Методична розробка уроку з правознавства на тему: Що регулює кримінальне право. Що таке злочин. Ознаки та види злочинів. Склад злочину.

Про матеріал


Під час проведення уроку були використані такі прийоми та методи: робота з нормативно-правовими документами, , відео-ряд, робота з правовою термінологією, робота з картками, методи « Світлофор», « Кошик» «Ідентифікація» « Повний глечик», « Кубик», « політінформація» аутотренінг, евристична бесіда, вправа «У мене є права на…», робота з підручником, прийом розповідь.

  • Після уроку учні зможуть:
  • правильно застосовувати поняття й терміни та пояснювати їх на прикладах: «злочин» «склад злочину»
  • називати та характеризувати ознаки злочину, види злочинів; стадії вчинення злочину, види співучасників злочину;
  • аналізувати статті ККУ та правові ситуації;
  • оцінювати небезпечність злочинів для особи, суспільства, держави.
Перегляд файлу

Тема: Що регулює кримінальне право. Що таке злочин. Ознаки та види злочинів. Склад злочину.

Мета:

  • навчити давати визначення понять: «злочин», «склад злочину», «кримінальне право», «вина», «замах на злочин», «співучасник злочину»;називати ознаки злочину, види злочинів, стадії вчинення злочину, види співучасників злочину;
  • розвивати вміння аналізувати правові ситуації і пропонувати шляхи їх розв’язання; моделювати варіанти поведінки в ситуаціях загрози стати жертвою злочину;
  • виховувати стійке розуміння необхідності дотримуватися законів, що є запорукою правопорядку.

Очікувані результати:

  • правильно застосовувати поняття й терміни та пояснювати їх на прикладах: «злочин» «склад злочину»
  • називати та характеризувати ознаки злочину, види злочинів; стадії вчинення злочину, види співучасників злочину;
  • аналізувати статті ККУ та правові ситуації;
  • оцінювати небезпечність злочинів для особи, суспільства, держави.

Обладнання: Кримінальний кодекс України, комп’ютерна презентація «Злочин», фрагмент мультиплікаційного фільму «Жив – був Пес»

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1.Метод « Кошик»

Заздалегідь підготовлені запитання кидаю у коробочку. Кожен учень витягує папірець із завданням і дає на нього відповідь

  1. Норми адміністративного права:

включають систему організації державних органів; роз’яснюють обов’язки і права цих органів та службовців; забезпечують дотримання та охорону громадського порядку

  1. Адміністративне право –  це система адміністративних правових норм, що регулюють і охороняють особливе коло суспільних відносин у сфері державного управління.
  2. Компетенція- це сукупність юридичних прав і обов’язків органу чи посадової особи, закріплених в нормативних актах
  3.     Що регулює адміністративне право

Адміністративне право регулює відносини,які виникають у сфері державного управління

5. Назвіть ознаки адміністративного правопорушення

-Суспільна шкідливість

-Протиправність

-Діяння (дія або без діяння)

-Винність

-Адміністративна караність

 6. Дайте характеристику ознакам адміністративного правопорушення ст.. 170 - 171

  1. Адміністративне правопорушення

Визначається протиправне винне діяння (дія або бездіяльність),яке посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян,на встановлений порядок управління і за яке законом передбачено адміністративну відповідальність

  1. Назвіть види адміністративних стягнень

-Попередження

-Штраф

-Оплатне вилучення предмета, який став знаряддям правопорушення

-Конфіскація предмета, який став знаряддям правопорушення

-Позбавлення спеціального права

-Виправні роботи

-Адміністративний арешт

 

9. Закінчіть речення:  З допомогою адміністративного права здійснюється …….(Захист особи, прав і свобод людини і громадянина, охорона здоров'я, захист суспільної моралі, охорона навколишнього середовища, власності)

 

2.Кошик з переліком правопорушень, які найчастіше здійснюють неповнолітні

Ви витягаєте вид правопорушення, вам потрібно назвати статтю  та вид стягнення

Вид правопорушення

Стаття

Вид стягнення

Дрібне викрадення шкільного майна

 

51

Штраф від 3 до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів; виправні роботи від 1 до 2 місяців; адміністративний арешт

Порушення правил дорожнього руху

127

Штраф

Дрібне хуліганство

173

Штраф від 3 до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів; виправні роботи від 1 до 2 місяців; адміністративний арешт

Куріння тютюнових виробів у заборонених місцях

175

Штраф до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів

Розпивання спиртних напоїв у громадських місцях

178

Штраф до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів; виправні роботи від 1 до 2 місяців; адміністративний арешт

Порушення правил охорони і використання пам'яток історії та культури

92

Попередження, штраф від 3 до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів

Порушення правил благоустрою території міст та інших населених пунктів

152

Попередження, штраф від 1 до 3 неоподатковуваних мінімумів доходів

Проживання без паспорта

197

Попередження, штраф до 3 неоподатковуваних мінімумів доходів

Завідомо неправдивий виклик спеціальних служб

183

Штраф до 20 неоподаткованих мінімумів

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Аутотренінг

(супроводжується мелодією)

                                                                                  “Водоспад”
Сядьте  зручно, заплющте очі .Дихайте рівномірно. Спокійно. Звільніться від напруження в м’язах тіла. Зробіть глибокий вдих, зафіксуйте насичення киснем легенів, повільно видихніть. Вам спокійно ви задоволені. Уявіть собі поле і себе на ньому. Ви стоїте босими ногами на теплій землі .Озерніться навкруги, зафіксуйте в уяві все , що потрапляє вам на очі. Підведіть голову догори і подивіться на лагідне сонечко. Воно яскраво –золотисте і тепле . Відчуйте тепло і енергію сонця. Поверніть голову праворуч і знайдіть поглядом водоспад .Це лагідний гірський водоспад. Підійдіть до нього . Подивіться яка прозора вода,відчуйте свіжість водоспаду. Станьте під водоспад і прийміть чистий гірський душ . Відчуйте як гірська вода омиває ваше тіло з голови до ніг . Вода змиває усе неприємне. Омиває тіло і душу . Відчувши приємне очищення, вийдіть з-під водоспаду. Поверніться на галявину і станьте обличчям до сонця. Зробіть глибокий вдих і повільний видих . Ви змили з себе всі емоції хвилювання , неприємні спогади і думки . Уявіть собі що сонце вам посміхається, посміхніться йому у відповідь. Прийміть сонячний душ з голови до ніг. Відчуйте ,як промінь поступово торкається кожної частини вашого тіла, поновлюючи його сонячним світлом, сонячною енергією. Ви насичені чистою енергією здоров’я. Вам приємно: зробіть вдих і на видиху розплющіть очі.

 

Ми щойно з вами провели аутотренінг перед початком уроку, а давайте також пригадаємо що потрібно нам зробити, щоб урок був гарний та змістовний

Метод «  Повний глечик»

- гарно працювати

- дотримуватись правил поведінки

- робити висновки

- уважно слухати

А якими нам потрібно бути…..

- уважними

- активними

-толерантними

IV.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ НАВЧАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

 Закон – це якір для держави.

Нехай хранить і захистить,

Щоб мали ми державне право

У злагоді з законом жить.

Тема сьогоднішнього уроку така: Що регулює кримінальне право. Що таке злочин. Ознаки та види злочинів. Склад злочину, а опрацьовувати її ми будемо за таким планом: 1.Що таке кримінальне право

2.Злочин.Ознаки та види злочинів

3.Склад злочину

4.Наслідки злочину для особи і суспільства.

Тож давайте запишемо тему та план уроку.

V.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

План

1.Що таке кримінальне право

2.Злочин.Ознаки та види злочинів

3.Склад злочину

4.Наслідки злочину для особи і суспільства.

 

1.Що таке кримінальне право

 

 ►► Розповідь учителя

Вперше про кримінальне право згадується у творах римських юристів, а викладати право почали в Італії у Болонському університеті у кінці ХІІ ст..

 

Кримінальне право – це самостійна галузь права, предметом якої є суспільні відносини, що виникають тільки в зв’язку зі скоєнням злочинів

Завданням кримінального права є:

  • Правове забезпечення миру, безпеки людства, запобігання злочинам;
  • Правова охорона конституційного ладу, благ людини, громадської безпеки, власності, правопорядку, довкілля

 

                               2.Злочин.Ознаки та види злочинів

 

 ►► Розповідь учителя

Під злочином у побуті розуміють дії, які порушують закон і підлягають кримінальному покаранню.

Поняття «злочину» має давню історію і ставлення до нього суспільства було різним. У Давньому Єгипті та Греції злочином вважалося залишення батьків без поховання. У роки царювання Московського царя Олексія Михайловича злочином вважали такі дії, як порушення «обов’язків ходити до церкви», «недотримання посту».

Уперше спробу дати визначення поняття «злочин» зробили римські юристи. Злочином вони вважали дії, які характеризуються насильством або обманом.

Проте для юридичної науки є важливим більш точне визначення цього поняття, яке зазначене в ст. 11 Кримінального кодексу України.

►► Робота з поняттям «злочин» 

Робота з підручником.

