнів з будовою, принципом дії та призначенням трансформатора, пояснити способи передачі електричної енергії на великі відстані з мінімальними втратами; розвивати науковий стиль мислення та творчу активність учнів; сприяти формуванню екологічної культури.

 Автор пропонує сучасні форми проведення уроку з використанням ІКТ, а саме інтерактивна презентація вPowerPoint, вправи на LearningApps, тестування на ресурсі Classtime, хмара слів WordArt,  в поєднанні з традиційними формами роботи, такі як бліц-опитування, робота з підручником, робота в групах.

 Урок покликаний розвивати життєву компетентність особистості та сприяти формуванню екологічної культури.

 Методична розробка уроку може бути корисною для викладачів фізики освітніх закладів ЗП(ПТ)О та вчителів фізики загальноосвітніх закладів.


ЗМІСТ

 

1. Вступ………………………………………………………………4

 

2. Основна частина…………………………………………………..5

 

 2.1. Характеристика уроку……………………………………5

 

 2.2. План-конспект уроку……………………………………..8

 

Висновки……………………………………………………………..18  

 

Список використаних джерел……………………………………….19

 

Додатки………………………………………………………………..20


ВСТУП

 

 Стрімкий  перехід  сучасного  суспільства  до  ери  глобальної інформатизації  не  може  не  викликати  змін  у  викладанні  навчальних предметів. Досить  актуальне  впровадження нових  технологій  у  навчальний процес  сприяє всебічному розвитку особистості, активізує навчальну діяльність учнів, сприяє творчому зросту.

 Нові  інформаційні  технології  відкривають  учням  доступ  до нетрадиційних  джерел  інформації,  підвищують  ефективність  самостійної  роботи,  дають  цілком  нові  можливості  для  творчості,  знаходження  і закріплення різних професійних навичок, дозволяють реалізувати принципово нові форми і методи навчання.

 Сьогодні,  з  огляду  на  сучасні  реалії,  викладач  повинен  вносити  в освітній процес нові методи подачі інформації та контролю з її засвоєння. Використання комп'ютера на занятті дозволяє зробити процес навчання мобільним, чітко диференційованим та індивідуальним. Інтегрування  звичайного  заняття  з  комп'ютером  дозволяє  викладачу перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш  цікавим,  різноманітним,  інтенсивним.  Зокрема,  стає  більш  швидким процес запису визначень, формул та інших важливих частин матеріалу, тому що не доводиться повторювати текст кілька разів (він виведений на екран), не доводиться чекати, поки викладач повторить саме потрібний учневі фрагмент.

 Інформаційно-комунікаційні  технології  варто  використовувати на всіх етапах заняття:

  •  під час мотивації як постановка проблеми перед вивченням нового матеріалу;
  •  під час актуалізації опорних знань;
  •  у поясненні нового матеріалу, як ілюстративний матеріал;
  •  формування вмінь та навичок;
  •  під час закріплення та узагальнення знань;
  •  для контролю знань.

 Головним є те, що залучення ІКТ в освітній процес сприяє урізноманітненню предметної діяльності учнів, надає можливості для різнобічного саморозвитку особистості дитини, підвищує мотивацію до отриманні якісної освіти.

Використання інформаційних технологій дозволяє педагогу спілкуватися з учнями на сучасному технологічному рівні, зробити освітній процес більш привабливим, емоційним, ефективним та об’єктивним.

Для максимальної ефективності уроку особливе місце повинно відводитися таким формам занять, що забезпечують участь кожного учня у проведенні уроку, підвищують авторитет знань та індивідуальну відповідальність учнів за результати освітньої діяльності. Ці завдання учнів можна успішно розв’язувати завдяки інформаційним технологіям.

 

 


ОСНОВНА ЧАСТИНА

 

2.1. Характеристика уроку

 Урок «Трансформатор. Виробництво, передача та використання енергії електричного струму» входить до теми «Механічні та електромагнітні коливання» розділу «Коливання та хвилі», що відповідає змісту освітньої програми з фізики закладів загальної середньої освіти та робочій навчальній програмі. У змісті даного розділу реалізовано єдиний підхід до вивчення коливань і хвиль різної природи. У його основу покладено те, що механічні і електромагнітні коливання різної природи мають однакові закономірності і описуються однаковими диференціальними рівняннями. Такий підхід, дає змогу полегшити сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу, з’ясувати відмінності в природі механічних і електромагнітних коливань.

