Методична розробка : Використання інтерактивних форм навчання для розвитку творчих здібностей учнів на уроках англійської мови

Про матеріал
Стаття про інтерактивні форми роботи, які можна використовувати на уроках англійської мови.
Перегляд файлу

“Використання інтерактивних форм навчання для розвитку творчих здібностей учнів на уроках англійської мови”

      Інтерактивні форми навчання характеризують як ті, в яких процес навчання поєднується із процесом спілкування, а активність учнів перевершує активність вчителя. Використовуючи інтерактивні форми на уроках англійської мови, організовую навчальний процес так, що практично всі учні заохочені до процесу пізнання, вони мають можливість розуміти і рефлексувати з приводу того, що вони знають і про що думають. Для цього на уроці має бути атмосфера доброзичливості, взаємопідтримки (необхідні для кооперації і співпраці). На уроках із застосуванням “інтерактиву” організовую індивідуальну, парну, групову роботу застосовую рольові ігри, роботу з різними джерелами інформації, дослідницькі проекти, творчі форми роботи. Під час навчання дотримуюсь всіх принципів інтерактивної роботи, а саме:

-          Одночасна взаємодія (всі учні працюють в один і той же час);

-          Однакова участь (для виконання завдання кожному учневі дається однаковий час);

-          Позитивна взаємодія (група виконує завдання при успішній роботі кожного учня);

-          Індивідуальна відповідальність (при роботі у групі у кожного учня є своє завдання).

На різних етапах навчання використовую різні інтерактивні форми. Для молодших школярів найбільш ефективною є гра. У грі яскраво проявляються особливості мислення та уяви дитини, її емоційність, активність, розвиваюча потреба в спілкуванні. На молодшому етапі навчання англійської мови використовую рольову гру, яка сприяє формуванню позитивного психологічного клімату на уроці, реалізації міжособистісного спілкування, забезпеченню зацікавленості. Поділяю рольову гру на три етапи:

  1.       Засвоєння діалогічних сполучень;
  2.       Опанування мікродіалогів;
  3.       Складання діалогів залежно від навчальних програм.

Рольова гра, як модель міжособистісного спілкування, забезпечує інтерес до участі в спілкуванні англійською мовою, формує у дітей здібності слухати і розуміти співрозмовника.

     Використовуючи рольову гру на своїх уроках, помітила, що діти віддають перевагу таким ролям, як: члени родини, вчитель-учень, казкові герої, друзі, герої комп’ютерних ігор. Під час проведення інтерактивних ігор активізується творчий потенціал особистості. При плануванні інтерактивної гри на уроці враховую програмний матеріал, застосування різноманітних форм, використання дидактичних засобів. Гра починається не тоди, коли учні одержують завдання, а коли їм стає цікаво грати. Отже, гра викликає приємні емоції і таким чином дає роботу їхньому розуму і творчості.

     На середньому етапі обираю парну і групову уроботу. Викристовую парну роботу для обговорення короткого тексту, для визначення ставлення партнера щодо теми або проблеми, для проведення взаємооцінювання. Організовую роботу в парах наступним чином:

-          На першому етапі представляю завдання, надаю поради та настанови щодо його виконання, встановлюю часові обмеження;

-          На другому етапі саме завдання виконується учнями. ( в цей час допомагаю, коректую, спрямовую)

-          На третьому етапі; після того, коли завдання завершене, можу обрати одну або декілька пар і попросити їх продемонструвати те, що вони щойно обговорювали. Також в середніх класах використовую метод інтелект-картування.

     Це сучасний і простий інструмент незамінний для:

-          швидкого опрацювання великих об’ємів інформації;

-          зручного запам’ятовування;

-          розвитку асоціативного мислення;

-          унаочнення та презентації матеріалів;

-          розробки проектів та планів дії;

-          прийняття рішень.

   Інтелект - карти (mind maps) допомогають вирішити безліч питань, а на їх створення не потрібно багато часу. Навчить своїх учнів користуватися ними!

   Mind maps (карта пам’яті, ментальна карта, карта думок, інтелект-карта) - це спосіб організації інформації так, щоб мозку було максимально легко працювати з нею. За допомогою цієї технології, можна навчитися мислити по-новому, використовуючи потенціал обох півкуль мозку.

   Етапи створення:

   1. Чітко визначте основну тему чи проблему - вона й буде центральним елементом учнівської карти. Попросіть учнів не записувати її словами, а добрати яскравий графічний образ, що асоціюється у них з обраною тематикою.

   2. Від центру учні виведуть кілька гілок, кожну з яких позначають ключовими словами, назвами, які пов’язані з основною темою. Форма гілок - прямі чи хвилясті - значення не має.

   3. Від кожної з основних гілок будуть відходити додаткові гілки 2-го, 3-го рівнів. Бажано, щоб вони були меншими та тоншими від основних.

   4. Нагадайте учням про радіальну структуру. Гілок та відгалужень може бути стільки, скільки їм потрібно. Але треба слідувати ієрархії: найважливіші поняття мають розташовуватись ближче до центру, а менш значущі - подалі.

   5. Аби учні не заплуталися, порадьте їм нумерувати гілки, використовувати різні кольори для окремих зон та різні стилі малювання.

   6. Чим більше кольорів буде використано, тим краще.

   7. Пов’язані інформаційні блоки краще поєднувати, виділяючи однаковим кольором чи фоном.

   8. Учням не треба розписувати кожне поняття, а краще намагатися використовувати ключові слова чи взагалі символічні зображення. Так вони зможуть запам’ятати основну інформацію швидше та легше.

   9. Довжина ліній має приблизно дорівнювати довжині слова.

   10. Можна писати друкованими літерами, змінюючи їх розмір у залежності від важливості поняття.

   11. Організовувати простір порадьте учням так, щоб не залишати порожнього місця та не розміщувати гілки занадто щільно.

   12. Якщо ж залишаються порожні гілки, не варто примушувати вигадати хоч щось, краще залишити все як є, а через деякій час мозок сам підкаже рішення.

 Цей метод можна використовувати як для опрацювання лексичного матеріалу, так і для його закріплення. Спробуйте і побачите, як він сподобається учням.

     На старших етапах однією з ефективних форм вважаю мозковий штурм. Він дає змогу для колективного обговорення, пошуку рішень, спонукає учнів виявляти свою уяву і творчість шляхом вільного висловлення думок. Помітила, що найкраще мозковий штурм спрацьовує, коли дотримуватися наступних правил:

  1.       Відсутня будь-яка критика;
  2.       Заохочення пропонування ідей;
  3.       Свобода творчої уяви;
  4.       Творча атмосфера;
  5.       Фіксація всіх висловлених ідей.

Вважаю за потрібне після проведення мозкового штурму підвести підсумки, а саме: провести систематизацію та класифікацію ідей, відібрати найбільш оригінальні та раціональні.

     В старших класах на уроках англійської мови запроваджую уроки-дискусії, адже вважаю, що дискусія вчить більш глибокого розуміння проблеми, формулювання самостійної позиції, оперування аргументами, критичного мислення, сприяє розвитку особистих переконань і формуванню особистого погляду на світ. Оцінюю її як доволі ефективний метод навчання англійській мові. Беручи участь у дискусіях, учні розвивають навички міжособистісного спілкування, такі як уміння слухати, співпереживати, переконувати, співпрацювати з іншими членами групи. Добре організовані дискусії теж розвивають терпимість до різноманітних поглядів на одну проблему.

     Проведення ефективних дискусій - це мистецтво, що потребує вміння й досвіду. Тому ретельно готуюся до проведення дискусії на своїх уроках, щоб обговорення було плідним. Необхідно продумати наступні питання:

  1.       Час, необхідний для проведення дискусії. (його узгодженість з іншими видами роботи під час навчального заняття)
  2.       Місце має бути таким, щоб створювати оптимальні умови для обговорення.
  3.       Підготовка матеріалів для роботи учнів та наочного подання результатів обговорення.
  4.       Усні і письмові інструкції щодо способу виконання завдання.
  5.       Наявність в учнів уміння працювати в групі.

На своїх уроках застосовую наступні види дискусії:

     “Круглий стіл” - бесіда невеликої (до 5 учнів) групи, члени якої обговорюють певне питання, спілкуючись один з одним, так і з іншими учнями класу, які становлять аудиторію.

     “Засідання експертної групи” - обмін думками в групі з 4-6 учнів із заздалегідь призначеним головою. Відбувається в два етапи:

  1.       Обговорення обраної проблеми всіма учасниками групи;
  2.       Виклад позиції групи у вигляді невеликих виступів кожного її члена перед усім класом.

     “Дебати” - це обговорення, побудоване на основі заздалегідь підготовлених і зафіксованих виступів представників двох протилежних за позицією груп. Завданням учасників дискусії є висування аргументів “за” і “проти”, щоб таким способом переконати інших учасників у своїй правоті.

     “Судове засідання” - обговорення у вигляді слухання справи за участю сторони, яка обвинувачує, суду й захисту.

Для того, щоб дискусія була відвертою і цікавою, необхідно створити в класі атмосферу довіри і взаємоповаги. Отже, дискусія може бути запропонована як одна з інтерактивниих форм. Її можна використовувати як для організації самостійної роботи, так і як форму перевірки знань узагальнення тощо. Більшість учнів із великим задоволенням приймає участь у дискусіях і творчо підходить до їх підготовки та проведення.

     Виходячи з усього викладеного вище, хочу зазначити, що інтерактивні форми навчання на уроках англійської мови сприяють досягненню тієї атмосфери в класі, яка найкраще відтворює співробітництво, порозуміння, доброзичливість, надає можливість реалізувати особистісно-орієнтовне навчання. Інтерактивні форми захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес та мотивацію, навчають самостійного мислення, розвивають творчі здібності і уяву, ефективно впливають на позитивні емоції  і свідомість учнів.

docx
Додано
10 лютого
Переглядів
81
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку