Робота призначена для організації дослідницької роботи учнів 9-10 класів за методом проектів, що сприяє глибокому закріпленню здобутих знань, формує ключові та предметні компетентності, виховує цікавість до дослідницької діяльності. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів, яку учні виконують упродовж певного проміжку часу, і передбачає розв'язання якогось завдання. В роботі представлена презентація проекту, технологічна карта, карта пам'яті.
Технологічна карта навчального проекту
Назва проекту - «Оптичні ілюзії»
Автори - учні 9 та 10 класу ХЗОШ № 143
Координатор – вчитель фізики Солдатенко Наталія Григорівна
Проблема: оптичні ілюзії супроводжують людину протягом усього життя. Тому знання основних видів, причин і можливих наслідків впливу на людину необхідні кожному з нас.
Мета проекту: залучити учнів до дослідницької, творчої діяльності на прикладі вивчення оптичних ілюзій. Набуття учнями вміння здобувати знання самостійно й застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань
Визначити закономірності розробки оптичних ілюзій та проаналізувати шляхи їх застосування.
Завдання проекту:
1.Знайти інформацію про найпоширеніші оптичні ілюзії.
2.Розглянути особливості зорового апарату та головного мозку, завдяки яким виникають дані оптичні ілюзії.
3.Розглянути дану проблему з точки зору фізики.
4. Створити самостійно декілька оптичних ілюзій і пояснити причину їх виникнення.
5. Дослідити роль оптичних ілюзій у житті людини, сферу їх застосування.
6. Зафіксувати ілюзії на відео, створити мультимедійну презентацію, оформити веб-сторінку.
Характеристика проекту:
За видом діяльності, що домінує в проекті,- дослідницький
За змістовим аспектом- міжпредметний
За кількістю учасників-груповий
За тривалістю виконання-довгостроковий
Програмно-технічне забезпечення проекту: доступ до інформаційних ресурсів; використання ІКТ при підготовці до захисту проекту;
Очікуваний результат
Розуміння учнями того,що проблему зорових ілюзій не можна вивчати з точки зору тільки фізики.
Свідоме використання оптичних ілюзій у практичній діяльності та повсякденному житті.
Набуття вихованцями таких вмінь і навичок:
– вміння планувати свою роботу, працювати в групі,
– використовувати багато джерел інформації;
– самостійно відбирати й накопичувати матеріал;
– аналізувати, зіставляти факти;
– аргументувати думку;
– приймати рішення;
– установлювати контакти;
– створювати кінцевий продукт (відеоматеріали, мультімедійну презентацію,веб-сайт);
– презентувати створене перед аудиторією;
– оцінювати себе і команду.
Навчальні предмети, з якими пов'язаний проект: біологія, математика, трудове навчання, англійська, інформатика
художня культура, історія.
Оцінювання знань та вмінь учнів:
Учні будуть оцінюватися за допомогою форм для оцінювання презентацій, публікацій, сайтів, до яких будуть входити і бали за зміст, обсяг роботи. На основі самооцінки виставляється оцінка вчителя.
Ключові слова: оптичні ілюзії, дизайн, «ефект Дросте», «модель Амес», Моріц Ешер, неможливі геометричні фігури, неможливий рух, Оскар Ройтесвард, , Роджер Пенроуз, Феліче Варіні.
Етапи роботи над проектом |
Дидактичне завдання етапу |
Заходи по реалізації |
Термін реалізації |
|
І. Постановка проблеми |
Вибір теми проекту, визначення мети, завдань проекту |
Отримання інформації про проектну діяльність |
Створення творчих груп (прийняття рішення щодо запуску проекту ‑ зазвичай завершується складанням і затвердженням статуту проекту з визначенням його мети, терміну виконання, критеріїв успіху, призначенням і чітким окресленням повноважень керівника проекту) |
Грудень 2016 |
ІІ. Планування |
Визначення джерел інформації, способів її збору та аналізу. Вибір способу звітування. Розподіл завдань серед членів груп |
Безперервне визначення кращих способів дій задля досягнення мети проекту з урахуванням конкретної ситуації, а основою планування є графік його виконання з урахуванням усіх стадій і всіх виконавців |
Аналітична робота над зібраними матеріалами. Корекція. У разі потреби подальший пошук інформації-аналіз нових даних. |
Січень–лютий 2017 |
ІІІ. Самостійна дослідницька робота |
Збір інформації. Вирішення проміжних завдань. |
Опрацьовування запропонованої і знайденої інформації,обговорення в групах аспектів з тематичних питань
|
||
ІV.Виконання |
|
Переклад текстів. Виконання креслень, проведення дослідів. Відеозйомка.
|
Березень-травень 2017 |
|
V.Результати, висновки |
Аналіз і синтез інформації, формулювання висновків. Підготовка звітів. |
Обговорення тематичних питань. Доопрацювання проекту. |
Підготовка та проведення обговорення різноманітності оптичних ілюзій . Створення презентації, оформлення веб-сторінки |
|
VІ. Захист проекту
|
Обговорення питань, які виникли під час зворотного зв’язку після розміщення матеріалів на веб- сторінці |
Захист проекту: усний звіт з демонстрацією окремих матеріалів. |
Презентація проекту створених оптичних ілюзій |
Травень 2017 |
VІ. Оцінювання проекту
|
Взаємодія всіх учасників, обговорення, самооцінка, взаємооцінювання |
Обговорення результатів проекту, висловлювання пропозицій щодо подальшої роботи |
Оцінювання проекту вчителем на основі самооцінки |
Травень 2017 |
Слайд 1 |
|
Доброго дня. До вашої уваги навчальний проект «Оптичні ілюзії».
|
Слайд 2 |
|
Часто з поняттям «оптичні ілюзії» людина зустрічається в природі: достатньо згадати міраж у пустелі, на дорозі, гру світла і тіні чи відносний рух. Дуже цікаве явище Фата Моргана та ефект «брокенського привида».
|
Слайд 3 |
|
Твори мистецтва, у яких використані такі прийоми, часто викликають захват, або навіть невеликий шок, оскільки глядачу доводиться осмислювати складні геометричні протиріччя. Ми бачимо роботу Мауріца Ешера, трикутник Пенроуза. Деякі оптичні ілюзії можна пояснити законами фізики, інші ж не можна вивчати однобоко. Механізми, відповідальні за виникнення оптичних ілюзій, розташовані в різних частинах нервової системи людини: від сітківки ока до зорової зони кори головного мозку. Зображення, що потрапляє на сітківку, містить у собі величезну кількість інформації, і далеко не вся вона передається в мозок. Нашому мозку доводиться використовувати абстрактні моделі, щоб доповнити і зібрати воєдино розрізнені фрагменти візуальної інформації. Іноді він виконує це завданням дуже успішно: формує відчуття цілісності там, де його немає - іншими словами, створює оптичну ілюзію. На прикладі декількох з них учні показали, як саме наш мозок вводить нас в оману.
|
Слайд 4 |
|
Це довгостроковий проект. Зародився в грудні 2016р. І хоча вже має досить значущі результати, ще не завершений. Завершення планується на кінець 2017р. І вже намічено подальший напрямок дослідження. Січень- травень 2018р. Основна теза проекту: все що я пізнаю, я знаю для чого це мені треба і де і як я можу ці знання застосовувати.
|
Слайд 5 |
|
Учні отримали ключові слова
|
Слайд 6 |
|
Збір інформації, її опрацювання, обговорення, подальший пошук інформації.
|
Слайд 7 |
|
Переклад англомовних текстів , виконання креслень.
|
Слайд 8 |
|
Конструювання моделей, проведення дослідів, відео та фотозйомка
|
Слайд 9 |
|
Круглий дах в дзеркальному відображенні стає рифленим і навпаки. Насправді дах не є ні круглим ні рифленим.
|
Слайд 10 |
|
Ілюзія «Неможливий рух» Кульки піднімаються вгору по спуску. Поведінка їх здається неможливою. Розгадка трюку розкривається, коли камера, що знімає конструкцію, змінює кут зору. Обман зору виникає через те, що мозок прагне уявити собі підпірні колони вертикальними, і найдовші з них (в центрі) - найвищими. Щоправда, спрацьовує ілюзія тільки з однієї точки зору. Ілюзія "Неможливий рух" була частково придумана комп'ютерною програмою, створеною Сугіхарой для перетворення двовимірних малюнків в тривимірні об'єкти. За тими ж законамами працює матеріальна модель трикутника Пенроуза або «неможливого трикутника».
|
Слайд 11 |
|
Ілюзія «Неможливі гайки». Особливість бачити ілюзії у людини з'являється з роками, тому мозок не обтяжених досвідом дитсадівських дітей рідко проробляє з ними такий жарт.
|
Слайд 12 |
|
Учнями була оформлена веб-сторінка, яка постійно поповнюється.
|
Слайд 13 |
|
|
Слайд 14 |
|
Зворотній зв’язок відкрив низку деяких питань. Після цього проект було доопрацьовано.
|
Слайд 15 |
|
|
Слайд 16 |
|
І представлено на конкурсі МАН- юніор- дослідник. Де й відбувся його захист он-лайн.
|
Слайд 17 |
|
В журналі “ Школа юного вченого” опублікована стаття.
|
Слайд 18 |
|
На протязі усього проекту відбувається його оцінювання. Першим етапом попереднього оцінювання є робота учнів над таблицею З-Д-Х та Т-таблицею, які допоможуть краще виявити наявний рівень знань учнів. Відповідні нотатки учні зможуть використовувати впродовж планування власної діяльності. При необхідності усі питання, що виникатимуть під час роботи над проектом можна обговорити на консультаціях
|
Слайд 19 |
|
Під час роботи над проектом учні аналізують і опрацьовують інформацію з різних доступних їм джерел, зокрема з Інтернету, при цьому заповнюючи Контрольний список оцінки веб-сайтів.
|
Слайд 20 |
|
Роботу над проектом супроводжується постійним проведенням самооцінки виконаної роботи
|
Слайд 21 |
|
Для оцінювання створених учнями продуктів складено відповідні форми. Форма оцінювання учнівської веб-сторінки.
|
Слайд 22 |
|
Форма оцінювання учнівської презентації
|
Слайд 23 |
|
Також, проводиться така форма самоконтролю і самооцінювання, як рефлексія.
|
Слайд 24 |
|
Наприкінці роботи над проектом проводиться оцінювання діяльності учнів вчителем за допомогою форм оцінювання учнівських напрацювань. Остаточна оцінка за тему виставляється з урахуванням всіх видів роботи, яку виконував учень під час проекту.
|
Слайд 25 |
|
Подальший напрямок дослідження. Планується розробка детальної класифікації оптичних ілюзій в предметно-просторовому середовищі та вияв основних принципів формотворення об’ємно- просторових ілюзій. Актуальність дослідження: оптичні ілюзії можуть служити одним із таких прийомів, адже часто доводиться оздоблювати приміщення, котрі мають не найкращі характеристики з точки зору їх пропорцій та композиційних якостей. Якщо розглядати економічний аспект використання зорових ілюзій, то ситуація буде досить привабливою, оскільки не доводиться зносити стіни чи щось добудовувати, варто лише пофарбувати відповідні ділянки інтер’єру чи екстер’єру, щоб досягнути бажа ного ефекту. Більше того, використання методу оптичних ілюзій в дизайні архітектурного середовища надає необмежений простір для фантазії та можливість створити у кожному конкретному випадку унікальний, неповторний твір просторового мистецтва. |
Слайд 26 |
|
|
Слайд 27 |
|
Учні отримають нові ключові слова
|
Слайд 28 |
|
Метод проективної технології дуже цікавий як для учнів, так і для вчителя. Ідеї учнів бувають дуже несподіваними та оригінальними і також стимулюють до самоосвіти, як себе так і вчителя.
|
Слайд 29 |
|
Я би хотіла продемонструвати такий фрагмент роботи над проектом :“ Робота над заповненням З-Д-Х схеми та Т- таблиці. Відповідні нотатки можна використовувати під час планування власної діяльності, постійно їх поповнюючи.
|
Слайд 30 |
|
На малюнок треба спочатку дивитись здалеку. Кого зображено на малюнку? Потім дивитись зблизька. А тепер кого Ви бачите? |