 На вивчення даної теми відводиться 1 година, за яку учні повинні сформувати знання про будову, принцип дії та призначення трансформатора, ознайомитися з промисловими способами виробництва, передавання та використання електроенергії. розглянути екологічні та енергозберігаючі проблеми, що постають із розвитком енергетики, способи їх розв’язання.  

За типом – це урок засвоєння нових знань, під час якого учні пізнають нове, розвивають логічне мислення, вміння висловлювати та обґрунтовувати свою думку, вміння слухати товаришів, дотримуються правил роботи у команді; вирішують проблемні ситуації – і це все спрямоване на розвиток ключових компетентностей сучасного учня.

На уроці викладач поєднує такі сучасні технології: інформаційно-комунікаційні та інтерактивні технології навчання, особистісно-орієнтоване навчання, мультимедійне обладнання для унаочнення та підсилення ефективності навчального процесу. Використовується презентація, створена в програмі Power Point.

Для створення сприятливого психологічного мікроклімату та налаштування на продуктивну працю учнів, до уроку використовуються, в якості епіграфу, слова А.Ейнштейна «Все повинно бути викладене так просто, як тільки можливо, але не простіше», який налаштовує не боятися труднощів у вивченні, на перший погляд,  складної теми.

Починається урок з фронтального опитування (вправа «Бліц-опитування») для актуалізації опорних знань та життєвого досвіду учнів, повторюються матеріали вивчених раніше тем курсу фізики, зокрема з тем «Магнітне поле», «Електромагнітна індукція», «Змінний струм».

Мотивація пізнавальної діяльності здійснюється методом проблемного викладу, пропонується з’ясувати  в яких випадках виникає потреба в трансформації напруги, таким чином спрямовуючи учнів до  формулювання теми уроку.

Викладання нового матеріалу здійснюється у 6 етапів. На першому етапі використовується інтерактивна презентація (слайди 5-6) з коментарями  викладача, самостійна робота учнів з підручником та демонстрація трансформатора лабораторного. Для закріплення первинних знань з теми виконується вправа на електронному ресурсі LearningApps.org.

LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою, або як індивідуальні вправи для учнів. Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.

Другий та третій етап передбачають  пояснення викладача з допомогою презентації (слайди 7-10). На четвертому етапі учням пропонується закріпити на практиці вивчені формули (розв’язування задач біля дошки). На наступному, п’ятому етапі, серед запропонованих видів трансформаторів (слайд 11) учні самостійно вибирають той вид, який знадобиться в їх професійній діяльності, а саме зварювальний трансформатор.

Підсумовуючи все, що дізналися про трансформатор, виконуємо колективно вправу на ресурсі LearningApps.

Останній, шостий, етап вивчення нового матеріалу стосується виробництва, передачі та використання енергії електричного струму. Він передбачає декілька видів робіт:

  • демонстрація презентації з поясненням педагога (слайди 12-13);
  • випереджальне домашнє завдання, таке завдання спрямовує учнів на самостійне оволодіння матеріалом до його вивчення за програмою, сприяє формуванню в них позитивної мотивації до навчання, готовності до самоосвіти, вмінь і прийомів розумової діяльності;
  • робота в групах, групова робота - це перш за все гра, гра в організацію, гра в навчання. Гра допомагає учням зрозуміти навчальну тему, виявити незрозумілості. Вона забезпечує продуктивну взаємодію між учнями і робить непрямим керування викладача. Працюючи в команді, учень має можливість проявляти ініціативу, вчитися планувати свої дії, переконувати, нести відповідальність за себе і команду. На даному уроці для групової роботи використовується сервіс для створення хмар слів Word Art.

 Word Art – багатофункціональний сервіс для створення хмар слів, тобто візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. З його допомогою можна створювати яскраві хмари різної форми. За допомогою хмар слів можна візуалізувати матеріал з теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.

 З метою перевірки засвоєння на уроці теоретичного матеріалу здійснюється тестування учнів за допомогою онлайн-сервісу Classtime, використовуючи особисті ґаджети учнів.

