Методична розробка
на тему
Застосування Інтернет-ресурсів
на уроках англійської мови
Розробила
викладач англійської мови
Мартиненко Аліна Іванівна
Полтава
Зміст
1. Вступ 4
2. Впровадження Інтернет – ресурсів на уроках англійської мови 5
2.1. Роль та місце Інтернет - ресурсів у процесі навчання 5
2.2. Навчальні Інтернет – ресурси 8
2.3. Сайти для удосконалення знань учнів з англійської мови 11
Висновки 18
Список використаних джерел 19
1. Вступ
У сучасному житті знання іноземних мов не тільки дозволяє людині почувати себе більш успішною, але й руйнує кордони та робить навколишній світ цікавішим. Тепер не обов’язково бути поліглотом і володіти безліччю мов, щоб комфортно пересуватися світом і не відчувати незручностей у спілкуванні. Достатньо знати одну-єдину мову – англійську, і це відкриє перед вами широкі перспективи.
Можливості використання Інтернет - ресурсів величезні. Всесвітня мережа Інтернет створює умови для одержання будь-якої необхідної учням і викладачам інформації. Інтернет - ресурси надають унікальну можливість учням вступати в живий діалог з реальним партнером (носієм мови), удосконалювати навички аудіювання , вміння монологічного і діалогічного мовлення, розвивати такі комунікативні навички, як уміння вести бесіду, лаконічно викладати свою думку.
Сучасне суспільство ставить високі вимоги до освіти щодо загального розвитку учнів та ефективності засвоєння навчального матеріалу. За короткий проміжок часу необхідно навчити учня отримувати, переробляти, оцінювати та використовувати в практичній діяльності великий обсяг інформації. Важливим завданням є організація процесу навчання таким чином, щоб учень активно, з цікавістю, та захопленням працював на уроці. Учень має бачити результат навчальної діяльності, щоб самостійно його оцінити. У вирішенні цього не простого завдання може допомогти поєднання не традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому ж числі і комп’ютерних з використанням ресурсів Інтернет. Використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, диференційованим, індивідуальним та інтерактивним. Сучасний комп’ютер поєднує в собі всі можливості відеомагнітофона, телевізора, книги телефона і є універсальним інструментом, який здатний моделювати різні мовні ситуації Використання комп’ютера дає можливість викладачу краще оцінити можливості та знання учнів, спонукає до пошуку нових, нетрадиційних форм та методів навчання, дає простір для педагогічної творчості. Комп`ютер не замінює викладача, а лише доповнює його. Він є лише інструментом. Інтернет створює унікальну можливість користування автентичними текстами, прослуховування аудіо-текстів і спілкування з носіями іноземної мови, тобто створює природне іншомовне комунікативне середовище. Поява Інтернету в системі освіти стимулює бажання вчитися, розширює зону індивідуальної активності кожного учня, збільшує швидкість подачі якісного матеріалу в межах одного уроку. Інтернет-технології стають невід’ємною частиною загальної інформаційної культури викладача та учнів. Проте викладачу важливо знати, для яких дидактичних цілей він може застосовувати сучасні Інтернет-технології, як саме вони допоможуть збагатити та урізноманітнити процес навчання, який новий педагогічний досвід можна при цьому отримати.
Сучасний Інтернет пропонує багато ресурсів, для використання в освітніх цілях: це уроки в режимі online, ресурси для викладачів, ресурси для учнів, проекти online, Webquests.
2. Впровадження Інтернет – ресурсів на уроках англійської мови
На сьогоднішній день викладач іноземної мови повинен уміти добре орієнтуватися у величезній кількості Інтернет-ресурсів, які забезпечують оволодіння іноземною мовою в єдності з культурою її носіїв, а також значною мірою полегшують роботу викладача і підвищують ефективність навчання.
2.1. Роль та місце Інтернет - ресурсів у процесі навчання
Найпростіше використання Інтернету - це використання його як джерела додаткових матеріалів для викладача та учня. Це величезна довідково-інформаційна система, яка може бути використана для вивчення мови. Матеріали можуть бути роздруковані і використані під час традиційного заняття. У цьому випадку використовується лише незначна частина можливостей мережі. Але навіть за такого використання вивчення іноземної мови змінюється: користувач Інтернету отримує актуальну і автентичну інформацію.
Як показує досвід, іноземна мова - сприятливе поле формування та розвитку особистості дитини. Вивчаючи іноземну мову ми розвиваємо інтелект, уяву, увагу, спостережливість, мовленнєві здібності та креативність.
З використанням новітніх розробок в області навчання іноземним мовам, заснованих на використанні технології мультимедіа, процес навчання перейшов на якісно новий рівень - тепер можна з упевненістю сказати, що навіть в умовах штучного спілкування, можна змоделювати ситуації реальної, природної комунікації. Слід виділити кілька переваг використання комп'ютерних технологій у навчанні англійської мови:
Технічні переваги навчання англійської мови за допомогою комп'ютера:
Одним із компонентів підвищення мотивації, і як наслідок активізації пізнавальної діяльності учнів є використання Інтернету. Інтернет природно вписується в життя учнів і є одним з найефективніших засобів, що допомагають значно урізноманітнити процес навчання. Передовий педагогічний досвід засвідчує, що кожне заняття з використанням Інтернет- ресурсів викликає емоційний підйом. Навіть учні, що відстають від інших, з радістю спілкуються з комп’ютером, а, наприклад поганий результат тестування чи спілкування on-line, внаслідок прогалин у знаннях, спонукає звернутися по допомогу до викладача або самостійно здобути ці знання.
Можливості використання Інтернету на уроках англійської мови надзвичайно великі. Глобальна мережа Інтернет створює умови для учнів та викладачів для отримання будь-якої інформації з різних частин світу:
На уроках англійської мови Інтернет-ресурси можуть бути використані:
Все це, цілком очевидно, різні цілі, проте, об'єднані єдиною метою навчання - формування іншомовної комунікативної компетенції.
Можливі варіанти організації роботи:
Особливо цінним тут може стати Інтернет тоді, коли необхідно:
Таким чином, використовуючи інформаційні ресурси Інтернету, можна, інтегруючи їх у навчальний процес за умови відповідної методичної інтерпретації, більш ефективно вирішувати цілий ряд дидактичних завдань на уроці:
Крім того, на уроках англійської мови використовуючи Інтернет можна вирішити ряд завдань:
Інтернет- технології дають можливість розширити кругозір учнів та підтримувати стосунки з однолітками в англомовних країнах. Учні можуть брати участь у тестуванні, вікторинах, конкурсах, олімпіадах, відео-конференціях і т.д
2.2. Навчальні Інтернет - ресурси
До начальних інтернет- ресурсів відносять: subject sampler, multimedia scrapbook, treasurehunt, webquest.
Ці терміни перекладаються за допомогою транслітерації. Структура та методичний зміст складаються з наступного:
Хот-лист (англ. hotlist, від англ.hotlist:hot– вирізка,list – список, букв. «гарячий список») - це список Інтернет - сайтів (з текстовим матеріалом) з теми, що вивчається. Його досить просто створити й він може бути корисним в процесі навчання. Хот-лист не вимагає часу на пошуки необхідної інформації. Все, що потрібно - це лише ввести ключове слово в пошукову систему Інтернету й отримати потрібний хот-лист.
Мультимедійний скрапбук (англ. scrapbook, від англ. scrapbook:scrap– вирізка, book - книга, букв. «книга із вирізок») - це своєрідна колекція мультимедійних ресурсів. У педагогіці - метод розвитку творчої діяльності учнів - це «альбом» з фотографіями, фото колажами, декорований елементами, картинками, малюнками, замітками, афоризмами та ін., для того, щоб розкрити сенс теми, що вивчається. Сторінки такого «альбому» зазвичай оформляються за певними темами, літературними напрямками, за творчістю письменника або літературного героя, впровадженням ідеї. На відміну від хот-листа, в скрапбуці містяться посилання не лише на текстові файли, а й на фотографії, аудіофайли та відео кліпи, графічну інформацію та анімаційні віртуальні тури . Всі файли можуть бути легко завантажені учнями і використані в якості інформаційного та ілюстрованого матеріалу під час вивчення певної теми.
Трежа хант (англ. treasurehunt - полювання за скарбами) - сукупність посилань на різноманітні сайти з теми, що вивчається. Він багато в чому нагадує хот-лист та скрапбук, єдина відмінність полягає в тому, що кожне з посилань містить питання із змісту сайту. За допомогою цих запитань викладач направляє пошуково - пізнавальну діяльність учнів. В кінці треж ханту учням задається одне загальне питання на цілісне розуміння теми. Розгорнута відповідь на нього й містить відповіді на попередні більш детальні питання для кожного з сайтів.
Сабджектсемпла (англ. «subjectsampler», від англ. subjectsampler:subject – тема, sampler – зразок, букв. «тематичний зразок» - Інтернет-ресурс, що містить посилання на тематичні текстові та мультимедійні матеріали, але після вивчення кожного елемента цього ресурсу учням необхідно відповісти на поставлені запитання. На відміну від трежханту, де проходить вивчення фактичного матеріалу, сабджектсемпла націлений на обговорення соціально-загострених та дискусійних тем. Учням необхідно не лише ознайомитись з матеріалом, а й аргументувати свою думку з приводу дискусійного питання. Під час індивідуальної роботи необхідно розбити головну тему на кілька аспектів. Після опрацювання свого аспекту учні можуть продемонструвати результати своєї роботи всій групі.
Сабджектсемпла дозволяє розвинути в учнів уміння:
2.3. Сайти для удосконалення знань учнів з англійської мови
Як і будь-яка інша мова, англійська мова виконує комунікативну функцію. В Інтернеті опубліковано величезна кількість мультимедійних файлів на англійскій мові, які містять навчально - методичну та наукову інформацію. Це дає можливість займатися науково-дослідницькою діяльністю, проводити віртуальні навчання (семінари, лекції) в режимі реального часу. При підготовці до уроку я і маю можливість використовувати матеріали вітчизняних та зарубіжних сайтів.
Матеріали різноманітних сайтів можна використовувати у підготовці викладача до уроків, що робить їх більш наочними, живими, цікавими. Зі свого боку учні можуть знайти в Інтернеті багато корисної інформації для підготовки до уроків, для створення рефератів, презентацій до уроків, для роботи над проектами. Деякі з них я доцільно використовую на власних уроках:
Крім цього, для вивчення та вдосконалення граматики я використовую такі сайти:
Для всестороннього вивчення мови, граматики, поповнення словникового запасу, відпрацювання правильної вимови можна використовувати такі сайти:
При підготовці до уроків можна скористатися такими сайтами:
Сайти для удосконалення усіх видів мовлення:
Висновки
Безумовно Інтернет можна використовувати як ефективний помічник для розвитку граматичних, лексичних навичок та перевірки знань. В Інтернеті можна знайти найрізноманітніші Інтернет - ресурси та онлайн сайти, тренувальні лексичні, граматичні, фонетичні вправи, тексти на читання та аудіювання, IQ-тести. Великий плюс використання Інтернет- ресурсів - розвиток міжкультурної компетенції.
World Wide Web з великою кількістю домашніх сторінок, що надають інформацію на будь-який смак - безкрає поле для діяльності педагогів, які можуть використовувати цю інформацію на уроках.
Крім того, Інтернет - прекрасний спосіб для удосконалення комунікативної компетенції.
На сьогоднішній день викладач іноземної мови та учні можуть орієнтуватися у величезній кількості Інтернет - ресурсів, які забезпечують оволодіння іноземною мовою в єдності з культурою її носіїв, а також значною мірою полегшують роботу викладача і підвищують ефективність навчання.
Матеріали різноманітних сайтів можна використовувати у підготовці викладача до уроків, що робить їх більш наочними, живими, цікавими. Зі свого боку, учні можуть знайти в Інтернеті багато корисної інформації для підготовки до уроків, для підвищення рівня знань, для створення рефератів, презентацій до уроків, для роботи над проектами.
Список використаних джерел
1). Горелова Л. Використання Інтернет-ресурсів у навчанні іноземної мови для підвищення соціокультурної компетенції студентів / Л. Горелова // Наукові праці: наук.
метод. журн. – Миколаїв: Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2003. – Т. 25, Вип. 12: Сер. Педагогічні науки. С. 144 –148.
2). Капінус О. Інтернет-ресурси у навчанні вокабул яру англійської мови / О. Капінус // Науковий вісник Донбасу. – 2012. – № 3 – [Електронний ресурс]. URL: http:// nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN19/index.htm.
3). Климова О. Використання фахових англомовних інтернет-ресурсів як засобу навчання іноземній мові у немовному закладі / О. Климова, Г. Чередніченко // Нова пед. думка: наук. метод. журн. – 2012. – № 1, ч. 1 (Матеріали Х Міжнародної науково-методичної конференції “Європейський простір вищої освіти як основа розвитку суспільства знань”). – С. 244–246.
4) Коптюг Н.М. Інтернет-уроки як допоміжний матеріал для вчителів англійської мови. Журнал «Іноземні мови в школі». – 2000. – № 4. – с. 57–59.
5) Костенко І. Використання інтернет-ресурсів на уроках англійської мови / І. Костенко // Таврійський вісник освіти. – 2013. – №1 (41) – С. 170–176.
6). Кравчук Л.В. Використання Інтернет-ресурсів у викладанні іноземної мови / Л.В. Кравчук // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – № 12 (223), Ч. І. Луганськ, 2011. – С. 35–44.
7). Романюк Ж. Застосування новітніх технологій у вивченні англійської мови як іноземної / Ж. Романюк // Вісник Львівського університету: Сер.: Іноземні мови. – 2009. – Вип. 16 – С. 214–218.
8). Тарнопольський О. Використання Інтернет-технологій у навчанні англійської мови для професійного спілкування студентів немовних спеціальностей / О. Тарнопольський // Вісн. Житомир. держ. Ун-ту ім. І. Франка. – 2010. – N 53.
9). Томчук М. Впровадження Інтернет-ресурсів під час навчання англійської мови [Електронний ресурс] / М. Томчук. – Режим доступу: http:// conf.vntu.edu.ua/eiron/2013/pdf/6.pdf.
10). Використання Інтернет-ресурсів на уроках англійської мови. (Електронний ресурс) – Режим доступу: http://ukrefs.com.ua/216399-Ispol-zovanie-Internet-resursov-na-urokahangliiyskogo-yazyka.html
1