УРОК-ЗМАГАННЯ «У ДРУЖБІ МИ – СИЛА!» (ЗА ПОВІСТЮ МАРКА ТВЕНА «ПРИГОДИ ТОМА СОЙЄРА» )(5 клас)

Про матеріал
Нестандартний урок (урок-змагання) зарубіжної літератури в 5 класі за повістю М. Твена "Пригоди Тома Сойєра" на тему: "У дружбі ми - сила!" Мета уроку - систематизувати й узагальнити вміння учнів уважно читати літературний твір, звернути увагу на важливі проблеми, порушені у повісті; розвивати навички критичного та творчого мислення, дитячу фантазію, зв’язне усне мовлення; виховувати оптимістичне ставлення до життя, спонукати до роздумів про дружбу, її місце в житті школяра.
Перегляд файлу

УРОК-ЗМАГАННЯ «У ДРУЖБІ МИ – СИЛА!» (ЗА ПОВІСТЮ МАРКА ТВЕНА «ПРИГОДИ ТОМА СОЙЄРА» )(5 клас)

Мета: систематизувати й узагальнити вміння учнів уважно читати літературний твір, звернути увагу на важливі проблеми, порушені у повісті; розвивати навички критичного та творчого мислення, дитячу фантазію, зв’язне усне мовлення; виховувати оптимістичне ставлення до життя, спонукати до роздумів про дружбу, її місце в житті школяра.

Обладнання: портрет письменника, крилаті вислови про дружбу, ілюстративний матеріал, картки із завданнями, рекламні плакати, які виготовили учні.

Тип та форма уроку: урок узагальнення і систематизації знань; урок-змагання.

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання.

2. Пояснення правил змагання.

     У змаганні беруть участь 2 команди. Команди налічують по 5 гравців. Оцінюється не тільки робота команди, а й групи вболівальників.

 

ІІ.ОГОЛОШЕННЯ  ТЕМИ  Й  МЕТИ  УРОКУ

    1. Вступне слово вчителя.

       Дружба, кохання і людяність – це ті моральні цінності, завдяки яким існує наш світ. Без них годі й уявити на планеті Земля мирне співіснування такої великої кількості народів, мов, традицій, вірувань.

      Письменники різних країн у своїх творах намагаються нагадати читачам усю важливість цих святих почуттів. Серед найактивніших і, мабуть, найпопулярніших  борців за щасливе майбутнє людства був і Марк Твен – автор знаменитої повісті «Пригоди Тома Сойєра». Його герой, часом бешкетливий, неслухняний, все ж   непомітно вчить нас добру. Том Сойєр став яскравим прикладом справжньої дружби, щирої любові і доброзичливості. Сьогодні на уроці ми спробуємо пригадати найцікавіші моменти пригод Тома та його друзів. 

 

ІІІ. ХІД ЗМАГАННЯ

1. Представлення команд:

Назва – 1б.,

Девіз – 1 б.,

Рекламний плакат – 2б. (4 б.)

2. Інтелектуальна розминка (по 1 б. – 10 б.)

     Завдання для знавців біографії Марка Твена: дайте відповіді на питання:

1. Марк Твен представляє літературу:

А) США,   Б) Великобританії,    В) Шотландії.

2. Справжнє ім’я письменника:

А) Джон Маршал,  Б) Семюель Ленгхорн Клеменс,  В) Джон Джейн Ганнібал

3. Його рідне місто Ганнібал знаходиться у штаті:

А) Міссурі,   Б)  Арізона,  В) Колорадо.

4. В перекладі «марктвен» означає

А) «обережно, мілко»,  Б) «глибина»,  В) «мірка два»

5. Майбутній письменник в юності працював лоцманом на річці

А) Міссісіпі,  Б)  Міссурі,  В) Ніагарі

6. Зі скількох років письменник змушений був працювати:

А) з 11 р.,  Б) з 18 р.   В) з 12 р.

7. Одним з найвідоміших творів Марка Твена є повість

А) «Принц і злидар»,   Б) «Снап»,   В) «Соловей»

8. Про Тома Сойєра письменник написав

А) 1 книгу,  Б) 2 книги,  В) 3 книги.

9. «Пригоди Тома Сойєра» - це…

А) суцільна вигадка автора,  Б) автобіографічна повість,

В) фантастична повість.

10. Родина майбутнього письменника була багатодітною. Якою дитиною  за рахунком був автор?

А) 10,  Б) 6,   В) 2

 

3. Завдання для вболівальників «Допоможи команді» (по 1 б. – 5 б.) Дайте відповіді на питання:

 

 Звідки родом Марк Твен?

 Які твори Марка Твена стали популярними? Чому?

 Ким працював письменник в юності?

 Що таке псевдонім?

 Що таке повість?

 

4. Дуель капітанів. Капітани команд задають по 5 питань один одному (по 2 б. за кожну правильну відповідь )

 

5. Завдання від ерудитів «Будь уважним!»(по 1 б. – 12 б. + по 1 б. за роботу помічників). Учні-помічники зачитують інформацію про Марка Твена.

Повідомлення № 1

      Важливою культурною пам'яткою міста Хартфорд, яке є столицею штату Коннектікут, вважається будинок-музей Марка Твена (додаток № 8). Сім'я літератора проживала в будинку аж до 1903 року, а після смерті дочки Марк Твен вирішив переїхати в інше місце.

      У приміщенні його старого будинку довгий час розташовувалася приватна школа. І це символічно,  адже письменник любив дітей.

      Минули роки і група місцевих ентузіастів, які дуже любили твори Марка Твена, вирішила зберегти будинок для майбутніх поколінь.

       У 1929 році вони купили знаменитий дім і за допомогою місцевих жителів максимально точно відновили інтер'єр будинку відомого письменника.

Було зібрано велику кількість особистих речей Марка Твена, архівні матеріали, а також меблі, якими свого часу користувався письменник. Це дозволило в 1981 році офіційно відкрити будинок-музей Марка Твена.

       У будинку-музеї можна побачити більярдний стіл, за яким любив грати у вільний від роботи час Марк Твен, а також велику колекцію посуду, вироблену улюбленою компанією «Tiффані».

    Але, звичайно, найцікавіша кімната – це  бібліотека Марка Твена, де можна побачити його рукописи, особисті фотографії, а також рідкісні книги, які належали письменникові.

     У музеї завжди багато відвідувачів. Серед відомих людей краю склалася цікава традиція: організовувати у музеї ділові зустрічі бізнесменів. Вважається, що навіть стіни будинку Марка Твена дуже добре впливають на прийняття правильних рішень.

Запитання для команд:

1.  Чому Марк Твен покинув свій улюблений будинок?

2. Що знаходилося в цьому будинку довгий час після від’їзду письменника?

3. Хто і для чого вирішив викупити будинок?

4. Які особисті речі письменника знаходяться у музеї?

5.  Яка кімната в музеї вважається найцікавішою і чому?

6. Яка традиція існує в музеї в наш час?

Повідомлення № 2

     Печери, описані Марком Твеном у повісті про веселого Тома Сойєра, насправді існують.  Їх знайшли вперше взимку 1819 року. Це сталося випадково: полюючи неподалік нікому невідомий Джек Сіммс знайшов печеру, яка зараз гордо носить ім'я популярного письменника Марка Твена.

    Печера, утворена в результаті вимивання порід водою, має довжину близько трьох з половиною кілометрів. Вона має декілька ярусів, що сполучаються заплутаними переходами. Незважаючи на її складну побудову, печера стала справжнім туристичним місцем (додаток № 9).

    Тут відвідувачі дізнаються, що печера була притулком не лише для героїв книги Марка Твена, але і для реально існуючих людей. Є думка, що саме в печері Марка Твена ховався знаменитий в США порушник закону бандит Джессі Джеймс.

По розповідях самого письменника, в ті часи, коли він був дитиною, люди прагнули не наближатися до печери. Ходили чутки, що молодий хірург з міста Сент-Луїс, втративши кохану, поселився тут і через багато років його самотня душа продовжувала шукати наречену коридорами печери.

      Незважаючи, а, може, і завдяки такій невеселій і трохи похмурій історії, що оточує печеру, вона украй популярна у романтичних  жителів міста Ганнібал. Тому тут  деколи навіть проводяться весільні церемонії, для яких виділено спеціальне місце з табличкою "Куточок  для весіль".

Запитання для команд:

1. Як була знайдена печера Марка Твена?

2. Чому вона носить ім’я письменника?

3. Яка її довжина?

5. Хто ще переховувався у печері?

6. Які заходи проводять у печері романтичні жителі міста Ганнібал?

6. Завдання «Чарівна книга». Учні відповідають на запитання по сюжету повісті.

1. У який день тітка Полі наказала фарбувати паркан?

2. Чому фарбування паркану Том сприймав як покарання?

3. Кому належать ці слова: «Ой боюся, маса Том. Б

3. Кому належать ці слова: «Ой боюся, маса Том. Боюся старої пані! Вона мені голову відірве»?

4. Хто такий Бен Роджерс?

5. Як Том із жалюгідного злидня перетворився на багатія і навіть збільшив кількість білих кульок з однієї аж до 12?

6. Яку істину випадково відкрив Том, фарбуючи паркан?

7. Що вам відомо про медалі «За грамотність» і «За ввічливість»?

8. О котрій годині Сід і Том повинні були влягатися спати?

9. Який сигнал використовували Том і Гек, що почути один одного?

10. Чому Гек і Том прямують на кладовище опівночі?

11. Хто такий Робінсон?

12. Що вам відомо про містера Поттера?

13. Свідками якого злочину стали хлопці?

14. Хто такий індіанець Джо?

15. Яку таємницю індіанця Джо розкрив Том?

16. Яку клятву про вічне мовчання дають один одному Гек і Том?

17. Чому Тома і Гека мучить совість?

18. Як Том та його друзі стали піратами?

19. Чому повернення Тома та його друзів з піратського острова можна назвати справжнім чудом?

20. Як Том врятував Беккі від покарання?

21. Хто така вдова Дуглас?

22. Де і для чого Том використовував мотузку від паперового змія?

23. Чим харчувалися Беккі і Том у печері?

24. Як Том знайшов вихід із печери?

 

7. Театр юного актора. Команди інсценізують улюблений момент з повісті про Тома Сойєра та його друзів   (5 б.)

ІV. Підсумки уроку-конкурсу.

1. Підрахунок бали за виконані завдання конкурсу.

2. Нагородження найактивніших та оцінювання.

V. Домашнє завдання.

Підготувати лист письменникові або його героєві.

 

docx
Додано
5 березня
Переглядів
186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку