Методична розробка уроку з читання з елементами народознавства,проведеного в 2-А класі.
Тема:Калина—символ України.Г.Демченко «Калинка» (казка)Загадки.
Мета:розширити знання учнів про калину як символ України,вдосконалювати читацькі навички,уміння ділити текст на логічно закінчені частини і добирати до них заголовки,збагачувати словниковий запас учнів,розвивати у дітей уміння обмінюватись думками,слухати товариша,виховувати інтерес і повагу до національних традицій,любов до праці на рідній землі,чуйне ставлення до природи.
Обладнання:калина у вазі,гілочка калини,калиновий кущ,ягоди калини,предметні малюнки і фото калини, верби,дуба,берези,клена,сакури,крапельки,твори Т.Г.Шевченка про калину,мікрофон,ялинкові іграшки із зображенням калини.
Хід уроку
1.Організаційна частина.
--Привітання.Мовна розминка:вдих-носом,видих-ротом і навпаки,
На одному видоху:Ми любимо читати.
Вітерець у лісі:ш-ш-ш,запросимо тишу:ц-ц-ц.
У нас вона одна-єдина—це наша славна…Україна.
Яке слово зайве?Рідний край,земля батьків,книга, Вітчизна,Батьківщина.Чому?
Чистомовка.
Рідна сторона,наш рідний край,землю бережу.
--Прекрасне і просте слово Батьківщина—це земля батьків і найрідніше місце на Землі.
2.Перевірка домашнього завдання.
--Розповідь вірша А.Костецького «Батьківщина»
3.Повідомлення теми і мети.
--Рослини відіграють у житті людини велику роль. Деякі рослини—особливо важливі,вони є символами країн і народів.Майже у всіх народів є улюблені рослини-символи:у росіян—берізка,у канадців—клен, у японців—сакура,а у нас,українців—верба і калина.
Загадки
--У вінку зеленолистім,у червоному намисті, видивляється у воду на свою хорошу вроду…
--У лісі на приліссі красується в намисті, і червона,й соковита,та гірка вона все літо. Припече мороз—вона і солодка,і смачна.
--Над водою кущ стоїть,наче полум’я горить. Мов сердечка насінини,називають кущ…калина.
--У піснях вона й казках,у вінку й на рушниках, Давній символ України,називається…калина.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»:що ви знаєте про калину?
Калина—це кущ,народний символ України,без верби і калини нема України,навесні цвіте білим цвітом, лікарська рослина,калину любив Т.Г.Шевченко,про калину складено казки,вірші,пісні,загадки,росте калина по всій Україні.
Розповідь учителя:
Ми живемо в Україні і любимо її гарну та співучу мову, прекрасних людей і пишну природу.Наша земля красива і щедра.Особливою любов’ю користується калина.Без верби і калини нема України—каже народ.Існує 200 видів калини.Росте калина у лісах,на галявинах.Садять калину біля хат,щоб весною кущ милував білим цвітом,а взимку спалахував гронами яскраво-червоних ягід і лікував від застуд.Чи не тому так дбайливо доглядали в народі калину?Наруга над нею вкривала людину ганьбою.Дітям казали:не ламайте калину,бо накличете мороз.Коли в давнину козак вирушав у дорогу,мати напувала його калиновим соком і давала хліб з калиною.Калину порівнювали з красивою українською дівчиною. Т.Г.Шевченко у Кобзарі слово калина вжив 385 разів. З гілочок калини робили сопілки.Клали калину на коровай,вплітали у віночки,вишивали на рушниках і сорочках.Калина була приправою до м’яса і начинкою до пирогів.Дуб і калина—символи єдності незвичайної сили і невмирущої краси.
4.Опрацювання казки.
--А як з’явилось на світі слово калина—ми дізнаємось з казки Г.Демченко «Калинка»(читаю)
--Сподобалась казка?Як звати головну героїню?
У нас теж є Калинка,яка роздає вам ягідки за правильну відповідь.Зірвемо всі ягідки—в кінці уроку сюрприз.
--За що люди любили Калинку?Що казкового в цій казці?
Фізкультхвилинка
Ми по лісу йшли,йшли,йшли,кущ калини знайшли. Великий,крислатий,хочем ягідок нарвати.Ми ягід нарвали,в кошики поклали і в клас пішли.
У калини китиці червоні,білі-білі квіти у калини. Я тримаю гілочку червону,а здається—усміх України! ---Роздивіться ягідку калини,з’їжте її і подивіться на зернятко.Чи справді воно схоже на серце?Ягідка гірка, а взимку солодка.
Словникова робота:
Курний шлях—в пилюці,обабіч дороги—з обох боків, крислатий кущ—рясний,розложистий.
Читання учнями,заголовки:
1частина:Гра «Бджілки»--Дівчина Калинка.
2частина:ланцюжком—Калина росте,шлях до лісу.
3частина: «крапельки»--Вдячний подорожній.
4частина:луною з учителем—Добра пам’ять.
Гра «Слідопити»:
--Якою була дівчинка?Як Калинка ставилась до квітів? Як люди ставились до Калинки?Де Калинка посадила стебельце?Як Калинка доглядала за ним?Що побачив подорожній?Що він сказав?(зачитати)Що сталося з кущем?Яким цвітом він зацвів?Що з’явилось замість цвіту?Якими були ягоди?Що прошепотів кущ?(читати) Прочитайте уривок казки до малюнка.
Гра «Так чи ні»
--у Калинки було щире серце?(так)
--Калинка посадила кущик восени?(ні,навесні)
--Подорожній пішов собі мовчки?(ні,подякував)
--Зернятка схожі на маленьке серце?(так)
--Кущ назвали малиною?(ні,калиною)
--Калинка була доброю дівчиною?(так)
Гра «Дочитай»
--Колись давно-давно…..Видно,й рослинам…..Навесні Калинка…..Викопала в гущавині лісу…..Росло воно в гущавині…..Іде якось…..Усміхнувся…..Гіллячки напружились…..Обсипавсь цвіт…..Прийшла й Калинка…..Відтоді всі…..
Гра «Закінчи прислів’я».
--Убралася в біле плаття…як калина в білий цвіт.
--Молода дівчина гарна,…як калина.
--Стоїть у дворі дівонька,…як над ставом калинонька.
--Пишна та красива,…як червона калина.
5.Підсумок уроку.
--Ми прочитали авторську чи народну казку?Дівчинка любила співати чи садити квіти?Кому дякував перехожий,роботящим рукам чи людям?Чому навчила вас ця казка?
Робота в зошиті,запис назв частин.
6.Домашнє завдання.с.84-87 читати,переказувати, намалювати калину,спитати у батьків про калину.
7.Додатки.
Легенда про калину
Жила собі дівчинонька,звали її Калинонька. Добре серце вона мала,всім завжди допомагала: Знала лікувальні трави.Добра йшла про неї слава. І почула це Марена,відьма чорна,зла,страшенна. Посилає Трясовицю,і Ломоту,й Вогневицю, щоб хвороби напустили,щоб людей занапастили, трави знищили цілющі.Понеслись хвороби злющі, як страшенний чорний вихор,і понесли людям лихо в кожен дім,по всіх усюдах.Почали хворіти люди. А Марена зла раділа,що зробила чорне діло. Ніч Калинонька не спала,думу думала-гадала, як людей урятувати,як хвороби відігнати. Добре серце підказало,і,як тільки сонце встало, Калинонька посміхнулась,вийшла з хати й обернулась на прекрасний і розкішний кущ із ягодами пишний. Червоніли стиглі грона,як Калинки кров червона. В кожній ягоді чудовій був камінчик—знак любові, як Калинчине серденько,тільки зовсім ще маленьке. Ягоди в пригоді стали:всі хвороби відігнали! Бережіть цей кущ любові,будьте добрі і здорові!
--Зробіть і ви добру справу!
Посадіть калину біля школи,щоб на цілий білий світ усміхнулась щиро доля,материнський білий цвіт. Посадіть калину коло тину,щоби злагода цвіла! Буде щедрою родина—буде честь їй і хвала. Посадіть калину коло хати,щоб на всеньке на життя! Стане кожен ранок святом,дітям буде вороття. Синє небо,золотеє поле…Посадіть калину біля школи. А щоб цвіт її не стерся,не зів’янув в спориші, посадіть калину коло серця,щоб цвіла вона в душі.
МОЛОДЦІ !