ДНЗ Олевський професійний ліцей
Розробив майстер виробничого навчання
Хлань С.М.
Опис доцільності застосування інноваційних форм методів та засобів навчання при проведенні уроку 3
Коротка характеристика підтеми і рекомендації по її вивченню.....4
При паянні треба дотримуватися основних правил безпеки праці 5
Тема і мета уроку.......................................................6
Структура уроку........................................................8
Хід уроку...............................................................9
Додатки................................................................26
Сучасна педагогіка і психологія спрямовують свої зусилля на те, щоб виявити здібності, можливості та потреби кожного учня, максимально використати їх для розвитку його особистості. Одним із шляхів досягнення цієї мети є впровадження таких методів, засобів і організаційних форм навчання, які б активізували пізнавальну діяльність учнів, розвивали їх мислення, здібності, привчали працювати самостійно і творчо. Мова йде про інновації в педагогіці – відкриття нових форм, методів та засобів педагогічної діяльності; творча реалізація нових теоретичних концепцій, ідей, технологій, систем навчання і виховання. Цінність їх полягає в тому, що освітня, розвиваюча та виховна функції діють у тісному взаємозв’язку.
Нетрадиційні форми роботи педагога навчають, організовують , розвивають пізнавальні можливості учнів; сприяють розвитку логічного мислення та аналітичних здібностей учнів; стимулюють і підвищують їх інтерес до вивчення обраної професії; розвивають вміння приймати правильні рішення в різних життєвих ситуаціях, тобто готують до реального життя.
Таким чином, особливостями нетрадиційних форм і методів навчання є:
особиста орієнтація; висока активність всіх учасників; творчий підхід до розв’язання поставленого завдання; прагнення передбачити можливі наслідки прийнятих рішень; наявність нестандартних ситуацій; дух змагання;
вміння працювати в парі чи в групі; самостійна творча робота; висока відповідальність кожного учасника за свої дії.
Кожен з методів навчання має певні переваги і недоліки. Ефективність їх застосування визначається специфікою конкретного процесу навчання.
Універсальних рекомендацій щодо складу і застосування методів навчання не існує. Педагог самостійно приймає рішення про використання того чи іншого методу на основі свого власного досвіду, врахування особливостей учнівської аудиторії з метою максимальної ефективності процесу навчання.
У ході інтерактивного навчання (ділова гра «Електротехнічний ланцюжок», «Ви – інспектор!» вправа «Так чи Ні»,) учні вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу ситуацій і відповідної інформації, приймати продумані рішення, брати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими людьми.
Інтерактивні методи відкривають нові можливості для ефективної взаємодії учителя й учнів: учитель стає наставником саморозвитку учня, провідником в інформаційному просторі, а учень в свою чергу, перетворюючись на суб’єкта пізнавальної життєдіяльності протягом уроку, набуває особистісних компетентностей.
Інтерактивне навчання розвиває в учнів комутативні вміння та навички, забезпечує виховну мету, привчає їх працювати в команді, знімає нервове навантаження.
Стійка динаміка якості знань учнів є підтвердженням ефективності впровадження досвіду та обґрунтовує доцільність використання інтерактивних методів для формування компетентної особистості.
Навчальні заняття для мене та моїх учнів – постійний пошук, спільна
праця, в основі якої довіра та спільне бажання досягнути бажаний результат.
Будівельні норми і правила допускають Окіцювання алюмінієвих жив
перетином 16-240 мм 2 паянням із застосуванням наконечників П, з'єднання і відгалуження безпосереднім сплавом припою жили перерізом 16-150 мм 2, а також з'єднання і відгалуження жил перерізом 2,5-10 мм 2подвійний скруткой з жолобом. Рекомендується з'єднувати жили перерізом 16-240 мм 2 способом поливу. Зазначені способи застосовують для проводів напругою до 2 кВ і
кабелів до 35 кВ.
Для вправ учням краще використовувати з'єднання і відгалуження жив подвійним скручуванням з жолобом і з'єднання жил безпосереднім сплавом припою. Розроблені інструкційні карти відповідають цій рекомендації.
Пайку алюмінієвих жил виконують за допомогою спеціального припою, температура плавлення якого нижче, ніж у алюмінію. Плівку окису
видаляють механічним способом безпосередньо під час пайки, натираючи місце пайки паличкою припою або спеціальним пензликом. У табл. 2
наведено склад і температура плавлення припоїв для пайки
алюмінію. Характеристики цих припоїв різні. Так, припой ЦА-15
відрізняється високою механічною міцністю і стійкістю проти корозії, тому не доводиться докладати спеціальних заходів захисту місця пайки від
корозії. Основний недолік цього припою - висока температура плавлення, що обмежує його застосування в електромонтажній практиці через небезпеку
перегріву ізоляції жил під час пайки.