 Classtime - це помічник викладача, що збагачує заняття  миттєвою візуалізацією рівня розуміння та прогресу групи в живому часі. Сервіс дозволяє організовувати швидке тестування за допомогою смартфонів, створюючи власні завдання різних типів або користуючись базою готових запитань з різних предметів, і миттєво отримувати результати успішності учнів.

Як правила, онлайн-сервіси і комп’ютерні програми для тестування мають низку функцій для «суворого» контролю. Можна використовувати:

  • змішання послідовності питань і варіантів відповідей, щоб учасники тестування не «шепотіли» один одному номер правильного варіанту;
  • обмеження кількості спроб пройти тест, загального часу або часу на кожне питання;
  • збереження файлу з детальними результатами тестування, які можна роздрукувати і використовувати як документ.

 Учні отримують різнорівневе домашнє завдання: початковий рівень передбачає вивчити опорний конспект, середній – опрацювання змісту параграфу підручника та перенести схему в робочий зошит, достатній – розв’язати тематичні задачі та високий – попрацювати творчо над створенням буклету, надаючи право вибору учням. Завдання на вибір стимулюють роботу кожного учня. Таким чином, під час виконання диференційованих домашніх робіт від нижчого рівня до вищого розширюються і поглиблюються знання учнів, формуються загальнонавчальні уміння і навички, зокрема, вміння працювати самостійно. Водночас створюються умови для розвитку творчих здібностей сильніших учнів, а найслабші учні ефективніше засвоюють програмний матеріал.

 Урок повинен мати свій початок і логічний кінець. Рефлексія – це наслідок взаємодії викладача з учнем, який полягає у зворотньому зв’язку від учня після засвоєння масиву поданої педагогом інформації. Учням пропонується анкета міні-опитування, що складається з 7 питань, які дають можливість викладачу оцінити емоційний стан, задоволеність учнями своєю роботою на уроці, інтерес до отриманих знань.

 


2.2. План-конспект уроку

 

(ІІ курс, група № 8, професія: монтажник санітарно-технічних систем та устаткування; електрозварник ручного зварювання)

 

Тема уроку: Трансформатор. Виробництво, передача та використання енергії електричного струму.

Мета уроку:

навчальна - ознайомити учнів з будовою, принципом дії та призначенням трансформатора, пояснити способи передачі електричної енергії на великі відстані з мінімальними втратами;

розвиваюча - розвивати науковий стиль мислення та творчу активність учнів; ознайомити учнів з одним із основних напрямків науково-технічного прогресу, історією розвитку енергетики;

виховна - виховувати політехнічний світогляд та розвивати життєву компетентність особистості, сприяти  формуванню екологічної культури.

методичнаактивізувати навчально-пізнавальну та самостійну діяльність учнів, розвивати креативне мислення з використанням методів інтерактивного навчання для формування ключових компетентностей учнів.

 

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

 

Форма організації навчальної діяльності: індивідуальна, колективна, робота в групах

 

Методи проведення уроку: бесіда, розповідь, виконання вправ, робота в групах, робота з підручником, самостійна робота, демонстрація.

 

Дидактичне забезпечення: мультимедійна презентація https://cutt.ly/cySj9Sk,  вправи в LearningApps, хмари слів WordArt, тестування в Classtime, анкета міні-опитування.

 

Матеріально-технічне забезпечення:  трансформатор лабораторний, роздатковий матеріал, мультимедійна дошка, опорний конспект, підручник «Фізика і астрономія» (Сиротюк, Мирошніченко) 11 клас.

 

Очікувані результати:

учні знатимуть:

1) будову та принцип дії трансформатора;

2) фізичні характеристики трансформатора;

3) практичне застосування  трансформаторів.

учні вмітимуть :

1)застосовувати знання про трансформатори на практиці;

2) досліджувати екологічні проблеми, пов’язані з виробництвом, передачею та споживанням електричної енергії.

Все повинно бути викладене так просто,

як тільки можливо, але не простіше.

                                                                                                                   (Ейнштейн)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Налаштування психологічного настрою учнів на продуктивну роботу (взаємне вітання з групою, організація уваги).

