Методична розробка уроку з читання з елементами народознавства.

Про матеріал
Урок має на меті розширити знання учнів про калину як символ України,вдосконалювати читацькі навички,уміння ділити текст на логічно закінчені частини і добирати до них заголовки,збагачувати словниковий запас учнів,розвивати у дітей уміння обмінюватись думками,слухати товариша,виховувати інтерес і повагу до національних традицій,любов до праці на рідній землі,чуйне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Методична розробка уроку з читання з елементами народознавства,проведеного в 2-А класі.

Тема:Калина—символ України.Г.Демченко «Калинка» (казка)Загадки.

Мета:розширити знання учнів про калину як символ України,вдосконалювати читацькі навички,уміння ділити текст на логічно закінчені частини і добирати до них заголовки,збагачувати словниковий запас учнів,розвивати у дітей уміння обмінюватись думками,слухати товариша,виховувати інтерес і повагу до національних традицій,любов до праці на рідній землі,чуйне ставлення до природи.

Обладнання:калина у вазі,гілочка калини,калиновий кущ,ягоди калини,предметні малюнки і фото калини, верби,дуба,берези,клена,сакури,крапельки,твори        Т.Г.Шевченка про калину,мікрофон,ялинкові іграшки із зображенням калини.

Хід уроку

1.Організаційна частина.

--Привітання.Мовна розминка:вдих-носом,видих-ротом і навпаки,

На одному видоху:Ми любимо читати.

Вітерець у лісі:ш-ш-ш,запросимо тишу:ц-ц-ц.

У нас вона одна-єдина—це наша славна…Україна.

Яке слово зайве?Рідний край,земля батьків,книга, Вітчизна,Батьківщина.Чому?

Чистомовка.

Рідна сторона,наш рідний край,землю бережу.

--Прекрасне і просте слово Батьківщина—це земля батьків і найрідніше місце на Землі.

2.Перевірка домашнього завдання.

--Розповідь вірша А.Костецького «Батьківщина»

3.Повідомлення теми і мети.

--Рослини відіграють у житті людини велику роль. Деякі рослини—особливо важливі,вони є символами країн і народів.Майже у всіх народів є улюблені рослини-символи:у росіян—берізка,у канадців—клен, у японців—сакура,а у нас,українців—верба і калина.

Загадки

--У вінку зеленолистім,у червоному намисті,                   видивляється у воду на свою хорошу вроду…

--У лісі на приліссі красується в намисті,                            і червона,й соковита,та гірка вона все літо.                       Припече мороз—вона і солодка,і смачна.

--Над водою кущ стоїть,наче полум’я горить.              Мов сердечка насінини,називають кущ…калина.

--У піснях вона й казках,у вінку й на рушниках,             Давній символ України,називається…калина.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»:що ви знаєте про калину?

Калина—це кущ,народний символ України,без верби і калини нема України,навесні цвіте білим цвітом, лікарська рослина,калину любив Т.Г.Шевченко,про калину складено казки,вірші,пісні,загадки,росте калина по всій Україні.

Розповідь учителя:

Ми живемо в Україні і любимо її гарну та співучу мову, прекрасних людей і пишну природу.Наша земля красива і щедра.Особливою любов’ю користується калина.Без верби і калини нема України—каже народ.Існує 200 видів калини.Росте калина у лісах,на галявинах.Садять калину біля хат,щоб весною кущ милував білим цвітом,а взимку спалахував гронами яскраво-червоних ягід і лікував від застуд.Чи не тому так дбайливо доглядали в народі калину?Наруга над нею вкривала людину ганьбою.Дітям казали:не ламайте калину,бо накличете мороз.Коли в давнину козак вирушав у дорогу,мати напувала його калиновим соком і давала хліб з калиною.Калину порівнювали з красивою українською дівчиною.            Т.Г.Шевченко у Кобзарі слово калина вжив 385 разів.  З гілочок калини робили сопілки.Клали калину на коровай,вплітали у віночки,вишивали на рушниках і сорочках.Калина була приправою до м’яса і начинкою до пирогів.Дуб і калина—символи єдності незвичайної сили і невмирущої краси.

4.Опрацювання казки.

--А як з’явилось на світі слово калина—ми дізнаємось з казки Г.Демченко «Калинка»(читаю)

--Сподобалась казка?Як звати головну героїню?

У нас теж є Калинка,яка роздає вам ягідки за правильну відповідь.Зірвемо всі ягідки—в кінці уроку сюрприз.

--За що люди любили Калинку?Що казкового в цій казці?

