Методична розробка уроку виробничого навчання «Виконання операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування тракторів та сільськогосподарських машин»

Про матеріал
В методичній розробці вказано порядок виконання операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування тракторів та сільськогосподарських машин.Методична розробка уроку включає : план уроку, розробку уроку, інструкційно - технологічні карти,інструкції з охорони праці та навчальний посібник.
Перегляд файлу

 

   

ЛЮБАРСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку

виробничого навчання

 

 

 

 

 

 

 

на тему: «Виконання операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин».

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер виробничого навчання  А.М. Демчук.

 

 

 

Любар 2024 р

План уроку № 2

Професія: 8331 «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва».

кваліфікація категорія «А1»

Тема програми: ТрА1–2 «Технічне обслуговування та ремонт тракторів, сільськогосподарських та інших машин»

Тема уроку: Виконування операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин.

Мета уроку: а) навчальна навчити учнів дотримуватись технологічного процесу під час виконання операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин.

 б) розвиваюча розвивати творче мислення, пізнавальний інтерес,  вміння робити самостійно і вирішувати виробничі проблеми та ситуації.

 в) виховна – виховувати гордість за свою професію,  дисципліну праці, відповідальність, охайність, бережне відношення до інструментів та паливно-мастильних матеріалів,  навколишнього середовища,  почуття взаємодопомоги, дотримування правил з охорони праці.

Тип уроку: Урок формування первинних умінь. Вид уроку: Вправа.

Дидактичне забезпечення: підручники, інструкційно-технологічні карти,   посібники відповідно темам уроку.

Матеріально-технічне забезпечення: Трактор, набір ключів, лінійки,  ганчірка, щітка по металу, мастило, волосяна щітка для прибирання.

Міжпредметні зв’язки: «Виконання слюсарних робіт», «Технічне обслуговування та ремонт тракторів, сільськогосподарських та інших машин», «Виконання сільськогосподарських та інших механізованих робіт», «Охорона праці».

Перелік практичних завдань: Виконання операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин.

Список основної і додаткової літератури: А.Ф.Антоненко, Р.М.Недашківський «Комплексна система технічного обслуговування тракторів і автомобілів», Київ, Педагогічна преса, 2006–320с.В.М.Гайдучок, В.М.Гайдучок «Довідник слюсаря-ремонтника сільськогосподарських машин», Львів, Каменяр, 1982–170с.

О.Г.Калашніков, В.Д.Мельников «Ремонт машин, тракторів, автомобілів, комбайнів та іншої сільськогосподарської техніки», Київ, Урожай, 1966–392с.

 

Хід уроку.

  1. Організаційна частина: (5хв.)

- перевірка наявності учнів;

- перевірка готовності учнів до уроку;

- допуск з охорони праці;

II. Вступний інструктаж ( 40 хв):

    1. Актуалізація знань:

    - повідомлення теми програми і уроку;

    - цільова установка проведення уроку;

    - перевірка опорних знань учнів , необхідних їм для подальшої роботи на уроці:

    1. Будова трактора?

    2. Для чого призначені трактори?

3. Яка періодичність проведення технічного обслуговування ?  

4. Коли проводиться сезонне технічне обслуговування?

    - аналіз і доповнення відповідей учнів, підведення підсумків.

2. Викладання нового матеріалу. 

    - повідомлення нової навчальної інформації;

1.  Інструктаж за змістом занять, безпеки праці    та організації робочого місця.

  1.  Виконання щоденного технічного обслуговування сільськогосподарських машин.
  2.  Виконання сезонного технічного обслуговування сільськогосподарських машин.
  3.  Виконання технічного обслуговування №1трактора.

5.  Виконання технічного обслуговування №2 трактора.

- показ нових прийомів трудової діяльності;

- пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці (розподіл по роботах);

- повідомлення про передовий досвід за темою уроку

- опитування учнів і пробне виконання ними нових прийомів, показаних майстром

- відповідь майстра на запитання учнів;

- інструктаж з охорони праці, оформлення відповідних документів: (інструкція №3)

- підведення підсумків вступного інструктажу.

 

  1.        Поточний інструктаж (180 хв.):

- видання завдань для самостійної роботи учнів та пояснення порядку їх виконання;

- розподіл учнів за робочими місцями;

- цільові обходи майстром робочих місць учнів;

- прийом майстром виконаних робіт;

- прибирання робочого місця.

 

  1.         Заключний інструктаж (45 хв.):

- аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;

- оцінка роботи учнів,  об’єктивне обґрунтування;

- аналіз причин помилок, зроблених учнями на уроці та їх запобігання;

- повідомлення та обґрунтування оцінок;

- генеральне прибирання;

- видача домашнього завдання .

 

 

 

 

 

План уроку № 2        

Професія: 8331 «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва».

кваліфікація категорія «А1»

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Тема програми: Тр А1 – 2 «Технічне обслуговування та ремонт тракторів, сільськогосподарських та інших машин».

Тема уроку: Виконування операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин.

Мета уроку: а) навчальна навчити учнів дотримуватись технологічного процесу під час виконування операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин..

б) розвиваюча розвивати аналітичне, критичне, логічне і творче мислення, пізнавальний інтерес,  вміння робити самостійно і вирішувати виробничі проблеми та ситуації, активність і самостійність у роботі, вміння планувати свою діяльність;

в) виховна – виховувати гордість за свою професію,  дисципліну та культуру праці, охайність, відповідальність за кінцевий результат праці, бережне відношення до інструментів та паливно-мастильних матеріалів,  навколишнього середовища,  почуття взаємодопомоги, дотримування правил з охорони праці.

Тип уроку: Урок формування первинних умінь. Вид уроку: Вправа.

Дидактичне забезпечення: підручники, інструкційно-технологічні карти, посібники.

Матеріально-технічне забезпечення: Трактор, набір ключів, лінійки,  ганчірка, щітка по металу, мастило, волосяна щітка для прибирання.

Міжпредметні зв’язки: «Виконання слюсарних робіт», «Технічне обслуговування та ремонт тракторів, сільськогосподарських та інших машин», «Виконання сільськогосподарських та інших механізованих робіт», «Охорона праці».

Перелік практичних завдань: Виконування операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин.

Список основної і додаткової літератури: А.Ф.Антоненко, Р.М.Недашківський «Комплексна система технічного обслуговування тракторів і автомобілів», Київ, Педагогічна преса, 2006–320с.В.М.Гайдучок, В.М.Гайдучок «Довідник слюсаря-ремонтника сільськогосподарських машин», Львів, Каменяр, 1982–170с.

О.Г.Калашніков, В.Д.Мельников «Ремонт машин, тракторів, автомобілів, комбайнів та іншої сільськогосподарської техніки», Київ, Урожай, 1966–392с.

 

Хід уроку.

  1. Організаційна частина: (5хв.)

-  староста доповідає про наявність і готовність учнів до уроку;

- майстер в/н перевіряє по журналу виробничого навчання наявність учнів та готовність їх до уроку;

- перевірка дотримання правил особистої гігієни при цьому особливу увагу звертається на одяг, щоб був акуратно заправлений і застебнутий на усі ґудзики;

-  потрібно запитати чи усі здорові і готові до уроку;

 

 

I I. Вступний інструктаж ( 40 хв):

  1. Актуалізація знань:   

Повідомляється тема програми та уроку.

Тема програми: Тр А1 – 2 «Технічне обслуговування та ремонт тракторів, сільськогосподарських та інших машин».

Тема уроку: Виконування операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин.

В процесі вступного інструктажу майстер виробничого навчання конкретизує і поглиблює теоретичні знання, набуті на уроках теоретичного навчання. Так під час виробничого навчання у майбутніх трактористів - машиністів актуалізуються знання про технічне обслуговування та ремонт тракторів, сільськогосподарських та інших машин правила проведення та організації робочого місця, обладнання та інструменту. Таким чином, майстер виробничого навчання повинен використовувати різноманітний теоретичний матеріал, проте намагання дати учням під час вступного інструктажу максимум теоретичних відомостей є істотним недоліком. Найефективнішим є активне пригадування, на яке майстер орієнтує учнів з допомогою навідних запитань підказок. Так в пам’яті учнів відновляється і систематизується матеріал із спецдисциплін. Треба, проте, мати на увазі, що це повторення організовується не з метою виставлення оцінок, а для створення необхідної основи для наступної роботи на уроці. Якщо учні не володіють потрібними знаннями, майстер допомагає актуалізувати їх.

1.  Будова трактора?

2.  Для чого призначені трактори?

  1.                    .  Яка періодичність проведення технічного обслуговування ?  
  1.                                            Коли проводиться сезонне технічне обслуговування?

Підвести підсумки.

Мета нашого уроку – сформувати в учнів початкові вміння виконувати операції щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин.

Звернути увагу на раціональне використання сировини, бережливе ставлення до обладнання та інструменту, витрачання електроенергії, води.

Задача даного уроку навчити учнів виконувати операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин, дотримуючись правил техніки безпеки».

 

2. Викладання нового матеріалу. 

    Дана тема має важливе значення. Так як від того, як учні засвоять і навчаться проводити операції щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин, а також проводити ремонт сільськогосподарської техніки з  дотриманням вимог безпеки праці залежить довговічність роботи техніки і професійна майстерність в майбутньому. Тракторист – професіонал зараз користується попитом в багатьох фірмах. Трактористи там працюють на новій техніці з відповідною для теперішнього часу зарплатою.

 Під час виконання операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин ви не повинні забувати про навколишнє середовище: не розливати та не виливати на землю відпрацьованих паливо – мастильних матеріалів. Учні повинні економно ставитись до вищезгаданих матеріалів так, як це є заощадження вашого часу та грошей.

 Сьогодні на уроці буде використовуватись інструкційно – технологічні карти, посібник по даній темі.

 Підґрунтям до проведення уроку є предмети теоретичного навчання, які ви вивчали це: «Технічне обслуговування та ремонт тракторів сільськогосподарських та інших машин», «Виконання сільськогосподарських та інших механізованих робіт». «Охорона праці».

 Майстер виробничого навчання нагадує що перед тим, як приступити до роботи потрібно провести щоденне технічне обслуговування трактора.

 Технічне обслуговування (ТО) – це комплекс операцій  для підтримання трактора в працездатному чи справному стані під час використання його за призначенням, стоянки, зберігання або транспортування. ТО як профілактичний захід здійснюється примусово в плановому порядку через точно встановлені періоди використання трактора. За періодичністю, переліком і трудомісткістю виконуваних робіт розрізняють такі види ТО трактора:

                 щоденне - ЩТО;

                 перше – ТО-1;

                 друге – ТО-2;

                 сезонне - СТО.

Після проведення ЩТО майстер розказує і показує прийоми виконання даного завдання
Для досягнення належної продуктивності і надійності протягом тривалого часу і підтримки вашого трактора  в найкращому робочому стані, необхідно проводити періодичне технічне обслуговування. При відсутності обслуговування продуктивність і термін служби трактора скорочується. Крім того, зростає ймовірність серйозних поломок, які обійдуться набагато дорожче, ніж проведення регулярного огляду.
Сервіс та технічне обслуговування дуже важливі, проте процедура ця дуже проста. При проведенні щоденного обслуговування, наступних технічних обслуговувань і сезонного технічного обслуговування виконуйте вказівки відповідно даного посібника.

Періодичність проведення технічного огляду для нового трактора:

1 - ТО кожні 50 годин
2 - ТО кожні 100 годин
3 - ТО кожні 200 годин
4 - ТО кожні 400 годин

Примітка
Трактор необхідно постійно підтримувати в чистоті. Перед мащенням або витягуванням пробки масляного піддону і кришки фільтра начисто витріть поверхню. При використанні інструменту для ремонту внутрішніх частин двигуна, трансмісії, паливного бака або блоку гідравліки, вичистіть інструмент перед використанням. Будьте обережні особливо під час заправки. Якщо пил або вода потраплять в паливо, виникнуть проблеми з роботою двигуна, це призведе до втрати потужності і необхідності в непередбаченої заміни деталей. Трактор слід обслуговувати в якомога більш просторому і чистому приміщенні.

  Майстер сам та на прикладі передових досвідів інших механізаторів показує нові прийоми трудової діяльності, пояснює характер і послідовність виконання поставлених перед учнями нижче вказаних завдань що потрібно виконати на уроці.

1. Інструктаж за змістом занять, безпеки праці    та організації робочого місця.

2. Виконання щоденного технічного обслуговування сільськогосподарських машин.

3. Виконання сезонного технічного обслуговування сільськогосподарських машин.

4. Виконання технічного обслуговування №1трактора.

5. Виконання технічного обслуговування №2 трактора.

На закріплення нового матеріалу можна показати відеофільм «Технічне обслуговування тракторів».

Після пояснення нового матеріалу майстер запитує чи все зрозуміли по новій темі і відповідає на запитання учнів.

 

Інструктаж з охорони праці проводиться на протязі усього уроку, оформляються відповідні документи: (інструкція №3)

Майстер виробничого навчання проводить підведення підсумків вступного інструктажу.

 

  1.             Поточний інструктаж (180 хв.):

 Перед розподілом учнів по робочих місцях майстер видає завдання для самостійної роботи та пояснює порядок їх виконання, задає контрольні питання учням, для того щоб впевнитися чи учні готові до виконання завдання. Впевнившись що учні добре знають, як виконувати завдання операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин, майстер розподіляє учнів на робочі місця, роздає інструмент, технологічні карти. Після цього учні розписуються в журналі по техніці безпеки, і приступають до самостійної роботи.

