Вступ |
Заняття № 1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тема: Фізика як наука: предмет, методи, фізичні величини. |
Лекція № 1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Мета: Ознайомити студентів зі структурою курсу, з базовими поняттями фізики; Сформувати мету вивчення дисципліни та методи її досягнення; Сформувати поняття про форми запису фізичних величин та їх одиниць. |
Тип заняття: лекція |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Структура заняття: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Організаційна частина |
а) Перевірка готовності групи |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Актуалізація опорних знань |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Повідомлення теми, мети та основних завдань |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Мотивація навчальної діяльності |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Вивчення нового матеріалу |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Фізика – це наука, що вивчає найпростіші і найбільш загальні закономірності явищ природи, властивості і будову матерії та закони її руху. Матерія - це усе те, що реально існує поза нашою свідомістю і що може сприйматися нашими органами чуттів безпосередньо чи за допомогою приладів. Розрізняють два види матерії - речовина і поле. Матерія перебуває у вічному і безперервному русі, загальною мірою якого є енергія. Мета, яка ставиться при вивченні фізики, полягає в ознайомленні з основними фізичними явищами, їх механізмами, закономірностями та практичним застосуванням. Фізична величина – це величина, що характеризує фізичні властивості матерії чи особливості фізичних явищ природи. Ознакою фізичних величин є їх вимірність. Вимірювання фізичної величини зводиться до порівняння даної величини з однорідною їй величиною, взятою за еталонну одиницю: довжину вимірюють порівнюючи її з еталоном довжини метром, масу тіла – кілограмом. Не можна порівнювати значення різнорідних величин. Всі величини у фізиці мають бути приведені до міжнародної системи одиниць „СІ”.
Для скорочення записів великих і малих значень фізичних величин використовують
Префікси і множники для утворення кратних і частинних одиниць
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Математичні дії зі степеневими виразами:
103∙102 = 105 (3+2=5) (1000∙100 = 100000 = 105 ) 106/103 =103 (6-3=3) (1000000/1000 = 1000 = 103 ) 10-3∙105 =102 (-3+5=2) (10-3 =0,001=1/1000, 0,001·100000 = 102 ) 103/10-2 =105 (3-(-2)=5) (1000/ 0,01=100000= 105 )
(103)2 = 106 (3·2=6) (1000∙1000 = 1000000 = 106 ) (10-2)3 =10-6 (-2·3=-6) (0,01∙0,01∙0,01 = 0,000001= 10-6 ) √108 =104 (√=1/2=> 8·1/2=8/2=4) √10-2 =10-1 (√=1/2=> -2·1/2=-2/2=-1)
Графіки та їх побудова: Для фізичного аналізу використовують також графіки різних залежностей. Будуються вони за загальними правилами:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Підведення підсумків |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Повідомлення домашнього завдання: |
1). Конспект 2). Стр.7-16 [1] 3). Таблиця префіксів |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ 1. Механіка |
Заняття № 2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Тема: Кінематика матеріальної точки. Характеристики руху. |
Лекція № 2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Мета: Ознайомити студентів основними поняттями та термінами механіки; Пояснити основні характеристики механічного руху; Характеризувати основні види механічного руху; Показати використання розглянутого матеріалу для розв’язку задач. |
Тип заняття: лекція |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Структура заняття: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Організаційна частина |
а) Перевірка готовності групи б) Розгляд домашнього завдання |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Актуалізація опорних знань |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Повідомлення теми, мети та основних завдань |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Мотивація навчальної діяльності |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Вивчення нового матеріалу |
План:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Механіка – розділ фізики, що вивчає механічний рух, механічні взаємодії та рівновагу тіл. Основна задача механіки – визначення положення тіла і його швидкості в будь-який момент часу за відомими початковими умовами. Кінематика – розділ механіки, в якому вивчається рух без врахування причин, що його зумовили. Механічний рух – це зміна взаємних положень тіл у просторі з плином часу. Для опису руху тіла використовують поняття:
[l]=1м - метр
[ν]=1м/с – метр за секунду
при υ0=0 [а]=1м/с2 – метр за секунду квадраті
3.1 Прямолінійний рух: траєкторія є прямою лінією, тому . а) Рівномірний рух – рух, при якому тіло за будь-які рівні проміжки часу здійснює однакові переміщення. Швидкість залишається сталою Рівняння координати:
б) Нерівномірний рух – рух, при якому тіло за рівні проміжки часу здійснює неоднакові переміщення. Швидкість змінюється протягом всього часу: Середня швидкість – відношення всього пройденого шляху за повний час руху тіла. ; в) Рівноприскорений рух – рух, при якому за рівні проміжки часу швидкість змінюється однаково. , , - прискорення постійне. Швидкість: ; Переміщення (шлях): або ; Рівняння координати: .
г) Вільне падіння – рух тіла лише під дією земного тяжіння за відсутності сторонніх впливів. За відсутності повітря всі тіла, незалежно від їхньої маси падають на Землю з однаковим прискоренням, що називається прискорення вільного падіння g=9,81м/с2. Вільне падіння є рівноприскореним рухом у вертикальному напрямку, тому характеристики змінюються: х на у, s на h, a на g : Швидкість: ; Переміщення (шлях): або ; Рівняння координати: .
3.2 Криволінійний рух: траєкторія є кривою. Найпростішим криволінійним рухом є рух по колу. Рівномірний рух по колу – періодичний рух, при якому швидкість змінюється за напрямом і не змінюється за величиною. Для характеристики такого руху вводять два види швидкості:
Прискорення при рівномірному русі по колу в будь якій точці направлене по радіусу до його центру і виражається формулою: , де R – радіус кола.
6. Закріплення вивченого матеріалу: Задача 1. Визначити гальмівний шлях автомобіля, що рухався зі швидкістю 72км/год, якщо він зупинився за 5с.
Задача 2. Поїзд, відходячи від станції, рухається рівноприскорено. На першому кілометрі шляху він збільшив швидкість на 12м/с2. На скільки зросте його швидкість на другому кілометрі шляху?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Підведення підсумків |
Узагальнення матеріалу |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Повідомлення домашнього завдання: |
1). Конспект. 2). Завдання №2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ 1. Механіка |
Заняття № 3 |
|||||||||||||
Тема: Динаміка матеріальної точки. Закони Ньютона. |
Лекція № 3 |
|||||||||||||
Мета: Пояснити основні поняття динаміки; Сформувати розуміння змісту законів Ньютона; Навчити використовувати набуті знання для розв’язку задач. |
Тип заняття: лекція |
|||||||||||||
|
Структура заняття: |
|||||||||||||
1. Організаційна частина |
а) Перевірка готовності групи б) Розгляд домашнього завдання |
|||||||||||||
2. Актуалізація опорних знань |
|
|||||||||||||
3. Повідомлення теми, мети та основних завдань |
||||||||||||||
4. Мотивація навчальної діяльності |
||||||||||||||
5. Вивчення нового матеріалу |
План:
|
|||||||||||||
Динаміка – розділ механіки, в якому вивчається рух матеріальних об’єктів з урахуванням їхніх взаємодій. Взаємодії між тілами змінюють стан руху і виражаються силами. Основна задача динаміки – за відомими силами, що діють на тіло, визначити закон його руху, координати та швидкість в будь-який момент часу.
Інертність – це властивість тіла зберігати стан спокою чи рівномірного прямолінійного руху. Системи відліку, відносно яких тіло буде знаходитися у спокої чи прямолінійному рівномірному русі, при скомпенсованих зовнішніх діях, називаються інерціальними. Маса – це міра інертності тіла [m]=1кг– кілограм.
2-й Закон Ньютона: сила, яка надає тілу прискорення, рівна добутку маси тіла на здобуте ним прискорення. Сила – це міра взаємодії між тілами (характеризується величиною і напрямком дії). [F]=1Н– Ньютон (це така сила, яка надає тілу масою 1кг прискорення 1 м/с2 ) Якщо на тіло діють кілька сил рівнодійну знаходиться за правилами додавання векторів.
3-й закон Ньютона: Два тіла взаємодіють одне з одним силами, які рівні по величині і протилежні за напрямком F= ̶ F´
Закон всесвітнього тяжіння: сила гравітаційного притягання будь яких двох тіл прямо пропорційна добутку їх мас і обернено пропорційна квадрату відстані між ними: , де G =6,67∙10-11Н∙м2/кг2 – гравітаційна cтала. Формула вірна за умови, що розміри тіл значно менші за відстань між ними. Сила тяжіння – сила, з якою Земля притягує до себе тіла: . Вона направлена вертикально вниз. Будь яке тіло в межах поля тяжіння Землі має вагу. Вага – це сила, з якою тіло діє на нерухому горизонтальну опору в наслідок сили тяжіння Землі [P]=1Н– Ньютон Стан тіла, при якому його вага дорівнює нулю, називається невагомістю.
Під дією сили тяжіння навантажене тіло зазнає деформації. Це викликає появу сил реакції – сили пружності , де k – жорсткість.
|
||||||||||||||
Задача 1. Визначити модуль сили під дією якої швидкість тіла масою 2кг за 10с зменшилася від 5м/с до нуля.
Задача 2. Хлопчик, що біжить зі швидкістю 4м/с, доганяє візок, що рухається зі швидкістю 1м/с, і стрибає на нього. З якою швидкістю після цього рухатиметься візок? Маса хлопчика 50кг, маса візка – 100кг.
|
||||||||||||||
7. Підведення підсумків |
Узагальнення матеріалу |
|||||||||||||
|
Повідомлення домашнього завдання: |
1). Конспект. 2). Завдання №3. |
||||||||||||
Розділ 1. Механіка |
Заняття № 4 |
|||||||||||||
Тема: Імпульс. Робота і енергія. Закони збереження. |
Лекція № 4 |
|||||||||||||
Мета: Пояснити зміст понять „ імпульс ”, „ енергія ”, „ робота ”; Сформулювати закони збереження та пояснити їх наслідки; Навчити використовувати набуті знання для розв’язку задач |
Тип заняття: лекція |
|||||||||||||
|
Структура заняття: |
|||||||||||||
1. Організаційна частина |
а) Перевірка готовності групи б) Розгляд домашнього завдання |
|||||||||||||
2. Актуалізація опорних знань |
|
|||||||||||||
3. Повідомлення теми, мети та основних завдань |
||||||||||||||
4. Мотивація навчальної діяльності |
||||||||||||||
5. Вивчення нового матеріалу |
|
|||||||||||||
1. Імпульс – це міра механічного руху [p]=1кг·м/с Закон збереження імпульсу: повний імпульс замкнутої системи тіл зберігається (залишається сталим) при будь-яких взаємодіях всередині системи m1υ1+m2υ2=m1υ1′+m2υ2′ або Замкненою є система, на яку не діють зовнішні сили, або їх дія скомпенсована. Практичним застосуванням наслідків закону збереження імпульсу є реактивний рух – рух, що виникає при віддаленні від тіла з певною швидкістю його частини (ракета).
2. Робота та енергія. Для виведення тіла зі стану спокою (чи руху) необхідно прикласти до нього силу, виконати роботу та затратити енергію. Енергія – це величина, що характеризує стан механічної системи (тіла) в даний момент часу [Е]=1Дж – Джоуль Виділяють два типи механічної енергії:
Повна механічна енергія виражається їх сумою: Закон збереження енергії: повна енергія тіл замкненої системи залишається сталою. Енергія не виникає і не зникає, а переходить з одного виду в інший.
Змінити стан системи можна виконуючи роботу, тоді: Робота – це величина, що характеризує зміну механічної енергії системи (тіла) внаслідок дії на неї сили (характеризує процес ): A=F·S·Cosα де α – кут між напрямками сили і переміщення [A]=1Дж – Джоуль
Потужність – це величина, що характеризує швидкість виконання роботи , [N]=1Вт – Ватт
|
||||||||||||||
Задача 1. Визначити масу і швидкість тіла, що має імпульс 8 кг·м/с та кінетичну енергію 16Дж.
Задача 2. Яку роботу треба виконати, щоб по підняти вантаж масою 100г на висоту 2м і надати йому швидкості 3м/с?
|
||||||||||||||
7. Підведення підсумків |
Узагальнення матеріалу |
|||||||||||||
|
Повідомлення домашнього завдання: |
1). Конспект. 2). Завдання №4. |
||||||||||||
Розділ 1. Фізичні основи механіки |
Заняття № 5 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тема: Тематичний залік №1. |
Тематичний залік №1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Мета: Провести підсумковий контроль та оцінити рівень знань, умінь, навичок студентів по темі. |
Тип заняття: підсумковий контроль |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Структура заняття: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Організаційна частина |
а) Перевірка готовності групи |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Актуалізація опорних знань |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Повідомлення теми, мети та основних завдань |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Мотивація навчальної діяльності |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Перевірка знань студентів План:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Залікова робота з фізики по темі „ Механіка ”
I. Одиниці СІ Вказати основні одиниці СІ за схемою:
Приклад: Маса – міра інертності тіла – m – кілограм – кг
II. Теоретичні завдання Сформулювати закон або дати означення поняттю чи явищу та вказати відповідну формулу:
III. Практичні завдання 1.Перевести величини в основні одиниці СІ
2. Виконати математичні операції
3. Розв’язати дві з запропонованих задач: 1. Із гармати вилітає ядро масою 10кг. Середня сила тиску порохових газів 1,2МН, а час руху ядра в стволі 0,005с. З якою швидкістю ядро вилітає зі ствола?
2. Людина масою 70кг спускається сходами довжиною 20м, яка розміщена під кутом 30° до горизонтальної площини. Знайти роботу сили тяжіння.
3*. Літак має чотири двигуни, сила тяги кожного 103кН. Яка потужність двигунів при русі літака зі швидкістю 864 км/год.?
4*. Під дією двох взаємно перпендикулярних сил 3Н і 3Н тіло перемістилося рівномірно на 20м по напрямку рівнодіючої. Знайти роботу кожної сили окремо та їх спільну роботу.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Перевірка робіт
|
Таблиця оцінювання
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Підведення підсумків
|
Обговорення результатів Аналіз роботи групи |
||||||||||||||||||||||||||||||||||