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів. (Слайд 2)

  •     Фронтальне опитування(Бліц-опитування):
  1.                 Який струм протікає в  електромережі?
  2.                 Який струм називають змінним ?
  3.                 Яка частота змінного струму?
  4.                 Яка напруга в мережі ваших будинків?
  5.                 Який прилад цей струм виробляє?
  6.                 На якому явищі ґрунтується дія генератора  змінного струму?
  7.                 Що таке електромагнітна індукція?
  8.                 Де виробляють змінний струм ?

9)     Які типи електричних станцій ви знаєте ?

10)   Які нетрадиційні способи вироблення  електроенергії вам відомі?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.

Вже друге століття людство використовує електричний струм в промислових масштабах. І всі ці роки використовується в основному змінний струм. Логічно припустити, що він має якусь перевагу перед постійним струмом. Так, дійсно, змінний струм здатний легко перетворюватися в струм іншої напруги.

- Чи можна ввімкнути лампочку розраховану на напругу 6В в електричне коло 220В?

Різні споживачі електричного струму розраховані на різні напруги. Якщо це  побутові електроприлади, то вони розраховані на напругу 127 та 220В, промислові – на 220, 380 та 600В.

Генератори електростанцій виробляють струм напругою 10–20 кВ, між тим, як бачимо, на практиці частіше всього потрібна невелика напруга.

Отже, існує потреба в трансформації, напругу потрібно перетворювати. Для цього використовуються пристрої, звані - електричними трансформаторами.

 

     Запишіть тему уроку «Трансформатор. Виробництво, передача, та використання енергії електричного струму». (Слайд 3)

Сьогодні на уроці ми розглянемо такі питання: (Слайд 4)

1. Що таке трансформатор та яка його будова?

2. Фізичні основи роботи трансформатора.

3. Що таке коефіцієнт трансформації?

4. ККД  трансформатора.

5. Як застосовуються трансформатори?

6. Про виробництво, передачу та використання енергії електричного струму. 

 ІV . Організація діяльності учнів із засвоєння нової навчальної інформації.

1. Трансформатор та його будова (Слайд 5)

Як ми вже сказали

 

Трансформатор (від лат. transformo - перетворювати)

 — це прилад для перетворення змінного струму однієї напруги в змінний струм іншої напруги.

Відкрийте книги на ст.. 102 §26 і знайдіть інформацію, хто ж першим сконструював трансформатор і в якому році?

Уперше трансформатор створив 1878 року російський вчений Павло Яблочков, а на початку ХХ ст. його удосконалили професор Семен Усатий і професор Київського університету Михайло Доліво-Добровольський

Розробка силових трансформаторів дала можливість передавати електрику на далекі відстані.              

   

Знайдіть ще в підручниках, як трансформатор умовно зображають на електричних схемах.

Пояснення будови трансформатора. (Слайд 6)

Трансформатор складається з осердя замкненої форми, що виготовлене з м’якого феромагнетика, та двох обмоток, надітих на осердя . Первинна обмотка — з’єднана з джерелом змінної   напруги,  а  вторинна  обмотка  приєднана до споживача. Осердя набирається з тонких ізольованих листів  трансформаторної сталі для зменшення  вихрових струмів. Що таке вихрові струми? Вихрові струми – це струми, які протікають в провідниках під впливом на них змінного магнітного поля. А оскільки ми маємо справу зі змінним струмом, то вихрові струми неминучі. А під їх впливом тіла сильно нагріваються, що може призводити до руйнування ізоляції обмоток і виходу з ладу приладу. Щоб знизити їх величину сердечник набирають з тонких пластин електротехнічної сталі – це своєрідні заходи профілактики для зниження паразитних струмів. Як відомо: чим менше перетин провідника, тим більше його опір, а чим більше його опір, тим менше струм. Пластини ізолюють один від одного окалиною або шаром лаку. Так знижують втрати осердя, тобто це і є основні способи зменшення вихрових струмів.

Вправа «Будова трансформатора» (Додаток 1)

https://learningapps.org/watch?v=pt0f92qmn20

 

2. Фізичні основи роботи трансформатора. (Слайд 7)

Принцип дії трансформатора засновано на явищі електромагнітної індукції.  Під час проходження змінного струму в первинній обмотці в осерді виникає змінний магнітний потік, залізне осердя передає магнітний потік від первинної  обмотки до вторинної і збуджує ЕРС самоіндукції у вторинній обмотці. Використовуючи закон електромагнітної індукції:

 

 

 

Складемо відношення

 

 

 

Коефіцієнт трансформації  (Слайд 8)

Якщо коло вторинної обмотки розімкнене, то таке явище називають холостим ходом трансформатора ( I= 0 ).

