Методична розробка "Використання медіаресурсів на уроках історії"

Про матеріал
В методичній розробці уроку з історії України представлені варіанти використання медіаресурсів з даної теми. Надані посилання полегшують роботу викладача і учнів і в умовах дистанційного навчання.
Перегляд файлу

Методична розробка

уроку з історії України

 

Тема:  Україна в 1923-1928 рр.

Мета уроку: проаналізувати політику більшовиків в цей період;  розкрити справжній зміст політики радянської влади в національному питанні;  сформувати в здобувачів освіти поняття про зміст, мету, наслідки, значення політики українізації, причини її згортання; розвивати логічне та історичне мислення; продовжувати формувати вміння працювати з історичними джерелами, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки; сприяти  вихованню національної самосвідомості.

Здобувачі освіти повинні знати:

- зміст понять: коренізація, українізація;

- суть, засоби впровадження та наслідки політики коренізації;

- протиріччя між доктриною інтернаціоналізму та політикою коренізації.

Уміти:

встановити послідовність подій історії України 1923–1928 рр.;

охарактеризувати громадсько-політичну діяльність Миколи Скрипника, Олександра  Шумського.

Тип уроку:  засвоєння нових знань, вмінь і навичок

Обладнання: В. С.Власов, С. В. Кульчицький «Історія України», роздатковий дидактичний матеріал (таблиці), проектор, мультимедійна дошка,    М. Куліш «Мина Мазайло».

 

Медіаресурси: відеоролик «Політика українізації та коренізації 1920-1930 років | Пишемо історію» http://surl.li/rwbyo

https://www.youtube.com/watch?v=41j0Wcoeyv0

 https://www.radiosvoboda.org/a/30576563.html

 

Епіграф (на дошці) «Нації вмирають не від інфаркту.

Спочатку їм відбирає мову».

 Л. Костенко

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань («Мозкова атака)

  1. Який період історії України ми вивчаємо? (Встановлення й утвердження тоталітарного режиму)
  2. Що таке неп і який період він охоплює?  (1921-1928 р.)
  3. Які найважливіші  суспільні процеси відбуваються в цей період?

(перемога більшовиками своїх противників; впровадження непу; створення СРСР; боротьба з інтелектуальною елітою)

  1.  Якою була політика більшовиків в сфері національній? ( «Декларація прав народів Росії», створення СРСР, гасло «Пролетарі, всіх країн єднайтеся! »)

 

ІІ. Повідомлення теми, очікуваних результатів.

План

1.Національна політика радянської влади в УСРР

2. Політика коренізації (українізації)

4. Релігійне життя в УСРР

 

Викладач: «Армія, мова і віра» - це формула нашої сучасної української ідентичності. Армія боронить нашу землю. Мова боронить наше серце. Церква боронить нашу душу. Це гасло, за великим рахунком, раніше не зачепило серця всіх українців. Зрештою, знайшлося чимало його критиків. Та й тренди тоді серед електоральної маси були інші.

За часів незалежної України робилися певні кроки щодо поширення української мови, нарешті з’явилася автокефальна Православна церква України… Можна говорити про певні недоліки, помилки. Та все ж відбувалося формування української ідентичності, скажемо так – «українізація». Хоча цей процес ніхто так не називав.

На жаль, ця «українізація» не мала повної підтримки ні серед верхів, ні серед низів. А зараз, в умовах війни, вона відбувається дуже швидкими темпами.

Історія начебто повторюється. Щось подібне ми мали в 1923–1928 роках у радянській Україні.

1.Переглянемо відео фрагмент

C:\Users\комп\Desktop\AB56B8F0-3565-46B1-9741-C7D5A8035FC1_w1597_n_r0_st.jpg

 

2. Коренізація — політика залучення представників корінного населення радянських республік до місцевого керівництва та надання офіційного статусу їхнім національним мовам, унеможливлення реального національного самовизначення, утвердження національних державних форм, оформлення кооперативної системи за національною ознакою тощо.

В УСРР ця політика отримала назву “українізація”.

Складові українізації: (демонстрація на екран)

  1. підготовка та залучення кадрів із представників української національності до партійних та державних органів та установ;

запровадження в усіх установах та навчальних закладах української мови;

  1. видання газет, журналів, книжок українською мовою;
  2. всебічний розвиток української культури і партійне керівництво нею;
  3. глибоке вивчення національної історії, відродження традицій;
  4. створення умов для розвитку мови та культури всіх національних меншин, які мешкали в Україні.

Українізацію підтримували   політики Шумський Олександр Якович та Скрипник Микола Олексійович

 

відеоролик «Політика українізації та коренізації 1920-1930 років | Пишемо історію» http://surl.li/rwbyo

Робота в парах  з документами.

 Документ 1. (роздатковий матеріал)

Секретар ЦК КП(б)У  Дмитро Лебідь обстоював так звану «теорію боротьби двох культур», з якої випливало, що оскільки російська культура на Україні пов'язана з прогресивним пролетаріатом і містом, у той час як культура українська — з відсталим селянством і селом, то російська культура рано чи пізно переможе, і обов'язок комуністів полягає в тому, щоб підтримати цей «природний процес».

   Квітень 1923 р.  « Поставити перед собою завдання активно українізувати партію, отже, й робітничу клясу тепер буде для інтересів культурного поступу заходом реакційним, бо націоналізація, тобто штучне запровадження української мови в партії, робітничій клясі за теперішнього політичного, економічного  й культурного співвідношення між містом і селом, означає стати на погляд нижчої культури села, як рівняти з вищою культурою міста»

Запитання

-         В чому полягав зміст «теорії боротьби двох культур»?

-         Чи згодні ви з тим, що денаціоналізація це «природній процес»?

 

Документ 2. (роздатковий матеріал)

З виступу Г. Зинов’єва на У конференції КП(б)У, листопад 1920 р.                           « Ми вважаємо, що мова може вільно розвиватися: кінець кінцем переможе та мова, яка життєздатніша, культурніша. Таким чином , наша політика повинна полягати в тому, що не на словах, а на ділі показати українському селу, що Радянська влада не буде перешкоджати йому розмовляти й вчити своїх дітей будь-якою мовою»

Запитання

-         Яку мову Г. Зінов´єв  вважав «життєздатнішою, культурнішою»?

        

Документ 3. (роздатковий матеріал)

З резолюції VIII Всеросійської партійної конференції (грудень 1919р.) «Про радянську владу на Україні»

«Члени РКП на території України повинні на ділі забезпечувати право трудящих мас учитися й розмовляти в усіх радянських установах рідною мовою, усіляко протидіючи спробам штучними засобами відтіснити українську мову на другий план, прагнучи, навпаки, перетворити українську мову в знаряддя комуністичної освіти трудових мас. Негайно ж повинні бути вжиті заходи, щоб в усіх радянських установах була достатня кількість службовців, які володіють українською мовою, і щоб надалі всі службовці вміли розмовляти українською мовою».

Запитання

-         Як змінюється політика більшовиків? (Більшовики відмовляються від політики русифікації, переходять до українізації )

 

Ознайомитись з текстом і заповнити схему  https://www.radiosvoboda.org/a/30576563.html

 

                                      Українізація

 

 

 

 

 «Мозковий штурм».

Причини українізації  (перегляд  відеоролика «Політика українізації та коренізації 1920-1930 років | Пишемо історію» http://surl.li/rwbyo (продовження)

Варіанти відповіді:

Радянська влада прагнула привернути на свою сторону:                        

- вороже налаштованих проти більшовиків учасників Української революції та визвольних змагань 1917-1921 р.;  (Й. Сталін: «Українці – слабка ланка радянської влади»);                                                                                                          

- українську інтелігенцію і діячів культури;                                                                                       - обурене продрозверсткою селянство, яке вчиняло численні повстання (українці селянська нація, 85 % населення - селяни);

- відновити змичку між робітниками і селянами, між російськомовним містом і україномовним селом;

- створити позитивний образ більшовицької влади як всередині країни, так і за кордоном;                                                                                                                               - створити ілюзію реалізації національних прав,  проголошених Конституцією

- прагнення доказати, що більшовицька влада не окупаційна, а своя – рідна.

- історики діаспори вважають, що українізація мала на меті ще й виявлення національно свідомих груп українців з наступним їх знищенням

Робота з підручником: В. С.Власов, С. В. Кульчицький ,«Історія України», § 39, п.3, стор.167.

 

Визначити складові українізації. Результати роботи занести до першої колонки  таблиці.

Складові українізації

Результати українізації (стор.167)

Запровадження в усіх навчальних закладах української мови

На укр. мову перейшли 80% шкіл, 97%   дітей, 30% інститутів, 50% технікумів, 40 тис. студентів

Видання книжок, журналів українською мовою

111927р – 50% книг виходило укр. мовою

-    Із 426 газет 373 - українські

Виховання кадрів з представників корінної національності

Службовці центральних апаратів народних комісаріатів були українізовані на 70—95 %; обласний апарат — на 50 %, районний — на 64 %; народні суди — на 62 %; міліція — на 58 %; кооперація — на 70 %.

