Глобинська гімназія № 4 ім. Заслуженого агронома України Ганни Андрієнко - філія Глобинського ліцею №5 Глобинської міської ради Полтавської області.
Методична розробка
уроку з тему: «Неповнолітні та їх трудові права»
Клусович Валерій Іванович -
учитель історії та правознавства,
вища категорія, звання Старший учитель.
Глобине 2023
Передмова вчителя до колег.
Шановні колеги, сучасна програма вивчення не лише історії, але й правознавства надзвичайно насичена і охоплює велику кількість матеріалу, що повинен засвоїти учень під час уроку. Одна з таких тем – «Праця неповнолітніх». Матеріал надзвичайно насичений та обширний, потребує систематизації знань з трудового законодавства, умов прийняття та звільнення неповнолітнього працівника, факт захисту працівників Конституцією України. Вчителю одному надзвичайно важко охопити весь матеріал, тому використовую на уроках поділ класу на групи ,кожна з яких готує один елемент питання теми, а спільний результат роботи ,при умові коригування цієЇ роботи учителем записуємо в зошит. Як правило таку форму роботи найбільш ефективно використовувати, коли дійсно матеріал надзвичайно насичений теоретичним матеріалом, тоді роботу проводжу шляхом залучення груп учнів до вивчення нової теми. Які в цьому позитивні моменти з методичної точки зору:
1)економимо час на вивчення теми,
2)залучаємо учнів до активного пошуково – пізнавального процесу,
3)досягаємо ефекту розвивального навчання,
4)виховуємо в учнів під час вивчення матеріалу вміння критично мислити та усвідомлювати юридичні факти .
Вашій увазі пропоную розробку уроку з теми :«Неповнолітні та їх трудові права», яка апробована мною на практиці неодноразово, довела свою дієвість та ефективність. Буду радий, якщо мій метод роботи стане в нагоді моїм колегам – викладачам.
Слава Україні.
Методична розробка уроку на тему :«Неповнолітні та їх трудові права».
Зміст уроку
1.Вступна частина – учитель обгрунтовує важливість засвоєння теми уроку.
2. Етапи шляху влаштування на роботу неповнолітніх.
3.Конституційний захист права на працю громадян України, та правочинні документи, що захищають працю неповнолітніх.
4.Висновок по уроку.Поради.
Для мене не важливо, на
чиєму боці сила; важливо
те, на чиєму боці право
В.Гюго
Мета уроку:
-опрацювати з учнями чинне законодавство про працю ,
- розвивати в учнів навички з правильного написання заяви про прийом і звільнення з роботи;
- ознайомлення учнів з умовами праці та погодинним тижневим навантаженням неповнолітніх,
- навчити учнів вміти аналізувати та застосовувати законодавства про працю неповнолітніх;
- сприяти виховуванню в учнів активної громадянської позиції.
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
Слово вчителя – Шановні учні, сьогодні разом з вами розглянем Кодекс законів про працю в частині законодавства про працю неповнолітніх. Ця тема надзвичайно важлива для нас з вами, оскільки в ній мова піде саме про учнівську молодь – шляхи працевлаштування на роботу та визначення цього працевлаштування в межах чинного законодавства.
Отож, розпочинаємо!
Ми памятаємо, що неповнолітня особа - це фізична особа у віці від 14 до 18 років. Законодавство не лише визначає порядок укладання та припинення трудового договору, а й установлює права й обов’язки працівників. Особливо закон захищає права неповнолітніх, які працюють. Кодекс законів про працю визначив низку пільг і переваг, які надаються неповнолітнім працівникам щодо різних питань їхньої праці та відпочинку. Давайте разом з вами розглянемо головні етапи шляху стосовно влаштування на роботу саме неповнолітніх.
Ось ми здається знайшли роботу ,що нам подобається, а що далі?...
А далі- бесіда працівника та працедавця.
Перший учень доповідач - хочу визначити питання, які потрібно винести на узгодження працівника з роботодавцем (при допомозі учителя узгоджуються ці питання та записуються схематично в зошит).
Учитель уточнює слова доповідача: подібне узгодження між працедавцем та неповнолітнім проводиться в присутності одного з батьків або особи, що його замінює – якщо особі від 14 до 16 років.
Другий учень доповідач – У випадку якщо питання стосовно працевлаштування неповнолітньої особи успішно узгоджені, можемо перейти до написання заяви .
Перший учень доповідач -хочу повідомити, що при працевлаштуванні на роботу неповнолітні мають подати наступні документи – перераховує ці документи при допомозі учителя;(учні записують в зошит схематичну таблицю документів ,які потрібно подати при прийому на роботу).
Учень також при допомозі учителя наголошує на важливості наступних додаткових документів саме для неповнолітніх осіб, що мають намір працевлаштуватися:
1) копію свідоцтва про народження або копію паспорта;
2) згоду одного з батьків або особи, що його замінює – якщо особі від 14 до 16 років;
3) документ, який підтверджує, що особа буде виконувати роботу у вільний від навчання час – якщо особі від 14 до 15 років.
Учитель -Коли людина влаштовується на роботу, її, зрозуміло, цікавитиме, скільки часу їй доведеться працювати. Кодекс законів про працю України визначив, що максимальна тривалість робочого тижня для повнолітніх працівників становить 40 годин. Однак для неповнолітніх установлено зменшену тривалість робочого тижня. Для неповнолітніх у віці від 14 до 16 років робочий тиждень не може перевищувати 24 годин, а у віці від 16 до 18 років — 36 годин, якщо неповнолітній працює в період канікул чи вже не навчається. Якщо ж неповнолітній працює в період навчального року у вільний від навчання час, тривалість роботи зменшується вдвічі порівняно з наведеними цифрами.
Невеличка історична довідка. Боротьба за зменшення робочого часу тривала протягом кількох століть. Якщо в XVII-XVIII ст. робочий день, як правило, тривав 12-14 годин, то поступово його тривалість за вимогами працівників, а також завдяки підвищенню продуктивності праці зменшувалася. Нині в більшості країн світу тривалість робочого дня не перевищує 8 годин на день.
Крім того, нині в більшості держав визначають не тривалість робочого дня, а граничну тривалість робочого тижня.
Далі учитель поділяє клас на дві групи, кожна з яких заздалегідь підготувала свій блок повідомлень.
Виступ учнів першої групи учнів. Наша група працювала над темою
«Як закон допомагає реалізувати право на працю?»
У Конституції України ст.43 записано, що кожний має право на працю. Держава забезпечує рівність трудових прав незалежно від походження ,соціального та майнового положення, раси або національності, статі, мови, політичних поглядів, релігійних переконань, місця мешкання. У Конституції записано, що держава гарантує громадянам рівні можливості у виборі професії, реалізує програми професійного навчання і підготовки кадрів відповідно до потреб суспільства. В Україні заборонена примусова праця, тобто та робота, на яку особа не погоджується. Не вважається примусовою праця в армії, альтернативна служба, робота, виконана за рішенням суду.
Кожен має право на умови праці, що не завдають шкоди здоров’ю, зарплату, не нижче, ніж фіксована Законом . Кожен, хто працює, має право на відпочинок.
Перед нами постало питання, як Закон допомагає реалізувати право на працю? Щоб відповісти на нього , нам довелося переглянути Кодекс законів про працю України.
Дізналися, відносини у процесі праці регулюються окремою галуззю - Трудовим правом. Трудові правовідносини-це регульовані нормами трудового права суспільні відносини між працівником і власником або уповноваженим ним органом, фізичною особою. Норми Трудового права містяться у різних джерелах. Серед них-Конституція України, Кодекс законів про працю, Закони України «Про охорону праці», «Про оплату праці», «Про відпустку», «Про зайнятість населення».
