Основні несправності кривошипно-шатунного та газорозподільного механізму: ознаки, причини, способи виявлення і усунення.
Ознаки несправності кривошипно-шатунного механізму.
• сторонні стуки та шуми;
• зниження потужності двигуна;
• підвищена витрата оливи;
• перевитрата палива;
• поява диму у відпрацьованих газах тощо.
Стуки та шуми у двигуні виникають унаслідок:
/ підвищеного спрацьовування основних деталей;
/ збільшення зазорів між спряженими деталями.
Зниження потужності двигуна спричинюється зменшенням компресії (тиску робочої суміші наприкінці такту стискання в циліндрі) внаслідок:
/ порушення ущільнення прокладкою головки циліндрів у разі слабкого або нерівномірного затягування гайок кріплення або пошкодження прокладки;
/ пригоряння кілець у канавках поршня через відкладення смолистих речовин і нагар;
/ спрацьовування, поломки або втрати пружності кілець;
/ спрацьовування стінок циліндрів.
Компресію в циліндрах двигуна перевіряють від руки за допомогою компресометра.
Тріщини в стінках порожнини охолодження блока та головки циліндрів можуть виникнути в разі:
/ замерзання охолодної рідини;
/ заповнення сорочки охолодження гарячого двигуна холодною рідиною.
Підвищена витрата оливи, перевитрата палива та димний випуск відпрацьованих газів сірого кольору (при нормальному рівні оливи в картері) з'являються внаслідок:
/ залягання поршневих кілець;
/ їхнього спрацьовування
Основні несправності газорозподільного механізму.
Характерні несправності механізму газорозподілу:
• нещільне прилягання клапанів до гнізд;
• неповне відкривання клапанів;
• спрацьовування шестерень розподільного вала, штовхачів, напрямних втулок;
• збільшення поздовжнього зміщення розподільного вала;
• спрацьовування втулок і осей коромисел;
• порушення роботи механізму повертання випускного клапана внаслідок заїдання кульок і пружин механізму повороту.
Нещільне прилягання клапанів до гнізд виявляють за такими ознаками:
зменшенням компресії;
періодичними ударами у впускному або випускному трубопроводі;
зниженням потужності двигуна.
Причинами нещільного закриття клапанів можуть бути:
/ відкладення нагару на клапанах і гніздах;
/ утворення раковин на робочих поверхнях та короблення головки клапана;
/ поломка клапанних пружин;
/ заїдання клапанів у напрямних втулках;
/ відсутність зазору між стержнем клапана та носком коромисла.
Нагар видаляють за допомогою шабера. Клапани, що мають невеликі раковини на робочій поверхні, слід притерти, зламану пружину — замінити. Порушений зазор відновлюється регулюванням.
Неповне відкривання клапанів характеризується стуками у двигуні, а також зменшенням потужності. Ця несправність виникає внаслідок великого зазору між стержнем клапана та носком коромисла.
Для притирання клапанів треба:
• зняти клапанну пружину;
• під головку підкласти слабку пружину;
• на робочу поверхню нанести шар пасти, що складається з абразивного порошку й оливи;
• за допомогою коловорота або притирального пристрою надати клапану зворотно-обертального руху;
• змінюючи напрям обертання, клапан слід трохи підняти;
• притирання завершити, якщо на поверхні гнізда та робочій поверхні клапана утворилися суцільні матові смуги завширшки 2...З мм.
Герметичність посадки клапана після притирання перевіряють за допомогою спеціального приладу або гасу. В останньому випадку клапан треба встановити в сідлі, надіти пружину й закріпити її настержні, перевернути головку циліндрів, а в камери згоряння залити гас. Поява гасу на стержні та напрямній втулці свідчить про погане притирання.
Для регулювання зазору між стержнем клапана та носком коромисла треба:
• зняти клапанну кришку;
• встановити поршень наприкінці такту стискання (щоб клапани були закриті);
• перевірити зазор і в разі потреби відрегулювати його, для чого ми крутити контргайку регулювального гвинта на коромислі й, оберміочи регулювальний гвинт, установити потрібний зазор;
• затягнути контргайку й знову перевірити зазор.
Потрібне обмеження зміщення розподільного вала досягається добиранням товщини розпірного кільця.
В разі великого спрацювання деталей механізму газорозподілу двигун підлягає ремонту.