 Під час виконання вправ учнями проводяться цільові обходи: Перший обхід – з метою перевірки правильність організації робочого місця (звертається увага на підбір інструменту та його якості). Другий обхід – перевірити правильність трудових прийомів. Третій обхід – перевірити дотримання технологічного процесу виконання завдання. Четвертий обхід – перевірити дотримання правил із охорони праці та санітарно – гігієнічних норм.

 Увага майстра виробничого навчання фіксується на роботі кожного учня, особливо на діяльності слабких. Перевіряється правильність організації робочого місця. Виявивши помилки у діях учнів, майстер практичним показом допомагає їх усунути. Також звертає увагу на дотримання норм часу, правил санітарії та гігієни, технічних вимог безпеки праці при визначенні несправностей простим діагностичним методом. Додатковий інструктаж у разі колективної помилки майстер виробничого навчання призупиняє роботу учнів і проводить додатковий інструктаж, показує технологічну послідовність виконування операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин. По завершенню самостійної роботи майстер перевіряє виконання завдання учнями.

 

  1.         Заключний інструктаж (45 хв.):

Підсумкову частину уроку виробничого навчання називають заключним інструктажем. Це активна бесіда, основним змістом якої є аналіз навчальної роботи, проведеної за день. У діяльності майстра він реалізується у вигляді підведення навчально – виховних результатів уроку, а в діяльності учнів – як самоаналіз підсумків уроку. Майстер аналізує, як пройшло заняття, яких навчальних результатів досягла група і окремі учні; вказує на помилки, порушення трудової і технологічної дисципліни. Головне – зорієнтувати учнів на закріплення успіхів і подолання припущених недоліків у наступній роботі. Значне місце під час підведення підсумків заняття має бути відведене аналізу дотримання учнями техніки безпеки. Заключний етап уроку треба будувати так, щоб учні засвоїли на ньому щось нове, закріпили свої знання і збагатили досвід. Треба спонукати учнів до внесення раціоналізаторських пропозицій щодо вдосконалення технічного процесу, інструменту, способів контролю роботи. Розбір помилок, які були допущені при самостійній роботі  учнями та способи їх усунення.

Оголошення та аргументація оцінок кожного учня (під час оцінювання робіт виходять насамперед з їх якості і термінів виконання). Виставленні учням оцінки майстер обов’язково аргументує. Виділення учнів, які досягли найкращих результатів на занятті.

Підводячи підсумки уроку можна запропонувати учням домашнє завдання на повторення матеріалу виконування операцій щозмінного, періодичного та сезонного технічного обслуговування  тракторів та сільськогосподарських машин, та з спрямуванням пов’язаним з темою до наступного заняття. Домашня робота також може полягати у розробці інструкційно – технологічних карт.

Генеральне прибирання;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Охорона праці

Інструкція №3 з охорони праці трактористів-машиністів сільськогосподарського виробництва під час занять з обслуговування та ремонту техніки.

Розроблена згідно положення про порядок трудового і професійного навчання неповнолітніх професіям, пов’язаним з роботами із шкідливими та важкими умовами праці, а також з роботами підвищеної небезпеки.

Затверджено наказом Державного комітету України

з нагляду за охороною праці 15.12.2003 № 244

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 грудня 2003 р. за № 1257/8578

 

1. Загальні вимоги охорони праці при виконанні  ремонтних робіт.

 

Технічне обслуговування та ремонт техніки слід проводити у призначених для цього місцях – станціях технічного обслуговування, ремонтних майстернях, обладнаних необхідними пристроями та забезпеченим інструментом, запчастинами, матеріалами.

Кожне робоче місце повинно бути обладнане так, щоб учні мали можливість самостійно виконувати операції по розбиранню окремих вузлів, механізмів. Під час ремонтних робіт необхідно дотримуватись вимог правил техніки безпеки. На робочих місцях повинні бути столи або верстати  для розбирання і  складання вузлів,  розміщення дрібних   деталей та  інструментів,  а також  мед. аптечка.

До виконання ремонтних робіт допускають осіб  обізнаних з правилами безпеки  на цих роботах, які засвоїли методи  безпечної праці  та мають відповідний допуск.

 

2. Техніка ремонтних робіт.

Необхідно суворо дотримуватись правил техніки безпеки

 

  1. Проходи, проїзди, розміщення  обладнання та машин на ремонті в приміщені повинні відповідати розмірам, які регламентуються нормами і правилами.
  2. Робочі місця, проходи не можна захаращувати деталями та матеріалами
  3. В майстернях, гаражах  слід користуватись  мережею освітлення

напругою 12В.

