НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ЗАНЯТТЯ
Предмет: Українська мова
Тема заняття: Мовознавчий турнір.
Вид заняття: практичне заняття
Мета заняття:
Навчальна: підсумувати у творчо-ігровій формі всі знання, навички і вміння, набуті і засвоєні протягом навчального року; розвивати вміння швидко орієнтуватись у навчальній ситуації; правильно вирішувати творчо-навчальні завдання.
Виховна: виховувати інтерес до мови, бажання самовдосконалюватися.
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ
Обладнання: картки із завданнями.
Основна література: 1. Заболотний О.В. Українська мова: підр. для 10 кл.: рівень стандарту/О.В.Заболотний. – Київ: Генеза, 2010.
Додаткова література: 1. Ботвина Н.В. Офіційно-діловий та науковий стилі української мови: Навч. посібн. – Київ: Артек, 1999.
2. Пономарів О. Культура слова: Мовностилістичні поради: Навч. посібник. -Київ: Либідь, 2001. -С. 16-26.
3. Мацько Л. Риторика: предмет, основні поняття, розділи // Дивослово. — 2001. — № 12. — С 28-31.
ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
№ елементу |
Послідовність виконання елементів заняття та навчальні питання |
Доповнення, зміни, зауваження |
І. |
Організаційний момент. 1. Привітання. 2. Перевірка присутніх. |
Допускна система |
ІІ. |
Перевірка домашнього завдання. Питання:
|
Індивідуальне опитування |
ІІІ.
|
Актуалізація опорних знань, умінь та навичок. I етап. «Розминка» Запитання для 1-ї команди.
Запитання для 2-ї команди.
|
Прийом «розминка» |
ІV. |
Повідомлення теми, мети та завдань заняття Тема заняття: Мовознавчий турнір. Мета заняття: Навчальна: підсумувати у творчо-ігровій формі всі знання, навички і вміння, набуті і засвоєні протягом навчального року; розвивати вміння швидко орієнтуватись у навчальній ситуації; правильно вирішувати творчо-навчальні завдання. Виховна: виховувати інтерес до мови, бажання самовдосконалюватися. |
Слово викладача |
V. |
Мотивація навчальної діяльності. II етап. «Аргумент» Кожна команда виголошує доповідь (до 5 хв.), у якій наводить переконливі аргументи на доказ даної тези.
|
Прийом «аргумент» |
VІ. |
Хід практичного заняття. III етап. «Редактор» Командам пропонується по п'ять речень, які потрібно відредагувати. У Франції розроблено самий надійний у світі атомний реактор. Я добре відношуся до людей з високим рівнем культури. Згідно наказу наша комісія розпочне свою роботу в липні. Збори активу громадських організацій було відкладено до слідуючого місяця. Хочеться подякувати Івана Петровича за сумлінно підготовлену доповідь. Не всі учасники наукової конференції під час виступу додержувались регламенту. З цього приводу я хочу добавити ще кілька слів. Підписка на газети і журнали закінчилася дві неділі тому назад. Ця ідея була розповсюджена в семидесяті роки XIX століття. Тут умісно сказати, що Верховна Рада одобрила цю пропозицію.
IV етап. «Спіймай помилку» Картки зі словосполученнями. Завдання гравців обох команд — помітити наявні орфографічні помилки й підняти сигнальну картку. Хто першим підняв сигнальну картку, той має право першим відповідати, якщо відповідь неправильна, команда дістає штрафне очко (втрачає один бал), а свій варіант відповіді пропонують суперники; якщо картка без помилки, сигнал подавати не потрібно. Словосполучення для карток. Виїздна сесія; шестидесятирічний чоловік; Верховна Рада України; далекий Сибір; зубна біль; восьми-десятиквартирний будинок; пристрасне обговорення; наболівші проблеми; міні диктант; льон-довгунець; проїзні квитки; сузір'я Велика ведмедиця; красива Вінниччина; українське барокко; запорізька земля; йти пліч о пліч; між'ярусний.
V етап. «Загадкова торбинка» Представники команд по черзі витягають із торбинки номер запитання, на яке потрібно дати відповідь. У разі помилки може спробувати відповісти команда суперників, заробивши тим самим за правильну відповідь додатковий бал.
Цікава перерва Є така цікава наука графологія, яка допомагає визначити й передбачити характер за манерою писати. Якщо йти за нею, то: нахил ліворуч — невпевненість, стриманість, слабка воля; нахил праворуч — розумова жвавість, нестримність натури; високі літери — аристократизм, кострубаті — егоїзм, округлі — доброта, жирні — розбещеність; тонкі — схильність до наукової діяльності, сплетені — дипломатичність; рядки йдуть донизу — песимізм, брак енергії; рядки «деруться вгору» — оптимізм, енергійність, самолюбство; дрібний почерк — егоїзм, замкнутість; широке поле ліворуч — відкритість натури, праворуч — скупість.
VI етап. «Ритор» Протягом двох хвилин представник кожної команди має висловити свою думку стосовно одного із запропонованих запитань. В. Вітні одним з перших висунув гіпотезу про те, що мова починалася не зі слів, а з речень. Чи можливо це? Адже ж існують одночленні речення... Де, на вашу думку, виникла мова на земній кулі: в одному місці чи в різних? |
Прийом «редактор»
Прийом «спіймай помилку»
Прийом «загадкова торбинка»
Гра «ритор» |
VІІ. |
Узагальнення та систематизація вивченого. VII етап. «Пограймо у слова» Завдання перше. Командам по черзі пропонуються іншомовні слова, до яких потрібно дібрати українські синоніми. Дискусійний, імітація, фіктивний, адаптація, консолідація, концентрація. Завдання друге. Дібрати фразеологізми-синоніми до слів: тремтіти, ледарювати.
VIII етап. «Криниця народної мудрості» По чотири учасники кожної команди стають у шеренгу, їм по черзі пропонується фразеологізм, до якого потрібно швидко назвати синонім чи коротко з'ясувати значення. Хто не назвав — вибуває з гри. Записані на картках фразеологізми ведучі виймають з торбинки. Рукою подати, ляси точити, з комарів носок, Сизіфова праця, витрішки продавати, братися за розум, викидати коники, утопити в ложці води, ні риба ні м'ясо, втрачати ґрунт під ногами, розбити глек, дати драла, нитка Аріадни, хоч греблю гати, держатися свого берега, брати в свої руки, називати речі. |
Гра «слова»
Гра «криниця народної мудрості» |
VІІІ. |
Домашнє завдання та інструктаж до нього. Промова на тему «Життя таке коротке: поспішайте творити добро!». |
Слово викладача |