Марка припою |
Температур а плавлення, ° С |
Склад припою,% |
|||
цин к |
олов о |
мід ь |
алюміні й |
||
А |
400-425 |
58- 58,5 |
40 |
2- 1,5 |
- |
ЦО-12 Мосенерг о |
500-550 |
88 |
12 |
- |
- |
ЦА-15 |
550-600 |
85 |
- |
- |
15 |
Припій ЦО-12 має більш низьку температуру плавлення, але не володіє достатньою протикорозійного стійкістю. його застосовують
Мал. 1. Набір інструментів для пайки жил проводів і кабелів: а - загальний вигляд, б - ванночка, в-паяльник; 1-балони з газом (пропан-бутан), 2 - пальник для пайки алюмінієвих жил кабелів всередині муфт, герметична закладення яких виключає потрапляння до місця пайки вологи і повітря. Припій А має невисоку температуру плавлення і краще, ніж припой ЦО-12, чинить опір впливу корозії. Однак місця пайки припоєм А повинні бути покриті вологостійким лаком і ретельно ізольовані.
При пайку алюмінієвих жил в якості джерел тепла зазвичай застосовують спеціальний набір інструментів з балонами, заповненими пропан-бутаном (рис. 1), або паяльну бензинову лампу ємністю 0,5-1 л.
Навчальна:
Формування, удосконалення та систематизація знань учнів щодо опресування та паяння алюмінієвих і мідних жил, дотримання технологічного процесу. Формування готовності до оволодіння сучасними технікою та технологією. Формування професійний вмінь та навичок.
Розвивальна:
Розвиток пізнавальної активності учнів, їхнього вміння самостійно працювати, творчо вирішувати поставлені завдання, удосконалювати навички високого рівня мислення, вміння аналізувати, обговорювати та оцінювати результат своєї роботи та культуру праці і самовдосконалення в обраній професії.
Виховна:
Виховувати повагу до обраної професії, культуру праці, працьовитості, упевненості у власних професійних силах, тактовність та культури спілкування, моральних якостей учнів, як особистостей, дисципліни, сумлінності, відповідальності, ініціативи.
Методична:
Формування практичних умінь і навичок з використанням тестових завдань і інших ігрових форм опитування учнів.
Інформаційна:
Вміння учнів самостійно отримувати необхідну інформацію з підручників, періодичних видань та інших сучасних джерел (Internet,телебачення).
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Методи навчання: Словесні, наочні, практичні, пошукові, інтерактивні.
• Навчальна література;
• Презентація питань уроку в електронному вигляді;
• Електромонтажні стенди;
• Мультимедійна презентація «Опресування та пайка алюмінієвих і мідних жил»;
• Відеоматеріали «Опресування та пайка алюмінієвих і мідних жил»;
Охорона праці;
Електротехніка з основами промислової електроніки;
Електроматеріалознавство;
Технічне креслення.
ЗНАТИ: Призначення і способи паяння, вживані інструменти і матеріали, прийоми роботи при паянні, причини браку і міри попередження, організацію робочого місця при паянні, правила безпеки роботи і протипожежні заходи.
ВМІТИ: Вибирати необхідні інструменти і матеріали, користуватися простими і електричними паяльниками, паяльними лампами.