Якщо вторинна обмотка розімкнена (відсутній споживач), то таке явище називають холостим ходом.

У цьому разі напруга на вторинній обмотці дорівнює  ЕРС на вторинній обмотці

U2=2

 У первинній обмотці при  цьому проходить струм невеликої сили – струм холостого ходу, тому ЕРС на первинній приблизно рівна напрузі на первинній обмотці

U1=1

тому під час холостого ходу:

k – коефіцієнт трансформації 

Коефіцієнт трансформації при холостому ході визначається відношенням кількості витків в обмотках трансформатора.

якщо k > 1, напруга U2 < U1  трансформатор є знижувальним

якщо k < 1, то U2 > U1   трансформатор є підвищувальним

Якщо до кола вторинної обмотки під’єднати споживач струму, то трансформатор працюватиме під навантаженням, так званий робочий хід трансформатора.

Якщо до кола вторинної обмотки під’єднати споживачі, вторинне коло замикається – це робочий хід трансформатора. (Слайд 9)

Струм, що з’явився у вторинній обмотці, створює свій магнітний потік, який за правилом Ленца прагне компенсувати зміни магнітного потоку в осерді. Це призводить  до автоматичного збільшення сили струму в первинній обмотці. Збільшення сили струму у колі первинної  обмотки  відбувається за законом збереження енергії. Потужність  у первинному колі близька до потужності у вторинному колі:

 

 

 

 

Висновок:

У скільки разів трансформатор зменшує напругу у стільки разів він збільшує силу струму.

Тому у понижувальних трансформаторах діаметр витків на вторинній обмотці більший ніж на первинній

 

 

3. ККД трансформатора (Слайд 10)

Коефіцієнт корисної дії (ККД) трансформатора – відношення переданої потужності (на вторинній обмотці) до початкової поданої потужності (на первинній обмотці):

       – ККД трансформатора

      

 

4. Розв’язування задач.

Задача № 1

Скільки витків повинна мати вторинна обмотка трансформатора  для підвищення напруги від 220 В  до 11000В, якщо в первинній обмотці 20 витків? Який коефіцієнт трансформації ?

 

                         

 

Задача № 2

 Сила струму у первинній обмотці трансформатора  0,5 А, напруга на її кінцях 220В. Сила струму у вторинній обмотці 10А, а наруга на її кінцях 10 В. Визначте ККД трансформатора.

 

                

 

5. Застосування трансформаторів. (Слайд 11)

Трансформатор перетворює напруги в низькі або високі з малими втратами енергії. Він є важливим елементом багатьох електроприладів, механізмів і пристроїв: зарядних пристроїв, радіоприймачів, телевізорів, підстанцій, електростанцій і т.п

Які ж види трансформаторів бувають?

Роздивіться уважно зображення різних видів трансформаторів, та скажіть у вашій майбутній професії який вид вам стане у пригоді?

Зварювальні трансформатори – трансформатори служать для живлення зварювальної дуги, використовують для електрозварювання і електроплавлення. Для зварювальних апаратів  використовують знижувальні трансформатори, адже для зварювання потрібні дуже сильні струми від 100А. Знижують зварювальні трансформатори напругу з 220В до робочої, яка становить від 18 до 40В.

Розміри трансформаторів можуть  бути різними  від горошини до велетнів вагою в 500 тонн. В даний час функції трансформаторів можуть брати на себе напівпровідникові прилади. Однак трансформатори ще будуть виконувати свою службу досить тривалий час.

Підсумуємо все що ми сьогодні дізналися про трансформатор, виконавши вправу.

 

Вправа «Заповни пропуски» (Додаток 2)

https://learningapps.org/watch?v=p7xt0pu5v20

 

6. Виробництво, передача та використання енергії електричного струму 

Пояснення вчителя (Слайд 12)

Споживачі  електроенергії є всюди, а виробляється вона порівняно в небагатьох місцях, на електростанціях, тому виникає потреба передавати її на великі відстані .

