Тема:За добро добром платять. «Кривенька качечка» (українська народна казка)
Мета: вдосконалювати знання учнів про чарівні казки, вміння ділити текст на частини; вчити усвідомлено переказувати зміст твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до чужого майна.
Хід уроку
І. Організаційний момент
-Нумо,дітки,підведіться!
Один одному всміхніться! Привітайтесь!- Добрий день!
Продзвенів уже дзвінок,починаємо урок!
З чого нам його почати?
_Скоромовку розказати.
II. Мовленнєва розминка
1.Робота над скоромовкою.
Ген стрибають на морозі
Три ворони на дорозі.
_ Кар!Кар!Кар!
За скоринкою погнались,
На все горло розкричались-
_Кар!Кар!Кар!
2.Вправи для розвитку дихання.
_ «Подміть на кульбабку».
_ «Вдихніть аромат троянди».
_ «Задміть свічку».
III. Перевірка домашнього завдання
Учні за казкою «Кирило Кожум’яка» виконують тести.
Тести
1.Де жив князь?
а) у Києві;
б) у Каневі;
в) у Полтаві.
2.Кого князь послав змієві у дань?
а)Сина;
б)дочку;
в)дружину.
3.Над якою річкою жив богатир?
а)Дніпром;
в)Десною;
в)Дністром.
4.Кого послала князівна зі звісткою до батька?
а)Ластівку;
б)голуба;
в)горлицю.
5.Хто благав Кирила про допомогу?
а)Старі люди;
б)молоді дівчата;
в)малі діти.
6.Чим для змія закінчилася битва?
а)Перемогою;
б)поразкою;
в)перемир’ям.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
— Що таке казка? (Повідомляє учень, який підготувався заздалегідь.)
— Казка — це цікава вигадана історія про події, яких не може бути в реальному житті. Рослини і тварини в ній уміють розмовляти і робити все те, що й люди. У казках трапляються незвичайні чарівні пригоди. Казки мають повчальний характер.
— Спробуйте прочитати прислів’я, яке склав народ.
Каз ви ка, в ній, пов не зу
ка гад та щось чаль зро мій.
(Казка — вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.)
— Які ж бувають казки? (Побутові, про тварин, чарівні)
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота над загадкою
— Сьогодні ми завітаємо в гості ще до однієї казочки. А ось до якої саме, ви здогадаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
лаваПла, ласякупа, коньсуюхе лазосяста
(Плавала, купалася, сухенькою зосталася.)
— Хто це? (Качка)
— Що ви знаєте про качок? (Вони бувають свійські і дикі.)
— Ось розгляньте на екрані свійських качок.
— Що ви знаєте про диких качок? (Відлітають у теплі краї.)
— Сьогодні ми прочитаємо казку «Кривенька качечка» (с. 50–53).
Це українська народна казка.
— Які ще бувають казки?
2. Підготовка учнів до сприймання казки
1) Словникова робота.
— Перш ніж прочитати казку, ознайомимося зі словами, які вам, можливо, будуть незрозумілі.
(Слова записані на плакаті.)
Починок — пряжа намотана на веретено.
Кужілочка — частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу.
Веретенце — ручне знаряддя для прядіння.
Іва-діва — звертання до дівчини.
Полинули — полетіли.
Жалували — жаліли.
(За можливості вчитель демонструє предмети стародавнього вжитку.)
3.Комбіноване читання казки (починає вчитель, а продовжують учні, які гарно читають)
— Назвіть дійових осіб? (Дід, баба, дівчина, каченята).
4. Перевірка первинного сприймання
— Які ще слова незрозумілі для вас?
— Чи сподобалася казка? Чим? (Тим, що качечка повернулася до свого табунця.)
— Як закінчується казка? (Перемогою справедливості.)
Фізкультхвилинка
5. Читання казки учнями
— Для того, щоб ви краще зрозуміли зміст казки, перечитаємо її ще раз різними видами читання.
- «Ланцюжком» (1-й ряд);
- «буксиром» (усі);
- «краплинками» (окремі учні);
- «небо — земля»;
- «очима»;
- «губами»;
- «пошепки».
6. Бесіда за прочитаним
— Чому сумували дід та баба?
— Хто їм трапився у лісі?
— Що було з качечкою?
— Як учинили дід та баба?
— Що здивувало діда та бабу, коли вони наступного разу повернулися з лісу?
— Кого помітили сусіди?
— Чи здогадувалися дід з бабою, хто це був?
— Як вирішили діяти?
— Чим це закінчилося?
— Як відреагувала дівчина?
— Чи схвалюєте ви вчинок діда та баби? Чому?
7. Вибіркове читання
— Відшукайте і прочитайте речення про те, як дід з бабою принесли качечку додому.
— Знайдіть речення, яке починається словами: «Зробимо так: скажемо, ...».
— З відповідною інтонацією зачитайте слова каченят.
— Зачитайте слова дівчини, передаючи голосом її душевний стан.
8.Робота в групах.
Гра «Добрий вчинок»
На партах у дітей лежать пір’їнки і слова з яких можна утворити прислів’я. Діти із слів складають прислів’я і пояснюють їх. Потім один учень йде до дошки і прикріплює пір’їнку на плакат. Якщо всі впораються із завданням ми допоможемо дівчинці стати качечкою.
8. Читання за особами
9. Гра «Навпаки»
Бере — дає;
стоїть — лежить;
гарна — погана;
зварений — сирий;
пішли — прийшли
10.Гра «Крісло автора»
_
VІ. Підсумок уроку
— Яку казку читали на уроці?
— До якої групи казок можна її віднести? Чому?
— Що народ засуджує у цій казці?
— Чого нас навчає ця казка?
VІІ . Домашнє завдання
Детально переказувати казку (с. 50–53). Усно скласти характеристику дійових осіб.