|
Структурні компоненти уроку |
Методи і прийоми |
Час |
І |
Організаційна частина |
|
1 хв |
ІІ |
Актуалізація опорних знань і вмінь учнів |
Ділова гра «Електротехнічний ланцюжок» Вправа «Скриня електромонтера» |
2 хв. |
ІІІ |
Мотивація навчальної діяльності |
Історія розвитку пайки Доповіді учнів за випереджальним завданням |
3 хв. |
ІV |
Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів |
Розгадування ребуса |
2 хв. |
V |
Вивчення нового матеріалу 1. ОПРЕСУВАННЯ АЛЮМІНІЄВИХ І МІДНИХ ЖИЛ |
Розповідь викладача з демонстрацією мультимедійної презентації та відеоматеріалів |
28 хв. |
|
2. ПАЙКА АЛЮМІНІЄВИХ ЖИЛ |
|
|
|
3. ПАЙКА МІДНИХ ЖИЛ |
|
|
|
4. ОКІНЦЮВАННЯ ЖИЛ ПРОВОДІВ |
|
|
VІ |
Узагальнення і систематизація нових знань і умінь |
Інтерактивна вправа «ТАК чи НІ» Тест-підстановка Вправа "Ви - інспектор" Вправа "Алгоритм" |
5 хв. |
VІІ |
Підбиття підсумків уроку |
Інтерактивна вправа «Смайлик» |
3 хв. |
VІІІ |
Інструктаж щодо виконання домашнього завдання |
Інструктаж за мультимедійної презентацією |
1 хв. |
Завдання: Заповніть таблицю вказавши назву та призначення інструмента
Інструмент |
Назва та призначення інструмента |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Викладач читає визначення поняття або терміни , але не називає його. Учні на окремих аркушах записують це поняття або термін і передають аркуші сусідові по парті або по своєму ряді. Викладач читає наступне визначення. Учні записують поняття або термін , про який ішла мова , і т. ін.. Визначень скільки , скільки учнів сидить в одному ряді. На початку уроку потрібно проконтролювати ,щоб у кожному ряду їх було порівно.
Таким чином , аркуш кожного учня пройде коло. Далі викладач знову перечитає всі визначення , а учень на своєму аркуші виправляє неправильні відповіді. Це дає змогу з’ясувати, як учень орієнтується в даній темі. Після гри аркуші здаються викладачу для остаточної перевірки.
ВИКЛАДАЧ
ВИКЛАДАЧ
Кілька тисячоліть тому у Римі, Єгипті, Китаї використовували пайку для виготовлення прикрас і предметів домашнього вжитку.
При розкопках стародавнього Вавилона були знайдені золоті сосуди з припаяними ручками, а у Древньому Римі були виявлені водопровідні системи із свинцевих труб, паяних олов’яно-свинцевими припоями.
Вважають, що відома шапка Мономаха виготовлена із кілька тисяч золотих деталей різної форми і розмірів, з’єднаних між собою за допомоги пайки.
ЗАВДАННЯ:
Відгадавши ребус, дізнаєтесь тему уроку
ПАЯННЯ 3 |
|
|
|
|
|
|
||
АЛЮМІНІЄВИХ |
|
|
|
4 = І |
|
|
|
|
І МІДНИХ
ЖИЛ |
|
|
|
План навчального матеріалу:
Демонстрація відеоматеріалу супроводжується
коментарем
ВИКЛАДАЧ:
Допускається виконувати з’єднання провідників не тільки в розподільних і відгалужувальних,
але і в монтажних (установчих)
коробках. Робити це рекомендується
шляхом опресування, зварювання, скруток
з наступною пайкою (із застосуванням потужного паяльника і універсального флюсу, щоб не перегріти ізоляційну оболонку) або зварюванням, болтовими та гвинтовими затискачами, а також за допомогою затисків WAGO.
ОПРЕСУВАННЯ — це з’єднання провідної жили з наконечником або гільзою внаслідок спільної деформації, яка створюється за допомогою формоутворюючого інструмента.
Опресування алюмінієвих і мідних жил виконують способами:
місцевого втискання (мал 1 а)
об’ємного втискання (мал.1, б)
комбінованим, тобто обома попередніми способами разом (мал.1, в). Перед опресуванням з проводів знімають ізоляцію на довжину 5-7 см за допомогою ножа або спеціальних кліщів для зняття ізоляції. Під час
опресування жил місцевим втисканням зубами пуансона 1 в одному чи
кількох місцях створюється великий тиск на наконечник або гільзу 4, які вміщені в матрицю 2, внаслідок чого створюється добрий електричний
контакт між наконечником (гільзою) та струмопровідною жилою 3.
При опресуванні жил об’ємним способом великий тиск і відповідно добрий електричний контакт створюється по всій поверхні обтискання.
Під час опресування жил комбінованим способом електричний контакт поліпшується внаслідок додаткового створення великого тиску в місці втискання зуба пуансона.
Ці способи розглянуті для монолітних проводів.
При з’єднанні багатожильних мідних проводів перерізом до 10 мм2 перед опресуванням знімають з кінців жил ізоляцію, зачищають їх до блиску і накладають одна на одну, обгортають мідною або латунною стрічкою шириною 18—20 мм і товщиною 0,2— 0,3 мм й обтискають ручними
кліщами типу ПК-2. З’єднання одножильних мідних проводів опресуванням у тонкій стрічці показано на мал.2.