Під час передавання електричного струму велика кількість електричної енергії йде на  нагрівання проводів . Згідно із законом    Джоуля-Ленца :

 

 

Чим більша сила струму, тим більше гріється провід, тобто якщо в 10 разів збільшити силу струму, то потужність втрат виросте в сто раз (102). Щоб передавати великі струми треба зменшувати опір R=, а це можна зробити двома шляхами:

1) використовувати дороговартісні кольорові метали з маленьким питомим опором, наприклад срібло

2)   збільшувати товщину провідника,  S – площу поперечного перерізу провідника.

В будь-якому випадку дорогі товсті провідники довжиною в тисячі кілометрів економічно не вигідно, не говорячи вже про труднощі закріплення важких проводів на високих щоглах і т.п.

А якщо збільшувати напругу, то потужність втрат уже буде зменшуватись в квадраті. Наприклад, збільшення напруги в 10 разів зменшує кількість тепла, що виділиться в провідниках, у 100 разів, тобто досягається той же ефект, що і від сторазового  обваження дроту.

Висновок:  щоб  знизити втрати   в лініях електропередач  потрібно збільшити напругу змінного струму за допомогою підвищувальних трансформаторів.

Так генератори виробляють струм напругою від 6 до 20 кВ, а трансформатори її підвищують до декількох  сотень кіловольтів. Після цього електричний струм подають на лінії електропередач.

На місцях споживання електроенергії за допомогою знижувальних трансформаторів напругу зменшують і далі електроенергія передається по низьковольтним лініям передач.  Біля будинків знаходяться трансформаторні будки,  у  яких  напруга змінного струму зменшується за допомогою знижувального трансформатора до 220 В і подається  в електромережу.

(Слайд 13) Описание: Image1369

Випереджальне домашнє завдання

Повідомлення учня «Про шкідливий вплив ЛЕП» (Додаток 3)

 

Сучасний розвиток суспільства нерозривно пов'язаний зі зростанням темпів виробництва енергії. На сьогодні 6 млрд людей на Землі споживають більше

12 млрд кВт енергії за рік, тобто в середньому 2млрд кВт на людину. Тому темпи зростання виробництва енергії перевищують нині темпи приросту населення на Землі.

      (Слайд 14)

Основні типи електростанцій, що входять до енергетичного комплексу України:

-         Теплові, де паливом є вугілля, нафта, газ

-         Атомні, паливом є збагачений уран

-         Гідравлічні, використовується енергія водяного потоку

-         Сонячні, використовується енергія сонця

-         Вітрові, В основі роботи станції лежить перетворення енергії повітряних мас в механічну енергію лопатей гвинта, пов’язаного з генератором.

 

Які ж переваги та недоліки кожної з них ? (Додаток 4)

Робота в групах (розбити групу на 5 підгруп, кожній роздаються QR-коди з посиланням на хмари слів Word Art і завдання визначити переваги та недоліки певного типу електростанцій.)

Перевіряємо як групи справилися із завданням

Теплові електростанції (Слайд 15)

Переваги:

                   Низька вартість спорудження

                   Використання різноманітного палива

                   Територіальна незалежність

Недоліки:

                   Хімічне забруднення атмосфери

                   Перегрів водойм скидовими водами

                   Використання невідновлюваних ресурсів

Гідроелектростанції (Слайд 16)

Переваги :

                   Використання відновлюваних джерел енергії

                   Відсутність забруднення атмосфери

                   Мала собівартість електроенергії

Недоліки : 

                   Затоплення великих площ

                   Зміна кліматичних умов регіону

                   Скорочення кількості риби

                   Заболочування, розмивання берегів

                   Цвітіння води, розростання водоростей

 

Атомні електростанції (Слайд 17)

Переваги:                                             

                   Використання енергомісткого пального

                   Немає хімічних забруднювачів

Недоліки:

                   Проблема утилізації ядерних відходів

                   Загроза вибуху

                   Висока вартість спорудження

Сонячні електростанції (Слайд 18)

Переваги:

                   Використання відновлювального джерела

                   Екологічна чистота

                   Безшумність роботи

Недоліки:

                   Висока собівартість виробництва

                   Низький ККД

                   Залежність від кліматичних умов

                   Велика площа

Вітрові електростанції (Слайд 19)

Переваги :

                   Використання відновлювального джерела

                   Екологічна чистота

                   Розміщення у важкодоступних місцях

Недоліки :

                   Нестабільність

                   Небезпека для птахів

                   Невелика потужність

                   Висока вартість

 

В умовах складної екологічної ситуації  на Землі, перед усіма країнами світу постає завдання пошуку та запровадження нетрадиційних відновлювальних джерел енергії. Ця стратегія розроблена  Національною академією наук і Міністерством палива та енергетики України базується на проекті « Енергетична стратегія України на період до 2030року». Основні напрямки розвитку відновних джерел енергії вбачаються у використанні енергії вітру, Сонця, біоенергії, геотермальної енергії.

 

Біоенергія (Слайд 20)

вироблення енергії із відходів сільськогосподарської продукції. В перспективі біомаса в Україні здатна забезпечити 50% нетрадиційних джерел енергії.

Геотермальна енергія (Слайд 21)

промислове отримання енергії, зокрема електроенергії, з гарячих джерел, термальних підземних вод.

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

Тестування у Сlasstime (учням роздаються QR-коди, вони їх сканують своїми смартфонами і виконують завдання)

 

VI. Домашнє завдання. Оцінювання учнів. (Слайд 22)

Початковий рівень. Вивчити конспект

Середній рівень. § 26, намалювати в зошиті схему роботи трансформатора

Достатній рівень. Задачі №2.53, №2.54

Високий рівень. Прийом «Творча лабораторія»: 

продумати корисні поради з раціонального використання електроенергії для створення буклету про енергозбереження.

На сьогодні Україна є однією з країн світу, де енергія використовується найменш ефективно. А зараз попит на енергоресурси постійно зростає, підвищуються тарифи на них, а також відбувається погіршення екологічної ситуації, стрімко скорочуються запаси корисних копалин – в цій ситуації заходи з енергозбереження та енергозберігаючі технології важливі як ніколи.

 

VIІ. Підведення підсумків уроку.

 

VIІІ. Рефлексія (Слайд 23)

Закінчіть речення із запропонованих відповідей:

1. На уроці я працював активно / пасивно

2. Своєю роботою на уроці я задоволений / не задоволений

3. Урок мені здався коротким / довгим

4. За час уроку я заморився / не заморився

5. Мій настрій став кращим / гіршим

6. Матеріал уроку мені був зрозумілий / не зрозумілий

                                                  корисний / не корисний

                                                  цікавий / не цікавий

7. Домашнє завдання мені здається легким / важким


ВИСНОВКИ

 

 Слід зазначити, що на даному етапі суспільного розвитку комп’ютерна техніка використовуються практично у всіх сферах життєдіяльності людини. Це один із суттєвих мотивів здатних вплинути на  формування ціннісних ставлень сучасних учнів. Це обумовлено тим, що учні використовують щоденно різноманітну техніку, у тому числі комп’ютери та  смартфони. Тому молодь зацікавлена й потребує отримання відповідних знань. Оскільки сучасні ІКТ цікаві й значущі для молоді, то вони повинні бути одним з основних змістових компонентів сучасної освіти.             

 Під час формування предметної та ключових компетентностей в учнів повинен використовуватись весь спектр мультимедійних, інтерактивних засобів навчання, а також особлива увага приділятись опануванню сучасною технікою. Використання мультимедійних засобів на уроках сприяє створенню позитивної атмосфери, що має велике значення для сприйняття інформації.

На даному уроці використовувалися різноманітні онлайн-сервіси з використанням мультимедійної дошки та особистих ґаджетів учнів. Це допомогло в ході уроку реалізувати навчальну мету:              ознайомити учнів з будовою, принципом дії та призначенням трансформатора, з’ясувати способи передачі електричної енергії на великі відстані з мінімальними втратами; розвивальну мету: розвивати науковий стиль мислення та творчу активність учнів; ознайомити учнів з одним із основних напрямків науково-технічного прогресу;               виховну мету: виховувати політехнічний світогляд та розвивати життєву компетентність особистості, сприяти  формуванню екологічної культури; методичну – активізувати навчально-пізнавальну та самостійну діяльність учнів, розвивати креативне мислення.

