Використання інноваційних технологій за методикою О.М. Зайцева в роботі з дітьми-логопатами у 1 – 4 класах спеціальної школи школи для корекції вад звуковимови
Наталія Миколаївна Перон
Логопед,вчитель-методист Голенищівської спеціальної школи Хмельницької обласної ради
Існує чимало різноманітних інноваційних методик з навчання та виховання дітей 1 - 4 класів, в тому числі й з навчання грамоти. Ці методики нетрадиційні, цікаві, які розвивають, збагачують, урізноманітнюють життя дитини. Вони мають свої плюси і мінуси.
Та повне використання їх в роботі з дітьми-логопатами можливе лише тоді, коли у дітей виправлена дефектна вимова звуків.
В процесі моєї практичної діяльності виникла певна методика, а якщо творчо опрацювати ту чи іншу педагогічну методику, адаптувати, пристосувати її для логороботи, тобто «ологопедичити», то тим самим можна осучаснити процес корекції вад вимови фонем у дітей 1 – 4 класів.
Почала я з методики навчання грамоти за системою О.М. Зайцева. Цікавий підхід. Але читання кубиків, таблиць з дефектною вимовою негативно впливає на мовленнєвий розвиток дитини, спричиняє закріплення, а не виправлення існуючих дефектів.
Шляхом проб і помилок вихід було знайдено. Зробила певні доповнення до дидактичної наочності О.М. Зайцева, що відповідають вимогам корекційної роботи з дітьми-логопатами. Це дало можливість повністю використовувати дану методику навіть на початку навчального року, коли йде перший етап корекційної роботи, і в результаті поєднались два процеси — корекція і читання. Вони йдуть паралельно, поруч, допомагають один одному. І при цьому зберігається головна авторська ідея — навчання цікаве, розвиваюче, особистісно-орієнтоване. Саме на це і націлює базовий компонент шкільної освіти.
Використання методики О. Зайцева з логодоповненнями в поєднанні, з іншими методами та прийомами автора цієї статті, дали на практиці гарні результати. Термін корекції скоротився в 2 рази. Таким чином можна говорити про методику прискореної корекції вад вимови звуків.
Передумовою використання кубиків О. Зайцева з логодоповненнями є такі чинники:
Все це сприяє автоматизації артикуляційних рухів, формуванню артикуляторної бази фонем, як в цілому, так і для кожного звука окремо.
До кубиків О. Зайцева я додала ще свої кубики. Це теж «будиночки», в яких «живуть» звуки: с, з, ц, ш, ж, ч, щ, л, р, дз, дж. А щоб не помилитись, допоможе картинка-підказка на кожній грані кубика:
с —> насос, з — >комарик, ц —> синичка, ш —> гусочка, ж —> жук, ч —> поїзд, щ — > змія, л —> літак, р —> собака, дз —> муха, дж —> бджола.
Так вони і називаються: куб насосів, куб комариків, куб синичок, куб гусочок, куб жуків, куб поїздів, куб змій, куб літаків, куб собак, куб мух, куб бджіл.
Бажано, щоб ці картинки-підказки були різноманітні на одному і тому ж кубику. Кожна грань кубика має свій кольоровий фон. Це не тільки естетично виховує дітей, а й має певні дидактичні цілі: підвищує інтерес, зацікавленість, вивчення та закріплення кольорів, дає можливість урізноманітнювати завдання.
З цими кубиками можна гратися, виконувати вправи, завдання не тільки за інструкцією педагога, а й самостійно, разом з товаришами, навіть використати право вибору (що сьогодні більше сподобалося, з тим і граю, працюю, а завтра візьму щось інше).
На кубиках Зайцева з буквами та складами наклеїла картинки-підказки, з якими діти познайомились раніше.
Крім того, використовую кубики з різними малюнками, які мають певний звук, що корегується. Комплектування кубиків малюнками — різноманітне, як для автоматизації одного звука, так і для автоматизації та диференціації різних звуків.
Куб [с]: сад, сом, сумка, сито, сейф, сім.
Куб [ш]: шапка, шуба, шина, шопа,, миша, душ.
Куб [л]: лапа, лимон, лопата, лебідь, луг, ліс.
Куб з різними звуками: сани, шахи, завод, жаба, лампа, рак.
Обов'язково, щоб на цих малюнках були картинки-підказки.
Такий зоровий контроль націлює дитину назвати малюнок, прочитати (вимовити) склади, слова правильно, згідно фонетики рідної мови.
Саме цим дитина самостійно корегує свою вимову, самотужки вчиться правильно вимовляти дефектні звуки, що і прискорює термін корекційної роботи.
Корекційну роботу за кубиками О. Зайцева з логодоповненнями проводжу в 4 етапи.
I етап — знайомство з кубиками, автоматизація ізольованої вимови поставленого звука.
II етап — автоматизація звука в складах та словах, читання складів та слів.
III етап — диференціація опозиційних звуків, читання складів та слів.
IV етап — автоматизація та диференціація звуків в тексті, складання та читання речень.
ІГРИ, ЗАВДАННЯ, ВПРАВИ. (І ЕТАП) Гра «Веселий Жук».
— Знайди куб жуків.
— Яку пісню співають жуки? (Ж-ж-ж)
— Який жук найбільше сподобався, його пісня?
— З ким він дружить, пісня його друзів?
— Знайди великого жука, проспівай з ним голосно, сердито, твердо.
— Знайди маленького жука, проспівай з ним тихо, лагідно, ніжно, м'яко.
— Покажи жука, що сидить на зеленому лузі, як він співає (аналогічно всі кольори).
— Порахуй всіх жуків, проспівай стільки ж разів їх пісню.
— Побудуй поїзд, пірамідку, будинок для жуків. А щоб не помилитись, разом з ними співати їх пісню:
ж-ж-ж.
Аналогічні ігри, вправи, завдання проводяться і на базі інших кубиків.
Мета їх проведення. Автоматизація ізольованої вимови звука, який корегується..
Гра «Звуки на прогулянці».
Як і діти, звуки можуть «йти» в колону, парами, шеренгою, всією групою, по одному, по двоє і т.д.
Моделюючи різне розташування кубиків, назвати звуки, які «йдуть» на прогулянку.
Гра-змагання «Кубиків із-за ширми».
Хто правильно назве звук кубика, той і отримає його.
Мета проведення цих ігор — диференціація ізольованої вимови звуків, що корегуються.
Коли достатньо автоматизована, ізольована вимова корекційного звука, переходжу на заняття за кубиками О. Зайцева з буквами та складами, а також з кубиками-малюнками (II—IV етапи роботи).