З’єднання багатожильних алюмінієвих проводів і кабелів проводять за тією ж технологією, але замість стрічки використовують калібровані мідні гільзи.
незначний нагрів з'єднувальних частин, що зберігають структуру і механічні властивості металу
чистота з'єднання, не вимагає в більшості випадків подальшої обробки
збереження розмірів і форм деталі
міцність з'єднання
газова (нагрівання полум'ям газового пальника)
пайка зануренням у металеві ванни)
дугова пайка (за допомогою вугільних електродів)
індукційна (пайка струмами високої частоти)
контактна (установки з електроконтактним нагріванням)
пайка в електричних печах
лазерна пайка (сучасний високоточний безконтактний спосіб пайки)
пайка електричним паяльником
Припої - це метали або сплави, застосовувані в якості сполучної речовини при пайці металевих частин.
мати температуру плавлення нижче температури плавлення матеріалів, які спаюються
добре змащувати паяний матеріал і легко розтікатися по його поверхні
забезпечувати високу міцність, пластичність і герметичність паяного з'єднання
В залежності від температури плавлення припої поділяють на легкоплавкі й тугоплавкі.
мають температуру плавлення нижче 500 градусів
широко застосовують олов'яно-свинцеві припої, які володіють великою вологотекучістю і добре проникають в найтонші шви
добре схоплюються з міддю, латунню, сталями, цинком і забезпечують досить високу міцність паяних швів позначення: ПОС - 90; ПОС- 40;
Розшифровка: П – припій; О – олово; С – свинець; 90, 40 – процентний вміст олова, остаток – свинець. Тугоплавкі припої:
до них відносяться мідно-цинкові і мідно- срібні сплави, а також сплави алюмінію з міддю, цинком і кремнієм
позначення: ПМЦ -54; ПМЦ -48; ПСр- 70; ПСр -50
мають малий питомий опір і утворюють механічно міцні і корозійностійкі паяні шви,
використовуються для паяння деталей з міді, латуні, бронзи і сталей.
Призначення флюсів - очищення поверхонь, що з'єднуються від оксидів і інших забруднень, запобігання їх від окислення в процесі пайки
Область застосування: задовільний спосіб для з'єднання алюмінієвих жил
(перетином 2,5-10 мм 2) проводів напругою до 2 кВ і кабелів до 1кВ.
Пайка повинна бути гладкою, без пір, забруднень, напливів, гострих опуклостей припою, сторонніх вкраплень.
Інструменти і пристосування: набір інструментів з пропан-бутанової пальником, бензинова паяльна лампа ємністю 0,5-1л, сталева щітка з
Кардострічки, монтерский ніж, комбіновані плоскогубці, кусачки, кліщі для зняття ізоляції КСИ-1, МБ-1.
Матеріали: припій марки А, липка ізоляційна стрічка, вологостійкий, лак, ізоляційний ковпачок, бензин, відгалужувальні коробки, відрізки проводів і кабелів з алюмінієвими жилами дрібних перетинів, скляна шкурка або
наждачний папір.
Перетин жили, мм 2 |
Витрата, г |
Тривалість пайки, 0 |
|
|
припою А |
бензину |
|
2,5-4 |
1 |
5,5 |
25 |
6 |
1,5 |
7 |
30 |
10 |
2 |
11 |
55 |
З'єднання багатодротяних алюмінієвих жил безпосереднім сплавом припою
Область застосування: задовільний спосіб для з'єднання і відгалуження
алюмінієвих жил (перетином 16-150 мм 2)проводів на напругу до 2 кВ і кабелів до 35 кВ з гумовою, паперовою і пластмасовою ізоляцією.
Вимоги. Пайка повинна бути чистою, без пір, забруднень, напливів, гострих опуклостей припою, сторонніх вкраплень.
Інструменти і пристосування: набір інструментів з пропан-бутанової
пальником, бензинова лампа ємністю 0,5-1 л, сталева щітка з Кардострічки, сталева і волосяна пензлика, монтерский ніж, екрани для запобігання жив від дії полум'я, сталевий щуп (гачок) з дерев'яною ручкою, кусачки-бокорізи, ножівка по металу, комбіновані плоскогубці, щипці.
Матеріали: припій А, шнурової азбест, бензин, наждачний папір або скляна шкурка, покрівельна сталь, липка ізоляційна стрічка, вологостійкий лак.
