Відділ освіти молоді і спорту Бережанської міської ради
Позашкільний комунальний навчальний заклад
«Центр дитячої та юнацької творчості» відділу освіти молоді і спорту Бережанської міської ради
ПОГОДЖЕНО
на засіданні методичної ради
ЦДЮТ
Протокол від_______ №__________
Голова МР_____________________
Методична розробка виховного заходу з елементами тренінгу на тему:
«Формування креативності педагогів через розвиток у них творчого потенціалу»
Автор: Шаршонь Ірина Ярославівна,
методист, керівник гуртка «Моделювання іграшок-сувенірів»
2023 р.
Хід заняття Організаційний момент.
Привітання з педагогами.
Епіграф заняття:
Не навчайте дітей так, як навчали вас, - вони народились в інші часи...
Конфуцій
Мета: формування професійної майстерності; розвиток креативних і комунікативних здібностей педагогів; сприяння розвитку творчої уяви, розкриття внутрішнього потенціалу педагогічних працівників; стимулювання розвитку фантазії, розвиток оригінальності та гнучкості мислення педагогів.
Обладнання: дошка (фліпчарт), магніти, різнокольорові маркери, аркуші білого паперу, зображення квітки, ручки, кольорові олівці, олівці, шпагат, клей, стакани з-під йогуртів, ножиці, ватман (3 листки), бланки із завданнями.
Актуалізація мети (5 хв.)
Поняття «креативність» (від лат. creatio – створення) увійшло в науковий обіг в 70-х роках минулого століття й означає творчі здібності особистості, що характеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, які відхиляються від традиційних або прийнятих схем мислення, й такі, що входять до структури обдарованості як незалежний чинник.
Креативність – творчі здібності людини, готовність мозку до створення принципово нових ідей, відмінних від традиційних.
Творчість – це процес людської діяльності, який створює якісно нові матеріальні та духовні цінності.
Основні показники творчих осіб:
• Швидкість думки – кількість ідей, що виникають в одиниці години.
• Гнучкість думки - здатність швидко і без внутрішніх зусиль переключатися з однієї ідеї на іншу, побачити, що інформацію, отриману в одному контексті, можна використати в іншому.
• Оригінальність - здатність до генерації ідей, що відрізняються від загальноприйнятих, парадоксальних, несподіваних рішень. Вона пов'язана з цілісним баченням усіх зв'язків і залежностей, непомітних при послідовному логічному аналізі.
• Допитливість – здатність дивуватися, цікавість і відкритість до всього нового.
• Точність - здатність удосконалювати йди надавати закінченого вигляду свого творчого продукту.
• Сміливість - здатність приймати рішення у ситуації невизначеності, не лякатися особистих висновків і доводити їх до кінця, ризикуючи особистим успіхом та репутацією.
Вправа 1. «Самопрезентація» (3 хв.)
Мета: знайомство учасників групи один з одним, подолання скутості, створення креативного середовища, яке спонукає до проявів творчого мислення.
Завдання: Кожен із учасників по черзі називає своє ім'я та 1-2 риси, які йому притаманні і записує на дошці (фліпчарті). Ця вправа потребує винахідливості та гнучкості мислення.
Обговорення: Після виконання завдання спільно обговорюємо записані риси.
Вправа 2. «Що таке креативність» (3 хв).
Мета: визначення якостей, що характеризують «креативність»
Завдання: учасники діляться на 3 групи. Групи повинні до кожної літери слова «креативність» підібрати слова, які на їх думку характеризують дане слово.
К – крутий, конструктивний
Р- різний, рішучий, реактивний,...
Е – ексклюзивний…
А – артистичний, авторський,
Т – творчий, тактовний, товариський, тактовний...
И
В – високоякісний, винахідливий, вишуканий, винятковий…
Н- незвичайний, новий, новаторський, неповторний…
І- інноваційний, інтелектуальний, ініціативний…
С- сміливий, сумлінний, самостійний… Т - толерантний, терплячий ...
Ь
Обговорення: Після виконання завдання один представник групи (команди) зачитує версію як розшифрувати слово «креативність».
Вправа 3. «Квітка талантів» (5 хв.)
Мета: визначення якостей, що характеризують «талант».
Завдання: кожен з учасників, отримавши малюнок квітки ,
повинен на шести пелюстках написати свої таланти, хобі або захоплення.
Обговорення: після виконання завдання учасники зачитують прочитати свої «таланти».
Вправа 4. «Хто я?» (4 хв.) Мета: розвинути позитивну «Я-концепцію».
Завдання: кожен з учасників відповідає на запитання, які характеризують його найкращі якості.
Кожен учасник повинен закінчити речення:
- я симпатична людина, тому що…
- я пишаюся собою, коли я …
- найкращий вчинок у моєму житті був, коли я….
- моя найкраща якість…
- я на цьому світі єдиний, тому що..
Обговорення: Чи важко було відповісти на запитання? Чому?
Вправа 5. «Творчий псевдонім» Мета: розвинути творчий потенціал.
Завдання: учасникам розкладаються картонні медальйони на ниточці, і кольорові олівці. Треба намалювати на медальйоні свій псевдонім.
Оскільки у нас творчий захід, і всі присутні в певному розумінні митці, я пропоную вам придумати вигадане ім’я (творчий псевдонім) під яким ви сьогодні будете працювати, і яким підпишете свої роботи. Перед вами лежать медальйони і олівці. Оформіть медальйон з псевдонімом і надіньте його на шию. Після цього ви представитеся і ми почнемо роботу під новими творчими іменами.
Обговорення: Після виготовлення медальйонів учасники представляються, надівають медальйон.
Ви тепер як справжні митці, тому зараз пропоную вам у нашій творчій майстерні проявити свою креативність, творчий і оригінальний підхід до речей, які перестала виконувати своє призначення і виготовити вази.
Творча майстерня (30 хв.)
«Апсайклінг або нове життя старих речей»
Мета: навчитися перетворювати вже використані речі, заощаджувати власні кошти, для виготовлення «нових речей», запобігати забрудненню навколишнього середовища.
Завдання: зробити вазу із використаних речей (стаканів з йогуртів, кефіру).
У природі немає ніякого сміття. Усе створене природою слугує початком чогось нового. Але ми, люди, у процесі життєдіяльності створюємо сміття, з яким не знаємо, що робити і куди подіти. Стає все менше і менше місць, де його можна розмістити, тому що люди не хотіли б жити поруч зі сміттєзвалищами.
Ми усвідомлюємо, що перетворити все сміття на творчі об'єкти неможливо. Але закликають кожного замислитись над необхідністю переробки побутових відходів. Адже, коли кожен усвідомить власну відповідальність за забруднення природи зменшиться бодай на трішки.
Отже, фантазуємо і проявляємо свої творчі здібності.
Для виконання роботи нам потрібні такі інструменти і матеріали:
- ножиці;
- клей;
- стакан від йогурту або кефіру; - шпагат.
Для початку роботи беремо стакан і змащуємо дно клеєм. Далі беремо шпагат і обмотуємо нитки по колу, щільно притискаючи нитки одну до одної.
Потім переходимо на стінки та аналогічним чином обмотуємо весь стакан.
Дійшовши до верху обмотує зверху і обрізаємо мотузку.
Ось така ваза у нас вийшла.
Залишилось її прикрасити. Тут простір для творчості дуже великий. Можна використати кручені квіти, листки, завитки.
Для виготовлення пелюсток квітки або листочкі потрібно шпагат скрутити у форму круга, змастити клеєм і надати форму пелюстки, притисновши краї з однієї сторони разом. Для виготовлення завитків – відрізаємо невелику частину шпагату,змащуємо клеєм, скручуємо з двох кінців і викладаємо на вазі, міцно притискаючи.
Ваза готова.
В таку вазу можна поставити вазу засушені квіти чи штучні гілочки. Та й декор чудовий виходить. Ви згодні?
Рефлексія: відображення відчуттів, що виникли в процесі майстер-класу. Аналіз очікувань Підсумок.
Список використаної літератури:
1. Грецов А. В. Кращі вправи у розвиток креативності. / Навчально-методичний посібник. - СПб., СПбНДІ фізичної культури, 2006., 44 с.
2. Ільїн Є. П. «Психологія творчості, креативності, обдарованості».-СПб., Пітер Серія: Майстри психології, 2009., 448 с.
3. Йірі Шерер. Техніки креативності: як за 10 кроків знайти, оцінити і втілити ідею/ Йірі Шерер: [пер. з ним. О. Гляйсснер].-М.: СмартБук, 2009., - 136 с.: Ілл.(Інноваційні стратегії управління).
4. Майстер-клас в системі методичної роботи з педагогічними кадрами / А.І.Постельняк. – Кіровоград: Видавництво КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2009. 68 с
5. Сисоєва С.О. Основи педагогічної творчості: Підручник. – К.: Мілені, ум, 2006.
344 с.
6. Федорчук В. М. Тренінг особистісного зростання. [текст] : навч. посіб. / В. М.
Федорчук – К. : «Центр учбової літератури», 2014. 250 с.