МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ОРДЕНА «ЗНАК ПОШАНИ» ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ № 75
Методична розробка
відкритого уроку
виробничого навчання на тему:
«Водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху»
Розробив:
Майстер в/н: Комеристий О.І.
2020 рік
Тема уроку: Водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху
Тема програми: Водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху
Кількість годин: 1 година
Мета уроку:
Навчальна: навчити учнів водити автомобіль по вулицях з інтенсивним рухом транспорту, в тому числі з рухом транспортного засобу загального користування, маневрування, проїзд складних перехресть і площ.
Розвивальна: розвивати логічне і критичне мислення при вирішенні виробничих ситуацій, самостійність в роботі.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до техніки та обладнання, економність при використанні матеріалу, акуратність та уважність у роботі, дотримання вимог техніки безпеки.
Вид уроку: Індивідуальне заняття.
Оснащення уроку
Дидактичне забезпечення:
1.Посібник «Водіння автомобіля», інструкційно-технологічна картка.
2.Інструкція з охорони праці.
Матеріально – технічне забезпечення
Метод навчання: практичне водіння в умовах інтенсивного руху транспорту
Хід уроку:
І. Організаційна частина
1. Переглянути зовнішній вигляд учня (учень повинен мати спецодяг).
ІІ. Вступний інструктаж
1.Повідомлення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку: «Водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху». Мета нашого уроку: навчитись водити автомобіль по вулицях з інтенсивним рухом транспорту, в тому числі з рухом транспортного засобу загального користування, маневрування, проїзд складних перехресть і площ, розвиваючи логічне і критичне мислення при вирішенні складних ситуацій, самостійність у роботі, ви бережливе ставлення до техніки, економність паливно-мастильних матеріалів, акуратність та уважність у роботі, дотримання вимог техніки безпеки.
2.Пояснення характеру та призначення наступної роботи, порядку виконання вправ.
Майстер виробничого навчання:
Рух по вулицях з інтенсивним рухом, багаторядними смугами потребує від учня уміння маневрувати у рядах в залежності від кількості транспортних засобів і швидкості їх руху. Кількість смуг для руху залежить від ширини проїзної частини, габаритної ширини транспортного засобу та інтервалів між машинами.
Рядність руху визначається самим водієм транспортного засобу, за винятком випадків, коли на проїзній частині нанесені розподільчі смуги, або кількість рядів визначено знаком.
На вулицях і дорогах з рухом у дві і більше смуг водій не повинен займати ліві смуги, якщо праві вільні. При кількості смуг три і більше водіям вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою 3,5 т заборонено рух по лівій крайній смузі, за винятком перестроювання для повороту наліво (розвороту), або для зупинки чи стоянки на лівому боці дороги з одностороннім рухом у населених пунктах, якщо це не суперечить правилам зупинки (стоянки).
Порядок руху по площі визначається дорожніми знаками або лініями розмітки. При їх відсутності рух можливий на площі по коротшій відстані. При русі при двох смугах і більше ліву смугу руху займають транспортні засоби, що повертають ліворуч або розвертаються в протилежному напрямку руху; праву смугу – ті, що повертають праворуч. У прямому напрямку можна рухатись із будь-якої смуги, якщо немає спрямовуючих стріл, знаків, що вказують дозволені напрями для руху. Перестроювання необхідно починати завчасно і закінчувати за 50 – 100 м до перехресть.
На перехресті поворот виконується таким чином, щоб при виїзді з зони перехрестя транспортний засіб не опинився на боці зустрічного руху в напрямку, з яким він перетинається. Об’їзд умовного центру перехрестя допускається як з лівого, так і з правого боків.
На вулицях, що мають лінії розмітки і надписи на проїзній частині, необхідно безперервно виконувати їх вимоги при маневруванні.
Виїзд на трамвайну колію, що розташована на одному рівні з проїзною частиною, дозволяється за умови, якщо це не заборонено дорожніми знаками чи дорожньою розміткою, а також під час випередження, об’їзду, коли ширина проїзної частини недостатня для виконання об’їзду. При водінні автомобіля на вулицях з трамвайним, тролейбусним і автобусним рухом необхідно приділяти підвищену увагу і обережність, перш за все, по відношенню до пішоходів і пасажирів.
Водій завжди повинен уміти зробити швидкий маневр рульовим керуванням або зупинити автомобіль.
Рухаючись по вулицях з інтенсивним рухом, необхідно враховувати ситуацію і терміново знижувати швидкість у всіх випадках до небезпечної величини.
Особливо пильність повинна бути підвищена в непогоду.
Перед переїздом залізничного переїзду учень повинен пересвідчитись у відсутності поїзду (локомотиву, дрезини), що наближається і зобов’язаний керуватись вказівками і сигналами чергового по переїзду, положення шлагбаума, світловою та звуковою сигналізацією, дорожніми знаками і дорожньою розміткою.
Сигналом, що забороняє рух, є положення чергового, що стоїть до водія грудьми або спиною з піднятим над головою жезлом (червоним ліхтарем чи прапорцем) або з витягнутими в сторони руками.
Забороняється рух через переїзд, якщо шлагбаум опущений або почав опускатись, увімкнено заборонний сигнал світлофора чи звуковий сигнал незалежно від наявності та положення шлагбаума, за переїздом утворився затор, який змусив учня зупинитись на переїзді або до переїзду в межах видимості, наближається поїзд (локомотив, дрезина).
При проїзді через залізничний переїзд, що не охороняється учень повинен перед виїздом на цей переїзд зупинити машину не ближче чи 10 м від першої колії, вийти з машини і пересвідчитись у відсутності потягу, що наближається і продовжити рух через переїзд з дотриманням мір безпеки.
Особливо обережним слід бути під час проїзду переїздів у тумані, коли погано видно дорожні знаки, сигнали регулювальника і світло потяга, що наближається.
Порядок виконання роботи
Запитання для усного опитування:
Відповіді додаються
3.Аналіз і доповнення відповідей учнів.
4.Аналіз можливих помилок при виконанні завдання, методів їх попередження
Типові помилки:
5.Пояснення та показ раціональних прийомів і послідовність виконання завдання, методів самоконтролю в процесі роботи, якості виконання робіт.
6.Пояснення правил охорони праці, техніки безпеки та електробезпеки. Допуск до роботи (запис в журналі).
Загальні положення
Вимоги безпеки перед початком роботи
1.Під час підготовки вантажного автомобіля до виїзду перевірити:
технічний стан автомобіля і причепа, звернути увагу на справність гальмової системи (ножного та ручного гальм), рульового управління, зчіпних пристроїв автопоїзда, приладів освітлення і сигналізації, склоочищувачів, правильність встановлення дзеркала заднього виду, чистоту і видимість номерних знаків і написів, що їх дублюють, а також на відсутність підтіканні пального, мастила, води, а у газобалонних автомобілів – на герметичність газової апаратури і магістралей;
стан шин і тиск повітря в них згідно з нормами;
наявність страхувального троса, інструментів та протипожежного інвентаря;
заправлення автомобіля пальним, мастилом, водою, гальмовою рідиною, рівень електроліту в акумуляторній батареї;
чистоту та справність кабіни, кузова та їх замків.
2.Заправлення вантажного автомобіля пальним проводити при непрацюючому двигуні.
3.При заправленні автомобіля, який працює на етильованому бензині, виконувати такі вимоги:
операції з приймання, перекачування етильованого бензину і заправлення проводити механізованим способом, при цьому слід знаходитися з навітряної сторони автомобіля;
забороняється проводити заправлення автомобіля з відер, переносити етильований бензин у відкритій тарі, а також засмоктувати його через шланг ротом;
сифонування і продування бензосистем проводити насосом;
при попаданні етильованого бензину на руки, обмити їх гасом, а потім теплою водою з милом (забороняється застосовувати для миття рук бензин);
у випадку попадання етильованого бензину в очі негайно звернутися за медичною допомогою.
4.При заправлення автомобіля, що працює на газі, переконатися в тому, що газ не проникає в кабіну та закритий кузов.
5.З’єднання вантажного автомобіля з причепом здійснювати за допомогою жорсткого дишля, який закріплений на рамі вантажного автомобіля шворнем з гайкою. Шворінь з’єднувати з дишлем так, щоб він міг вільно повертатися; вісь дишля причепа при горизонтальному його положенні має бути на одному рівні зі шворнем.
6.Водій зобов’язаний стежити за тим, щоб:
двоосьові причепи мали борти такої ж конструкції, як і борти кузова вантажного автомобіля, на причепі були задні габаритні ліхтарі;
причепи для перевезення довгомірних вантажів мали поворотний круг;
підлога кузова одноосьового причепа була на такому ж рівні, як і підлога кузова вантажного автомобіля;
автоцистерни для перевезення горючих рідин були забезпечені протипожежним обладнанням, а також ланцюжком для заземлення; не було витоку рідини через зливні люки, кран та інші отвори.
7.Пуск непрогрітого двигуна проводити тільки за допомогою пускової рукоятки при нейтральному положенні важеля коробки передач. Забороняється брати рукоятку в обхват або застосовувати будь-які важелі, що діють на неї.
8.Виїзд вантажного автомобіля на лінію з несправностями, що загрожують безпеці руху, забороняється.
Забороняється, зокрема, виїзд з гаража при таких несправностях:
люфт рульового колеса більше 25о;
пошкоджені, не закріплені, не зашплінговані з’єднання, не затягнуті деталі рульового управління;
повне гальмування не може бути виконане одноразовим натисканням на педаль;
підтікає рідина з гідравлічного привода; не працює манометр;
зношений протектор шини, виявлене наскрізне пошкодження покришки, тиск повітря в шині не відповідає встановленій нормі;
буксування зчеплення, неповне вмикання його, різкі ривки при вмиканні, спонтанне вимикання або утруднене вмикання будь-якої передачі, несправність карданної передачі, що викликає сильну вібрацію під час руху;
поламаний корінний лист або центровий болт ресори, ненадійно закріплене колесо, несправне замкове кільце;
кількість, розміщення та колір освітлювальних та сигнальних приладів не відповідає технічним умовам заводів-виготовлювачів, не відрегульовані фари, встановлене нестандартне скло на фарі;
дефекти лобового скла, несправні або відсутні склоочищувачі та дзеркало заднього виду.
7.Перевірка засвоєння учнями матеріалу вступного інструктажу за допомогою усних питань:
Відповіді додаються
Учні повторюють за майстром прийоми та операції по виконанню практичного завдання (водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху)
ІІІ. Поточний інструктаж
З допомогою майстра (інструктора) перевіряє технічний стан автотранспортного засобу перед виїздом на лінію та після повернення з рейсу. З частковою допомогою майстра (інструктора) виконує роботи з обслуговування автотранспортного засобу, усуває технічні несправності. Заправляє автомобіль паливом та іншими експлуатаційними матеріалами.
а) перевірка правильності застосування способів і прийомів роботи, демонстрація майстром окремих прийомів, консультації;
б) перевірка дотримання учнем послідовності процесу;
в) контроль за якістю виконання завдання;
г) контроль за дотриманням вимог охорони праці, правил дорожнього руху.
Увага майстра (інструктора) фіксується на роботі учня, особливо на роботі слабкого учня. Майстер (інструктор) допомагає учневі самому знайти допущену помилку і шляхи її виправлення.
Під час поточного інструктажу переважає бесіда або показ (діяльність майстра) та самостійна робота (діяльність учня).
ІV. Заключний інструктаж
1. Аналіз діяльності учня в процесі всього уроку.
2. Аналіз причин помилок учня та засоби їх усунення.
3. Повідомити та обґрунтувати оцінку.
4. Зробити записи в шляховому листі та картці обліку навчання водінню.
5. Повідомити домашнє завдання стосовно підготовки до наступного уроку.
Домашнє завдання: Посібник «Водіння автомобіля», ст. 45
Додаток до плану-конспекту уроку з теми: «Водіння автомобіля на дорогах з великою інтенсивністю руху»
Відповіді на запитання
а) сигнали, що подаються світловими покажчиками повороту або рукою;
б) звукові сигнали;
в) перемикання світла фар;
г) увімкнення ближнього світла фар у світлу пору доби;
д) увімкнення аварійної сигналізації, сигналів гальмування, ліхтаря заднього ходу, розпізнавального знака автопоїзда;
е) увімкнення проблискового маячка оранжевого кольору.
4. Перестроюванням називається зміна смуги руху автомобіля, яка необхідна для початку руху, руху по вільній смузі, повороту та зупинки.
5. Перед перестроюванням необхідно оцінити дорожню ситуацію позаду через внутрішнє дзеркало заднього виду; ввімкнути покажчик відповідного повороту залежно від наміру подальшого руху; повторно (через дзеркала заднього виду – внутрішнє і зовнішнє, а також поворотом голови вправо чи вліво) впевнитись у відсутності транспортних засобів на смузі, на яку ви маєте намір перестроїтися; плавно перестроїтися у сусідню смугу руху; вимкнути покажчик повороту.
6. Поворот необхідно виконувати так, щоб при виїзді з перехрещення проїзних частин транспортний засіб не опинився на смузі зустрічного руху, а у разі повороту праворуч слід рухатися ближче до правого краю проїзної частини.
7. Забороняється рух через переїзд, якщо шлагбаум опущений або почав опускатись, увімкнено заборонний сигнал світлофора чи звуковий сигнал незалежно від наявності та положення шлагбаума, за переїздом утворився затор, який змусив учня зупинитись на переїзді або до переїзду в межах видимості, наближається поїзд (локомотив, дрезина).
Відповіді на запитання