коментарем
ВИКЛАДАЧ:
Будівельні норми і правила
рекомендують виконувати з'єднання і відгалуження мідних жил перерізом до 10'мм 2 скруткой з подальшим
паянням проводів напругою до 2 кВ і кабелів до 1 кВ, а також жив
перетином від 4 до 240 мм 2 проводів напругою до 2 кВ і кабелів до 10 кВ за
допомогою сполучних або відгалужувальних гільз. Допускається застосовувати Окіцювання жив (перетином 1,5-240 мм 2) проводів напругою до 2 кВ і кабелів до 10 кВ за допомогою наконечників серії П, жив перетином до 2,5 мм5 проводів напругою до 2 кВ з попередніми згинанням кінця
багатопроволкової жили в кільце з пропайкой. Можна використовувати Окіцювання багатопроволкової. жили перерізом 16-240 мм 2 з утворенням
моноліту при втичні з'єднанні. Для виконання відгалужень кабелів напругою 35 кВ застосовують спеціальні гільзи.
Для вправ досить відібрати способи окінцювання згинанням багатодротяна жив в кільце за допомогою наконечника серії П і з'єднання і відгалуження жил пропаяв скруткой. До впровадження в електромонтажну практику
методу опресування електрозварювання, термітного зварювання спосіб з'єднання відгалуження і окінцювання мідних жил виконано паянням був основним. Широко застосовувалися способи скручування з подальшою
пропайкой м'якими олов'янистими припоями жив невеликих перетинів. Зараз ці способи знаходять обмежене застосування через велику трудомісткість.
Для пайки мідних жил використовують припой ПОС-30, а також інші олов'янистими-свинцеві припої. Склад цих припав і температура їх плавлення наведені в табл. 1.
Марка |
Маса складових частин *,% |
Температура плавлення, ° С |
||||
олово |
сурма |
домішки, не більше мідь. вісмут миш'як |
||||
ПОС-61 |
59-61 |
1 |
0,8 |
0,1 |
0,05 |
225 |
ПОС-50 |
49-50 |
1,0-1,2 |
0,1 |
0,1 |
0,05 |
230 |
ПОС-40 |
39-40 |
1,5-2 |
0,1 |
0,1 |
0,05 |
235 |
ПОС-30 |
29-30. |
1,5-2 |
0,15 |
0,1 |
0,05 |
245 |
* Інша маса - свинець.
Як флюс застосовують каніфоль, стеарин або паяльну мазь (паяльний жир). Для пайки мідних жил малих перерізів використовуються трубки припою, заповнені каніфоллю, або розчин каніфолі в спирті, який перед пайкою
наносять на місце з'єднання. Розчин готують ледве * таким чином. У скляний посуд наливають спирт ректифікат і насипають в неї рівне по масі кількість дрібно стовченої каніфолі. Пайку жил перерізом до 10 мм 2 виконують зазвичай паяльником, а перетином 16-240 мм 2 - паяльною лампою або
пропан-бутанової пальником з насадкою.
Окіцювання проводів і кабелів повинно бути виконане таким чином, щоб воно знаходилося всередині пристрою.
Окіцювання проводів і кабелів, що приєднуються безпосередньо до нагрівачів електропечей, слід виконувати обпресуванням наконечників, затискними контактними з'єднаннями, зварюванням або паянням твердим припоєм.
Окіцювання проводів і жил кабелів повинне проводитися обпресуванням, зварюванням або паянням наконечників або стисками. Причому не допускається установка стискачів в особливо сирихприміщеннях. Окіцювання мідних проводів при обпресування виконується мідними наконечниками, а алюмінієвих - мідно-алюмінієвими або алюмінієвими. При оконцеваніі кабелів з паперовою просоченою ізоляцією наконечники повинні бути герметизовані. Безпосереднєприєднання проводів та кабелів з алюмінієвими жилами і наконечників з алюмінію до висновків машин і апаратів може виконуватися тільки за наявності у них висновків, конструкція яких допускає такі приєднання.
Окіцювання проводів і жил кабелів перетином понад 10 мм2 виконують наконечниками. Спресовують наконечники ручними кліщами, гідравлічними пресами і пресами вибухової дії.
Окінцювання проводів для приєднання до затискачів електроприймачів при перерізі одножильних проводів до 10 мм2, а багатожильних до 2,5 мм2 здійснюється простим зачищенням кінця жили під пестик (а) на довжину, яка залежить від перерізу провода та величини кільця. Кінець жили вводять під затискач або попередньо згинають у вигляді кільця за годиннико- вою стрілкою (б). Кінець багатожильного проводу перед цим обов’язково скручують і пропаюють. В окремих випадках в середину кільця встановлюють пістон (в). Жили перерізом понад 10 мм2 окінцьовують напресованими наконечниками (г).
ЗАВДАННЯ:
На відміну від алюмінію мідь має кращу провідність |
Так |
Ні |
|
|
|
Окисна плівка на міді легко видаляється і незначно впливає на якість електричного зєднання. |
Так |
Ні |
|
|
|
При прямому зєднанні з міддю алюміній утворює гальванічну пару, будучи в ній негативним електродом. |
Так |
Ні |
|
|
|
Для пайки мідних жил малих перетинів використовують трубки припою, заповнені каніфоллю, або розчин каніфолі в спирті, який перед паянням наносять на місце зєднання |
Так |
Ні |
Завдання ІІ (середнього) рівня складності
1.Паяння – це … |
А)незначний нагрів частин, що сполучаються, що зберігає структуру і механічні властивості металу; чистота з'єднання, що не вимагає в більшості випадків подальшої обробки; збереження розмірів і форм деталі; міцність з'єднання |
2.До переваг паяння відносяться… |
Б)якість, міцність і експлуатаційна надійність паяного з'єднання |
3.Від правильного вибору припою залежать… |
В)припої ПОС-30, а також другі олов’яно –свинцеві припої |
4.Для пайки мідних жил використовують… |
Г)процес отримання нероз'ємного з'єднання матеріалів з нагрівом нижче за температуру їх автономного розплавлення шляхом змочування, розтікання і заповнення зазору між ними розплавленим припоєм і зчеплення їх при кристалізації шва |
Бланк відповідей:
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Завдання ІІІ (достатнього) рівня складності
Одному з учнів доручається перевтілитись в інспектора з охорони праці і опитати одногрупників.
Орієнтовні питання інспектора:
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вправа «Смайлик»
Рефлексія. На столах лежать малюнки з відображенням вираження обличчя (радісне, смутне , байдуже ). Підійманням малюнка з визначеним
Радісне – означає, що очікування учнів від заняття справдилось, вони почували себе комфортно.
Байдуже – означає, що заняття пройшло рівно, але учні нічому новому не навчились, для них воно не дуже значиме.
Смутне – означає, що на занятті учням було некомфортно, урок не сподобався.
Висновок
Викладач іще раз наголошує, що найважливішим завданням охорони праці є забезпечення таких умов праці, які б виключали можливість дії на працівників різних небезпечних і шкідливих факторів. 4
Повторити технологію паяння алюмінієвих жил.
Література:
М.В.Принц, В.М.Цимбалістий. «Електричні мережі монтаж, обслуговування та ремонт». Львів: Оріяна-Нова, 2003.-300с.
Н.В.Никулин. «Электроматериаловедение». Москва «Высшая школа», 1989, с-182
Н.В.Никулин. Справочник молодого электрика по электротехническим материалам. Москва «Высшая школа», 1982, с-215
Н.А. Чекалкин и др. «Охрана труда в электрохозяйствах промышленных предприятий». Москва. Энергоатомиздат, 1990, с-256
Інтернет-ресурси: https://www.youtube.com/watch?v=bo4pnLQ0Uno&t=543s https://www.youtube.com/watch?v=Yj7Z9ERojX8&t=19s https://www.youtube.com/watch?v=tJQRMjNW7KA https://www.youtube.com/watch?v=UNnUDfzUjfA
ДОДАТОК 1
Як розгадувати ребуси
Нижче перераховано основні правила, за якими складають та розгадують ребуси. Пам'ятайте, що ребус допускає комбінацію двох і більше правил одночасно. Не слід також забувати, що предмет, зображений у ребусі, може мати декілька назв, або мати одну загальну назву і одну конкретну. Вміння правильно назвати зображений на малюнку предмет є однією з головних труднощів при розшифровці ребусів. Рекомендується розшифровувати ребуси по частинах, тобто записати підряд найменування всіх зображених букв, малюнків та цифр, а потім розділити їх на слова та скласти за змістом зашифрований текст.
ДОДАТОК 2
ДОДАТОК 3
ДОДАТОК 4
ДОДАТОК 5
Опрессовка алюминиевых проводов гильзами ГАО
ДОДАТОК 6
Спосіб для з’єднання алюмінієвих жил