Білоус Л.С.,
учитель історії та правознавства
Скадовської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №3
Скадовської міської ради
Херсонської області
Методична розробка уроку з інтегрованого курсу для 10 класів «Громадянська освіта» на тему «Практичне заняття. Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини»
Мета уроку:
Освітня мета: охарактеризувати ознаки успішної людини, скласти уявлення про успішність самореалізації та шляхи її досягнення.
Розвиваюча мета: розвивати вміння окреслити власні життєві пріоритети, критично аналізувати власні реальні можливості,умови середовища для успішної самореалізації.
Виховна мета: виховувати якості успішного громадянина України.
Навчально-методичне забезпечення:підручник, робочий зошит, ПК, проектор, екран, дошка, презентації, відео уривок.
Тип уроку: урок застосування знань, навичок і умінь
Етапи уроку |
Тривалість |
Форми і методи навчальної діяльності |
Очікувані результати |
І. Підготовчий етап 1.1. Привітання 1.2. Організація уваги учнів
1.3. Мотивація діяльності учнів
|
5 хв. |
Вправа «Дивуй» ТОП-5 українців, які вразили своїми досягненнями цілий світ https://24tv.ua/top_5_ukrayintsiv_yaki_vrazili_svoyimi_dosyagnennyami_tsiliy_svit_n857962
|
|
ІІ. Основний етап
2.1. Представлення теми і мети 2.2. Актуалізація опорних знань 2.3. Практична робота
2.4. Контроль і самоперевірка знань
|
32 хв. |
Вправа «Успіх – це….»
Вправа «Мій алгоритм життєвого успіху»
Перегляд відео уривку за QR кодом
Тестування «Визначення здатності до саморозвитку» https://subject.com.ua/lesson/civil/10klas/6.html
Практичні, продуктивні методи, методи творчого навчання:
|
логічно висловлювати думки, робити власні висновки. Розвиток комунікативних та мовленнєвих здібностей.
|
ІІІ. Заключний етап 3.1. Підсумок уроку
3.2. Рефлексія.
3.3 Інструктаж з домашнього завдання |
8хв. |
|
|
Хід уроку:
І. Підготовчий етап
1.1. Привітання
1.2. Організація уваги учнів
Одного разу раджі Індії у подарунок прислали три однакових золотих фігурки, а у листі було написано, що вони мають різну цінність. Раджа доручив своїм мудрецям пояснити, в чому їхня цінність. І тільки один Бірбал розповів раджі, що у них є дірочки у вусі. Коли мудрець протягнув проволоку в дірочку, в першої фігурки проволока вийшла в другому вусі, в другій – з рота, в третій – через пуп.
Загадка вирішена. Перша фігурка символізує людину, у якої в одне вухо влітає, а в інше вилітає, друга – нагадує людину, яка, не дослухавши, відразу все розповідає іншим не до кінця вірне судження, третя – схожа з тою людиною, яка запам’ятовує почуте та намагається пропустити через своє серце. Третя фігурка є найбільш цінною з усіх. Я вам бажаю бути схожими на тих людей, які схожі на третю фігурку.
1.3. Мотивація діяльності учнів. Вправа «Дивуй». Учні, які отримали випереджаюче завдання повідомляють про ТОП-5 українців, які вразили своїми досягненнями цілий світ.
https://24tv.ua/top_5_ukrayintsiv_yaki_vrazili_svoyimi_dosyagnennyami_tsiliy_svit_n857962
ІІ. Основний етап
2.1. Представлення теми і мети
2.2. Актуалізація опорних знань. Вправа «Успіх – це….»
Учні висловлюють власні думки про успіх та обговорюють критерії успішності людини, складають перелік ознак успішної людини.
Успіх — це:
• оптимальне співвідношення між очікуваннями оточуючих, самої особистості та результатами її діяльності.
• переживання стану радості, задоволення від того, що результат, якого прагне людина, або збігся з його очікуваннями, або перевершив їх.
Перелік ознак успішної людини:
1. Ви – людина дії. Ви один з тих, кому подобається виконувати завдання і досягати результатів. Ви не боїтеся зробити помилку, оскільки вважаєте, що завжди краще рухатися далі та при необхідності змінювати своїм методи. Ви лідер, вам подобається бути лідером. Інколи ви буваєте жорстким – або по-моєму, або ніяк – і декому це може не подобатися.
2. Ви відкриті. Одна з найважливіших характеристик успішних людей – вміння бути відкритим до всього на світі.
3. У вас є звичка ставити перед собою цілі. Більшість думають, що ставити перед собою цілі – це знати, «чого я хочу через п'ять років». Але ви розумієте, що важливо ставити перед собою досяжні, щоденні цілі.
4. Ви не зациклюєтеся на минулому і провалах. Ви чітко розумієте: що зроблено, те зроблено, нічого вже не змінити і минулого не повернути. Минуле для вас – це життєво важливий інструмент для майбутнього.
5. Ви вмієте чекати винагороду. У вас є надприродна здатність чекати великої винагороди за самовідданість та наполегливу працю. Ви чітко бачите, що у вас є і чого б ви хотіли, і завдяки цьому уникаєте імпульсивних рішень.
6. Ви розвиваєте свої сильні сторони. Ваші сильні сторони – це основа вашого успіху. Ви покладаєтеся на навички, якими володієте, і використовуєте їх, щоб робити те, що вам подобається. Ви чітко усвідомлюєте свої слабкі сторони і намагаєтеся перейняти навички та знання інших людей там, де їх не вистачає. Ви розумієте, що робити все самому неможливо, тому при необхідності питаєте про допомогу в інших. Ви використовуєте свої сильні сторони як головне джерело досягнення цілей.
7. Ви амбіційні. Ви чітко бачите себе кращим з кращих. Ви надзвичайно наполегливі і ніщо не зупинить вас.
8. Вам хочеться вдосконалюватися. Вам постійно хочеться змінюватися та вдосконалюватися, щоб стати кращою версією себе. Ви ніколи не буваєте повністю задоволені, ви свій самий жорсткий критик – у всіх аспектах життя.
2.3. Практична робота. Вправа «Мій алгоритм життєвого успіху»
Робота в групах.
1.Ніколи не відкладатиму на завтра те, що потрібно зробити сьогодні
|
Починатиму щось робити протягом перших 72 годин, після прийняття рішення. Краще, щоб залишався вільний час, ніж потім виконувати завдання або робити потрібну роботу в поспіху. Приймаю рішення не відкладати свої справи у «довгий ящик». |
2. Вибір професії |
Вибір професії – це вибір життєвого шляху, вибір своєї долі. |
3.Вчитимусь застосовувати обмеження
|
Намагатимусь ставити себе в певні «рамки», обмежувати себе в деяких речах. Чим більше обмежень в житті – тим більше піднесення, тим ефективнішою буде людина. «Рамки» допомагають нам бути дисциплінованими, руйнують нашу зону комфорту. |
4.Перегляну своє оточення
|
Потрібно свідомо створювати своє оточення. Середовище може, як знищити людину, так і сформувати. Щоб не потрапити в погане оточення, необхідно шукати позитивне. Це те, що дасть перемогу і допоможе мені виконати покликання. Правильне середовище – 50% успіху. |
5.Формуватиму характер
|
Оточення може «підняти», але, не маючи характеру, я можу «упасти». Характер дозволяє боротися, досягати, домагатися мети. Характер утримує мої цінності. Його формування розпочинається з вироблення хороших звичок. Характер – 40% успіху. |
6.Шукатиму знання через самоосвіту |
Самоосвіта допоможе мені відбутися в житті. Самонавчання – знання, які я сам здобуваю, витрачаю час, плачу ціну – високий рівень освіти. Знання – 10% успіху. |
7.Долатиму труднощі |
Без труднощів ніхто не зможе стати кимось у цьому житті. Ми постійно стикаємося з ними. Людина, яка не бореться, – не хоче терпіти біль, ніколи не стане переможцем. Існує два види болю: біль самодисципліни (яка важить 2 г); біль розчарувань, життєві негаразди (яка важить 2 т). Яку біль терпіти вибирати мені. |
8.Планування. |
Чітко розписуватиму плани і слідуватиму за ними. |
Перегляд та обговорення відеоуривку за QR кодом
Тестування «Визначення здатності до саморозвитку»
https://subject.com.ua/lesson/civil/10klas/6.html
Прочитайте уважно наведені твердження та оцініть, наскільки кожне з них справедливе щодо вас. Відповідайте «Так», «ні», «не знаю».
1. У мене часто виникає бажання якомога більше дізнатися про себе.
2. Я вважаю, що нема потреби щось змінювати в собі.
3. Я впевнений(на) у своїх силах.
4. Я вірю, що все задумане мною здійсниться.
5. У мене немає бажання знати свої плюси і мінуси.
6. У своїх планах я частіше сподіваюся на талант, ніж на себе.
7. Я можу краще й ефективніше працювати.
8. Я можу примусити себе змінитися в разі потреби.
9. Мої невдачі зазвичай пов’язані з нездатністю виконувати задумане.
10. Мене цікавить думка інших щодо моїх якостей і можливостей.
11. Мені важко самостійно реалізувати задумане і виховувати себе.
12. У будь-якій справі я не боюсь невдач і помилок.
13. Мої якості й уміння відповідають вимогам моєї професії.
14. Обставини сильніші за мене, навіть коли я дуже хочу щось зробити.
Опрацювання результатів
Підрахуйте кількість балів. За кожне: «Так» — 3 бали; «Ні» — 2 бали; «Не знаю» — 0 балів.
• 0-20 балів. Ви, бажаючи більше знати про себе, ще не володієте навичками самовдосконалення. Труднощі у самовихованні не повинні викликати у вас реакції «не вийде — значить, не буду робити». У самовдосконаленні, якщо ви наважились на це, потрібно пам’ятати мудрість Сенеки: «Свої здібності людина може пізнати, лише намагаючись їх застосувати».
• 21-34 бали. Уважно поспостерігайте за собою, попросіть про це своїх товаришів і друзів. намагайтесь зрозуміти, де на вас очікують найбільші труднощі, що заважає вашому саморозвитку. Через певний час роботи над собою протестуйтеся ще раз і порівняйте результати. За бажанням ви зможете змінити стан справ на краще.
• 35-42 бали. Ви готові до саморозвитку, що сприяє професійному зростанню.
2.4. Контроль і самоперевірка знань. Вправа «Займи позицію». Учитель вивішує на середині дошки запитання і пропонує учням підійти до дошки з написом «Так» чи «Ні». Далі кожен з дітей обґрунтовує свою позицію.
Поради, які допомагають будувати життя
ІІІ. Заключний етап
3.1. Підсумок уроку
3.2. Рефлексія.
Вправи |
Вправа «Дивуй»
|
Вправа «Успіх – це….»
|
Вправа «Мій алгоритм життєвого успіху»
|
Вправа «Займи позицію» |
Середній бал |
Прізвище та ім’я учня |
|||||
|
|
|
|
|
|
3.3. Інструктаж з домашнього завдання. Диференційоване домашнє завдання.
Створіть такі інформаційні продукти за допомогою цифрових пристроїв та інформаційних технологій за темою «Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини»:
Високий рівень: відеоролик;
Достатній рівень: інфографіка;
Середній та початковий рівень: брошура, буклет , презентація .