Фізкультхвилинка

Ми по лісу йшли,йшли,йшли,кущ калини знайшли.        Великий,крислатий,хочем ягідок нарвати.Ми ягід нарвали,в кошики поклали і в клас пішли.

У калини китиці червоні,білі-білі квіти у калини.              Я тримаю гілочку червону,а здається—усміх України! ---Роздивіться ягідку калини,з’їжте її і подивіться на зернятко.Чи справді воно схоже на серце?Ягідка гірка, а взимку солодка.

Словникова робота:

Курний шлях—в пилюці,обабіч дороги—з обох боків, крислатий кущ—рясний,розложистий.

Читання учнями,заголовки:

1частина:Гра «Бджілки»--Дівчина Калинка.

2частина:ланцюжком—Калина росте,шлях до лісу.

3частина: «крапельки»--Вдячний подорожній.

4частина:луною з учителем—Добра пам’ять.

Гра «Слідопити»:

--Якою була дівчинка?Як Калинка ставилась до квітів? Як люди ставились до Калинки?Де Калинка посадила стебельце?Як Калинка доглядала за ним?Що побачив подорожній?Що він сказав?(зачитати)Що сталося з кущем?Яким цвітом він зацвів?Що з’явилось замість цвіту?Якими були ягоди?Що прошепотів кущ?(читати) Прочитайте уривок казки до малюнка.

Гра «Так чи ні»

--у Калинки було щире серце?(так)

--Калинка посадила кущик восени?(ні,навесні)

--Подорожній пішов собі мовчки?(ні,подякував)

--Зернятка схожі на маленьке серце?(так)

--Кущ назвали малиною?(ні,калиною)

--Калинка була доброю дівчиною?(так)

Гра «Дочитай»

--Колись давно-давно…..Видно,й рослинам…..Навесні Калинка…..Викопала в гущавині лісу…..Росло воно в гущавині…..Іде якось…..Усміхнувся…..Гіллячки напружились…..Обсипавсь цвіт…..Прийшла й Калинка…..Відтоді всі…..

Гра «Закінчи прислів’я».

--Убралася в біле плаття…як калина в білий цвіт.

--Молода дівчина гарна,…як калина.

--Стоїть у дворі дівонька,…як над ставом калинонька.

--Пишна та красива,…як червона калина.

5.Підсумок уроку.

--Ми прочитали авторську чи народну казку?Дівчинка любила співати чи садити квіти?Кому дякував перехожий,роботящим рукам чи людям?Чому навчила вас ця казка?

Робота в зошиті,запис назв частин.

6.Домашнє завдання.с.84-87 читати,переказувати, намалювати калину,спитати у батьків про калину.

7.Додатки.

Легенда про калину

Жила собі дівчинонька,звали її Калинонька.                     Добре серце вона мала,всім завжди допомагала:           Знала лікувальні трави.Добра йшла про неї слава.            І почула це Марена,відьма чорна,зла,страшенна.        Посилає Трясовицю,і Ломоту,й Вогневицю,                        щоб хвороби напустили,щоб людей занапастили, трави знищили цілющі.Понеслись хвороби злющі,        як страшенний чорний вихор,і понесли людям лихо       в кожен дім,по всіх усюдах.Почали хворіти люди.            А Марена зла раділа,що зробила чорне діло.                     Ніч Калинонька не спала,думу думала-гадала,                     як людей урятувати,як хвороби відігнати.                          Добре серце підказало,і,як тільки сонце встало,             Калинонька посміхнулась,вийшла з хати й обернулась    на прекрасний і розкішний кущ із ягодами пишний.        Червоніли стиглі грона,як Калинки кров червона.               В кожній ягоді чудовій був камінчик—знак  любові,           як Калинчине серденько,тільки зовсім ще маленьке.        Ягоди в пригоді стали:всі хвороби відігнали!                    Бережіть цей кущ любові,будьте добрі і здорові!

--Зробіть і ви добру справу!

Посадіть калину біля школи,щоб на цілий білий світ        усміхнулась щиро доля,материнський білий цвіт.          Посадіть калину коло тину,щоби злагода цвіла!                 Буде щедрою родина—буде честь їй і хвала.                     Посадіть калину коло хати,щоб на всеньке на життя!       Стане кожен ранок святом,дітям буде вороття.                 Синє небо,золотеє поле…Посадіть калину біля школи.      А щоб цвіт її не стерся,не зів’янув в спориші,                       посадіть калину коло серця,щоб цвіла вона в душі.

МОЛОДЦІ !

 

docx
Додано
15 березня 2019
Переглядів
568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку