Харабуга І.В. Відкритий урок НВК «колегіум – школа» № 28
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Навчально виховний комплекс «колегіум – школа» №28
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
відкритого уроку за темою:
«Гімнастика»
з предмету «Фізична культура»
Маріуполь 2021
Методична розробка відкритого уроку з предмету «Фізична культура». Підготувала Харабуга І.В. – вчитель навчальна виховного комплексу «колегіум – школа» №28
Викладено методику проведення практичного заняття, спрямованого на розвиток та удосконалення методів роботи на практичному занятті за темою: «Гімнастика».
Для вчителів «Фізичної культури» шкіл.
Рецензенти:
Лапочук Н.О., Голова міського методичного об’єднання викладачів фізичного виховання Маріупольського машинобудівного коледжу ДВНЗ «ПДТУ», викладач фізичного виховання вищої категорії
Розглянуто та схвалено на засіданні МО технолого-оздоровчих дисциплін навчальна виховного комплексу «колегіум – школа» №28 (протокол № від
р.)
ЗМІСТ
1 Вступ…………………….…………………………………….….……4
2 План заняття………………………………………….……………….5
4 План-конспект заняття……………………………………………….7
5 Висновки……………………………………..………………...…….10
6 Додатки……………………………………………………………….11
7 Література………………………………………………………….…25
ВСТУП
Сьогодні у фізичній культурі сформувалися негативні тенденції низької зацікавленості молоді у заняттях фізичним вихованням та спортом. Цьому явищу є багато об’єктивних та суб’єктивних причин.
В Україні останнім часом визначається погіршення здоров’я підростаючого покоління через відсутність фізичних навантажень, які б не тільки задовольняли біологічну потребу в рухах, а й забезпечували належний тренувальний рівень.
На жаль, існуюча система фізичного виховання в Україні не досягає повною мірою поставленої мети – зміцнення здоров’я населення. Чинні програми із фізичного виховання та фізичної культури орієнтовані на досягнення нормативів фізичної підготовленості та забезпечують в основному освітній рівень, а не тренувальний, який сприяє підвищенню функціональних резервів організму. Зміст програм наповнений видами спорту, які користуються низькою популярністю у молоді, це викликає у студентів незадоволення і не стимулює їх до занять фізичною культурою та спортом.
В підлітковому віці спостерігається значне зниження рухової активності на фоні падіння зацікавленості до занять з фізичної культури в школі та негативного ставлення до фізичної культури взагалі. Аналіз теорії і практики викладання системи фізичного виховання в України свідчить про те, що в сучасній теорії і методиці фізичного виховання недостатньо розроблені наукові засади оптимізації використання сучасних привабливих, високоефективних фізкультурно-оздоровчих технологій (степ-аеробіка, шейпінг, калланетика, пілатес, фітнес тощо), які не змінюють логіки навчально-виховного процесу, але скасовують жорстку нормативність і авторитарність навчальних програм, формують позитивну мотивацію до дисципліни «фізичне виховання», сприяють оздоровчому і тренувальному ефекту, корегують стан здоров’я всіх учасників цього процесу, незважаючи на рівень фізичної підготовленості.
Спостереження на протязі тривалого часу дозволяють зробити деякі висновки щодо впровадження елементів, вправ, комплексів вправ інноваційних засобів фізичного виховання. Такі нововведення сприяють підвищенню зацікавленості студентів на заняттях з фізичного виховання, що дозволяє більш продуктивно його проводити. Підвищення емоційного стану покращення настрою, позитивні емоції під час занять з елементами аеробіки, степ-аеробіки, шейпінгу, стрейчингу, пілатесу та ін. сприяють тому, що студенти із задоволенням приходять на заняття.
Важливе значення має формування пізнавального інтересу, зацікавленості на заняттях фізичним вихованням, що є важливою умовою успішного здійснення фізичної підготовки. Саме тоді можна досягти успіху в різнобічному розвитку студентів, підтримати на високому рівні їх фізичні та психічні сили та можливості. За допомогою сучасних фізкультурно-оздоровчих технологій:
1) забезпечується поява інтересу до усвідомленого засвоєння знань, умінь, навичок;
2) створюються умови для виховання інтересу і задовольняється потреба в заняттях фізичною культурою;
3) стимулюється постійність виховання інтересу і здійснюється сприяння самовихованню засобами фізичної культури;
4) активізується психологічна готовність до реалізації притаманних особистості творчих здібностей та опанування фізичних вправ у процесі самостійного їх виконання.
Вищезазначені інноваційні засоби фізичного виховання приваблюють своєю доступністю, варіативністю навантаження, емоційністю і можливістю змінювати зміст занять залежно від інтересів та підготовленості тих, хто займається.
ПЛАН ВІДКРИТОГО УРОКУ
для учнів 11-х класів
Предмет: «Фізична культура»
Клас: 11-А
Тема уроку: «Гімнастика. Загально-розвиваючи вправи для плечового поясу, тулуба та ніг. Розвиток сили м’язів черевного поясу з використанням підйому тулуба вперед, лежачі на маті»
Мета уроку: 1. Формувати поставу на уроці гімнастики, засобом виконання комплексу фізичних вправ з гімнастичними палицями.
2. Вдосконалювати техніку виконання вправ з фітнесу и танцювальних елементів.
3. Відпрацювати навички самостійного виконання вправ (комплексу гімнастичних вправ для корекції фігури).
4. Розвинути в учнів рухові якості (силу, витривалість, швидкість, спритність, гнучкість), морально-вольові якості.
Методична: Підвищення загальної працездатності організму і рівня технічної підготовленості учнів та запровадити нову форму проведення уроку, з використанням інтерактивних технологій.
Дидактична:
Навчальна: розвиток і удосконалення методики викладання вмінь і навиків учнів з теми: гімнастика; закріпити основні елементи техніки спеціальних вправ з степ-аеробіки та координаційні здібності, рівновагу.
Розвивальна: заохочувати учнів до постійних занять фізичною культурою та свідомого ставлення до зміцнення свого здоров’я.
Виховна: сприяти розвитку спритності і координації; виховати морально - вольові якості; сформувати активно - позитивне відношення до занять з гімнастики.
Оздоровча: Сприяти укріпленню систем організму, які несуть головне навантаження при виконанні спеціально вправ. Формувати вміння дотримуватися заходів безпеки та профілактики травматизму на заняттях
Вид уроку: практичне.
Тип уроку: удосконалення вмінь та навиків (тренувальний).
Засоби навчання: ходьба, біг, загально-розвиваючі, спеціально-підготовчі і такі, що підводять вправи.
Форми та методи проведення уроку: При організації занятій: фронтальний, групової, індивідуальний; при повторенні техніки: пояснення, показ, повторний, поточний; при розвитку фізичних якостей: рівномірний, повторний, змінний.
Міждисциплінарні зв’язки:
Методичне забезпечення: навчальна програма з предмету «Фізична культура», методична розробка відкритого уроку.
Забезпечення уроку: гімнастичні палиці, музичний супровід, каріматі, пляшки пластикові 0,5 л. з водою та піском.
Місце проведення: спортивний зал.
№ з/п |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно-методичні вказівки |
||||
|
|
Основна |
Підг. |
СМГ |
|
||
I |
Підготовча частина (10-12хв) |
||||||
1 |
Шикування, привітання, переклик студентів. Завдання та зміст занять. Визначення початкового рівня частоти серцевих скорочень за 10 сек.
|
2хв. |
2хв. |
2хв. |
Правила поведінки та техніка безпеки на заняттях гімнастики. Опитування студентів про самопочуття в стані покою і при навантаженні протягом занять. Чсс не тренувального учня: дівчата – 65-95 уд/хв. |
||
2 |
Привітання |
5 с |
5 с |
5 с |
Звернути увагу на самопочуття учнів
|
||
3 |
Рапорт |
25 с |
25 с |
25 с |
Чіткість вимови рапорту черговим |
||
4 |
Повідомлення завдань уроку
|
30 с |
30 |
30 с |
Доступно і правильно. |
||
5 |
Правила поведінки і техніка безпеки на уроці. Ритмічна гімнастика бурхливо увірвалася в наше життя і захопила не лише молодь, а й людей старшого віку. Популярна музика з яскраво вираженими акцентами робить вправи схожими на танці. Ритмічна гімнастика або аеробіка - це назва прийшла до нас з заходу- це різновид гімнастики, такої системи вправ, яка дає бадьорість, здоров'я. Завданнями оздоровчої аеробіки є: підвищення працездатності, рухової активності, виховання правильної постави, розвиток музикальності і відчуття ритму, нормалізація маси тіла. Питання: які фізичні якості розвиває аеробіка? (Координаційні здібності, сила, витривалість, гнучкість, спритність). Сьогодні на уроці ми повторимо комбінацію танцювальних кроків, опрацюємо комплекс вправ для корекції фігури. |
2хв. |
2 мин |
2 мин |
Виконувати вправи за командою вчителя. |
||
6 |
Вимірювання ЧСС |
10 |
10 |
10 |
Готовність учнів до уроку. |
||
7 |
Стройові вправи: повороти: «Направо», «Наліво», «Колом». |
30 сек |
30сек. |
30 сек |
Звернути увагу на поставу |
||
8 |
Ходьба в колоні по одному. - ходьба на носках - руки в сторони; - Ходьба на п'ятах - руки за голову; - Два кроки на носках, два кроки на п'ятах - руки на пояс; - На зовнішній стороні стопи-руки за спину; - На внутрішній стороні стопи - руки на поясі; - Перекати з п'яти на носок - руки на поясі; - звичайна ходьба - руки вільно. |
1 хв |
1 хв |
1хв |
Дистанція між учнями 1 крок. Звертати увагу на поставу учнів.
|
||
9 |
Комплекс ЗРВ з гімнастичними палицями: 1. І.п.- о.с. ноги на ширині плечей, палиця внизу спереду 1.Нахили головою вперед 2. Нахили головою назад 3. Нахили головою вправо 4. Нахили головою вліво
2. І.п.- о.с. ноги на ширині плечей, палиця внизу спереду 1-4 Колові оберти головою в право 5-8 Колові оберти головою вліво
3. І.п.- о.с. ноги на ширині плечей, палиця вперед. 1-8 рухові вправи кістю рук вперед 1-8 рухові вправи кістю рук по черзі вперед,назад.
3. І.п.- о.с. ноги на ширині плечей, палиця вперед.
1- палиця вперед (вдих); 2- палиця вгору (вдих); 3- палиця вперед (видих); 4- І.п. (видих).
2. І.п.- о.с. палиця внизу спереду. 1- палиця вгору, ліва нога назад; 2- И.п. 3- палиця вгору, права нога назад; 4- І.п.
3. І.п.- о.с. ноги на ширині плечей, палиця перед грудьми. 1- палиця вгору; 2- палиця за голову; 3- палиця вгору; 4- І.п.
4.І.п. - о.с. ноги на ширині плечей, палиця за спиною на рівні пояса. 1-поворот тулуба вправо; 2- І.п. 3- поворот вліво; 4-І.п.
5. І.п. - о.с. ноги на ширині плечей, палиця вгорі. 1- нахил вправо; 2- І.п. 3 - нахил вліво; 4 - І.п.
6.І.п.- о.с ноги нарізно, палиця перед собою на рівні пояса. 1- палиця вгору; 2- встати на носки; 3- опуститися на п'яти; 4- І.П.
7. І.п.- о.с ноги нарізно, палиця за спиною. 1-присісти, палицю затиснути між гомілкою і стегном; 2- руки за голову; 3- палицю в руки; 4- І.П.
8. І.п. - Палиця вниз, перед собою 1 - ліва нога вгору; 2 - переступити через палицю поставити на підлогу; 3 - ліва нога вгору; 4 - переступити через палицю; поставити на підлогу.
9. І.п. - О.с. - Палиця лежить паралельно на підлозі; 1- стрибок двома ногами через палицю вправо; 2 - стрибок вліво; 3, 4 - те ж, що 1-2.
Вимірювання ЧСС.
|
7-8 раз
7-8 раз
7-8 раз
7-8 раз
6-7 раз
7-8 раз
9-10 раз
5 раз
10 пр.
10 сек |
10 сек |
10 сек |
Спина пряма. Стежити за частотою дихання.
Стежити за поставою. Тримати рівновагу.
Спина пряма. Стежити за частотою дихання.
Палицю тримати за кінці.
Спина пряма. Стежити за частотою дихання.
Стежити за поставою. Тримати рівновагу.
Голова піднята. Спина пряма, стежити за рівновагою.
Ногу повністю ставити на стопу.
Виконувати під рахунок вчителя. СМГ залежно від діагнозу.
Запитати про самопочуття учнів.
|
||
II |
Основна частина (30 - 28 хв) |
|
|
|
|
||
1
12
3
4 |
Повторення танцювальної комбінації.
Вправи на розтяжку.
Вправи в парі на силу і прес.
Вправи з пластиковими пляшками 0,5 л. з водою чи піском.
|
5-6хв
5-6хв
7-8хв
10хв |
|
|
Додаток №1
Додаток №2.
Додаток №3.
Додаток №4 |
||
І |
Заключна частина (4 -6 хв) |
|
|
|
|
||
1
2
3
4
5 |
Вправи на розслаблення, розтягування, пластику.
Вимірювання ЧСС.
Підбиття підсумків уроку.
Домашнє завдання: Повторити весь комплекс вправ степ- аеробіки.
Організаційний вихід із залу |
3-4хв.
10с.
30 с.
20 с.
. 30 с.
|
3-4хв.
10с.
30 с.
20 с.
30 с.
|
3-4хв.
10с.
130с.
20 с.
30 с.
|
Відновлення дихальної діяльності, серцево-судинної системи, поліпшення емоційного настрою, зняття втоми. Запитати про самопочуття учнів.
Оцінювання
В колоні по одному. |
||
Вчитель фізичної культури Харабуга І.В.
ВИСНОВКИ
Потреба в руховій діяльності, потяг до фізичного розвитку закладено в людині з раннього дитинства. Нормальний дитячий організм надзвичайно рухливий, тому що бездіяльність призводить не тільки до атрофії м'язів, а й недостатнього розвитку всіх інших органів дитини, в тому числі і головного мозку. Саме завдяки фізичним вправам можна посилити ті функції, які відстають від інших, й цим забезпечити всебічний функціональний розвиток зростаючого організму дитини.
Фізично-оздоровча культура й спорт є невід'ємною частиною національної історії й культури народу, сприяють гармонічному розвитку особистості, досягненню довголіття, твердженню здорового способу життя.
Саме на цю галузь держава поклала рішення проблем соціального комплексу, нерозривно пов'язаного зі станом і зміцненням здоров'я дітей, підлітків, студентської молоді, трудящих, підприємств і установ країни.
У сучасних умовах все більш зростаючого значення набуває масова фізична культура. Більше того, є всі підстави думати, що соціально обумовлена необхідність цілеспрямованого вдосконалювання здоров'я людини повинна трансформуватися в культурну потребу, у прагнення до фізичного вдосконалення.
Тому проблема формування, а надалі підтримки рівня фізичної активності, ведення здорового способу життя, пропаганда спортивно-оздоровчої діяльності є досить актуальною, адже здоров'я - це сукупність фізичних і духовних якостей людини, які є необхідною передумовою успішної трудової діяльності, здійснення творчих планів, створення міцної дружної родини, народження й виховання дітей, оволодіння досягненнями культури.
Додаток А
Повторення танцювальної комбінації.
1.Колові оберти плечима назад
2. March - ходьба на місці
3. Open Step- з поворотом тулуба і випрямленням руки
4. Leg curl - «захлест» гомілки
Повторити зв'язку 3,4
5.Open Step- з поворотом тулуба і випрямленням руки
1-1-2
6. Leg curl - «захлест» гомілки
Повторити зв'язку 5,6
7. Open Step- з поворотом тулуба і випрямленням руки
1-1-1
8. Grap Wine- схресний крок в сторону
9. Leg curl - «захлест» гомілки
Повторити зв'язку 7,8,9
10. Open Step- з поворотом тулуба і випрямленням руки
1-1-1
11. Grap Wine- схресний крок в сторону
12. Leg curl - «захлест» гомілки
13. V- Step - вперед
14. L-step - коліно вгору
Повторити зв'язку 10,11,12,13,14
15. Open Step- з поворотом тулуба і випрямленням руки
1-1-1
16. Grap Wine- схресний крок в сторону
17. Leg curl - «захлест» гомілки
18. Open Step- з поворотом тулуба і випрямленням руки
1-1-1
19. Grap Wine- схресний крок в сторону
20. Leg curl - «захлест» гомілки
21. V- Step – вперед
22. V- Step – назад
23. L-step - коліно вгору
Повторити зв'язку 15,16,17,18,19,20,21,22,23
24. Open Step - з поворотом тулуба і випрямленням руки
http://www.youtube.com/watch?v=LAAGP1Ngz5M
Додаток Б
Вправи на розтяжку
1
2
3
4
5
Додаток В
Вправи в парі на силу і прес
1
3
4
Додаток Г
Вправи з пластиковими пляшками
0,5 л з водою чи піском.
Література
Основна:
1 Навчальна програма для вищих навчальних закладів України І-ІІ рівнів акредитації «Фізичне виховання». Затверджено наказом Міністерства освіти і науки від 14.11.203 р. №75-К.: 2003-44 с.
Додаткова:
1. Амосов Н.М., Муравов И.В. Серце и физические упражнения (тренировочные программы) // Знания, ФИС. - 1985. - № 8. - С.48 - 54;
2. Анисимова М.В. Занимаясь оздоровительной аэробикой (история, многообразие аэробических программы 1 - 4кл.) // ФК в школе. - 2004. - № 6. - С.29,34;
3. Бабешко О., Завадич В. Уроки степ-аеробіки в школі // ФВ в школі. - 2007. - № 2. - С. 42 - 48;
4. Бабешко О. Уроки степ-аеробіки у школі // ФВ в школі. - 2007. - № 3. - С. 35 - 38;
5. Глоба Г.В. Оптимізація системи фізичного виховання учнів загальноосвітніх шкіл на основі інноваційних технологій аеробного спрямування // Молода спортивна наука України, Львів, том 1. - С. 169 - 174;
6. Гончаров В.Ю., Лейкин М.Г. Оздоровительный эффект при занятиях ритмической гимнастикой, степ-аэробика // Гимн., М.,ДТС. - 1987. - С.63,68;
7. Горцев Г. Методология управления тренировочной нагрузкой на занятиях по степ-аэробике // Теория и практика ФК. - 1997. - № 5. - С. 39,45;
8. Дулевич А.Н. Аэробика дома // М. - 2007. - С. 100 - 111;
9. Завадыч В.М. Изучение изменений двигательных показателей девушек под влиянием занятий степ-аэробикой // Теория и практика ФК. - 2002. - № 8. - С. 15 - 20;
10. Ким Н. Идеальная фигура // Энциклопедия современного фитнеса. - М. - 2005. - С. 48 - 59;
11. Киреева Т.П. Степ-аэробика и ее составляющие // ФК в школе. - 2006. - №3. - С. 37,39;
12. Киреева Т.П., Макарова О.С., Пашкова Л.В. Спортивная аэробика в школе // ФК в школе. - 2003. - № 6. - С. 28;
13. Крамлина С., Прохорова Л. Аэробная гимнастика // Спортивная жизнь России. - 1984. - № 4. - С. 30 - 31;
14. Купер Кеннет. Аэробика для хорошего самочувствия // М., ФИС. - 1989. - С. 46 - 55;
15. Левчук Л., Петрина Р. Аналіз зарубіжних систем підготовки спеціалістів оздоровчих видів аеробіки // Спортивний вісник Придніпров'я. - 2004. - № 7. - С. 122 - 124;
16. Лисицька Г.С., Сиднева Л.В. Експериментальне обґрунтування особистостей складання комплексів вправ для занять оздоровчими видами аеробіки // Молода спортивна наука України, Львів, том 1. - С.205 -209;
17. Марченко В.И. фитнес. Формула красоты // Киев. - 2005. - С.45 - 70;
18. Москаленко Н.В. Воспитание активности и самостоятельности по средствам аэробики // ФК в школе. - 2006. - № 7. - С. 29 - 31;
19. Назаренко Л.Д., Костюнина Л.И. Формирование ритмичности коллективных действий у занимающихся оздоровительной аэробикой // ФК в школе. - 2006. - № 1. - С. 50 - 52;
20. Солопчук Д. Використання степ-аеробіки на уроках ФК // ФВ в школі. - 2007. - № 1. - С. 48 - 52;
21. Шипилина І.А. Історія розвитку оздоровчої аеробіки // Теорія та методика фізичного виховання. - 2006. - № 5. - С. 36 - 38;
22. Шунайлова Н.Ю., Медера И.А., Хаттапова Н.А. Оценка эффективности комплексной программы оздоровительной степ-аэробики // Теория и практика ФК. - 2006. - № 1. - С. 40 - 42.
Інтернет ресурси:
2 http://www.telenir.net/zdorove/fitnes_protiv_boleznei_pozvonochnika/p6.php#metkadoc10
3 http://healthylifesty.do.am/
1