Кількість українців- членів партії зросла з 25% до 52%

Впровадження в роботу партійного, державного, господарського апаратів рідної для населення мови

70%  урядових справ велося укр. мовою.        З 1923 по 1927 р. кількість українців серед службовців апарату зросла з 35 до   54 %

Розвиток національної культури

З 88 театрів 66 було українських, 12 єврейських, 9 російських

 

Провідники українізації : Наркомос УСРР, наркоми освіти:

Перегляд учнівських презентацій:                                                                             

-         О. Шумський  1924-1927 р. (історичний портрет);

-         М. Скрипник   1927-1933 р. (історичний портрет)

Робота в групах.

 1 група. Робота з таблицею «Національний стан справ в Україні у 1923 та 1927 р.»

Показники для порівняння

1923 р (у %)

1927 р. (у %)

Українці в державному апараті

35

54

Українці у складі КП(б)У

23

52

Обсяги діловодства укр. мовою

20

70

Україномовні школи

10,8

80

Видано книг укр. мовою

27

Понад 50

 

 

 

 

 

 

 

 

Дати відповіді на запитання:

1.Дайте загальну оцінку змінам, що сталися у справі запровадження української мови.                                                                                                                                                            2. У яких сферах успіхи у справі «українізації» були найбільш відчутними?                                                                                  3. До яких наслідків, на ваш розсуд, мала призвести успішна реалізація політики «українізації»?

 

2 група. Робота з таблицею «Українізація державного апарату»

Роки

Члени та кандидати КП(б)У

Українці

Росіяни

Інші (євреї)

1922

54 818

23,3 %

53,6 %

23,3 %

1924

57 016

33,3 %

45,1 %

14,0 %

1925

101 852

36,9 %

43,4 %

19,7 %

1927

168 087

51,9 %

30,0 %

18,1 %

1930

270 698

52,9 %

29,3 %

17,8 %

1933

468 793

60,0 %

23,0 %

17,0 %

-          

-         Проаналізуйте дані таблиці й зробіть висновки.

«Вільний мікрофон»

-         Як ви гадаєте, чи все населення України підтримало українізацію? Хто її не      підтримував, на вашу думку? Чому?

Варіант відповіді:

- верхівка КП(б)У (Е. Квірінг - німець, Л. Каганович - єврей, С. Косіор - поляк,  Л. Мельников, М. Хрущов – росіяни );

-національні меншини, вважаючи українізацію націоналізмом, «петлюрівщиною»;                                                                                                                            - вузівські російські викладачі відмовлялися викладати «селянською» мовою;
- російські чи зрусифіковані міщани, робітники, інтелігенція;

- РПЦ;

- чиновники   

Викладач. Мовою джерел. Основною формою опору було просте ігнорування українізації – масове й по суті безкарне. Так, в 1930 р. в Артемівську (Донбас) близько половини службовців цілковито ігнорували українізаційні приписи, а кілька сотень осіб домоглися офіційного звільнення від цього тяжкого обов’язку… Одеська опера відмовилася ставити вистави українською мовою, аргументуючи це тим, що її колектив спирається на традиції італійського та російського виконавського мистецтва. Набуло поширення глузування з українізації («вы говорите это серьезно или по-украински?»), гіперболізація її «жахіть», уїдливі кпини, анекдоти тощо.   

 

            Додатковий матеріал

          М. Куліш, «Мина Мазайло».

Ставлення основного героя службовця апарату тресту           «Донвугілля» Мини Мазайла до українізації негативне, адже був переконаний, що це спосіб зробити його «другосортним і не допустити до вищої посади».

 У п’єсі є натяки на облудність скороминучої радянської українізації: «І тобі, Мокію, раджу не вірити українізації. Серцем відчуваю, що українізація – це спосіб зробити з мене провінціала… а вся велетенська країна перетвориться на суцільну тюрму чи концтабір, бо тільки в цих закладах немає імен та прізвищ…»

 Тьотя Мотя з Курська із цього ж твору вважала, що «краще бути зґвалтованою, ніж    з українізованою».

М. Вороний казав, що повірить в українізацію лише тоді, коли «катеринославські повії пропонуватимуть себе українською мовою»

 Масове ж ставлення росіян до цього процесу вповні засвідчує відомий вірш Маяковського «Долг Украине» («Говорю себе: товарищ москаль, на Украину шуток не скаль»).

Дерево рішень. Значення українізації.

Варіант відповіді:

• українська мова в цей період мала статус державної;                                                                               • сприяла розвитку освіти і культури;                                                                                                • ліквідація неписьменності;

• розвиток національної свідомості українського народу;

 

Проте московський центр розглядав політику коренізаціі як засіб зміцнення радянської влади. Досягнувши цього, партійне керівництво відразу, із середини 20-х років, почало гальмувати українізацію, а на початку 30-х років українізацію було зведено нанівець.

Ось тому процес українізації вступав у протиріччя із великоросійською державницькою політикою і був оголошений «шкідливим, «національним ухилом».

-         Чи можна політику українізації назвати винаходом більшовиків? ( Ні. ЦР, Гетьманат, Директорія УНР)

-         Що відмінного в політиці різних політичних режимів?

 

Українські національні режими

Більшовицький

Мета

Спрямована на розбудову української державності, залучення до цього процесу національні меншини; дерусифікація культурного й громадсько-політичного життя

Зміцнення свого політичного панування, тримати республіки під контролем Москви (Л. Каганович своє основне завдання вбачав у тому, щоб пильно стежити «куди йде українізація, гарантуючи її спрямування у бік диктатури пролетаріату»); прагнення обмежити вплив на культуру тих верств інтелігенції, які не поділяли позицій більшовиків

 

ІІІ. Ставлення радянської влади до церкви (демонстрація на екран)

-         1. Політика атеїзму

-         2.Релігія й церква – пережитки самодержавства, вороги нового суспільства.

-         3. У роки громадянської війни руйнували храми, монастирі, піддавали репресіям священиків.

-         4. 1921 – 1923 рр. у період голоду розпочалося масове вилучення церковних цінностей  для продажу їх за кордон для придбання зерна.

-         5. Конфлікт між владою і церквою.

-         11 жовтня 1921 р. була створена УАПЦ (Українська  автокефальна православна церква ), яку очолив Василь (Липківський)

-         Дозвіл на існування УАПЦ був тимчасовою поступкою центральної більшовицької влади національно-релігійним почуттям українського народу. 1928 року розгорнулося переслідування автокефальної церкви з метою її повного знищення.

-         УАПЦ само розпустилася 1930 р. Василя Липківського за рішенням “трійки” при Київському НКВС СРСР було страчено.

ІV. Рефлексія

 Тести:

  1. Провідниками політики українізації були:                                                                                     а. Д.Лєбєдєв, Л. Каганович, П. Постишев;                                                                                           б. Л. Каганович, О. Шумський, М. Скрипник                                                                              в. Й. Сталін, О. Шумський, М. Скрипник 

 

  1. Результатом процесу «коренізації» в УСРР стало:                                                                                                 А  зменшення українців серед службовців держапарату;                                                                                                           Б  еміграція значної кількості української інтелігенції;                                                                                   В  обмеження культурно-національних прав національних меншин;                                                                       Г  бурхливий розвиток української культури («Відродження»).

 

 

  1.  Установити відповідність між датами і подіями:                                                                                                                 А. ХІІ з’їзд РКП(б)           1. 1922р.                                          

1

2

3

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          Б. Початок Голодомору       2. 1933р.                                                                                                                                                                 В. Створення СРСР             3.1923 р.                                                                                                                                                   Г. Смерть М. Скрипника     4. 1932р.                                                                                                             

 

 Д/З: §39-40, п. 3, опрацювати опорний конспект, дати відповіді на запитання 7, 9.

 

Список використаних джерел

  1. Даниленко В.М.,  Верменич Я.В,  «Українізація» 1920—30-х років: передумови, здобутки, уроки / За ред. В. А. Смолія. Київ, 2003.
  2. Кульчицький С. Зміст радянської українізації 20-х рр.//Сучасність. - 1999. - №9. - С. 66 - 70
  3. Петро Кралюк. Українізація у 1923—1932 роках. Український національний рух становив загрозу для влади СРСР. Радіо Свобода, 26.04.2020.
  4. Позняк-Хоменко Наталка // Український тиждень / Українізація 1920-х років: «винахід» більшовиків чи джин із пляшки?  Режим доступу: http://surl.li/einfz
  5. Сергійчук  В. «Українізація Росії». Політичне ошуканство українців російською більшовицькою владою в 1923 - 1933 рр. - К., 2000. - 333 с

 

 

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Струкевич О.К., Дровозюк С.І., Котенко Л.В.)
Додано
6 червня
Переглядів
29
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку