Методична розробка уроку з правознавства на тему: Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.

Про матеріал

Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів

Використані прийоми та методи: робота з нормативно-правовими документами, , відео-ряд, робота з правовою термінологією, робота з картками, методи « Світлофор», « Кошик» «Ідентифікація» « Повний глечик», « Кубик», « політінформація» аутотренінг, евристична бесіда, вправа «У мене є права на…», робота з підручником, прийом розповідь.

Перегляд файлу

 

Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.

Мета: 1) дидактична: дати уявлення про поняття «права і свободи людини», види прав і свобод людини, міжнародні документи з прав людини та прав дитини; Конституція України; пояснити значущість і актуальність документів з прав людини для забезпечення сучасного захисту прав і свобод особистості; навчити учнів розрізняти права і свободи людини і громадянина.

          2) розвиваюча:  розвивати уміння коментувати та аналізувати юридичні тексти; шукати необхідну інформацію; розвивати уміння працювати із схемати та таблицями;

          3) виховна: виховувати пріоритет загальнолюдських цінностей, активну життєву позицію, патріотизм, гуманізм, гендерну толерантність; виховувати повагу до Законів України та любов до Батьківщини; виховувати вміння захищати свої права цивілізованим шляхом.

Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів

Використані прийоми та методи: робота з нормативно-правовими документами, , відео-ряд, робота з правовою термінологією, робота з картками, методи « Світлофор», « Кошик» «Ідентифікація» «  Повний глечик», « Кубик», « політінформація» аутотренінг, евристична бесіда, вправа «У мене є права на…», робота з підручником, прийом розповідь.

Обладнання: підручник, Конституція України, відео-ряд, ІКТ, витяги нормативно-правових актів, ресурси мультимедіа, папір, фарби, роздатковий матеріал, схеми, таблиці.

Міжпредметні зв’язки: історія, література

Компетенції, на формування яких направлений урок:

  • Навчально-пізнавальна компетенція – знаходження, переробка, використання інформації для вирішення навчальних завдань;
  • Комунікативна – усна і письмова комунікації;
  • Інформаційна – обробка інформація;
  • Компетентність самоосвіти та саморозвитку – порівняльний аналіз понять, юридичних термінів, встановлення та аналіз причинно-наслідкових зв’язків, визначення головного та другорядного;
  • Соціальна – організація спільної праці.Використання конкретних життєвих ситуацій для навчання.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1.Метод « Світлофор»

- особистість це –

- Особою називають –

- поняття громадянин-

- Хто такі біпатриди-

- Апатриди це-

- Який документ підтверджує приналежність до громадянства певної держави

2.Метод « Кошик»

( Високий рівень)

Заздалегідь підготовлені запитання кидаю у коробочку. Кожен учень витягує папірець із завданням і дає на нього відповідь

  1. Порівняйте поняття « людина», « особа»,» Особистість», « громадянин»
  2. Визначте підстави набуття громадянства України
  3. Назвіть способи отримання громадянства з юридичної точки зору
  4. Припинення громадянства України
  5. З дозволу батьків огляньте їхні паспорта та своє свідоцтво про народження.Які відомості в них містяться?

 

3.Кошик з переліком правопорушень, які найчастіше здійснюють неповнолітні

( Середній рівень)

Ви витягаєте вид правопорушення, вам потрібно назвати статтю  та вид стягнення

Вид правопорушення

Вид стягнення

Дрібне викрадення шкільного майна

 

Штраф від 3 до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів; виправні роботи від 1 до 2 місяців; адміністративний арешт

Порушення правил дорожнього руху

Штраф

Дрібне хуліганство

Штраф від 3 до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів; виправні роботи від 1 до 2 місяців; адміністративний арешт

Куріння тютюнових виробів у заборонених місцях

Штраф до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів

Розпивання спиртних напоїв у громадських місцях

Штраф до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів; виправні роботи від 1 до 2 місяців; адміністративний арешт

Порушення правил охорони і використання пам'яток історії та культури

Попередження, штраф від 3 до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів

Порушення правил благоустрою території міст та інших населених пунктів

Попередження, штраф від 1 до 3 неоподатковуваних мінімумів доходів

Проживання без паспорта

Попередження, штраф до 3 неоподатковуваних мінімумів доходів

Завідомо неправдивий виклик спеціальних служб

Штраф до 20 неоподаткованих мінімумів

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Добре, трішки згадали що ми вчили на попередніх уроках, але зараз перед початком уроку я пропоную вам налаштуватися на гарну, плідну роботу

Аутотренінг

(супроводжується мелодією)

                                                                                  “Водоспад”
Сядьте  зручно, заплющте очі .Дихайте рівномірно. Спокійно. Звільніться від напруження в м’язах тіла. Зробіть глибокий вдих, зафіксуйте насичення киснем легенів, повільно видихніть. Вам спокійно ви задоволені. Уявіть собі поле і себе на ньому. Ви стоїте босими ногами на теплій землі .Озерніться навкруги, зафіксуйте в уяві все , що потрапляє вам на очі. Підведіть голову догори і подивіться на лагідне сонечко. Воно яскраво –золотисте і тепле . Відчуйте тепло і енергію сонця. Поверніть голову праворуч і знайдіть поглядом водоспад .Це лагідний гірський водоспад. Підійдіть до нього . Подивіться яка прозора вода,відчуйте свіжість водоспаду. Станьте під водоспад і прийміть чистий гірський душ . Відчуйте як гірська вода омиває ваше тіло з голови до ніг . Вода змиває усе неприємне. Омиває тіло і душу . Відчувши приємне очищення, вийдіть з-під водоспаду. Поверніться на галявину і станьте обличчям до сонця. Зробіть глибокий вдих і повільний видих . Ви змили з себе всі емоції хвилювання , неприємні спогади і думки . Уявіть собі що сонце вам посміхається, посміхніться йому у відповідь. Прийміть сонячний душ з голови до ніг. Відчуйте ,як промінь поступово торкається кожної частини вашого тіла, поновлюючи його сонячним світлом, сонячною енергією. Ви насичені чистою енергією здоров’я. Вам приємно: зробіть вдих і на видиху розплющіть очі.

Ми щойно з вами провели аутотренінг перед початком уроку, а давайте також пригадаємо що потрібно нам зробити, щоб урок був гарний та змістовний

Метод «  Повний глечик»( презентація)

- гарно працювати

- дотримуватись правил поведінки

- робити висновки

- уважно слухати

А якими нам потрібно бути…..

- уважними

- активними

-толерантним

IV.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ НАВЧАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

Дійсно, ви молодці, і майже цілісно сформували тему нашого уроку, яка звучить так: «Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.», а опрацьовувати її ми будемо за таким планом:

  1. Що таке права та свободи людини
  2. Права,свободи й обов'язки людини в Конституції України
  3. Конституційні обов'язки громадян України

 

 А зараз,  відкрийте, будь-ласка,  ваші зошити та запишіть тему та план уроку. Тема: «Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.» (учні записують)

Зверніть увагу на дошку. Епіграфом нашого уроку є слова: «МИР. ПРОГРЕС. ПРАВА ЛЮДИНИ. Три нерозривно пов’язані цілі. Неможливо досягнути однієї з них, нехтуючи ми іншими» (записано на дошці)

 Закон – це якір для держави.

Нехай хранить і захистить,

Щоб мали ми державне право

У злагоді з законом жить

V.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

План

  1. Що таке права та свободи людини
  2. Права,свободи й обов'язки людини в Конституції України
  3. Конституційні обов'язки громадян України

 

 

  1. Пояснення нового матеріалу:

Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про права і свободи людини. Адже ми живемо у добу переходу від безправ’я до утвердження поваги до гідності особистості. Головним завданням на сьогодення для будь-якої держави, в тому числі насамперед і для України, є забезпечення прав і свобод людини, гарантій життя, добробуту та охорони здоров’я. як ми знаємо, «Той хто не знає свого минулого, не має майбутнього», тому ми повинні вивчати нашу історію, слідкувати за подіями дня сьогоднішнього. Адже права людини у сучасному світі – це не просто актуальна тема для дискусій, це проблема, вирішення якої стоїть у центрі практичної діяльності міжнародного співтовариства.

Так як не може бути організованого, цивілізованого життя без поваги до людини, її прав, свобод і потреб.

 Людина, особа, громадянин, індивід – має бути найважливішою цінністю будь-якого суспільства.

Скажіть, до кого, як правило, ми звертаємося, коли заболіли, або в разі апендициту?... звичайно до лікаря. Тому окрім того, що ми будемо говорити про права і свободи людини ми ще й визначимося, кому довіряти, кого запитувати та в кого просити допомоги, якщо ваші права було порушено. 

 

  1. Що таке права та свободи людини

Тож давайте спробуємо перерахувати, які права ви знаєте за допомогою такого алгоритму «Я… у мене є право на…»

А які права  звучали найчастіше? … (учні повторюють ті права, які найчастіше  були повторені ) Чому? Так, дійсно, тому що без них ми не можемо повноцінно жити.              Ми дійсно дуже часто говоримо «я маю право», або «у мене є право на…», а що ж таке права людини? Ми з вами зараз запишемо в зошит.

Робота з термінами.

Права людини – це певні можливості особи, що необхідні для її існування та розвитку в певних конкретних умовах

Наприклад: Робота з підручником ст. 81. Діти зачитують право на життя.