Давайте за допомогою підручника ми разом дамо визначення поняттю злочин за схемою с. 178.

Отже, злочином вважається передбачене Кримінальним кодексом суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб’єктом злочину.

Із вказаного визначення чітко простежуються чотири основні ознаки, які досить чітко характеризують поняття «злочин».

Давайте визначимо основні ознаки злочину с.         після того як дитина зачитала написати на дошці

 ку.злочин_1

Приклади відповіді

Суспільна небезпечність
Дана ознака злочину виявляється в спричиненні або створенні загрози заподіяння шкоди суспільним відносинам, поставленим під охорону кримінального закону. Характер визначається всією сукупністю об’єктивних і суб’єктивних ознак злочину: цінністю блага (тобто об’єкта), на яке посягає злочин; характером діяння, місцем, способом, часом, обстановкою вчинення злочину; тяжкістю наслідків; формою вини (умисел або необережність).

Протиправне діяння

Дана ознака означає, що здійснення даного діяння заборонене кримінальним законом. Дія або бездіяльність, що не передбачена кримінальним законодавством, тобто вона не зазначена в певній статті Особливої частини Кримінального кодексу, ні за яких обставин не може вважатися злочином і, як наслідок, не тягне за собою кримінальну відповідальність.

Винне діяння
Дана ознака злочину пов’язана з наявністю в діях особи умислу або необережності. Невинне заподіяння шкоди (казус) виключає можливість визнання такого діяння злочином.

Каранність
Дана ознака злочину означає, що за будь-який злочин відповідною нормою Кримінального кодексу передбачено конкретні вид і міра покарання.

 

Класифікація злочинів - поділ їх на групи та розташування груп в певній послідовності залежно від того чи іншого критерію

Залежно від форми вини

  • умисні
  • необережні

Залежно від ступеня завершеності злочинної діяльності

  • Закінчені
  • Незакінчені

Класифікація злочинів залежно від ступеня тяжкості

  • Злочини невеликої тяжкості(передбачено покарання до 2 років позбавлення полі)
  • Злочин середньої тяжкості(передбачено покарання до 5 років позбавлення волі)
  • Тяжкий злочин(передбачено покарання до 10 років позбавлення волі)
  • Особливо тяжкий злочин(передбачено покарання більше 10 років позбавлення волі або довічне позбавлення волі)

 

Фізкультхвилинка

«Цифри»

Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.

Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і вико­нуємо),

цифру 2 – підборіддям,

цифру 3 – правим плечем,

цифру 4 – лівим плечем,

цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,

цифру 6  – лівим ліктем,

цифру 7   правим коліном,

цифру 8   лівим коліном,

цифру 9  – правою ногою

 

                                                                3.Склад злочину

►► Розповідь учителя. У кримінальному праві України підставою до кримінальної відповідальності визначається вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину.

Склад злочину — це сукупність встановлених кримінальним законом об’єктивних і суб’єктивних ознак, які характеризують суспільно небезпечне діяння.

Об’єкт злочину — це те, на що посягає правопорушник — суспільні відносини, яким злочин завдає або може завдати суттєву шкоду і які охороняються кримінальним законом від злочинних посягань. При цьому, об’єкт злочину слід відрізняти від предмета злочину. Предмет злочину — це матеріальний предмет, із приводу якого або шляхом дії (впливу) на який вчиняється злочин. Наприклад, у випадку крадіжки мобільного телефона об’єктом злочину є відносини власності, а предметом злочину — мобільний телефон.

До об’єктивної сторони злочину належать основні ознаки злочину:

Діяння — конкретний, усвідомлений і вольовий акт поведінки людини, який є суспільно небезпечним і протиправним. Діяння завжди виступає у двох формах — дії чи бездіяльності. Для характеристики об’єктивної сторони злочину важливе значення мають такі факультативні ознаки, як час, місце, обстановка, засоби, спосіб, знаряддя та інші обставини вчинення злочину.

Суб’єктом злочину може бути лише фізична особа, яка здійснила суспільно небезпечне діяння і здатна нести кримінальну відповідальність. Для того щоб людина була здатна відповідати за свої вчинки, вона повинна бути осудною і досягти віку, з якого можлива кримінальна відповідальність.

Суб’єктивна сторона складу злочину представляє внутрішню сторону суспільно небезпечного діяння, тобто психічне ставлення особи до суспільно небезпечного діяння та його наслідків. До ознак суб’єктивної сторони складу злочину належать: вина, мотив і мета злочину, певний емоційний стан особи в момент здійснення нею суспільно небезпечного діяння.

Вина є обов’язковою ознакою суб’єктивної сторони, а мотив, мета і певний емоційний стан є факультативними.

 Вина — це психічне ставлення особи до вчинюваної дії чи бездіяльності, передбаченої Кримінальним кодексом України, та її наслідків. Вона може виражатися у формі умислу та необережності. Умисел поділяється на прямий та непрямий; необережність — на злочинну самовпевненість і злочинну недбалість. 

 ку.злочин_2

►► Робота з поняттям «стадії вчинення злочину»

Стадії вчинення злочину — це передбачені кримінальним законом суспільно небезпечні етапи його здійснення, які істотно відрізняються між собою ступенем реалізації злочинного наміру.

Кримінальний кодекс України визнає злочинними та караними три стадії вчинення злочину:

  1. готування до злочину;
  2. замах на злочин;
  3. закінчений злочин.

                          4.Наслідки злочину для особи і суспільства.

Ваша поведінка — запорука вашої безпеки. 
Уявімо декілька ситуацій. Пізно ввечері дівчина повертається додому, але на темній вулиці на неї нападають зловмисники. Дорогий мобільний телефон, подарований дев'ятикласнику батьками за успіхи в навчанні, викрадений кишеньковими злодіями в транспорті.
Такі та подібні ситуації, на жаль, трапляються досить часто. Як же зменшити ризик постраждати від злодіїв? Як не стати їхньою жертвою?
Поведінка людини часом може стати важливим чинником її безпеки або ж, навпаки, значно підвищити для неї ризик стати жертвою злочинця. Кожен із вас повинен свідомо поводитися так, щоб не давати зайвого приводу злочинцеві.

Щоб зменшити вірогідність стати жертвою злочину, запам'ятайте деякі правила безпеки.


1.  ЯК НЕ СТАТИ ЖЕРТВОЮ ЗЛОЧИНУ

 

1. Не носити коштовних прикрас, мобільний телефон. Не одягати одяг, що провокує.

 

 

2. Не розмовляти з незнайомими людьми. За жодних обставин не відчиняти двері незнайомим.

 

 

 

3. Не носити із собою великої суми грошей.

 

 

 

 

4. Не приймати подарунків від незнайомих людей.

 

 

 

5. Не входити до ліфту або інших темних приміщень з незнайомою людиною.

 

 

6. Не гуляти поблизу пустирів, нежилих приміщень, будівельних

майданчиків тощо

 

 

 

                   7. Не перебувати одному на вулиці в темну пору доби.

 

 

 

 http://2.bp.blogspot.com/-2XQNvRRHS1A/VIs25VWtGmI/AAAAAAAAAO8/zFCu3fC7yk4/s1600/08.jpg

8. За жодних обставин не сідати в автомобіль до незнайомих людей.

 

VI.ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

 ►► Юридичний практикум

Перегляньте фрагмент мультиплікаційного фільму «Жив – був Пес»
(фрагмент, коли правопорушник вночі виносить речі з хати, а Пес майже не реагує на злочинця, за що й був вигнаний із дому вранці господарем) і дайте відповіді на запитання.

  1. Як називається дане діяння? (Правопорушення.)
  2. Який вид неправомірного діяння зазначений у мультиплікаційному фільмі? (Злочин.)
  3. Яка галузь права регулює відносини, що склалися? (Кримінальна.)

VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ

 « Закінчи речення »
На сьогоднішньому уроці ми дізналися про поняття злочин, визначили ознаки злочини, опрацювали класифікацію злочині залежно від ступеня тяжкості та склад злочину, а тепер ви закінчіть моє речення.

 

” МЕНІ БУЛО …, ТОМУ ЩО…”.

 

                                Хочеш людиною справжньою стати,

Закони навчись поважати.

Навчись їх виконувати завжди і всюди,

Тоді і тебе поважатимуть люди.

 

VIIІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
  2. Додаткові завдання для допитливих. Підберіть фрагмент художнього, документального або мультиплікаційного фільму, де простежуються стадії злочину, та продемонструйте його на наступному уроці, коментуючи процес (учень повинен уміти виділяти стадії вчинення злочину).

3. За допомогою методу «Кубик» ми визначимо ваше індивідуальне завдання на наступний урок

1. с.180 №4

2. с.180 № 2

3. с.180 № 1

4. с.180 №6

5. с.180 №3

6. с.180 №5

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Єрьоменко Олена Миколаївна
    Дуже цікаво,багато методів та прийомів, Ваша велика робота!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Іванова Віка
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Андрусишин Б.І., Берендєєв С.О., Губань Р.В.)
Додано
21 січня 2018
Переглядів
3296
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку