ПЛАН ЗАНЯТТЯ № 7
Дисципліна Математика
Тема заняття: Розв’язування ірраціональних рівнянь.
Формування компетентностей:
предметна компетентність: удосконалити вміння розв’язувати ірраціональні рівняння; ознайомити з основними методами розв’язування ірраціональних рівнянь;
ключові компетентності:
-
спілкування державною мовою – коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
-
уміння вчитися впродовж життя – визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети;
-
ініціативність і підприємливість – генерувати нові ідеї, використовувати критерії раціональності, ефективності та точності з метою вибору найкращого рішення;
Форма проведення заняття: класно – урочна.
Тип заняття: удосконалення знань і вмінь.
Література:
-
Мерзляк А.Г. Алгебра і початки аналізу: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закладів: академ. рівень / А.Г. Мерзляк, Д.А. Номіровський, В.Б. Полонський, М.С. Якір. Х.: Гімназія, 2010.-352 с.: іл.
-
Нелін Є.П. Алгебра і початки аналізу: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закладів: проф. рівень / Є.П. Нелін. Х.: Гімназія, 2010.-352 с.: іл.
-
Математика. Комплексна підготовка до ЗНО і ДПА / Уклад.: А.М. Капіносов . Тернопіль: Підручники і посібники, 2018. 512 с.
Інтернет ресурси:
-
http://www. interneturok.ru/ru/school/algebra/10-klass
-
http://roippo.org.ua/upload/iblock/0eb/pos_bnik-po-dosv_du-ostrovets-_2_.pdf
ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ
№ ел.з.
|
Елементи заняття, питання, форми, методи навчання та засоби забезпечення заняття
|
Доповнення, зміни, зауваження
|
І.
|
Організаційна частина
-
Перевірка санітарного стану аудиторії.
-
Перевірка присутності студентів та готовності до заняття.
|
|
ІІ.
|
Актуалізація опорних знань
З’ясування незрозумілих питань домашнього завдання.
-
Бліц - опитування «Крок до зірок» (фронтальна форма)
Під час вивчення нового матеріалу нам потрібні будуть опорні знання. Ваша задача показати ці знання.
Проведемо «Бліц – опитування».
-
Що таке рівняння? (рівність зі змінною)
-
Що означає розв’язати рівняння? (знайти усі його корені або довести, що їх немає)
-
Що називають коренем рівняння з однією змінною? ( значення змінної, яке перетворює це рівняння на правильну рівність)
-
Скільки коренів може мати рівняння? (один або декілька, безліч, взагалі не мати)
-
Як перевірити чи є дане число коренем? (підставити замість змінної в початкове рівняння)
-
Які види рівнянь ви вмієте розв’язувати?(лінійні, квадратні, раціональні)
-
Які рівняння називають рівносильними? (якщо вони мають одні і ті ж самі корені)
-
Яке рівняння називають рівнянням - наслідком? (якщо кожен корінь першого рівняння є коренем другого, то друге рівняння є наслідком 1)
-
Що таке область допустимих значень рівняння?(спільна область визначення для функцій, які стоять у лівій і правій частинах рівняння )
-
Що називають квадратним коренем із числа а? (таке число b, квадрат якого =a)
-
Що називають кубічним коренем із числа а? (таке число b, куб якого = a)
-
Що називають коренем п-го степеня? (таке число b, п-ний степінь якого = a)
-
Що називають підкореневим виразом? (вираз, який стоїть під коренем)
-
Яка різниця між ірраціональним виразом та ірраціональним числом?
-
При яких значеннях а має зміст вираз ? (при всіх значеннях)
-
При яких значеннях а має зміст вираз ? ()
-
Розв’язування вправ.
Піднесіть до степеня
;
;
;
.
Знайдіть область визначення функції
-
;
-
;
.
|
|
ІІІ.
|
Мотивація навчальної діяльності студентів
Вам вже відомо, що розв’язування багатьох практичних задач в житті людини зводиться до складання математичної моделі цієї задачі і її розв’язання за допомогою рівнянь різного типу.
Сьогодні на занятті ми з вами ознайомимося із основними методами розв’язування ірраціональних рівнянь. Ця тема актуальна, оскільки ірраціональні рівняння часто зустрічаються в завданнях ЗНО.
|
|
ІV.
|
Оголошення теми, мети та плану заняття
Озвучується викладачем, запис на дошці.
Девіз заняття.
|
|
V.
|
Вивчення н/м. Удосконалення знань і вмінь
-
Означення ірраціонального рівняння.
Означення. Рівняння, що містять невідоме під знаком кореня, називаються ірраціональними.
Наприклад, ; = ; .
Розв'язування ірраціональних рівнянь ґрунтується на приведенні їх за допомогою деяких перетворень до раціонального рівняння. Як правило, це підносять обидві частини ірраціонального рівняння до одного і того самого степеня (інколи декілька разів).
-
Основні методи розв’язування ірраціональних рівнянь.
-
Розв’язування вправ.
-
Вкажіть, які рівняння раціональні?
;
;
;
4) ;
;
5.
|
|
VІ.
|
Формування вмінь та навиків
-
Завдання ЗНО.
Завдання 1.1-1.3 мають по п'ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну, на Вашу думку, відповідь.
1.1. Вказати рівняння, яке не має коренів:
1.2. Сума коренів рівняння дорівнює:
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
3
|
5
|
7
|
9
|
рівняння не має коренів
|
1.3. Вказати проміжок , якому належить більший корінь рівняння
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
(- 6; - 3)
|
(- 3; 0)
|
(0; 3)
|
(3; 7)
|
інша відповідь
|
-
Інтерактивна вправа «Склади вислів».
«За допомогою рівнянь і теорем, ми багато розв’яжемо проблем»
|
|
VІІ.
|
Узагальнення та систематизація знань студентів
-
Інтерактивна гра «Незакінчене речення».
-
Ірраціональними називаються рівняння, в яких змінна міститься …
-
Виявити сторонні корені в ірраціональному рівнянні можна, якщо …
-
При піднесенні обох частин рівняння до непарного степеня, отримаємо …
-
При піднесенні обох частин рівняння до непарного степеня, отримаємо …
-
На занятті ми розглянули такі основні методи розв’язування ірраціональних рівнянь: …
-
Експрес – перевірка «Графічний диктант».
|
|
VІІІ.
|
Підведення підсумків. Мотивація та виставлення балів
-
Підведення підсумків заняття.
На занятті ми вивчили означення ірраціонального рівняння. Познайомились з методами розв’язування ірраціональних рівнянь. Систематизували знання правил утворення рівносильних рівнянь. З'ясували випадки, коли необхідно обов'язково перевіряти одержані розв'язки підстановкою в дане рівняння. Розглянули приклади розв'язування найпростіших ірраціональних рівнянь. Набули навичок і вмінь розв’язувати ірраціональні рівняння різними способами.
-
Рефлексія.
-
Оголошення балів.
|
|
ІX.
|
Домашнє завдання
1. [3] - §2, пит. 1-8.
2. Розв’язати завдання № 4,6, 7.
3.Творче завдання (проєкт).
|
|