Право на працю також можна реалізовувати, почавши власну справу, яка регулюється Законами України «Про підприємництво», «Про підприємства», «Про господарські товариства». У ст.22 Закону України «Про охорону дитинства» записано, що діти, які досягли 16 –річного віку, мають право займатися підприємницькою діяльністю, можуть бути членами колективного сільськогосподарського підприємства і членами фермерського господарства.
Учитель: Сьогодні пошук роботи-справа нелегка і не завжди дає бажаний результат. Як знайти роботу нам повідомлять учні 2-ої групи.
Виступ учнів другої групи учнів: Наша група працювала над питанням «Як знайти роботу»?
- Роботу можна шукати самостійно, через своїх знайомих, можна звернутися до Державної служби зайнятості, яка займається працевлаштуванням. ЇЇ діяльність регулюється Законом України «Про зайнятість населення»( ст.18 Закону).
- Останнім часом з’явилося багато приватних фірм, які займаються працевлаштуванням.
Як же визначити, яка з них не введе в оману? Перш за все, необхідно дізнатися, чи є послуги легальними. Для цього надається спеціальний дозвіл-ліцензія, яка надає право на здійснення діяльності. До того ж, бажано скласти письмовий договір про надання послуг з працевлаштування. Це буде гарантією від шахрайства з боку фірми.
Слово вчителя. Працедавці використовують різні методи відбору претендентів на певну посаду: охочим працевлаштуватися пропонують :
1)скласти резюме,
2)подати рекомендаційний лист,
3)пройти співбесіду.
Виступ першої групи учнів групи учнів.
Резюме - коротка інформація про ваші знання, досвід роботи і можливості, тобто своєрідний рекламний документ, який є презентацією, важливою інформацією про шукача роботи. Коротке, чітке(одна надрукована сторінка) резюме - один з ефективних методів пошуку роботи .Резюме можна надіслати факсом, електронною поштою, подати особисто.
Що треба вказати особисто:
- Прізвище, ім’я, по батькові,
- посаду
- домашню адресу, телефон
- інформацію про освіту (навчальний заклад, що закінчили, спеціальність , яку отримали)
- наукові досягнення.
Співбесіда. У співбесіді можуть брати участь декілька співробітників (керівник, психолог, менеджер).Мета співбесіди - визначити вашу компетентність і відповідність певній посаді.
Поради для тих, хто йде на співбесіду:
- не спізнюватися,
- - зверніть увагу на свій одяг - він повинен відповідати стилю підприємства, організації, установі, до того ж одяг не повинен бути надто екстравагантним ,
- відповідаючи, не поспішайте, обміркуйте відповідь,
- намагайтеся продемонструвати свої можливості, проте не хваліться,
- не слід починати розмову про розмір зарплатні(її розмір ,якщо ви з працедавцем зацікавите один одного, з’ясуйте наприкінці бесіди),
- будьте зосереджені та уважно слухайте, ставте конкретні питання ,
- не критикуйте своїх колишніх колег, керівників,
- поводьтеся ввічливо з кожним, кого зустрінете і з ким будете спілкуватися у фірмі.
Співбесіда –це діалог. У працедавця можна запитати про головні напрями діяльності фірми, про свої обов’язки, режим роботи, можливість службового та професійного зросту. Результати співбесіди повідомляються переважно потягом тижня, якщо ваша кандидатура зацікавила працедавця.
Слова вчителя. Шановні учні, дякую вам за змістовні доповіді, а зараз визначимо, які права мають неповнолітні у трудових відносинах? Для цього проаналізуємо окремі статті Кодексу законів про працю.
-Ст.188 Кодексу законів про працю – не допускається прийом на роботу осіб ,молодших 16 років. За згодою одного з батьків або особи , що їх замінюють, можуть прийматися на роботу особи, як досягли 15 років. Для підготовки молоді до продуктивної роботи допускається прийом на роботу учнів загальноосвітніх шкіл, професійно - технічних і середніх спеціальних навчальних закладів для виконання легких робіт, які не завдають шкоди здоров’ю і не заважають процесу навчання, у вільний від навчання час до досягнення ними 14- річного віку за згодою одного з батьків або особи , що їх замінюють.
-Ст.191 Кодексу законів про працю – неповнолітні ,які працевлаштовуються ,повинні пройти медичний огляд. Законодавство про працю враховує, що неповнолітні не можуть працювати нарівні з дорослими. Тому для неповнолітніх встановлюється більш легкі умови праці. Заборонено допускати осіб, яким не виповнилося 15 років до тривалої роботи з прийому і переміщення вантажів. Тривалою вважається робота ,якщо неповнолітній протягом однієї години піднімає вантаж понад два рази. Сумарна робота неповнолітнього з вантажами не повинна перевищувати третини робочої зміни.
-Ст.190 КЗпП- забороняється використання праці осіб молодших 18 років на важких роботах і на роботах зі шкідливими або небезпечними умовами праці, а також на підземних роботах. Забороняється також залучати осіб молодших 18 років до підйому і переміщення речей, маса яких перевищує встановлені для них граничні норми.
-Ст.51 КЗпП- скорочена тривалість робочого часу для працівників віком від 16 до 18 років - 36 годин на тиждень, а для дітей від 15-16 років(учням віком від 14 до 15 років,які працюють у період канікул)- 24 години на тиждень.
-Ст.194 КЗпП- неповнолітнім встановлені пільги у зарплатні –при скороченій тривалості роботи виплачується зарплатня у такому ж розмірі ,як працівникам відповідних категорій при повній тривалості щоденної роботи.
-Ст.198 КЗпП- звільнення працівників молодших 18 років за ініціативою власника або уповноваженого ним органу допускається , окрім виконання загального порядку звільнення, тільки за згодою служби у справах дітей.
-Ст.199 КЗпП- батьки чи опікуни неповнолітнього також державні органі і службові особи, на яких встановлений контроль і нагляд за виконанням законодавства про працю ,мають право вимагати розірвання трудового договору з неповнолітніми …коли продовження його становить загрозу здоров’ю неповнолітнього або порушує його законні інтереси.
Висновок по уроку.
Учитель, при допомозі учнів підводить наступні висновки з проведеного уроку:
1. Головні етапи прийняття на роботу неповнолітніх, тобто осіб віком від 14 до 18 років:
А).Визначення питань необхідних для узгодження з роботодавцем при прийнятті на роботу.
Б) Якщо неповнолітнього влаштовують умови праці, то далі слідує написання заяви ( зразок заяви ми з вами склали).
В) Неповнолітній при працевлаштуванні подає документи, що необхідні для прийняття на роботу неповнолітніх.
2.Ми маємо пам`ятати ,що Кодекс законів про працю охороняє трудові права неповнолітніх і подібна охорона трудових прав забезпечується в озвучених учнями пунктах Кодексу законів про працю, пунктах Конституції України,та інших нормативно – правових актах.
Пам`ятаємо головні поради стосовно працевлаштування неповнолітніх.
Порада перша -з чого починається працевлаштування?
А)Узгодження умов праці неповнолітнього.
Б)Написання заяви.
В)Надання паспорту, трудової книжки, документу про освіту.
Г)Складання трудового договору. ( ст.24 Кодексу про працю України).
Пам`ятаємо, якщо особа працевлаштовується вперше – то не пізніше 5 днів після початку роботи на неї мають завести трудову книжку.
Порада друга - якщо працівник звільняється:
А) Написати заяву про звільнення, подати її за 2 тижні від бажаного дня звільнення.
Б)Звільнення за ініціативою працедавця допускається лише у випадках, спеціально зазначених у законі( скорочення штату, прогул, скоєння крадіжки за місце роботи і т.д.). Для звільнення за ініціативою працедавця необхідна згода профспілкового органу.
Заключне слово вчителя.
Шановні учні, щиро вдячний вам за активну колективну роботу під час уроку. Разом з вами ми спільно визначили, записали та запам`ятали основні правові норми умов праці неповнолітніх. Завершити урок хотів би такими словами.
«Особистості мало одних лише прав, їй потрібні достаток і виховання, щоб ними скористатися».