  1. Забороняється прибирати обладнання та електроосвітлювальні прилади, що перебувають під напругою .
  2. Інструмент повинен бути завжди в справному стані і відповідати вимогам техніки  безпеки.
  3. Поверхня бойка молотка, кувалда  має бути злегка випуклою, рівною без тріщин.
  4. Ручки на них роблять з твердих і в’язких порід дерев.
  5. Забороняється користуватися гайковими  ключами із спрацьованим зівом, тріщинами  та забоїнами на ньому, а також  вставляти в зів різні прокладки
  6. Не можна продовжувати ручки ключів трубами.
  7. Мийні приміщення обладнують мийними машинами,  спеціальними ваннами з кришками для миття  деталей. Піднімальними пристроями та витяжною вентиляцією. Електрообладнання в них повинно бути у герметичному виконанні.
  8. Перед розбиранням та миттям машин, агрегатів і вузлів  необхідно злити паливо, масло, гальмову та охолоджуючу рідину  в спеціальній місткості.
  9. Категорично забороняється для миття  використовувати  бензин.
  10. Категорично забороняється розбирати, складати, регулювати машини, вузли і агрегати підвішені на підвісних механізмах або встановлених випадкових предметах (дошка, цегла, колесо та ін.).
  11. Знімати та ставити пружини, використовувати та виприсовувати  втулки, підшипники та інші вставні деталі  необхідно за допомогою спеціальних  знімачів, пресів, пристроїв.
  12. Категорично забороняється палити цигарки.
  13. Поблизу робочих місць повинен знаходитись протипожежний інвентар (вогнегасники, ящики з піском, лопати, мішки, багри та ін.

 

3. Вимоги техніки безпеки при закінченню роботи.

 

1. По закінченню роботи учень забов’язаний:

а) привести в належний стан робоче місце;

б) очистити від пилу і бруду, інструмент і обладнання;

в) зібрати і винести в відведене місце відходи;

г) зібрати і скласти в відведене місце інструмент, пристосування, матеріали і деталі.

 

2. Учень повинен дотримуватись заходів особистої гігієни. З цією метою після закінчення роботи необхідно:

а) зняти спецодяг і здати майстру ;

б) вимити руки з милом.

 

4. Правила поведінки при виникненні  аварійної ситуації.

 

1. При неполадках інструменту і обладнання або виникненні аварійної ситуації під час виконання технічного обслуговування та ремонтних робіт, учень зобов’язаний:

а) припинити роботу;

б) попередити про небезпеку оточуючих;

в) поставити  негайно до відома майстра в\н і сприяти в усуненні аварійної ситуації, а також її розслідуванні;

г)  у випадках загоряння матеріалів  використовувати заходи пожежогасіння  розташовані на протипожежному щиті.

2. При нещасних випадках учень зобов’язаний  надати першу медичну допомогу  потерпілим, негайно поставити до відома майстра  зберегти ситуацію, при якій виник нещасний випадок, якщо вона не загрожує здоров’ю  і життю інших .

 

 

 

 

 

 

 

Інструкційно-технологічна карта № ТрА1-2.2.(2)

Виконання щоденного технічне обслуговування  трактора МТЗ - 80.

п/п

Зміст операції

Технічні вимоги

Обладнання

і інструмент

1.

Очистити від бруду та пилу при необхідності помити

Зовнішня поверхня повинна бути чистою. В кабіні трактора не повинно бути лишніх предметів.

Чистик, відро,

ганчірка.

2.

Зовнішній огляд трактора. Перевірити комплектність, кріплення всіх вузлів та деталей.

Всі агрегати і системи трактора повинні бути комплектними, болти ззовні і гайки міцно затягнуті, шини не повинні мати розрізів та застрявших гострих предметів.

 

3.

Виявити і ліквідувати підтікання.

Не допускається підтікання охолоджуючої рідини, палива,  мастила та електроліту.

Набір ключів, ганчірка.

4.

Охолоджуюча рідина в радіаторі

Рівень охолоджуючої рідини в радіаторі повинен бути нижче, верхньої площини заливної горловини води на 40-50 мм, а антифризу 60-70

Рукавиці, охолоджуюча рідина, відро.

5.

Перевірити рівні і при необхідності долити:

- масло в піддон картері

- масло в баку гідросистеми

- масло в баку гідропідсилювача рульового керування.

Рівень масла повинен відповідати верхній мітці на масломірі. Не допускається робота дизеля нижче нижньої мітки.

Рівень масла в баку повинен знаходитись в межах середньої або верхньої мітки.

Рівень масла має бути по верхню частину щупа.

Набір ключів, ганчірка, паливно-мастильні матеріали.

6.

Перевірити паливо в баку основного двигуна.

Паливо заливається відстояне і чисте.

Паливно-мастильні матеріли.

7.

Перевірити наявність бензину в баку пускового двигуна.

Заливаємо суміш бензину і масла у відношенні 15:1

Паливно-мастилі матеріали.

8.

Запускаємо двигун трактора.

Вихлоп газів повинен бути бездимний.

 

9.

Перевірити роботу контрольно-вимірювальних приладів.

Тиск газів повинен бути в розмірі 3-4 атмосфери (мінімальне 2 атмосфери), амперметр повинен показувати зарядний струм, покажчик температури води повинен бути в робочому стані.

 

10.

Прослуховуємо роботу двигуна і агрегати трансмісії.

Двигун і агрегати трансмісії повинні працювати без сторонніх шумів і стуків.

 

11.

Перевіряємо роботу системи освітлення, звукової та світлової сигналізації склоочисників.

Система освітлення сигналізації та склоочисників повинні бути справні.

 

12.

Перевіряємо механізм рульового керування.

Люфт рульового колеса не повинен перевищувати 20о.

 

13.

Перевіряємо систему гальм.

Гальма рахуються справними якщо при русі трактора 18-20 км/год гальмівний шлях не перевищує 6-6,5 метрів. Стоянкове гальмо рахується справним якщо воно утримує трактор на схилі 20о на протязі не менше 5 хвилин.

Мірка, лінійка, годинник

14.

Зупиняємо двигун і перевіряємо роботу центрифуги.

Ротор масляної центрифуги повинен обертатися до повної зупинки 30-40 секунд.

Секундомір

15.

Спустити конденсат із повітряних балонів (ресиверів) пневматичної системи.

До виходу з клапана повітря без конденсату.

 

Інструкційно-технологічна карта № ТрА1-2.2.(3)

Виконання сезонного технічного обслуговування трактора МТЗ - 80

при переході на осіннє-зимовий період або весняно-літній період

 

№ з/п

Зміст операції

Технічні вимоги

Обладнання та інструмент

1.

Замінити мастило в картері двигуна.

Злити мастило на прогрітому двигуні, залити чисте мастило до верхньої мітки «П» на масломірі.

Ключ 27х30, ємкість для зливу мастила.

2.

В корпусі силової передачі.

Злити мастило зразу після зупинки трактора, поки воно не охололо. Ретельно промити зливні пробки чистим дизельним пальним. Залити чисте мастило до появи його із контрольного отвору.

Ключі 12х14, 22х24, 32х36, ємкість для зливу мастила.

3.

В роздільно-агрегатній системі.

Злити мастило, ретельно промити сітки фільтруючих елементів чистим дизельним паливом. Залити чисте мастило до мітки «П» на масломірній лінійці.

Ключі 8х10, 12х14, 22х24, 27х30, ємкість для зливу мастила.

4.

В гідропідсилювачі рульового керування

Злити мастило, промити масляний фільтр чистим дизельним паливом. Залити чисте мастило до мітки «П» на масломірній лінійці.

Ключі 12х14, 22х24, 27х30, ємкість для зливу мастила.

5.

Промити: кришку заливної горловини і фільтр-відстійник пускового двигуна.

Очистити від пилу і бруду, промити чистим дизельним паливом, продути.

Чистик, ключі 10х12, 13х14.

6.

Вкрутити або викрутити гвинт, відрегулювати напругу на реле-регуляторі (положення «З» – зима, «Л» – літо).

Положення «З» – зима, «Л» – літо повинно відповідати відповідному сезону.

Відкрутка.

7.

Перевірити наявність мастила в маточинах передніх коліс і при необхідності змастити. Відрегулювати осьовий зазор в підшипниках передніх коліс.

Відкрутити болти і зняти ковпак, розшплінтувати та відпустити гайку вісі цапфи. Відпустити гайки кріплення колеса. Піддонкратити передню вісь трактора. Відкрутити гайки та зняти колесо. Відкрутити гайку кріплення маточини та  зняти її. Перевірити наявність мастила в порожнині маточини та на підшипниках. При необхідності поповнити свіжим мастилом з обов’язковою набивкою мастилом підшипника. Поставити назад маточину колеса. Закрутити назад гайку маточини. Поставити назад колесо та закрутити гайки його кріплення. Підкручуючи колесо, затягувати гайку кріплення маточини до появи підвищеного опору. Відкрутити гайку до спів - падання в ній отвору з отвором під шплінт в цапфі і в цьому положенні зашплінтувати. Зняти трактор з донкрата, зажати гайки кріплення коліс до відповідного моменту затяжки.

Ключі 12х14, 27х30,41х46 плоскогубці.

Інструкційно-технологічна карта № ТрА1-2.2.(4)

Виконання технічного обслуговування № 1 трактора

№ з/п

Зміст операції

Технічні вимоги

Обладнання та інструмент

1.

Перевірити і при необхідності відрегулювати натягнення паса вентилятора

Натяг паса вентилятора повинен бути таким, щоб при натисканні з силою 3-5 кг (30-50Н) прогинання паса в межах 10-15 мм.

Ключі 12х14 і 17х19, лінійка, монтировка

2.

Перевірити тиск повітря в шинах та їх стан

Передні шини 1,4-2,5 кг/см2. (0,14-0,25 мПа).

Задні шини 1,0-1,6 кг/см.2  (0,1-   0,16 мПа)

Шинний манометр, шланг для підкачки шин

3.

Перевірити рівень мастила та його стан в піддоні повітроочисника і при необхідності долити або замінити

Мастило повинно бути чистим, рівень до кільцевого пояса на піддоні повітроочисника

 

4.

Злити відстій з  фільтра грубої очистки палива

До появи чистого палива

Ключ 17х19

5.

Очистити ротор відцентрового масляного фільтра

Після очистки ротор відцентрового масляного фільтра повинен бути чистим

Ключі 17х19,22х24,32-36, дерев’яна лопатка, викрутка

6.

Змастити підшипник муфти щеплення

 

8-10 нагнітань шприцом

 

Шприц, мастило «Литол-24»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інструкційно технологічна карта № ТрА1-2.2. (5)

Виконання технічного обслуговування № 2 трактора

 

№ з/п

Зміст операції

Технічні вимоги

Обладнання та інструмент

1

Виконати операції ЩТО та ТО-1

ЩТО та ТО-1 повинно бути проведено згідно Інструкційно -  технологічних карт

Комплект ключів

2

Злити відстій з фільтрів тонкої і грубої очистки палива а також з паливних баків.

Зливати відстій до появі чистого палива.

Комплект ключів, чистик.

3

Замінити мастило в  піддон картері дизеля, а також в піддоні повітроочисника

Мастило замінюють на прогрітому двигуні

Мастильні матеріали, комплект ключів.

4

Перевірити рівні мастила в коробці передач, задньому мосту, гідропідсилювачі рульового керування, гідросистемі трактора

Рівні мастила повинні бути по мітки на масло мірах.

Мастильні матеріали.

5

Перевірити кріплення  і при необхідності підтягнути маточини задніх коліс, лонжеронів, проміжутки і коробки передач.

Усі кріплення повинні бути затягнуті.

Комплект ключів, щуп.

 6

Перевірити вільний хід педалей головної муфти щеплення і гальм, люфт рульового колеса

Вільний хід педалі повинен бути 30 – 40 мм. Зазор між вижимним підшипником і лапками повинен бути 3,5 – 4,5 мм.

Гальма рахуються відрегульовані коли при переміщенні педалі від вертикального положення в перед до кінця зуб педалі увійде в першу впадину на секторі і пройде повне обтягування лентою шківа зупинкового гальма. 

В ПКМ зазор між пальцем ричажка тормозна і задньою стінкою паза повинен бути 1,0 – 1,5 мм.

Комплект ключів, мірна лінійка, щуп.

7

Перевірити і при необхідності відрегулювати натягування і шплінтовку гусениць і довжину блокувальних ланцюгів розкосів механізму навіски.

Усі пальці гусениці повинні бути зашплінтовані. Прогин гусениці повинен  30 – 50мм.

Комплект ключів, мірна лінійка, щуп

 

 

 

Охорона праці

              Всі операції технічного обслуговування трактора  учні повинні виконувати в акуратно заправленому спецодязі і при непрацюючому двигуні трактора. До роботи допускаються особи, які знають правила охорони праці та порядок виконання робіт відповідно до інструкційно-технологічних карток.

     Без дозволу майстра забороняється запускати двигун і проводити будь-які регулювання.

      Під час проведення  щозмінного технічного обслуговування  трактора користуватися тільки справним і зручним інструментом. Гайкові ключі повинні мати тільки паралельні губки, відстань між якими повинна відповідати розміру за стандартом. Не дозволяється вставляти між гайкою та зівом ключа прокладки користуватись надставками на ключі чи трубою для збільшення зусилля. Торцеві і накидні ключі мають бути без зім’ятих граней чи тріщин в головках. Порушення цього правила може призвести до зривання різьби або ключа з гайки, поломки болта і травмування рук. Лезо викрутки повинно бути з рівними плоскими боковими гранями, а кінець злегка затупленим.

 Під час ремонту чи регулювання трактора під колеса повинні бути поставлені противідкатні упори і  підставки. При запуску двигуна всі важелі , які знаходяться в кабіні трактора, повинні бути в нейтральному положенні, а трактор повинен бути поставлений на стоянкове гальмо.

       При виконанні всіх робіт дотримуватись вимог  санітарних норм і правил особистої гігієни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100_3642

100_4657

3.1.1.1.  Відкрутити зливну пробку піддона картера двигуна.

 

100_4669

3.1.1.2. Злити відпрацьоване мастило з піддона картера двигуна.

 

100_4667

3.1.1.3. Залити чисте мастило в двигун.

 

100_4658

 

100_4659

3.1.1.4. Перевірити рівень масла в двигуні.

 

100_4681

3.1.2.1. Відкрутити зливну пробку в корпусі силової передачі.

 

100_4682

3.1.2.2. Злити відпрацьоване мастило з корпуса силової передачі.

 

100_4689

3.1.2.3. Відкрутити заливну пробку корпуса силової передачі.

100_4688

3.1.2.4. Заливаємо чисте мастило в корпус силової передачі.

 

100_4680

3.1.2.5. Перевірити рівень мастила в корпусі силової передачі.

 

 

100_4660

3.1.3.1. Відкрутити зливну пробку бака розподільно-агрегатної системи злити відпрацьоване мастило.

 

100_4678

100_4677

3.1.3.2. Дістати та промити фільтр роздільно-агрегатної системи.

 

100_4661

3.1.3.3. Відкрутити заливну пробку бака розподільно-агрегатної системи.

 

100_4668

3.1.3.4. Залити мастило в бак розподільно-агрегатної системи.

 

100_4662

 

100_4663

3.1.3.5. Перевірити рівень мастила в баку розподільно-агрегатної системи.

100_4676

3.1.4.1. Відкрутити зливну пробку гідропідсилювача рольового керування.

 

100_4674

3.1.4.2. Злити відпрацьоване мастило з гідропідсилювача рольового керування.

 

100_4670

3.1.4.3. Відкрити кришку заливної горловини гідропідсилювача рульового керування.

 

100_4672

3.1.4.4. Залити чисте мастило в гідропідсилювач рульового керування.

 

100_4671

3.1.4.5. Перевірити рівень в гідропідсилювачі рульового керування.

 

100_4683

3.1.5.1. Промити кришку заливної горловини бака.

 

100_4684

3.1.5.2. Відкрутити фільтр відстійник пускового двигуна.

 

100_4685

3.1.5.3. Промити фільтр відстійник пускового двигуна.

100_4693

3.1.5.4. Промити карбюратор пускового двигуна.

 

100_4763

3.1.6. Відрегулювати реле регулятора напруги (положення «З» - зима, «Л» - літо).

100_4686

3.1.7.1. Відкрутити гайки кріплення колеса трактора.

 

100_4690

3.1.7.2. Зняти колесо трактора.

100_4694

3.1.7.3. Відкрути болти кришки маточини.

 

100_4695

3.1.7.4. Зняти кришку маточини колеса.

100_4702

3.1.7.5. Розшплінтувати гайку маточини колеса.

 

100_4696

3.1.7.6. Відкрутити гайку маточини колеса.

100_4697

3.1.7.8. Зняти шайбу маточини колеса.

 

100_4698

3.1.7.9. Вийняти підшипник маточини колеса.

100_4699

3.1.7.10. Зняти маточину колеса.

 

 

100_4700

100_4701

3.1.7.11. Набити чистим мастилом порожнину та підшипник маточини колеса.

 

 

 

 

100_4699

3.1.7.12. Встановити назад маточину колеса.

 

100_4698

3.1.7.13. Встановити підшипник маточини колеса.

 

100_4697

100_4696

3.1.7.14. Встановити шайбу та закрутити гайку маточини колеса, відрегулювати підшипник так щоб колесо оберталось вільно без ривків.

 

100_4702

3.1.7.15. Зашплінтувати гайку маточини колеса.

 

100_4703

3.1.7.16. Набити мастилом кришку маточини колеса.

 

 

 

 

 

100_4695

100_4694

3.1.7.17. Закрити та закрутити кришку маточини колеса.

 

 

 

 

100_4690

 

100_4686

3.1.7.18. Встановити  та закрутити колесо трактора.

 

 

docx
Додано
14 лютого
Переглядів
689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку