Посібник містить авторські таблиці і рекомендації щодо роботи з ними з метою вдосконалення свідомого,правильного,швидкого і виразного читання учнів1-4 класів. Практичне значення роботи полягає у тому, що завдяки ефективному формуванню навички швидкочитання можливе не лише усвідомлене сприйняття змісту тексту, але й те, що учні, добре володіючи навичкою швидкочитання, успішно навчатимуться в школі.
Посібник рекомендовано для вчителів початкових класів.
Відділ освіти
Павлоградської міської ради
Дніпропетровської області
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 17
Швидкість читання – запорука успішного навчання
-
Підготувала
учитель початкових класів
Антонцева Оксана Миколаївна
м. Павлоград
2018
Рецензенти:
В.В. Фектістова, директор школи.
Н.М. Старченко , заступник директора з НВР.
А.О.Бобкова, заступник директора з НВР.
Антотцева О. М. Швидкість читання – запорука успішного навчання (Збірка таблиць для роботи із вдосконалення навичок читання).
Посібник містить авторські таблиці і рекомендації щодо роботи з ними з метою вдосконалення свідомого,правильного,швидкого і виразного читання учнів1-4 класів. Практичне значення роботи полягає у тому, що завдяки ефективному формуванню навички швидкочитання можливе не лише усвідомлене сприйняття змісту тексту, але й те, що учні, добре володіючи навичкою швидкочитання, успішно навчатимуться в школі.
Посібник рекомендовано для вчителів початкових класів.
Зміст
Вступ……………………………………………….4
Рекомендації щодо користування таблицями…5 – 6
Таблиці………………………………………...7 – 24
Література…………………………………………25
Не кожен, хто читає,
В читанні силу знає.
(прислів’я)
Швидке читання – не самоціль у навчанні читанню, але воно сприймається як істотна риса культури читання. Врешті – решт навчитись читати швидко прагне кожна освічена людина.
Про важливість швидкого читання В. О. Сухомлинський писав: "Читання - це віконце в світ, найважливіший інструмент навчання, воно має бути вільним, швидким - лише тоді цей інструмент буде готовий до дії" [48, 133]
Від учителя початкових класів значною мірою залежить, чи полюблять діти читання або залишаться байдужими до літератури, чи стануть вони друзями книги і постійними її читачами, таким чином здобуваючи широту кругозору, міцні знання, чи «знайдуть» самих себе, чи стануть Людиною у сьогоднішньому складному і багатогранному житті.
Вже довгий час в методиці навчання мови існує такий термін, як "якості читання". Їх чотири:
1) свідомість;
2) правильність;
3) виразність;
4) швидкість.
Ці якості читання і треба виробляти в учнів початкових класів. Про це вчитель повинен дбати з першого до останнього року навчання дітей в школі.
Рекомендації щодо користування таблицями
Таблиці № 1- 13
1. Прочитати слова у різній послідовності
1) по вертикалі;
2) по горизонталі;
3) зверху вниз;
4) знизу вгору.
2.У певній колонці знайти і прочитати слова, що є назвами істот, птахів, рослин, явищ природи…; прочитати іменники, прикметники, дієслова.
3. Прочитати слова першої (другої, третьої) колонки і записати їх по пам’яті.
4. Знайти і прочитати слова, які римуються.
5. До певного слова добрати риму.
Таблиці № 14- 18
1. Прочитати слова, плавно з’єднуючи склади.
2. Прочитати слова, плавно з’єднуючи склади, назвати слова, які запам’ятали. Записати їх. Виконати перевірку за таблицею.
3. Прочитати слова, плавно з’єднуючи склади, записати тлумачення одного із слів.
4. Прочитати слова, плавно з’єднуючи склади, скласти речення з одним із слів.
5. Прочитати слова, плавно з’єднуючи склади, назвати іменники, прикметники, дієслова.
ТАБЛИЦЯ №1
СОН МИР ВІЛ
СИН МЕД ВАЛ
СОМ ЛИС ВІЗ
САМ ЛІС ЖАР
СІК ЛІЗ ЗУБ
РІК ЛИН МУЛ
ТІК ЛАН ЖИВ
РИС ЛАД ЖАВ
РИЄ САД ЦЕЙ
РАК ШИЮ ТОЙ
МАК МИЮ ДАР
МАЄ РИЮ ДОЩ
МИР МИТО ДИМ
РІВ ШИР СУП
ТАБЛИЦЯ №2
ЇЖА КІТ ДУБ
ЧАС КИТ ЗУБ
СИЧ ДІМ КУТ
НІЧ РІК СУД
НІЖ РІД ПИЛ
КІТ НІЖ ВІЛ
ПАС НІС МОЯ
ЧУЮ ВІЛ РАК
ЧУВ ЯРИ МАК
БИВ ЯМА БУВ
ВИЄ РЯД ЧУВ
ТЕР РІЙ ТАК
ДМЕ ЗОЯ ЖУК
ЗАЛ ЗАЛП ЗБІГ
ТАБЛИЦЯ № 3
РІГ ВАШ ЛІГ
ВУЖ ЇДУ ЖУЮ
КИТ ІДУ ДУЮ
ЗІР ЧАЙ МАЮ
ЛЯЩ ДАЙ СУМ
ЛИВ РАЙ ЖИР
ВИВ РАЗ КУЩ
ПИВ ДАМ ЦАР
ЧУБ ТРЕ СІЄ
КУБ ГАЙ СЯЄ
ВІВ ГАЇ НАШ
ВІЛ ВІЗ ЛАК
ВАЛ ГОЛ ЛЕВ
ЗБІР ЗВІР ЗВІТ
ТАБЛИЦЯ № 4
ЛІД РІГ ВАШ
ЦЕХ БИЧ ВЖЕ
ЖАХ БІЙ ВИД
БАК БІБ ВИР
БУХ БІГ ВИШ
ВІК БІЛЬ ВІЗ
БІК БІР ВІК
ЧАД АКТ ВІН
ЧАН АНУ ВІСЬ
ШОВ АУЛ ВІЯ
ЩИТ АУТ ВСЕ
НУЛЬ БАЛ ВУЗ
РИСЬ ВАТ ВУС
ЗВУК ЗЛИЙ ЗЛІТ
ТАБЛИЦЯ № 5
ГАЗ ДІЯ ЗАЛ
ГАЙ ДНО ЗІР
ГАС ДОК ІМ’Я
ГІД ДОН ІОН
ГОТ ДОТ ІТИ
ГРА ДУХ ЇЖА
ГУЛ ДУШ ЙОГ
ДАР ЕГЕ ЙОД
ДАХ ЖАР ЙОТ
ДВА ЖАХ ЙТИ
ДЕНЬ ЖИР КИЙ
ДІД ЖОМ КИТ
ДІМ ЖУК КІНЬ
ЗНАК ЗНОВ ЗОЙК
ТАБЛИЦЯ № 6
КІР ЛІС МИР
КІТ ЛАТ МИС
КОД ЛЮД МІДЬ
КУТ ЛЮТЬ МІХ
КУЩ ЛЯЩ МІЦЬ
ЛАД ЛЬЄ МОЛЬ
ЛАК ЛЬОХ МОР
ЛАН МАЗЬ МОХ
ЛАНЬ МАК МУЛ
ЛЕВ МАХ МУР
ЛИШ МАТ М’ЯЗ
ЛІД МЕД М’ЯЧ
ЛІКИ МЕЧ НЕП
ЗОНД ЗОНТ ЗРИВ
ТАБЛИЦЯ № 7
НИЗ ПАС РАК
НИЦЬ ПЕНЬ РЕВ
НІЖ ПІРС РИМ
НІЛ ПІР’Я РИС
НІС ПІТ РИФ
НІЧ ПІЧ РІВ
ОГО ПЛІТ РІГ
ОКА ПОСТ РІД
ОСА ПУСК РІЙ
ПАЙ ПУТЬ РІК
ПАЙ ПУХ РІСТ
ПАР РАБ РІЧ
ЗРІЗ ЗРУБ ЗСУВ
ЗРІСТ ЗУБР ІДЕЯ
ТАБЛИЦЯ № 8
РУЛЬ САМ СЛИЗ
РОЛЬ СВІЙ СЛІД
РОМБ СВІТ СЛУХ
РУХ СЕЙМ СМАК
РЯД СЕЛЬ СМІХ
РЯСТ СЕРБ СМОГ
САД СЕТ СНІГ
ТОНУС СИР СНІП
ТОРС СІК СОЛЬ
ТОРФ СІЛЬ СОН
ТОЩО СІМ СОРТ
ТРАЛ СІТЬ СПІД
ТРАП СКІФ СТАВ
ІЗЮМ ІКЛО ІМЛА
ТАБЛИЦЯ № 9
СТАЖ ТРОЄ СХИЛ
СТАН ТРОН СХІД
СТАРТ ТРОС ТАЙМ
СТАТЬ СТІК ТАКТ
СТЕНД СТІЛ ТАНК
СТЕП СТО ТВІР
СТИК СТУК ТЕЗА
СТИЛЬ СТЯГ ТЕЛЯ
СТІГ СУД ТЕМП
ТРЕК СУМ ТЕНТ
ТРЕЛЬ СУП ТИГР
ТРИ СУТЬ ТИЛ
ТРІО СУША ТИН
ІМ’Я ІНІЙ ІОН
ТАБЛИЦЯ № 10
ТИП ТОЙ ТЮК
ТИР ТОЛ ТЮЛЬ
ТИРЕ ТОЛЬ УБІР
ТИСА ТОМ ВГИН
ТИСК ТОН УДАВ
ТИТР ТРЮК УДІЙ
ТИФ ТРЮМ УЗОР
ТИША ТУДИ УКАЗ
ТІК ТУЛА УКОЛ
ТІЛО ТУР УКУС
ТІМ’Я ТУТ УДАР
ТІНЬ ТУШ УНИЗ
ТКАЧ ТХІР УРАН
ІРЖА ІРИС ЇЖА
ТАБЛИЦЯ № 11
УСТА ФОН ХІД
УТВІР ФОНД ХЛІБ
УТИЛЬ ФОРТ ХЛОР
УФА ФОТО ХМИЗ
УХИЛ ФРИЗ ХОБІ
УЯВА ФУНТ ХОР
ФАЗА ХАКІ ХАСКІ
ФАКТ ХАОС ХРИП
ФАХ ХАТА ХРІН
ФІЛЬМ ХАЩА ХРОМ
ФЛОТ ХИБА ХРУЩ
ФЛЮС ХИСТ ХРЯЩ
ФОЙЄ ХІБА ЦАП
ЇЖАК ЇЗДА ЇСТИ
ТАБЛИЦЯ № 12
ЦАР ЧАБАН ШАР
ЦВІЛЬ ЧАВУН ШАНС
ЦВІТ ЦІНА ШАРЖ
ЦВЯХ ЧАД ШАРФ
ЦЕЙ ЧАЙ ШАСІ
ЦЕХ ЧАС ШАТИ
ЦЕЦЕ ЧИЖ ШАФА
ЦИКЛ ЧИЙ ШАХИ
ЦИНК ЧІЛІ ШВЕД
ЦИРК ЧІП ШАСІ
ЦИТЬ ЧОЛО ШИТИ
ЦІЛЬ ШАЛ ШИФР
ЦОКІТ ШАЛЬ ШИЯ
ЙОГ ЙОД ЙОРЖ
ТАБЛИЦЯ № 13
ШІСТЬ ЩОКА ЮНГА
ШЛАК ЩОСЬ ЮРБА
ШЛЮБ ШИП ЮНАК
ШЛЮЗ ШАР ЮШКА
ШЛЯХ ШОВ ЯВІР
ШНУР ШОВК ЯДРО
ШПАК ШОК ЯЗИК
ШРАМ ШОСЕ ЯКІР
ШТАБ ШПАТ ЯКІСТЬ
ШТАТ ШАЛ ЯКУТ
ШУМ ШАЛЬ ЯНТАР
ШУРФ ШПИЛЬ ЯРМО
ЩЕНЯ ШТАТ ЯЙЦЕ
ЙТИ КАДР КАСА
ТАБЛИЦЯ № 14
АБІТУРІЄНТ
АБОНЕМЕНТ
АБРЕВІАТУРА
АБСОЛЮТНИЙ
АБСОРБУВАТИ
АБСТРАКТНИЙ
АБСТРАКЦІОНІЗМ
АВАНТЮРИСТ АВТОТРАКТОРНИЙ
АВІАЗ’ЄДНАННЯ
АВІАСПОЛУЧЕННЯ
АВСТРАЛІЙСЬКИЙ
АВТОБІОГРАФІЧНИЙ
АФРИКАНСЬКИЙ
ТАБЛИЦЯ № 15
АВТОМАТИЧНИЙ
АВІАЗАВОД
АВТОРИТЕТНИЙ
АВАНТЮРИСТ
АВТЛТРАНСПОРТ
АГРЕСИВНИЙ
АГРОБІОЛОГІЯ
АГРОНОМІЧНИЙ
АГРОТЕХНІЧНИЙ
АДАПТОВАНИЙ
АДЕКВАТНИЙ
АДИГЕЄЦЬ
АДМІНІСТРАЦІЯ
БАКТЕРІОЛОГІЧНИЙ
ТАБЛИЦЯ № 16
АДМІРАЛТЕЙСТВО
АДМІРАЛЬСЬКИЙ
АДРІАТИЧНЕ
АЕРОДИНАМІЧНИЙ
АЗЕРБАЙДЖАНЕЦЬ
АКЛІМАТИЗАЦІЯ
АКЦЕНТОЛОГІЧНИЙ
АМСТЕРДАМСЬКИЙ
АМУДАР’ЇНСЬКИЙ
АНГЛОСАКСОНСЬКИЙ
АНЕКСІОНІСТСЬКИЙ
АНІЧОГІСІНЬКО
АНТАГОНІСТИЧНИЙ
БАЛОТУВАТИСЯ
ТАБЛИЦЯ № 17
АНТИІМПЕРІАЛІСТИЧНИЙ
АНТИФАШИСТСЬКИЙ
АРТЕЗІАНСЬКИЙ
АРТИЛЕРІЙСЬКИЙ
АРХАНГЕЛЬСЬКИЙ
АСТРОНОМІЧНИЙ
АТЕСТАЦІЙНИЙ
АФРИКАНСЬКИЙ
АШХАБАДСЬКИЙ
БАВОВНОЗБИРАЛЬНИЙ
БАГАТОБОРСТВО
БАГАТОГРАННИЙ
БАГАТОЗНАЧНИЙ
БАЛЬЗАМУВАТИ
ТАБЛИЦЯ № 18
БЕЗПОМИЛКОВИЙ
БЕЗПРЕЦЕДЕНТНИЙ
БЕЗРЕЗУЛЬТАТНИЙ
БЕЗПРОГРАШНИЙ
БЕЗХАРАКТЕРНИЙ
БЕЗЦЕРЕМОННИЙ
БЕТОНОМІШАЛКА
БІБЛІОГРАФІЧНИЙ
БЛИЗЬКОСХІДНИЙ
БЛИСКАВИЧНИЙ
БОЛЕЗАСПОКІЙЛИВИЙ
БОМБАРДУВАЛЬНИЙ
БРОНЕТАНКОВИЙ
БРОНЕТРАНСПОРТЕР
1.Богатир В. Формування навички швидкого читання // Початкова освіта. - 2005.-Ш8.-с.14-16.
2. Дуда В. Вправи, які розвивають гнучкість і швидкість читання вголос та мовчки, вміння вгадувати подальший текст // Відкритий урок. - 2002. - № 10. -с.74-76.
3.Іванова Л. Система вправ з удосконалення техніки читання // Початкова освіта. - 2005. - № 18. – с.1-4.
4. Курпіта В .1. Ефективні методи і прийоми удосконалення навички читання // Початкове навчання та виховання. - 2005. - № 29-30. - с.38-46.
5.Левченко О.М. Тренувальні вправи для учнів початкових класів "Вчимося читати швидше" // Початкове навчання та виховання. - 2005. - № 15.-с.2-6.
6. Методика викладання української мови в початкових класах / За ред. С.І. Дорошенка. - К.: Вища школа, 1992. - 398 с.
7.Науменко В.О. Формування навичок читання // Початкова школа. - 1991. -№ 4.-с.34-38.
8.Паламарчук Л. Формування та удосконалення навичок читання // Початкова освіта. - 2004. - № 2. - с.6-10.
9.Посталовский И.З. Обучение чтению от начального к динамическому. В 2-х частях. - Одесса: Весть, 1997. - 328 с.
10.Саралупова Є.Г. Швидкочитання для першокласників // Початкова школа. - 1993. - № 2. - с.12-15.
11.Федоренко И.Т. Пути совершенствования техники чтения школьников. - X., 1978.-34 с.
1