 В умовах формування відкритого інформаційно-освітнього простору ІКТ стають невід’ємним атрибутом навчального процесу. Та все одно, не слід забувати, що жодна комп’ютерна програма не замінить «живе» спілкування на уроці, реальний експеримент і викладача.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1. Александрук В. Використання інформаційних технологій на уроках фізики. Методичні рекомендації/ Глинська загальноосвітня школа І – ІІІ ст., Здолбунівський районний методичний кабінет Уклад.: Александрук В. В. – 2011. – 12 с.

 

2. Євлахова О.М. Фізика. 11 клас. Рівень стандарту/ О.М.Євлахова, М.В.Бондаренко. – Х.:Вид.група «Основа», 2011. – 160с. (Серія «Мій конспект»).

 

3. Моринець Ю.В. Використання ІКТ на уроках фізики. [Електронний ресурс] / Ю.В.Моринець – 2019. – Режим доступу:

https://naurok.com.ua/rozrobka-vikoristannya-ikt-na-urokah-fiziki-93788.html (Дата звернення 25.05.2020р). - Назва з екрана.

     

4. Сиротюк В.Д. Фізика і астрономія (рівень стандарту): підруч. для 11-го кл. закл. заг. сер. освіти / Володимир Сиротюк, Юрій Мирошніченко. – К.: Генеза, 2019. – 368 с.

 

5. Соловйова О.Ю. Використання ІКТ в курсі навчання фізикі та астрономії. [Електронний ресурс] / О.Ю.Соловйова – 2018. – Режим доступу:

https://vseosvita.ua/library/vikoristanna-ikt-v-kursi-navcanna-fiziki-ta-astronomii-83597.html (Дата звернення 25.05.2020р). - Назва з екрана.

 

 6. Сlasstime – Онлайн-сервіси для тестування [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.classtime.com/ (Дата звернення 28.05.2020р). - Назва з екрана.

 

7. LearningApps.org – Інтерактивні та мультимедійні навчальні блоки [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://learningapps.org/ (Дата звернення 23.05.2020р). - Назва з екрана.

     

      8. Word Art – онлайн-сервіс для створення хмар слів [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://wordart.com/ (Дата звернення 27.05.2020р). - Назва з екрана.

 

 

       


ДОДАТКИ

 

Додаток 1

https://learningapps.org/watch?v=pt0f92qmn20

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

https://learningapps.org/watch?v=p7xt0pu5v20

 

 

 

 

Додаток 3

 

Повідомлення учня «Про шкідливий вплив ЛЕП»

Особливо сильний вплив для здоров'я надають високовольтні лінії електропередач(ЛЕП). Напруженість поля безпосередньо під ЛЕП сягає часом десятків кіловольт на метр.  Дослідження засвідчили, що  біологічний вплив ЛЕП залежить від тривалості перебування людини у електричному полі. Найбільш уразлива нервова система. Після неї  можуть бути розлади роботи  серцево-судинної системи,зміни у складі крові. 

Не знаючи про те, як впливає на організм електричне поле високої напруги, деякі люди в зоні ЛЕП облаштовують городи, де довго і часто працюють. Це неприпустимо! Навіть професіоналам, що за службовим обов’язком здійснюють контроль і ремонт ЛЕП, дозволено працювати не більше ніж 1,5год на день, якщо напруженість там сягає 15кВ/м, і не більше ніж 10хв за напруженості до 20кВ/м.

У зоні ЛЕП небажано гуляти, кататися на лижах, особливо дітям та людям з ослабленою серцево-судинною системою. Це стосується і міських територій, через які проходять високовольтні лінії. Потрібно максимально обмежити своє перебування в таких місцях. Ночівлі беззастережно заборонено.

Хотілося б застерегти садівників-аматорів, щоб вони не будували металевих будиночків, сарайчиків для зберігання інвентарю на території ЛЕП. Дотик до такої споруди, навіть якщо людина ізольована від землі, наприклад гумовим взуттям, може завдати небезпечного для життя ураження струмом.

 

 

 

 

 

Додаток 4

Теплові електростанції 

                

 

 

 

 

 

Гідроелектростанції

              

 

Атомні електростанції

               

 

Сонячні електростанції

                

 

Вітрові електростанції

                   

 

 

Додаток 5

Тестування у Сlasstime

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
12 листопада 2023
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку