Проектне навчання, як засіб розвитку творчих здібностей студентів
Сьогодні ми будемо говорити про метод проектів. Чому саме про метод проектів? Китайське прислів’я стверджує: «Скажи мені і я забуду, покажи мені і я запам’ятаю, злучи мене і я навчуся». Отже лише в діяльності ми можемо чомусь навчитися. І саме це дає нам метод проектів.
У наш час набула вагомості ідея компетентністно-орієнтованої освіти. Основами розвитку суспільства стають не ресурси, а знання. Тому особливо актуальним для педагогів стає пошук ефективних шляхів та методів формування соціально активної особистості, для якої характерними є відповідальність, цілеспрямованість, наполегливість, самостійність, критичність, здатність діяти по-новому, пропонувати цікаві, нестандартні підходи, постійне прагнення удосконалювати світ і себе.
Недоліки традиційного навчання:
1. Орієнтування на знання, а не на методи та способи їх застосування.
2. Невміння студентів аналізувати явища та процеси, що відбуваються. Узагальнювати та оцінювати результати своєї діяльності та діяльності інших.
3. Відсутність внутрішньої мотивації студентів до навчання та заківавленість навчання в коледжі
4. Перенавантаженість навчальних програм, що спричиняє обмеженість розумової діяльності студентів
5. Відірваність знань, що надаються студентам у коледжі від реального життя
Найважливішою складовою процесу проектного навчання є не комп`ютери, а викладачі, озброєні методиками застосування проектних технологій.
Ідея залучення проектної діяльності в освітній процес була запропонована американським педагогом і філософом Джоном Дьюї більше століття тому. 1918 року його учень У. Кілпатрик написав статтю «Метод проектів», у якій він визначив це поняття як «від душі виконуваний задум».
У Великій Британії, США, Бельгії, Фінляндії, Німеччині та багатьох інших країнах ідеї Дж. Дьюї знайшли широкий відгук і втілення. Раціональне поєднання теоретичних знань та їх практичне використання в проектній технології можно сформулювати тезисом: «Я знаю, навіщо мені потрібно, де і як я зможу використати все те, що я знаю».
Основна теза сучасного розуміння методу проектів:
Все, що я пізнаю, я знаю, навіщо це мені потрібно, де і як я зможу ці знання застосовувати.
Метод проектів – педагогічна технологія, яка спрямована на реалізацію пошукових, проблемних, творчих методів.
Девіз проектної діяльності студента:
«Знайди потребу й задовольни її !!!»
Проект = інтеграція фактичних знань + використання їх + набуття нових (шляхом самоосвіти)
Піраміда
Реалізації потреб учасників проекту в результаті роботи над проектом :
Програма
|
Проект
|
|
|
Проект – це низка пов`язаних між собою дій, що відбуваються в чітко окресленому часі, й спрямовані на досягнення конкретної цілі.
Проект – особистісна технологія перетворення особистості, що пов`язаний із розвитком пізнавальних процесів, здібностей, формуванням світогляду , емоційно-цілісним ставленням до навколишнього.
В основу методу проектів покладено ідею, що виявляє сутність поняття «проект», його прагматичну спрямованість на результат, який можна отримати за умови розв’язання тієї чи іншої практичної або теоретичної проблеми. Результат можна побачити та використати в реальній практичній діяльності.
У основі методу проектів лежать
Розвиток навичок високо рівня:
Метод проектів
Метою методу проектів є створення умов, за яких учні самостійно й охоче отримують знання з різних джерел, вчаться користуватись інформацією для розв’язування нових пізнавальних і практичних завдань; удосконалюють комунікативні вміння, працюючи в групах; розвивають дослідницьке вміння й аналітичне мислення.
Під час застосування проектного методу всі учасники освітнього процесу розв’язують цілу низку різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань. Це сприяє розвитку пізнавальних навичок учнів, формування вміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі.
Основні вимоги до використання методу проектів:
Яка ж роль викладача у проведенні проекту?
Викладач повинен:
Розберемо етапи роботи над проектом:
На цьому слайді представлена модель організації методу проектів
Метод проектів
|
||||
Діяльність викладача
|
|
Діяльність студентів
|
||
Накопичення фактів
|
Висунення гіпотез
|
Перевірка істинності доведень
|
Побудова теорії
|
Вихід в практику
|
Актуалізація знань, вмінь
|
Збір фактичного матеріалу
|
Перевірка гіпотез
|
Побудова висновків, заключень
|
Презентація проекту
|
Створення навчально-проблемної ситуації – мотивація задачі.
|
Систематиза-ція та аналіз отриманого матеріалу
|
Доведення або спрощування гіпотез
|
Підготовка до презентації отриманих результатів
|
Розв`язання практичних задач
|
Постановка проблеми
|
Збір фактичного матеріалу
|
|
|
Рефлексія
|
Типи проектів:
Ознаки класифікації проектів:
За кількістю учасників проекти поділяються на:
Класифікація проектів за тривалістю продовження:
Три основні етапи спільно-розподіленої діяльності викладача і студентів
Мотиваційний
|
Операційно-пізнавальний
|
Рефлексія-оцінний
|
|
Мотивація дослідницької діяльності
|
Збір, систематизація і аналіз фактичного матеріалу
|
Висування гіпотез
|
Презентація
|
Постановка проблем
|
Перевірка гіпотез
|
Доказ або спростування гіпотех
|
Рефлексія
|
|
Підготовка до презентації результатів
|
|
|
Об`єкти оцінування в проекті:
Умови реалізації успішного проекту:
Досягнення студентів:
Специфіка організації навчального процесу у ВНЗ І-ІІ р.а. полягає в тому, що студенти паралельно здобувають кваліфікацію молодшого спеціаліста та отримують знання загальноосвітніх дисциплін, до складу яких входить і біологія.
Знання основ саме цього предмета дає можливість сформувати у свідомості молодої людини наукову картину живої природи, виховати екологічну культуру, озброїти знаннями, викликати потребу у здоровому способі життя.
Проектна технологія передбачає наявність проблеми, що вимагає інтегрованих знань і дослідницького пошуку її розв'язання. Це є одним із завдань особистісно орієнтованої педагогіки.
Викладач повинен бути обізнаним щодо дослідницьких і пошукових методів: уміти організовувати і проводити дискусії, «не придушуючи» студентів своїм авторитетом.
Під час проектної діяльності викладач є не тлумачем готових знань і їх транслятором в оптимальному вигляді й оптимальній логіці викладання, а рівноправним співучасником процесу здобуття, обробляння, аналізу й подання знань студентам. Це значно складніше, вимагає додаткового часу та додаткових зусиль і від студентів, і від викладача.
Теми проекту можуть запропонувати як викладачі, так і самі студенти. Наприклад, при вивченні предмета «Біологія» студентам пропонуються різні теми проектів в залежності від їх інтересів та можливостей:
• «Спадкові хвороби»;
• «Вплив радіації на організм людини»;
• «Вплив мутацій на організм людини»;
• «Генетично-модифіковані організми, їх значення»;
• «Вплив людини на біосферу»;
• «Задачі з генетики».
Розпочинаємо роботу із підготовчого етапу проекту. Обрана тема конкретизується і деталізується. Визначається мета і формулюється завдання проекту. В залежності від форми проекту (групової, індивідуальної) розподіляються обов’язки між учасниками. Наприклад, група дослідників-генетиків, цитологів, журналістів, медиків і т.д.
Із допомогою викладача студенти визначаються із джерелами інформації. При вивченні біології використовуються: Інтернет-ресурси, енциклопедії, довідники, навчальна література.
Найпоширенішими методами студентських досліджень, крім роботи із літературою, є бесіди, опитування, анкетування, тестування, аналіз отриманих результатів, побудова схем, діаграм, таблиць тощо.
В ході роботи студенти уточнюють отриману тему, по-новому її осмислюють, в результаті роботи роблять несподівані, часом парадоксальні висновки.
Результати досліджень експериментів студенти оформлюють різним чином: готують презентації, веб-сторінки, буклети, стінні газети, ілюстрації, реферати, усні доповіді і т.д.
Заключний етап роботи – це захист проекту і презентація виконаної роботи. Виконаний проект можна презентувати на конференції, що проводить в межах закладу.
Готуючи роботу, студент повинен продемонструвати глибокі знання по темі, що досліджується, володіння інформаційними технологіями: використання різних джерел інформації, зокрема Інтернету, застосування різних комп'ютерних програм, підготовку презентації до захисту. Проектна робота може бути виконана державною або іноземною мовами.
Використання методу проектів в навчально-виховному процесі дозволяє, дотримуючись традиційної системи навчальних знань, уникати її відриву від реальної діяльності; добиваючись тим самим глибокого і надійного засвоєння матеріалу, що вивчається; а також сприяє виконанню вимог інформатизації навчально-виховного процесу.