А права дитини? Кого ми називаємо «дитиною»?... (учні висловлюють свої міркування ( хто не досяг 18 р.)) Отже,

Права дитини – це спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для існування та досягнення зрілості

 Але тема нашого уроку звучить «Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина», а що означає поняття «свободи людини», та чи є різниця між правами і свободами людини ви дізнаєтеся і розповісте мені попрацювавши з підручником. Відкрийте сторінку 81, найдіть абзац, який розпочинається словами «Свободу людина……», прочитайте та проаналізуйте наведений в підручнику матеріал (учні працюють з підручником).

Підбиваючи підсумок всьому сказаному, ми можемо сказати, що права людини – це все те, що держава повинна гарантувати і захищати, а свободи – це все те, у що держава не має права втручатися.

                    2.Права,свободи й обов'язки людини в Конституції України

Ще в юридичній, правовій термінології є таке поняття, як «конституційні права і свободи». Як ви думаєте, чому?... (учні розмірковуючи відповідають). Так, саме тому, що  права і свободи записані в КУ говорять «конституційні права людини».

Діти вам потрібно запам'ятати , що Конституція України – це Основний Закон нашої держави.

Давайте запишемо це поняття.

Тепер зверніть будь – ласка увагу на мультимедійну дошку, зараз я вам показуватиму статті КУ, а ви швиденько знаходите та зачитуєте її.

Робота над презентацією супроводжується роботою з підручником ст.83.( Вчитель показує статтю конституції, учні шукають на ст.83 це право та зачитують його)

Що ж, я вдячна Вам за швидку та якісну роботу, але ви, напевно й не здогадуються, що  всі ті права, про які ми  з вами говорили можна класифікувати,

                       Класифікація прав і свобод людини

Робота з підручником. ст.82

З урахуванням міжнародних правових актів і стандартів, загальнолюдських вимірів, складений ІІ розділ КУ «Права, свободи і обов’язки людини і громадянина», згідно цього права класифікуються на:

( Діти говорять, а вчитель записує на дошці)

  1. Політичні права і свободи
  2. Культурні
  3. Особисті
  4. Екологічні
  5. Економічні
  6. Соціальні

Робота над презентацією

Газетная бумагаГазетная бумага 

 

 

 

 

 

 

Газетная бумагаГазетная бумага 

 

 

 

 

 

Газетная бумагаГазетная бумага 

 

 

 

 

 

Давайте розглянемо схему ст.82

Робота з підручником.

 

 

Міжнародні акти про права людини та дитини

Ви справилися з цим завданням, але нам потрібно з’ясувати які саме нормативно-правові акти гарантують нам ці права. Зверніть увагу на екран  Всі раніше перераховані вами права і свободи містяться і гарантуються:

Робота з ІКТ

  • КУ (прийнята 28 червня 1996 року)
  • Конвенція про права дитини (1989р.)
  • Загальна декларація прав людини  (1948р.)
  • Європейська конвенція про захист прав людини і основних свобод (1950р.)
  • Декларація про захист прав дитини (1959 р.)

 

Запишіть будь – ласка їх у свій зошит

 

Фізкультхвилинка

«Цифри»

Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.

Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і вико­нуємо),

цифру 2 – підборіддям,

цифру 3 – правим плечем,

цифру 4 – лівим плечем,

цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,

цифру 6  – лівим ліктем,

цифру 7   правим коліном,

цифру 8   лівим коліном,

цифру 9  – правою ногою

 

 

3.Конституційні обов'язки громадян України

        Ми з вами попрацювали з основними нормативно-правовими документами в сфері прав людини

Але ми дуже часто говоримо про свої права, і навіть іноді перелічуємо ті, яких у нас немає, але нерідко ми забуваємо про свої обов’язки, адже наші права невід’ємні від обов’язків. Конституція України закріплює ряд обов'язків, яких саме ми з вами зараз розглянемо на ст.84

Робота з підручником

Доповнення вчителя.

Держава з повагою ставиться до релігійних переконань своїх громадян. Окремі релігійні вчення забороняють віруючим тримати в руках зброю, служити у війську і давати військову присягу.Тому КУ проголошує,що службу у війську може бути замінено альтернативною ( невійськовою) службою,якщо виконання військового обовязку суперечить релігійним переконанням громадянина

 

Але окрім загальнодержавних обов’язків, наприклад, сім’ї. Та не варто забувати, що певні обов’язки є і в школі. На засіданні педагогічної Ради школи було встановлено та занесені до протоколу  обов’язки учнів, дані пам'ятки  є у кожного на парті:  

  1. Приходити до школи за 10-15 хв. До початку занять
  2. Мати змінне взуття
  3. Виконувати домашнє завдання
  4. Приносити на урок все необхідне приладдя
  5. Забороняється палити та вживати алкогольні напої у школі та на території закладу
  6. Не можна приносити у школу сірники та вогненебезпечні речовини
  7. Не можна жувати гумку та користуватися плеєрами під час уроку
  8. Забороняється вживати лайливі слова
  9. Дбайливо ставитися до шкільного приладдя
  10. Поважно ставитися до вчителів
  11. Поважати права інших
  12. Приймати участь у заходах з благоустрою школи
  13. Поважати право власності кожного
  14. Не можна залишати школу без дозволу чергового адміністратора під час навчального процесу
  15. Надавати тільки довідку щодо пропуску занять
  16. Дотримуватися правил безпеки

І на останок хочу сказати, що не варто забувати: ми – старшокласники, і дотриманням своїх обов’язків, а як наслідок – не порушенням чужих прав, ми повинні подавати приклад середнім та молодшим школярам.

VI.ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

1. Робота над відео- рядом

Що ж, дізнавшись з різних джерел сьогодні про наші права і свободи, ми зараз з вами переглянемо невеликий відео-ряд, який так чи інакше пов'язаний з правами. Ваше завдання – уважно переглянути відео, і встановити, про яке право або про порушення якого права йде мова.

 ( мультики де порушують права)

  •  «Гидке каченя»
  • «Попелюшка»
  • «Малий та Карлсон»
  • «Пінокіо»

 

2. Робота з картками.

    Учням необхідно встановити відповідність між запропонованими правами та їх видами відповідно до Конституції України. Застосовується самоперевірка. (Вчитель на мультимедійній дошці показує завдання, а після виконання відповідь. Відбувається самоперевірка)

 

1

Політичні права

 

А

Кожен має право на достатній життєвий рівень

2

Особисті права

Б

Кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом

3

Соціальні права

В

Кожен має право на безпечне для життя навколишнє середовище

4

Культурні права

Г

Громадяни мають право проводити мирні демонстрації, мітинги

5

Екологічні права

Д

Кожен має право на свободу та особисту недоторканність

6

Економічні

Є

Кожен має право на освіту

 

Заповнена картка має такий вигляд:

 

 

А

Б

В

Г

Д

Є

1

 

 

 

Х

 

 

2

 

 

 

 

Х

 

3

Х

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

Х

5

 

 

Х

 

 

 

6

 

Х

 

 

 

 

 

3.Добери групу прав.

Добре, а зараз давайте згадаємо, про що ми сьогодні говорили на уроці?.. Що ж, я маю надію що ви з легкістю впораєтеся і з таким завданням. Увага на мене Я вам показую права, а ви говорити до якої групи вони належать.

  • Свобода совісті та віросповідання( особисті)
  • Право на соціальне забезпечення ( соціальне)
  • Право на ім'я ( особисті)
  • Право на мирні збори та демонстрації ( політичні)

 

                                Хочеш людиною справжньою стати,

Закони навчись поважати.

Навчись їх виконувати завжди і всюди,

Тоді і тебе поважатимуть люди.

 

Я маю надію, що всі зрозуміли – повна реалізація прав і свобод людини просто не можлива без виконання своїх обов’язків. І бажаю, щоб рядки вірша і епіграф нашого уроку був в деякій мірі – девізом вашого життя.

VІІ. Виставлення оцінок

Що ж, сьогодні на уроці працювали всі, але звичайно, хтось був більш активним, а хтось – менш, та ви не забувайте про те, що у нас ще є  уроки цього розділу, і тому хто сьогодні не отримає оцінки – обов’язково їх отримає  на наступних уроках.

VIІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

     Я вам дякую за урок та співпрацю. Ну а кожний індивідуально зараз зможе висловити свої враження від уроку за допомогою «Ідентифікації». Виходячи з класу – перед вами є дошко ідентифікації зелена та червона фарби.Ви своїм одним пальчиком на «дошку» ставите свій відбиток: зелений – якщо вам урок сподобалося і ви все зрозуміли, а червоний – якщо щось не сподобалося або не зрозуміли. Дякую.

ІХ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

І рівень

  1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника, вивчіть основні поняття уроку.
  2. Опрацювати схеми ст.82,84

ІІ рівень.

  1. Опрацюйте запитання ст.89(3,7)
  2. Додаткові завдання. Метод « Політінформація»  Підберіть інформацію в ЗМІ, де простежуються порушення прав людини на громадянина.

ІІІ рівень

3. За допомогою методу «Кубик» ми визначимо ваше індивідуальне завдання

1.Скласти розповідь про права людини, якими вам довелося користуватися в житті.

2. Що таке Загальна декларація прав людини 

3. Визначте дату, мету створення Конвенції про права дитини

4. Європейська конвенція про захист прав людини і основних свобод

5. сст.89 завдання 10

6. Охарактеризуйте альтернативну( невійськову) службу

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кушнір Світлана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Ратушняк С.П.)
Додано
21 січня 2018
Переглядів
1879
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку