Методична розробка заняття на тему: "Мовознавчий турнір"

Про матеріал
Тема заняття: Мовознавчий турнір. Вид заняття: практичне заняття Мета заняття: Навчальна: підсумувати у творчо-ігровій формі всі знання, навички і вміння, набуті і засвоєні протягом навчального року; розвивати вміння швидко орієнтуватись у навчальній ситуації; правильно вирішувати творчо-навчальні завдання. Виховна: виховувати інтерес до мови, бажання самовдосконалюватися.
Перегляд файлу

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ЗАНЯТТЯ

 

Предмет: Українська мова

Тема заняття: Мовознавчий турнір.

Вид заняття: практичне заняття

Мета заняття:

Навчальна: підсумувати у творчо-ігровій формі всі знання, навички і вміння, набуті і засвоєні протягом навчального року; розвивати вміння швидко орієнтуватись у навчальній ситуації; правильно вирішувати творчо-навчальні завдання.

Виховна: виховувати інтерес до мови, бажання самовдосконалюватися.

 

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ

Обладнання: картки із завданнями.

Основна література: 1. Заболотний О.В. Українська мова: підр. для 10 кл.: рівень стандарту/О.В.Заболотний. – Київ: Генеза, 2010.

  1.               Чмут Т.К., Чайка Г.Л. Етика ділового спілкування: Навч. посібник. – Київ: Вікар, 2003.

Додаткова література: 1. Ботвина Н.В. Офіційно-діловий та науковий стилі української мови: Навч. посібн. – Київ: Артек, 1999.

2. Пономарів О. Культура слова: Мовностилістичні поради: Навч. посібник. -Київ: Либідь, 2001. -С. 16-26.

3. Мацько Л. Риторика: предмет, основні поняття, розді­ли // Дивослово. — 2001. — № 12. — С 28-31.

 

ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ

№ елементу

Послідовність виконання елементів заняття та навчальні питання

Доповнення, зміни,

зауваження

І.

Організаційний момент.

1. Привітання.

2. Перевірка присутніх.

Допускна система

ІІ.

Перевірка домашнього завдання.

Питання:

  •                  Дайте визначення діалогу. Які ознаки діалогу?
  •                  Які засоби діалогізації вам відомі?
  •                  Дайте визначення еристиці. Проаналізуйте жанри еристики.
  •                  Якими основними правилами має керуватися людина під час діалогу? Чому?

 

Індивідуальне опитування

ІІІ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

I етап. «Розминка»

Запитання для 1-ї команди.

  •                 Кого з відомих українців ми вважаємо поліглотами?
  •                 Назвати щонайменше три функції, що їх виконує мова в суспільстві.
  •                 Платон виділив кілька стилів мовлення: ритори­чний, простолюдний, діалогічний, ремісничий, який ще один стиль є в переліку цього грецького філософа? (Діловий.)
  •                 Назвати кілька мертвих мов. (Латина, санскрит, старослов'янська, прусська, корнська, полабська.)

Запитання для 2-ї команди.

  •                 Хто уклав з додатком власного матеріалу тлумач­ний словник української мови в 4-х томах?
  •                 Що таке кирилиця?
  •                 Скільки префіксів у слові навздогін?
  •                 Що означає частинка - тека у словах фільмотека, картотека, бібліотека тощо? (Зібрання.)

 

Прийом «розминка»

ІV.

Повідомлення теми, мети та завдань заняття

Тема заняття: Мовознавчий турнір.

Мета заняття:

Навчальна: підсумувати у творчо-ігровій формі всі знання, навички і вміння, набуті і засвоєні протягом навчального року; розвивати вміння швидко орієнтуватись у навчальній ситуації; правильно вирішувати творчо-навчальні завдання.

Виховна: виховувати інтерес до мови, бажання самовдосконалюватися.

 

Слово викладача

V.

Мотивація навчальної діяльності.

II етап. «Аргумент»

Кожна команда виголошує доповідь (до 5 хв.), у якій наводить переконливі аргументи на доказ даної тези.

  •                     Скільки я знаю мов, стільки разів я людина.
  •                     Якщо суспільство втрачає хоча б одну мову, воно стає набагато біднішим.

 

Прийом «аргумент»

VІ.

Хід практичного заняття.

III етап. «Редактор»

Командам пропонується по п'ять речень, які потріб­но відредагувати.

У Франції розроблено самий надійний у світі атом­ний реактор.

Я добре відношуся до людей з високим рівнем куль­тури.

Згідно наказу наша комісія розпочне свою роботу в липні.

Збори активу громадських організацій було відкла­дено до слідуючого місяця.

Хочеться подякувати Івана Петровича за сумлінно підготовлену доповідь.

Не всі учасники наукової конференції під час висту­пу додержувались регламенту.

З цього приводу я хочу добавити ще кілька слів.

Підписка на газети і журнали закінчилася дві неді­лі тому назад.

Ця ідея була розповсюджена в семидесяті ро­ки XIX століття.

Тут умісно сказати, що Верховна Рада одобрила цю пропозицію.

 

IV етап. «Спіймай помилку»

Картки зі словосполученнями.

Завдання гравців обох команд — помітити наявні орфографічні помилки й підняти сигнальну картку. Хто першим підняв сигнальну картку, той має право першим відповідати, якщо відповідь неправильна, ко­манда дістає штрафне очко (втрачає один бал), а свій варіант відповіді пропонують суперники; якщо картка без помилки, сигнал подавати не потрібно.

Словосполучення для карток.

Виїздна сесія; шестидесятирічний чоловік; Верхов­на Рада України; далекий Сибір; зубна біль; восьми-десятиквартирний будинок; пристрасне обговорення; наболівші проблеми; міні диктант; льон-довгунець; проїзні квитки; сузір'я Велика ведмедиця; красива Вінниччина; українське барокко; запорізька земля; йти пліч о пліч; між'ярусний.

 

V етап. «Загадкова торбинка»

Представники команд по черзі витягають із торбин­ки номер запитання, на яке потрібно дати відповідь. У разі помилки може спробувати відповісти команда суперників, заробивши тим самим за правильну відпо­відь додатковий бал.

  •         Що означає фразеологізм грати першу скрипку?
  •         Скільки граматичних основ має речення. Хатка в тітки уже похилилась, видно, побачила віку, і тополя вигналась у небеса (Є. Гуцало)?
  •         Чи потрібна в поданому реченні кома? Відповідь обґрунтувати» Вдалині хиталися дерева і синів задумано прибій (В. Сосюра).
  •         Визначити корінь у слові прийшов.
  •         На електронному годиннику висвітлено цифри 8.45. Навести три словесні конструкції, які відповіда­ють такому позначенню часу в українській мові.
  •         Навести три фразеологізми зі словом рука.
  •         До якого з поданих слів, що вийшли з активного вжитку, неправильно дібрано синонім: зріти — бачи­ти; рать — військо; град — місто; ректи — казати; перст —' перстень?
  •         Навести українські відповідники до слова гори­зонт.
  •         До фразеологізму кров з молоком дібрати фразеологізм-антонім. (Як з хреста знятий.)
  •         Вставити пропущені букви: дж...нси, ц...стерна, р...ф, роз...граш, реж...м.
  •         Позначити всі можливі способи переносу слова відродження.
  •         Яку штучну мову придумав польський лікар Л. Заменгоф? (Есперанто.)

Цікава перерва

Є така цікава наука графологія, яка допомагає ви­значити й передбачити характер за манерою писати. Якщо йти за нею, то:

нахил ліворуч — невпевненість, стриманість, слаб­ка воля;

нахил праворуч — розумова жвавість, нестримність натури;

високі літери — аристократизм, кострубаті — его­їзм, округлі — доброта, жирні — розбещеність;

тонкі — схильність до наукової діяльності, спле­тені — дипломатичність;

рядки йдуть донизу — песимізм, брак енергії;

рядки «деруться вгору» — оптимізм, енергійність, самолюбство;

дрібний почерк — егоїзм, замкнутість;

широке поле ліворуч — відкритість натури, право­руч — скупість.

 

VI етап. «Ритор»

Протягом двох хвилин представник кожної коман­ди має висловити свою думку стосовно одного із запро­понованих запитань.

В. Вітні одним з перших висунув гіпотезу про те, що мова починалася не зі слів, а з речень. Чи можливо це? Адже ж існують одночленні речення...

Де, на вашу думку, виникла мова на земній кулі: в одному місці чи в різних?

 

Прийом «редактор»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «спіймай помилку»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «загадкова торбинка»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «ритор»

VІІ.

Узагальнення та систематизація вивченого.

VII етап. «Пограймо у слова»

Завдання перше. Командам по черзі пропонуються іншомовні слова, до яких потрібно дібрати українські синоніми.

Дискусійний, імітація, фіктивний, адаптація, консо­лідація, концентрація.

Завдання друге. Дібрати фразеологізми-синоніми до слів: тремтіти, ледарювати.

 

VIII етап. «Криниця народної мудрості»

По чотири учасники кожної команди стають у ше­ренгу, їм по черзі пропонується фразеологізм, до якого потрібно швидко назвати синонім чи коротко з'ясува­ти значення. Хто не назвав — вибуває з гри. Записані на картках фразеологізми ведучі виймають з торбинки.

Рукою подати, ляси точити, з комарів носок, Сизіфова праця, витрішки продавати, братися за розум, вики­дати коники, утопити в ложці води, ні риба ні м'ясо, втрачати ґрунт під ногами, розбити глек, дати драла, нитка Аріадни, хоч греблю гати, держатися свого бере­га, брати в свої руки, називати речі.

 

Гра «слова»

 

 

 

 

 

 

 

Гра «криниця народної мудрості»

VІІІ.

Домашнє завдання та інструктаж до нього.

Промова на тему «Життя таке коротке: поспі­шайте творити добро!».

Слово викладача

 

 

 

docx
Додано
15 лютого 2023
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку