Методична розробка уроку: "Здобуття Україною незалежності" для учнів 11 класу

Про матеріал
Методична розробка уроку з історії України "Здобуття Україною незалежності" містить різні форми роботи з учнями, дає можливість самостійно досліджувати новий матеріал, робити власні висновки, давати оцінку подіям та історичним постатям.
Перегляд файлу

                                                                 Розробила викладачка історії

                                                                              Овруцького професійного ліцею
                                                                                 Домославська Наталія Василівна

 

Тема уроку: «Здобуття Україною незалежності»

Мета уроку: 

ознайомити учнів із  процесом здобуття Україною незалежності, сформувати в учнів цілісне уявлення про взаємозв’язок історичних подій 1991р. в СРСР та в Україні, що сприяло появі незалежної України; розвивати в учнів  логічне мислення; навчити  працювати з джерелами державно-правового характеру, аналізувати та узагальнювати інформацію, робити висновки;  виховувати в  учнів повагу до національних і загальнолюдських цінностей.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Очікувані результати:                                                                                                                                  

Після цього уроку учні зможуть:

  1. розповісти про процес здобуття Україною незалежності, про історію національної символіки і першого Президента незалежної України;
  2. встановити логічну послідовність між подіями в СРСР і УРСР у 1991р.;
  3. сформувати власне ставлення до розпаду СРСР і проголошення незалежності України;
  4. визначати форму державного устрою;
  5. закріпити вміння працювати з нормативно-правовими документами . 

Форма проведення уроку: розповідь з демонстрацією слайдів.

Обладнання: підручник, стінна карта України, атлас, таблиці, документи, ІКТ  ( ПК, мультимедійний проектор,  дошка)

 

Методи і прийоми:  інтерактивні методи, розповідь,  робота із нормативно – правовими документами, метод проектів.

Основні поняття: референдум, форма державного устрою, федерація, конфедерація. 

Хід уроку

 

І Організаційна частина

Перевірка наявності та готовності учнів до уроку.

 Створення позитивного настрою для проведення уроку.

IІ. Перевірка домашнього завдання  ( Клас поділено на дві групи, представник від групи формулює три твердження з  вивченої теми «2 правди 1 брехня». Ці твердження розглядаються учнями й коментуються. )

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Використовується епіграф – влучний вислів про Україну, який підводить учнів до вивчення  нового матеріалу.                                                       

                                                                          До України…

Наша славна Україна,
Наше щастя і наш рай!
Чи на світі є країна
Ще миліша за наш край?
І в щасливі й злі години
Ми для неї живемо
На Вкраїні й для Вкраїни
Будем жити й помремо…

              О.Самійленко

     Україна пройшла довгий і складний шлях до створення власної незалежної і суверенної держави. Не можна не згадати під час вивчення цієї теми представників УЦР, героїв Крутів і Базару, які відстоювали власну державу до останньої краплі крові. Вони пишалися тим, що вони українці, і вважали за честь померти за неї.                                         

     Сьогодні ми живемо у молодій, 20 - річній незалежній Україні, і яке буде у нас майбутнє – залежить тільки від нас, від нашої свідомості, бажання жити і працювати на її благо. Щиро сподіваюся, що знаючи своє минуле, ми не повторимо його у майбутньому. Споконвічне прагнення українського народу - створення власної незалежної держави було досягнуто у 1991 році. Як відбувався цей процес в СРСР і Україні, ми розглянемо сьогодні на нашому уроці, спираючись на набуті знання з цієї теми по всесвітній історії.

IV. Вивчення нового матеріалу 

 Оголошення теми та мети уроку

     Викладач запитує учнів про те, чого вони чекають від уроку, учні заповнюють таблицю на дошці «Очікувані результати».

 Розповідь викладача

     Шановні друзі! Сьогодні у нас урок на тему: « Здобуття Україною незалежності». Проходитиме він у формі розповіді з демонстрацією слайдів і презентацій на дану тематику. На уроці ви продемонструєте наскільки добре засвоїли матеріал, виявимо ваші вміння працювати з нормативно - правовими документами, хронологічними таблицями, а також  розглянемо такі запитання:

1. Спроба державного перевороту в СРСР і Україна.

2. Проголошення незалежності України.

3. Референдум 1 грудня 1991р. та вибори Президента України

 

1.  Спроба державного перевороту в СРСР і Україна.

У 1991р. політична ситуація в СРСР ще більше загострюється:

  • певна втрата контролю за процесом перебудови;
  • запізнення з реформуванням СРСР;
  • відсутність міцного центристського руху, що міг би стати опорою поміркованого курсу;
  • загальна організаційна слабкість демократичних сил та ін.

     Важливою подією у суспільному житті став березневий референдум 1991р. Ідеї створити оновлену федерацію, підписати новий союзний договір широко пропагувалися у засобах масової інформації.

Українському народові запропонували визначитися з таких питань:

  1. Чи вважаєте ви необхідним збереження СРСР як оновленої федерації рівноправних суверенних республік, в якій повною мірою гарантуватимуться права і свободи будь-якої національності? (Бюлетень загальносоюзного референдуму)
  2. Чи згодні ви з тим, що Україна має бути в складі СРСР на засадах Декларації про державний суверенітет України? (Бюлетень опитування населення УРСР)

     Результати референдуму: на перше питання відповіли  « так» -  70,2%, на друге – 80,2% громадян, що взяли участь у референдумі. Таким чином, більшість виборців висловилися в обох випадках «за», не розуміючи, що голосують за різні форми національно - державного устрою. Однак було зрозуміло, що громадська думка починає схилятися на бік незалежності.

 Проводиться робота над поняттями (використовуємо термінологічний словник):

референдум – спосіб прийняття громадянами держави шляхом голосування законів, інших рішень з важливих питань загальнодержавного і місцевого значення;

форма державного устрою – спосіб поділу держави на певні складові частини і розподілу влади між нею і цими частинами;

федерація – союзна держава, до якої входять державні утворення, що мають юридичну і відповідно політичну самостійність;

конфедерація – союз суверенних держав, створений для досягнення спільних цілей (переважно політичних або військових). Конфедерація утворює центральні органи, які не мають, як правило, прямої влади над державами, що входять до неї.

Улітку 1991р. економічна і політична ситуація в СРСР суттєво  ускладнилася:

  • обсяг виробництва в СРСР у промисловості в 1991р. відповідав рівню 1986р.;
  • демократи почали дедалі енергійніше виступати за необхідність реформ;
  • посилюється політична активність народних мас: поруч з економічними висуваються і політичні вимоги;
  • йде активна робота щодо підготовки і підписання призначеного на 20 серпня нового Союзного договору.

     Наміри реформувати СРСР змусили противників діяти. 19 серпня 1991 р. реакціонери здійснили спробу державного перевороту. Блокувавши і позбавивши зв’язку М. Горбачова на його кримській дачі у Форосі,  найближчі співпрацівники президента СРСР оголосили про створення Державного комітету з надзвичайного стану ДКНС, до якого ввійшли 8 чоловік.     Серед них:

 Г. Янаєв – віце - президент СРСР,

В. Павлов – прем’єр - міністр,

В. Крючков – голова КДБ,

Д. Язов – міністрів оборони,

О. Бакланов – перший заступник голови ради оборони СРСР,

Б. Пуго – міністр внутрішніх справ, В. Стародубцев – голова селянської спілки СРСР,

В. Стародубцев – голова селянської спілки СРСР,

О. Тізяков – президент асоціації державних підприємств та об’єктів промисловості, будівництва, транспорту і зв’язку.

Вони  заявили про:

  • призупинення діяльності політичних партій, громадських організацій і масових рухів;
  • заборону мітингів, страйків, демонстрацій;
  • встановлення контролю над засобами масової інформації;
  • запровадження в окремих районах СРСР надзвичайного стану тощо.
  • Основні події, пов’язані з путчем, розгорнулись в Москві з 19 по 21 серпня 1991 р.

Вранці 19 серпня 1991 р. командувач суходільних  військ  СРСР генерал В. Варенников разом із групою військовиків з’явився у Києві та попередив, що  невиконання наказів ДКНС приведе в Україну доведення надзвичайного стану. В Україні розпочались масові акти громадської непокори. Дії ДКНС розцінили як «найтяжчий» злочин у Харкові, у Донецьку про категоричне невизнання ДКНС, великі сходи на львів’ян закликали до безстрокового всеукраїнського страйку.

Про свою підтримку ДКНС заявили:

  • обкоми компартії Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської,  Харківської, Чернігівської областей;
  • партійно - радянське керівництво Криму;
  • окремі міськкоми КПУ.

21 серпня 1991 р. відкрилася надзвичайна сесія Верховної ради РРФСР. З делегацією парламенту М. Горбачов повернувся в Москву. Тим часом, після невдалої проби в ніч проти 21 серпня захопити московський «Білий дім», де перебував Б. Єльцин та його прибічники, коли група «Альфа» (спецпідрозділ КДБ) відмовилася штурмувати «Білий дім» , стало зрозуміло, що заколот провалився.

22 серпня 1991 р. М. Горбачов скасував антиконституційні акти організаторів державного перевороту та усунув членів ДКНС із посад, які вони обіймали.

24 серпня 1991р. ВР УРСР за участю у заколоті тимчасово припинила діяльність КП УРСР того ж дня прийняла Акт Незалежності України.

 

2.  Проголошення незалежності України.

Питання про проголошення незалежності пояснює вчитель та пропонує учням у підручнику Ф. Турченка, П. Панченка, С.Тимченка «Новітня історія України»  (1939 – 2001) с. 265 - 266 знайти і перелічити головні постанови Президії Верховної Ради.

24 серпня 1991р. позачергова сесія ВР УРСР затвердила Акт проголошення незалежності України. Його підтримали 346 депутатів, проти – 1 . 

24 серпня 1991р. на політичній карті світу з’явилася нова незалежна держава – Україна.

Робота із документом «Акт проголошення незалежності України»

Завдання для учнів: ознайомитися зі змістом документів,  дати відповіді на поставлені запитання:

  1. Яким чином у документі обґрунтовувалась право України на проголошення незалежності?
  2. Порівняйте, як визначався державний статус України в Декларації про державний суверенітет та Акті проголошення незалежності України.
  3. У чому полягає історичне значення проголошення Акту незалежності України?

Розповідь викладача з елементами презентації ( коментар національних символів України.

Одним із найсуперечливіших питань було – прийняття національної символіки.

28 січня 1992 р. державним прапором України визнано синьо - жовтий прапор;

19 лютого 1992 р. затверджено малий герб України – тризуб;

16 січня 1992 р.- державним гімном України затверджено  музику М. Вербицького до пісні

П. Чубинського «Ще не вмерла Україна», але питання про текст гімну залишилося відкритим.

Презентація пошукової роботи учня на тему: «Герб Соборності» - простежено історію виникнення синьо-жовтого прапору та герба.

3. Розповідь вчителя

 Згідно з чинним на той час законодавством питання про реалізацію права народу України на самовизначення мало вирішуватись виключно всеукраїнським референдумом, який був проведений 1 грудня 1991р. , того ж дня було обрано першого президента незалежної України. Ним став Л. М. Кравчук, за якого проголосувало 61,6 % виборців.

Пояснення таблиці вчителем

Презентація пошукової роботи учня: Леонід Кравчук – перший Президент незалежної України»

7- 8 грудня 1991р. в Біловезькій Пущі, поблизу Мінська, Президент України Л. Кравчук, Президент Російської Федерації Б.Єльцин, голова Президії Верховної Ради Білорусії              С. Шушкевич підписали угоду про створення Співдружності Незалежних Держав (СНД). 

V. Закріплення набутих знань, вмінь і навичок:

Для перевірки набутих на уроці знань використовується  скринька із листочками: діти виймають листок і дають відповіді на запитання, а потім цей листочок прикріплюють на дошці, розставляючи події в хронологічній послідовності (викладач пояснює завдання учням).

  Сундучок із листочками.

( Учні двох груп по черзі витягують із сундучка листочки і дають відповіді на запитання, які відповідають номеру на листочку. Якщо відповідь невірна, то право відповісти переходить до іншої групи )

1. Коли відбулася спроба державного перевороту в СРСР?

2. Хто її очолював? Яку мету переслідували заколотники.

3. Якою була реакція на заколот в України?

4. Коли було проголошено незалежність України?

5. З якою метою було проведено референдум 1 грудня 1991р.? Який його

 результат ?

6. Хто став першим Президентом України?

7. У якому році було затверджено національну символіку?

8. Коли вперше було піднято прапор над будинком Верховної Ради України.

9. Коли було підписано угоду про створення СНД?

                     Події, які будуть розставлятися в хронологічній послідовності:

( учні двох груп мають певну кількість листочків з номерами, які вони мають прикріпити  на заготовленому ватмані )

обрання Л. Кравчука Президентом України;

перші вибори в УРСР, що проходили на альтернативній основі;

створення СНД;

прийняття Верховною Радою УРСР Декларації про державний суверенітет України;

референдум на підтвердження Акта проголошення незалежності України;

голодування студентів у Києві;

затвердження державної символіки України: синьо-жовтий прапор, тризуб, гімн «Ще не вмерла Україна»;

заборона діяльності КПУ;

проголошення Верховною Радою Акта про незалежність України;

спроба державного перевороту в СРСР.

Вчитель перевіряє правильність розташованих листочків. Якщо є помилки, то пояснює їх учням.

VІ. Підсумки уроку

  1. Підводячи підсумки, учням пропонується висловити свою думку щодо розпаду

СРСР і  проголошення Україною незалежності.

      2. Учні роблять висновки: чи досягнуто на уроці очікуваних результатів.

      3. Вчитель узагальнює відповіді учнів.

 VІІ.  Домашнє завдання

1. Завдання на 6 - 7 балів: опрацювати § 36 підручника Турченка Ф. Г. «Новітня історія України», -2001р ,- «Генеза».

2. Завдання на 7 - 9 балів: скласти таблицю на тему: « Фактори, що сприяли проголошенню незалежності України»

Група

Чинники

Міжнародні

 

Загальносоюзні

 

Національні

 

 

3.Завдання на 10 - 12 балів: уявіть, що ви кандидат у президенти України 1991року. Підготуйте передвиборчу програму, яка відповідала б інтересам України того часу.

       Список використаної літератури:

1.Турченко Ф. Г., Панченко П. П., Тимченко С. М. Новітня історія України (1939-2001): Підручник для 11 - го кл. – К.: «Генеза», 2001. – 384с.                                                

2. Земерова Т. Ю., Скирда І. М.  Історія України. Практичний довідник. 3 - тє вид. – Х. ФОП Співак Т.К., 2011. – 448с.                                                                                                                 

3. О. Д. Бойко Історія України. Навчальний посібник. 3 - тє вид. К. Академвидав 2008. – 668с.

4. Земерова Т. Ю., Скирда І. М. Історія України: Схеми і таблиці. – Х.: ФОП Співак В. Л. 2010. -512с.

5. Губарев В. К. Історія України: Довідник школяра і студента. Д.: ТОВ ВКФ «БАО» 2005. – 624с.

6. Середницька Г.В. Історія України (1939 – 2003): 11кл. Опорні конспекти – 2-ге вид. К.: А.С.К. 2006 -336с.

7. Михальчук П. Термінологічний і хронологічний довідник з історії України. Тернопіль: Підручники і посібники, 2009 – 192с.

8. Воронянський О.В. Всесвітня історія ХХст.: Навчальний посібник для вступників до ВНЗ – Х.: Парус, 2006 – 336с.

9.Остапенко П.В. Усі видатні постаті історії України. – Х.: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006 -352с.

1

 

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
18 червня 2021
Переглядів
942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку