Тема: Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом
Мета: повторити й систематизувати знання, здобуті в початкових класах, та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалювати вміння та навички правильної вимови та написання слів з апострофом, формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначити головне, робити висновки, розвивати навички самостійної та роботи в парах, виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: підручники, таблиці, мультимедійна презентація, тестові завдання
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
21 лютого в Україні відзначали День рідної мови. Тож хочу розпочати урок з поетичної хвилинки.
1. Поетична хвилинка
Кажеш, наша мова не дається?
Душу лиш відкрий - сама ввіллється,
Тож благословляють небеса,
Щоб у душу входила краса.
Дмитро Білоус
2. Слово вчителя
Мова наша і справді гарна, співуча, натхненна, світанкова. Нею можна мріяти і малювати будь-які картини, бо на кожне явище, на кожне почуття є відповідні слова. Але її потрібно вчити, щоб добре нею розмовляти, щоб грамотно писати, щоб відчути серцем її красу і багатство, щоб зрозуміти її неповторність і ніжність.
А зараз почнемо з повторення, бо воно допомагає нам не забути вивчене.
III. Актуалізація опорних знань
1.Словниковий диктант
Коваль, мільярд, камінчик, сопілці, вишеньці, уманський, лікар, випускний, радісний, пісний, кістлявий, студентський, м'ята.
(учні самі перевіряють)
2. "Мозковий штурм"
-На які орфограми писали словниковий диктант?
-Що таке орфографія?
-Що таке орфоепія?
-Що таке графіка?
-Що таке фонетика?
-Вкажіть у словниковому диктанті слово з орфограмою, відомості про яку ще не поглиблювали.
3.Лінгвістична казка
У царстві незвичайної країни фонетика, якою правлять три сестри: розумна Орфографія, точна графіка та співуча Орфоепія, сталася незвичайна подія – зник Апостроф.
У країні почався безлад. Графіка та Орфографія хапалися за голову, бо люди почали неграмотно писати. Орфоепія потерпала від неправильної вимови. Люди не могли нормально порозумітися.
Треба негайно шукати Апостроф, - вирішили сестри. До пошуків залучили найкращі сили. І ось з’ясувалося: кома недавно заздрила Апострофу, оскільки він був такий же як і вона, але завжди стяв вище. Можливо, це її рук справа? Для того, щоб допомогти жителям країни знайти Апостроф, необхідно з’ясувати для чого він вживається?
4.Слово вчителя
Які правила вживання апострофа ви знаєте з початкових класів?
Заповнити карточку
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. Оголошення теми і мети уроку
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.Проблемне завдання
Чому в поданих словах після одних і тих букв пишеться апостроф, а в інших ні?
Без апострофа З апострофом
буряк [бур’а́к] з'явитися [зйави́тиес`а]
бюст [б’уст] б'ють [бйут']
зяблик [з`а́блиек] бур'ян [бурйа́н]
- запишіть слова у фонетичній транскрипції, зіставте вимову і написання поданих слів.
- на що вказує апостроф?
- як читається буква, після якої він стоїть?
- скільки звуків позначають букви, які стоять перед апострофом?
- які звуки позначають ті самі букви, коли між ними нема апостроф?
2. Робота з підручником § 33
3.Робота з картками в парах (завдання на відновлення теоретичного матеріалу).
4. Фізкультхвилинка
5. Вправа 330
6. Вправа з ключем
Запишіть слова у дві колонки : 1) у яких вживаємо апостроф, 2) у яких не вживаємо апостроф
В..яз, зв..ялити, м..ячем, безпор..ядок, присв..ята, бур..яковоз, з..ясовано, розв..язував, серм..яга, р..юкзак, мавп..яча.
Підкресливши останні букви, прочитайте словосполучення
Ключ: Зимова казка
7. Тестова робота
VI. Підсумок уроку
Закінчить речення
На уроці мені сподобалось…
На уроці я навчився…
Знати правила вживання апострофа мені потрібно для того, щоб…
VII. Домашнє завдання: §33 вивчити правила, вправа 338(в.р), вправа 336(д.р)