Методичне середовище фахової компетентності задля ефективного супроводження обдарованості в умовах Нової української школи

Про матеріал
Даний матеріал висвітлює основні вектори створення методичного середовища фахової компетентності вчителів-предметників через методичне супроводження, моніторингові дослідження, стимуляцію самоосвіти і саморозвитку тощо. Результатом такої роботи є ефективна участь здобувачів освіти у олімпіадах, конкурсах, випробуваннях.
Перегляд файлу

 

Методичне середовище фахової компетентності

задля ефективного  супроводження обдарованості

в умовах Нової української школи

 

В освітній діяльності нашого закладу створення методичного середовища для педагогічного колективу ґрунтується на інтегрованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору навчальних предметів, позашкільної та додаткової освіти. В цьому контексті науково-методична позиція в ліцеї має структуру цілісної педагогічної системи, яка постійно розвивається сама й забезпечує професійний розвиток педагогів.

Для реалізації цілей і завдань освітнього процесу ми проаналізували ситуацію і визначили «Оптимізаційні складники методичного супроводження обдарованості» в ліцеї №1. В ньому ми виокремили внутрішні ресурси закладу. Це: кадрове забезпечення, матеріально-технічне забезпечення, виховний простір, організація здоров’язберігаючого освітнього середовища. Прорахували зовнішні чинники: ресурси освітнього простору ОТГ (тобто такого освітнього середовища, яке дасть змогу ефективно вирішувати завдання освітнього процесу), можливості закладів додаткової освіти – (позашкільні заклади), громадські організації.

Виходячи із можливостей оптимізаційних складників було розроблено «Специфікації методичного середовища». А саме:

  • Проведення діагностично - моніторингових досліджень на предмет готовності команди супроводу до роботи з обдарованим контингентом;
  • Саморозвиток і самореалізація учасників команди супроводу як ефективний шлях їх професійного становлення;
  • Планування і освоєння методичного середовища  підготовки учасників команди до роботи з обдарованими і здібними здобувачами освіти;
  • Психолого-педагогічна протекція обдарованих і здібних здобувачів освіти.

Моніторингові відстеження в закладі проводяться систематично, адже практично щороку відбуваються зміни у викладацькому корпусі. Ці відстеження дають можливість виявити вразливі локуси і коригувати майбутні дії. Так «Моніторинг наявного професійного потенціалу команди супроводу» станом на 01 вересня 2020 року в ліцеї №1  виявив, що 56% вчителів, які працюватимуть  у старшій школі, оцінюють власний рівень професіоналізму як достатній і 20 – як високий.

 «Моніторинг реалізації командою супроводу векторів супроводження обдарованих здобувачів освіти» проводився за трьома критеріями: мотивоційно-вольовий – виявив, що 98% опитаних повністю усвідомлюють свої професійні цілі. 92% - задоволені роботою з обдарованими і здібними здобувачами освіти. 98% - з повагою і любов’ю ставляться до них і 2% анкет залишилися без відповіді. Інтелектуально-операційний критерій враховує 12 позицій, які висвітлюють розвиток професійних та методичні знань і навичок. Оцінювально-рефлексивний критерій. 32% на високому і 64% на достатньому рівні респондентів  команди супроводу володіє прийомами аналізу результативності своєї роботи.

Таким чином, проаналізувавши всі отримані дані, ми в черговий раз переконалися, що заклад має потужний професійний потенціал і усвідомлену необхідність (86%) до самовдосконалення, самоосвіти і саморозвитку.

Одним із шляхів професійного становлення педагогів є опанування онлайн-курсів і платформ. Так у 2020 році 73 працівники закладу сумарно представили 781 підтверджуючий сертифікат, здобутий на освітянських порталах. У розрізі електронних платформ перше місце за кількістю здобутих ними сертифікатів посіла Національна онлайн-платформа з цифрової грамотності «Дія» - 47% сертифікатів; друге місце -  студія онлайн-освіти EdEra 37%; третю позицію посіла платформа масових відкритих онлайн-курсів Prometheus – 10%. На четвертому щаблі розташувався освітній проект «На Урок» для вчителів –2%. Кількість здобутих сертифікатів на інших онлайн-ресурсах становить менше одного відсотка. За якісним складом: команда супроводу  успішно опрацювала 4231 годину, що запропонувала EdEra; 2459 годин на Prometheus; 20 годин на проекті «НаУрок»; 162 години на платформі «Дія» та стільки ж сертифікатів цього носія отримано без зазначення кількості годин.

Реалією сьогодення став карантин. Впродовж останніх років його час вчителі закладу використовують для самовдосконалення і опрацювання нових методик: використання інтерактивної дошки у освітньому  процесі в закладі; онлайновий сервіс LearningApps; «Генератор практичних завдань»; лепбук; скрайбінг; EduGet та Be smart; «Перевернутий клас», цеглинки LEGO тощо. Під час карантину 2020 вчителі закладу опановували технології дистанційного і змішаного навчання.  

 Вся діяльність методичного супроводження, яка озвучена вище, була спрямована на вдосконалення освітнього процесу через стимулювання професійності вчителя. Звідси виникла потреба у зворотному зв’язку від учня: чи відчуває здобувач освіти позитивні зміни в її якості. Було проведено «Опитування здобувачів освіти щодо об’єктивності оцінювання та викладацьких умінь педагогів». В цьому моніторингу взяли участь  66  здобувачів освіти 10-11 класів, що становить 84% учнів цієї вікової категорії. Із отриманих результатів ми зробити висновки, що більшість  вважають: знання, які вони отримують у ліцеї є цікавими; учителі в ставленні до учнів переважно справедливі; учителі в ставленні до учнів реалізують індивідуальний підхід; часто пояснюють свій матеріал зрозуміло; в оцінюванні знань учнів учителі об’єктивні. Більшість здобувачів освіти задовольняє викладання у ліцеї та не виникає конфліктів із учителями.

Може скластися враження, що за захопленням методичною  місією команди супроводу ми забули про учня – здобувача освіти. Це не так. Адже паралельно із дотриманням специфікацій методичної освіти вчителів  спільно із практичним психологом постійно здійснюється психолого-педагогічна протекція обдарованих і здібних здобувачів освіти ліцею №1. Для використовується технології діагностично – проектного комп’ютерного комплексу «Універсал». Було рпозроблено «Алгоритм психолого-педагогічної протекції обдарованих здобувачів освіти». Весь комплекс заходів ми розподілили на 5 стадій реалізації психолого-педагогічного супроводу обдарованих дітей ліцею №1, кожен з яких передбачає свої специфічні дії. Проектування особистісного розвитку обдарованого учня побудовано на основі: комплексної діагностики, аналізу її результатів,  окреслення тактичних навчально-виховних задач розвитку потенційних можливостей здобувача освіти.

Так, наприклад,   «Ціннісні орієнтації» - дана діагностика важлива в світлі рішень нової Програми національного виховання в закладах освіти Рівненщини на 2020-2025 рр. Це дослідження  ідеологічних, політичних, моральних і естетичних засад оцінки особистісної діяльності та орієнтації в ній. Жовтий колір визначає, що в учня високий рівень сформованості ЦО. Білий – у учня середній рівень, нижче середнього – зелений, і не сформовані – червоний.  За даним дослідженням складено «Психологічний портрет обдарованого здобувача освіти К. за ціннісними орієнтаціями у сфері діяльності»(діаграма 1).  Ми бачимо, що у учня прекрасно розвинута національно-громадська орієнтація – 15 балів, соціально-комунікативна та навчально-пізнавальна – по 14 балів, дещо нижчий показник у предметно-перетворюючій та художньо-образотворчій діяльності. Проте громадсько-корисна та дозвільнго-ігрова орієнтація мають дуже низькі показники – відповідно 6 і 4. З діаграми ми розуміємо, що за великою зайнятістю і завантаженістю К. не має часу на  ігри, дозвілля, друзів.

Шкідливі недоліки розвитку особистості, такі як тривожність агресивність, нечесність, невпевненість,  екстернальність тощо висвітлено у дослідженні «Вади особистісного розвитку». Жовтим кольором показані учні, в яких вад не виявлено. Через перехід білий – зелений – червоний вчитель прослідковує, як підсилюється вада і нейтралізує її. Імпульсивній дитині доручають більш заспокійливі завдання, тривожній допомагають повірити в себе. Це відображає діаграма 2 «Психологічний портрет обдарованого здобувача освіти К. за вадами особистісного розвитку». Невпевненність – показує – 6. Чому? А може тому, що учень боїться припуститися помилки? А чому ж агресивність і схильність до нечесної поведінки дає максимум – 7?. Тут потрібно подивитися на ситуацію очима школяра. Коли більшість однокласників копає м’ячика на майданчику, чи готується до вечірки, екскурсії наш К. читає додаткову літературу. Не будемо лукавити – ходить до репетитора. Він поступово озлоблюється, думає, як злукавити щоб собі викроїти час для відпочинку. Тому вчитель намагається збалансувати зайнятість здобувача освіти і його дозвілля, звичайно, не упустивши тих показників, які він досяг за результатами попередньої діагностики. Відповідні методики дозволяють скласти психологічних портрет обдарованої дитини, беручи до уваги сфери її обдарованості.

У системі проектування ведеться планомірна діяльність з обдарованими учнями. Адже програма пропонує велику кількість форм роботи, які можна використати для вирішення тієї чи іншої проблеми конкретної дитини.  

Виходячи із вищеназваного, методичний супровід сприяє формуванню професійної компетентності педагогів, яка дає свої плоди у виявленні та супроводженні обдарованих здобувачів освіти. Завдяки високій педагогічній майстерності та професіоналізму наш заклад тримає першість у ОТГ (колись в районі) за кількістю  переможних місць у ІІ та ІІІ етапах всеукраїнських олімпіад, конкурсу-захисту НД робіт МАН, турнірах, конкурсах. Впродовж останніх років значно підвищилася результативність участі здобувачів освіти закладу в інтелектуальних та інтерактивних конкурсах.

За підсумками участі у олімпіадах, турнірах, конкурсах, випробуваннях тощо визначаються учні, які здобули найвищі результати і пропонуються претенденти у номінаціях «Учень року», «Талант року», «Спортсмен року», «Надія року» та «Дослідник року».

 

1

 

doc
Додано
9 лютого 2021
Переглядів
415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку