ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ
ШИРОКІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
Комунальний заклад позашкільної освіти
«Широківський Центр Дитячої творчості»
Широківської селищної ради
Автор: керівник гуртка «Судномоделювання»
Алхімов Олександр Миколайович
Виготовлення найпростішої моделі торпедного катера
з гумовим двигуном
смт Широке 2020
Зміст
1. |
Вступ…………………………………………………………………….…. |
3 |
||
2. |
Загальний опис торпедного катера…………………….………………… |
3 |
||
3. |
Виготовлення моделі………………………………………….……….….. |
4 |
||
|
3.1 |
Виготовлення корпусу…………………………………..……….… |
5 |
|
3.2 |
Виготовлення рубки з боковинами………………………….…….. |
6 |
||
3.3 |
Виготовлення надбудови з зенітним автоматом…………………….….… |
7 |
||
3.4 |
Виготовлення тамбура…………………………………………...… |
8 |
||
3.5 |
Виготовлення привального бруса………………………….……… |
8 |
||
3.6 |
Виготовлення торпедних труб……………………...…………..…. |
9 |
||
3.7 |
Виготовлення кранців перших пострілів ………………………… |
9 |
||
3.8 |
Виготовлення димової апаратури………………..……………...… |
9 |
||
3.9 |
Виготовлення щогли, реї, штирьової антени, опори автоматів і гармати ………………………………………………...…………… |
10 |
||
3.10 |
Виготовлення кнехта………………………………………………. |
10 |
||
3.11 |
Виготовлення гармати…………………………………………….. |
10 |
||
3.12 |
Виготовлення кронштейна гребного гвинта...……………..…… |
11 |
||
3.13 |
Виготовлення гребного гвинта ………………………………..… |
11 |
||
3.14 |
Виготовлення керма…………………………………………...…… |
12 |
||
4. |
Збирання моделі………………………...………………………………… |
12 |
||
4.1 |
Розміщення надбудов на палубі…………………………………… |
12 |
||
4.2 |
Прикріплення ходової частини……………………….…………… |
12 |
||
4.3 |
Фарбування моделі…………………………………………….…… |
12 |
||
5. |
Приготування моделі до запуску………………………………………… |
13 |
||
6. |
Регулювання та запуск моделі………………………..….……………… |
13 |
||
7. |
Висновки |
14 |
||
8. |
Література……………………………………….………………………… |
14 |
||
9. |
Додатки…………………………………………………………….……… |
15 |
||
У сучасних умовах розвитку позашкільної освіти особливої уваги потребують гуртки, клуби та творчі об’єднання позашкільних навчальних закладів, які працюють за науково-технічним напрямом. Основною метою науково-технічного напряму позашкільної освіти є формування досвіду та знань особистості в процесі науково-технічної творчості; формування пізнавальних, практичних, творчих навичок. Актуальність початкового технічного моделювання пов’язана з необхідністю залучення дітей до пізнання і розуміння світу техніки, спроби її власної творчої діяльності, опанування певної системи початкових технічних та технологічних знань, вмінь і навичок.
У даному посібнику представлено технологію виготовлення найпростішої моделі торпедного катера з гумовим двигуном. Метою є ознайомлення вихованців з початковими принципами суднобудування, сприянні їх професійному самовизначенню, прищепленні любові до праці, що в подальшому дасть змогу проектувати новітні моделі водної техніки.
Торпедний катер - клас швидкохідних бойових кораблів, основною зброєю яких є торпеди.
За різними джерелами, торпедні катери ведуть початок або від винаходу морських мін взагалі, або від самохідних мін, пізніше названих торпедами. З появою міни постає питання про її застосування, а значить, і про носій.
Ранніми торпедними катерами можна вважати перші судна, озброєні мінами (кінець XVIII — початок XIX століть). За іншою версією, торпедні катери ведуть початок з 1878 року.
Торпедні катери вирішували найрізноманітніші бойові завдання. Зокрема, вони широко використовувалися для боротьби з підводними човнами, забезпечували охорону транспортів в складі конвоїв, виставляли активні мінні загородження, брали участь у висадці десантів і диверсійно-розвідувальних груп. Їм доводилося обстрілювати берегові споруди реактивними снарядами і навіть торпедами. Але головним завданням торпедних катерів залишалося порушення морських перевезень противника.
Торпедні катери можуть атакувати кораблі супротивника спільно з літаками або іншими надводними кораблями.
Часто при виході в атаку торпедні катери для маскування ставлять димову завісу.
Водотоннажність (вага) катерів 30-300 тонн, швидкість ходу до 60 вузлів
(108 км/год).
Основна зброя катерів: 2-4 торпедні апарата, розташовані уздовж бортів.
Для захисту від літаків є 1-2 кулемета і 3-4 автоматичні гармати.
3. Виготовлення моделі торпедного катера .
Модель торпедного катера складається з дерев'яного корпусу, фанерної палуби, дерев'яної рубки і надбудови, тамбура, димової апаратури, щогли, металевого керма, кронштейна і гребного гвинта.(Додаток 1).
Двигуном служить гумовий мотор.
Озброєння, зображене на моделі, складається з двох торпедних труб, зенітний автомат , розташованого на надбудові, і гармати .
На флагштоку в кормі піднімається військово-морський прапор, а на щоглі – вимпел.
Перш ніж приступити до будівництва моделі, треба уважно прочитати пояснення, вивчити креслення, наявність необхідного інструменту і матеріалів (Додаток 2, 3)
Виготовлення моделі робимо в тому порядку, в якому вони описана нижче.
3.1. Корпус 1 (Додаток 1.) ретельно випиляти із бруса (300х85х35), вистругати та зачистити
Вид зверху Вид збоку
Рис. 1
наждачним папером (шкіркою) так, щоб на його зовнішній поверхні не залишалося нерівностей, задирів, і зазубрин. Рис.1 ( - - - - - контур заготовки)
3.2. Рубка 4 (Додаток 1.) випилюють з бруска 70х60х15 та зачищають напилком (Рис 2). Деталь треба обрізати стамескою або ножем в відповідності з розміткою і потім зачистити напилком і наждачним папером.
Рис.2
Піддашок рубки (Рис 3) виготовляється з заготовки розміром 60х15х8 і обробляється згідно з кресленням.
Рис.3
З фанери розміром 65х20х1.5 вирізаються дві боковини для рубки (Рис. 4)
Рис. 4
Піддашок рубки і боковини прикріплюються до рубки.(Рис. 5)
Рис. 5
3.3 Надбудова 9 (Додаток 1.) випилюється з бруска 70х50х10 та зачищають наждачним папером. (Рис. 6)
Рис 6
Виготовляємо зенітний автомат 11.(Додаток 1.).(Рис 7)
Рис 7
До надбудови приклеюють зенітний автомат (Рис 8)
Рис 8
3.4 Тамбур 12(Додаток 1.) виготовляють з бруска розміром 20х15х15 і обробляють згідно з рис 9.
Рис 9
3.5. З рейки розміром 165х2х2 вирізаються два привальні бруса 16(Додаток 1.) (Рис.10)
Рис.10
3.6. Торпедні труби 5(Додаток 1.) вистругати ножем з рейки розміром 200х8х8 згідно з рис. 11 (а) в кількості 2-х шт.
З фанери розміром 45х6х3 вирізати кронштейни-підставки (б рис 11) в кількості 4 шт, та пускові пристрої (в рис 11) 2 шт.
На торпедні труби надіти кільця, зігнуті з тонкої мідної або м’якого сталевого дроту (г рис 11), потім приклеїти знизу до труб кронштейни згідно з рис.
На цих кронштейнах труби встановлюються на палубі
Рис 11
3.7. Із заготовки вистругати ножем розміром 25х7х7 кранець перших пострілів 13 (Додаток 1.) в кількості 2-х штук згідно рис 12(а).
Рис.12
З тонкої фанери або картону наклеюються кришки на кранці перших пострілів(б).
3.8 Димову апаратуру 19(Додаток 1.) виготовляємо із заготовки розміром 25х8х8 згідно рис.13 (а)
Рис. 13
На димову апаратуру треба надіти кільця(б), зігнуті з тонкої мідного або м’якого сталевого дроту.
3.9 Щоглу 8, 17, рею 7, штирьову антену 6, опори автоматів і гармати 14(Додаток 1.) виготовити з дроту. Рею до щогли можна прикріпити нитками, змастивши з’єднання клеєм.
3.10 Кнехти 15(Додаток 1.) виготовляють з бруска розміром 10х5х5 і обробляють згідно з рис 13. Зверху не до кінця забивають два цвяха 7мм
Рис. 13
3.11 Гармату 14(Додаток 1.) складаємо з трьох деталей рис 16. Основа (а) виготовляється з декількох кругів картону склеєних між собою. Деталь (б) виготовляється згинанням картону в формі конуса. Деталь (в) вигинається з дроту завтовшки 2мм.
Рис.16
3.12 Щоб зробити кронштейн гребного гвинта 22 (Додаток 1.), треба металеву заготовку обігнути навколо шматка дроту і обжати плоскогубцями; лапки, якими кронштейн буде кріпитися до корпусу, потрібно відігнути , як це показано на рис.14
Рис.14
3.13 Вирізати з металевого листа гребний гвинт 21(Додаток 1.) згідно рис.15(а) та припаяти до нього дріт(г). Надіти на дріт намистинку(б), або 1-2 шайби, вставити вільний кінець в отвір кронштейну(в), після цього кінець дроту круглогубцями загнути гачком.(Обертання гачка в кронштейні має бути вільним.)
Рис.15
3.14 Вирізати з металевого листа кермо 20(Додаток 1.) згідно рис.16, шилом
проколоти (або свердлити дрилем) в заготівці керма отвори, відігнути лапки в різні боки
Рис.16
4. Збирання моделі
4.1 Розмітити на палубі положення рубки, надбудови,торпедних труб, тамбура, гармати з кранцями перших пострілів, змастити їх знизу клеєм і прибити цвяхами до палуби. Потім приклеїти до корпусу привальні бруси.
Деталі моделі можна склеювати будь-яким водостійким клеєм.
У верхній частині надбудови зробити наколи шилом і в них вставити щоглу.
Від кінців реї до кутів надбудови натягнути сигнальні фали. Фали натягуються зі звичайних ниток. Нитки можна промазати звичайним клеєм, щоб вони не ворсились.
4.2 Прибити чотирма цвяхами до корпусу кронштейн з гребним гвинтом. У носовій частині корпусу в днище вбити вигнутий цвях, на який буде вдягатися кінець гумової стрічки.
Прикріпити до корпусу кермо двома цвяхами.
4.3 Зібрану модель і всі її деталі слід пофарбувати 2-3 рази олійною фарбою. Підводна частина корпусу (нижче ватерлінії) викрашується в червоний або зелений колір, надводна і всі деталі на палубі – в світло-сірий. Палубу можна забарвити в чорний колір, або в колір «охра». (До фарбування модель не слід опускати в воду.)
Після фарбування прикріплюємо військово-морський прапор і вимпел. Їх можна зробити з паперу і розфарбувати кольоровим олівцем або фарбами.
5. Приготування моделі до запуску.
Щоб приготувати модель до запуску, треба зігнути лопаті гвинта. Спочатку кожну лопать треба зігнути так, щоб вона стала опуклою, причому опуклість повинна бути звернена до носа моделі.
Після цього кожна лопать повинна бути повернута на кут 30 ° по відношенню до свого початкового стану. Всі лопаті повинні бути повернені в одну сторону.
Після висихання фарби до гачка гребного гвинта та до зігнутого цвяху в носовій частині днища прикріпити гумовий двигун.
Гумовий двигун слід виготовляють з 4-х стрічок гуми зробивши на їх кінцях петлі і зав’язавши їх ниткою. Довжину гумового двигуна робимо трохи більше відстані між гачком і зігнутим цвяхом.
6. Запуск моделі.
Правильно і акуратно зроблена модель з добре зігнутим гвинтом повинна пройти відстань 5-10 метрів.
Заведення гумового двигуна треба робити вдвох: для цього знімається кінець з вигнутого цвяха, одягається на гачок заводної ручки і відтягується так, щоб довжина стрічки стала в півтора – два рази більше своєї нормальної довжини. Утримуючи стрічку в натягнутому стані проводимо 30- 40 обертів, вкорочуючи при цьому стрічку. Дуже зручно заводити гумовий двигун ручним дрилем, в патрон якого вставляють гачок з дроту.
Після заведення носовий кінець заведеного гумового двигуна одягають на вигнутий цвях і притримуючи гвинт рукою, опускають модель в воду.
Якщо модель ходить не прямолінійно, то слід відігнути кермо в сторону, протилежну тій, в яку йде модель.
Якщо це виявиться недостатнім, вісь гребного гвинта трохи повертається разом з кронштейном в ту ж сторону.
Висновки.
На заняттях виготовляючи дану модель торпедного катера треба звертати увагу на дотримання вихованцями правил техніки безпеки, виробничої санітарії й особистої гігієни, навчати їх безпечним прийомам роботи, ознайомлювати із заходами попередження травматизму.
Гуртківців початкового рівня передбачено ознайомити з історією виникнення і розвитку будування торпедних катерів, викласти теоретичний матеріал з будови судна.
Практична робота пов’язана із вдосконаленнямз технології обробки матеріалів інструментами. Тим самим у вихованців формується інтерес до творчості, розвивається мислення, зароджується художній смак, розвивається моторика, комунікативні якості.
Вихованці набувають навиків організації робочого місця, прийомів і правил користування інструментами ручної праці, розмічання деталей на матеріалах різними способами; вчаться користуватися лінійкою та трикутником, різати метал ножицями та ножівкою, вирізувати деталі з паперу та картону ножицями, обробляти фанеру та деревину за допомогою наждакового паперу, напилка, рубанка, фарбувати моделі, запускати моделі на дистанції.
Додаток 1.
№з/п |
Найменування деталі |
К-ть |
Назва матеріалу деталі |
1. |
Корпус |
1 |
Дерев’яний брусок |
2 |
Палуба |
1 |
Фанера 3 мм |
3 |
Леєрне огородження |
2 |
Дріт мягка вязальна 0,5 мм Цвяхи довжина 12 мм |
4 |
Рубка |
1 |
Дерев’яний брусок, фанера 3 мм |
5 |
Торпедна труба |
2 |
Дерев’яний брусок, фанера 5 мм, Дріт мягка вязальна 0,5 мм |
6 |
Штирьова антена |
1 |
Дріт стальна ОВС 1 мм |
7 |
Мачта |
1 |
Дріт стальна ОВС 1 мм |
8 |
Сигнальні фали |
2 |
Дріт стальна ОВС 1 мм |
9 |
Надбудова |
1 |
Дерев’яний брусок |
10 |
Вимпел |
1 |
Кольоровий папір |
11 |
Зенітний автомат |
1 |
Дерев’яний брусок, цвях 30мм |
12 |
Тамбур |
1 |
Дерев’яний брусок |
13 |
Кранець перших пострілів |
2 |
Дерев’яний брусок, картон |
14 |
Гармата |
1 |
Дріт стальна ОВС 1 мм картон |
15 |
Кнехт |
4 |
Дерев’яний брусок, Цвяхи 7 мм |
16 |
Привальний брус |
2 |
Брусок |
17 |
Флагшток |
1 |
Дріт стальна ОВС 01 мм |
18 |
Військово – морський прапор |
1 |
Кольоровий папів |
19 |
Димова апаратура |
1 |
Дерев’яний брусок. Дріт стальна ОВС 1 мм |
20 |
Руль |
1 |
Металевой лист 0,5мм |
21 |
Гребний винт |
1 |
Металевий лист 0,5мм |
22 |
Кронштейн гребного винта |
1 |
Металевий лист 0,5мм |
23 |
Кормовий крючок |
1 |
Дріт стальна ОВС 01 мм |
24 |
Гумовий двигун |
1 |
Гумова нитка |
25 |
Носовий крючок |
1 |
Цвях 50 мм |
№ п.п. |
Найменування |
1. |
Молоток |
2. |
Стамеска |
3. |
Ніж |
4. |
Рубанок |
5. |
Наждачний папір(шкурка) |
6. |
Напилок |
7. |
Плоскогубці |
8. |
Круглогубці |
9. |
Пилка |
10. |
Кусачки |
11. |
Ножиці по металу |
12. |
Ножиці |
13. |
Шило |
14. |
Лобзик |
1