Яготинський ліцей №2
Методична розробка
уроку зарубіжної літератури в 5 класі на тему: «Образи дітей і дорослих в повісті-казці «Чарлі і шоколадна фабрика» Р. Дала
З досвіду роботи
вчителя зарубіжної літератури
Цигипи Лесі Миколаївни
2023
Тема: Образи дітей і дорослих у повісті-казці « Чарлі і шоколадна фабрика»
Мета: вчити висловлювати власне судження щодо подій і вчинків героїв; поглиблювати навички переказу прочитаного, давати характеристику образів дітей та дорослих; осмислювати необхідність дотримуватись здорового способу життя; акцентувати увагу учнів на справжніх цінностях в житті людини, правилах та нормах поведінки; формувати читацький світогляд; сприяти всебічному розвитку, духовному збагаченню; виховувати доброту, почуття справедливості і людської гідності.
Обладнання: підручники, зошити, презентація «Образи дітей і дорослих в повісті-казці «Чарлі і шоколадна фабрика», смайлики червоного, жовтого і зеленого кольору.
Тип уроку: урок розвитку компетентностей
Хід уроку
Робіть так, щоб людям, які вас
оточують, було добре…
В. Сухомлинський
І. Організаційна частина.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Я дізнаюся….
- Я зумію …
- Я навчуся …
ІІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань учнів.
10)…, що на фабриці працюють звичайні люди?
11)…, що фабрику відкриють для всіх людей?
12) …, що скляний ліфт фабрики прямо через дах потрапив в хатину Бакенів?
13)…, що 5 дітей і 10 дорослих потрапили на фабрику?
ІV. Уявна подорож на фабрику Віллі Вонки.
- Ми проведемо з вами уявну подорож на фабрику В.Вонки. Але спочатку дайте відповідь на такі запитання:
- Як виглядала фабрика, де вона знаходилась?
- Які цехи були там? (на дошці записані цехи фабрики) . Пронумеруйте цехи так, в якій послідовності їх відвідували діти.
- Хто працював на фабриці? Як вони з’явились тут і чому?
- Які солодощі виробляли на фабриці?
Містер В.Вонка запросив 5 дітей на свою фабрику. Про Чарлі Бакета ми говорили на минулому уроці. А сьогодні послухаємо ще 4 дітей, охарактеризуємо їх та дамо поради. Але давайте спочатку послухаємо Віллі Вонку.( Учні, одягнені як герої повісті-казки , виходять і розповідають про свого героя від 1 особи. Діти в класі поділені на 5 груп, кожна з яких дає характеристику своєму герою та поради. Все сказане записують в зошитах у вигляді таблички).
Позитивні Негативні
Розумний грубий
Творчий жорстокий
Винахідливий злегка божевільний, дивакуватий
Працьовитий хвалькуватий
Любить свою фабрику егоїстичний
Добре розбирається в людях іронічний
Як добрий чарівник
Поради: Родинне тепло і затишок - найважливіші речі в світі, сім’я *- це те, чим варто дорожити і захищати.
Поради: привести тіло в форму, не їсти багато, цікавитись ще чимось.
Поради: навчитись контролювати емоції та бажання, не все в житті можна купити.
Поради: дослуховуватись до порад, зрозуміти, що її звичка огидна і шкідлива, вживати корисну їжу, знайти справжнє хобі.
Поради: навчитись цінувати радість справжнього життя, цікавого, знайти друзів.
V. Фізкультхвилинка
1- 2! Час вставати, будемо відпочивати!
3-4! Присідайте, швидко втому проганяйте!
5-6! Піднімайтесь! Кілька раз понахиляйтесь!
7-8! Час настав повертатися до справ!
VI. Бесіда.
- Чи є у вас чи у ваших друзів чи знайомих такі риси характеру, як у цих дітей?
- Хто винуватий в тому, що діти виросли такими?
- Як батьки відносились до цих дітей?
- Всі вади, що присутні в цих дітей, можливо, є і у де-кого із вас, їх потрібно викорінювати, так як вони небезпечні як для дітей, так і для сучасного світу. Потрібно бути чистим душею і добрим серцем як Чарлі Бакет. Віллі Вонка виступає в творі і як добрий чарівник, який розуміє, що зло має бути покарано, виправлено, а добро і милосердя нагороджено. Про це в своєму вірші говорить і Вадим Крищенко:
Я вірю в силу доброти,
Добро завжди сильніше злого
Дає наснагу, щоб цвісти
І світлу обирать дорогу.
Я вірю в силу доброти,
Що має долю роботящу,
Що хоче , щоб і я, і ти
І все було у світі кращим!
VII. Творча вправа «Незакінчене речення»
- Я хотів би навчатися в одному класі з Чарлі Бакетом, тому що …
-Я міг /могла б навчатися в одному класі з Августусом Глупом , якщо б він …
- Я думаю, що Верука Солт зрозуміла, що …
- Неважливо, що Віолетта Борегард – чемпіонка в жуванні гумки, важливо те…
- Я думаю, що Майк Тіві пізнає життя не завдяки телевізору, а …
VIII. Підсумок уроку.
- Як ви розумієте вислів В. Сухомлинського, що являється епіграфом нашого уроку?
- Чи добре, коли дитина робить те, що їй заманеться?
- Чи завжди діти думають про наслідки своїх вчинків і чи не бувають егоїстичними у своїх бажаннях?
- Дитина – це, губка, яка вбирає в себе все, що її оточує. Це віддзеркалення батьків, показник їх моральної та душевної чистоти. Але зараз багато батьків в погоні за матеріальними благами забувають за виховання дитини, майже не бачать її. Такі діти надані самі собі і тоді в них з’являються різні вади. Тож нехай кожен з вас позбудеться вад, якщо вони у вас є, і стане людиною з чистою, щирою, відкритою душею і добрим серцем, таким як Чарлі Бакет. І ваші мрії також здійсняться , як здійснились у нього.
Повторити вивчені твори з розділу «Літературні казки» та підготуватись до діагностичної роботи.
- Вправа «Світлофор» ( Кожен учень показує різнокольоровий смайлик: зелений - все сподобалось на уроці, жовтий – щось трохи не зрозумів, червоний – не сподобався урок)
- (Кожна дитина обирає і продовжує одну фразу):
- На уроці я відкрив для себе….
- Сьогодні я дізнався ….
- Сьогодні мене здивувало …
- Сьогодні я зрозумів, що в подальшому житті мені знадобиться …