Методичні матеріали"Використання інноваційних технологій за методикою О.М. Зайцева в роботі з дітьми-логопатами у 1 – 4 класах спеціальної школи школи для корекції вад звуковимови"

Про матеріал
Використання цих технологій стануть корисними для роботи логопедів у спеціальних закладах освіти для дітей з інтелектуальними порушеннями
Перегляд файлу

Використання інноваційних технологій за методикою О.М. Зайцева в роботі з дітьми-логопатами у 1 – 4 класах спеціальної школи школи для корекції вад звуковимови

 

 

 

 

Наталія Миколаївна Перон

Логопед,вчитель-методист Голенищівської спеціальної школи Хмельницької обласної ради

 

Існує чимало різноманітних інноваційних методик з навчання та виховання дітей 1 - 4 класів, в тому числі й з нав­чання  грамоти.   Ці  методики  нетрадиційні, цікаві,  які  розвивають,  збагачують,  урізноманітнюють життя дитини. Вони мають свої плюси і мінуси.

Та повне використання їх в роботі з дітьми-логопатами можливе лише тоді, коли у дітей виправлена дефектна вимова звуків.

В процесі моєї практичної діяльності виникла певна методика, а якщо творчо опрацювати ту чи іншу педа­гогічну методику, адаптувати, пристосувати її для логороботи, тобто «ологопедичити», то тим самим можна осу­часнити процес корекції вад вимови фонем у дітей 1 – 4 класів.

Почала я з методики навчання грамоти за системою О.М. Зайцева. Цікавий підхід. Але читання кубиків, таб­лиць з дефектною вимовою негативно впливає на мов­леннєвий розвиток дитини, спричиняє закріплення, а не виправлення існуючих дефектів.

Шляхом проб і помилок вихід було знайдено. Зробила певні доповнення до дидактичної наочності О.М. Зайце­ва, що відповідають вимогам корекційної роботи з діть­ми-логопатами. Це дало можливість повністю використо­вувати дану методику навіть на початку навчального ро­ку, коли йде перший етап корекційної роботи, і в результаті поєднались два процеси — корекція і читан­ня. Вони йдуть паралельно, поруч, допомагають один од­ному. І при цьому зберігається головна авторська ідея — навчання цікаве, розвиваюче, особистісно-орієнтоване. Саме на це і націлює базовий компонент шкільної освіти.

Використання методики О. Зайцева з логодоповненнями в поєднанні, з іншими методами та прийомами автора цієї статті, дали на практиці гарні результати. Термін ко­рекції скоротився в 2 рази. Таким чином можна говорити про методику прискореної корекції вад вимови звуків.

Передумовою використання кубиків О. Зайцева з логодоповненнями є такі чинники:

  •                      підготовка артикуляційного апарату;
  •                      розвиток мовленнєвої моторики;
  •                      постановка звука.

Все це сприяє автоматизації артикуляційних рухів, формуванню артикуляторної бази фонем, як в цілому, так і для кожного звука окремо.

До кубиків О. Зайцева я додала ще свої кубики. Це теж «будиночки», в яких «живуть» звуки: с, з, ц, ш, ж, ч, щ, л, р, дз, дж. А щоб не помилитись, допоможе картинка-підказка на кожній грані кубика:

с —> насос, з — >комарик, ц —> синичка, ш —> гусочка, ж —> жук, ч —> поїзд, щ — > змія, л —> літак, р —> со­бака, дз —> муха, дж —> бджола.

Так вони і називаються: куб насосів, куб комариків, куб синичок, куб гусочок, куб жуків, куб поїздів, куб змій, куб літаків, куб собак, куб мух, куб бджіл.

Бажано, щоб ці картинки-підказки були різноманітні на одному і тому ж кубику. Кожна грань кубика має свій кольоровий фон. Це не тільки естетично виховує дітей, а й має певні дидактичні цілі: підвищує інтерес, зацікав­леність, вивчення та закріплення кольорів, дає мож­ливість урізноманітнювати завдання.

З цими кубиками можна гратися, виконувати вправи, завдання не тільки за інструкцією педагога, а й са­мостійно, разом з товаришами, навіть використати право вибору (що сьогодні більше сподобалося, з тим і граю, пра­цюю, а завтра візьму щось інше).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На кубиках Зайцева з буквами та складами наклеїла картинки-підказки, з якими діти познайомились раніше.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Крім того, використовую кубики з різними малюнками, які мають певний звук, що корегується. Комплектування кубиків малюнками — різноманітне, як для автоматизації одного звука, так і для автоматизації та диференціації різних звуків.                                       

Куб [с]: сад, сом, сумка, сито, сейф, сім.

Куб [ш]: шапка, шуба, шина, шопа,, миша, душ.

Куб [л]: лапа, лимон, лопата, лебідь, луг, ліс.

Куб з різними звуками: сани, шахи, завод, жаба, лампа, рак.

Обов'язково, щоб на цих малюнках були картинки-підказки.     

 

 

 

 

 

 

 

 

Такий зоровий контроль націлює дитину назвати ма­люнок, прочитати (вимовити) склади, слова правильно, згідно фонетики рідної мови.

Саме цим дитина самостійно корегує свою вимову, са­мотужки вчиться правильно вимовляти дефектні звуки, що і прискорює термін корекційної роботи.

Корекційну роботу за кубиками О. Зайцева з логодоповненнями проводжу в 4 етапи.

I етап — знайомство з кубиками, автоматизація ізольо­ваної вимови поставленого звука.

II  етап — автоматизація звука в складах та словах, чи­тання складів та слів.

III  етап — диференціація опозиційних звуків, читання складів та слів.

IV  етап — автоматизація та диференціація звуків в тексті, складання та читання речень.

ІГРИ, ЗАВДАННЯ, ВПРАВИ. (І ЕТАП)     Гра «Веселий Жук».

—  Знайди куб жуків.

— Яку пісню співають жуки? (Ж-ж-ж)

— Який жук найбільше сподобався, його пісня?

—  З ким він дружить, пісня його друзів?          

—  Знайди великого жука, проспівай з ним голосно, сердито, твердо.

—  Знайди маленького жука, проспівай з ним тихо, лагідно, ніжно, м'яко.

—  Покажи жука, що сидить на зеленому лузі, як він співає (аналогічно всі кольори).

—  Порахуй всіх жуків, проспівай стільки ж разів їх пісню.                                                                           

— Побудуй поїзд, пірамідку, будинок для жуків. А щоб не помилитись, разом з ними співати їх пісню:

ж-ж-ж.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

  •                      Проспівати коротку пісню жуків (вони перелітають з однієї квітки на іншу).

 

 

  •                      Проспівати довгу пісню жуків (вони полетіли далеко на інший луг або до лісу).

 

 

  •                      Почергове співання довгої та короткої пісень.

 

 

Аналогічні ігри, вправи, завдання проводяться і на базі інших кубиків.

Мета їх проведення. Автоматизація ізольованої вимови звука, який корегується..

 

Гра «Звуки на прогулянці».

 

Як і діти, звуки можуть «йти» в колону, парами, шерен­гою, всією групою, по одному, по двоє і т.д.

Моделюючи різне розташування кубиків, назвати зву­ки, які «йдуть» на прогулянку.

Гра-змагання «Кубиків із-за ширми».

Хто правильно назве звук кубика, той і отримає його.

Мета проведення цих ігор — диференціація ізольованої вимови звуків, що корегуються.

Коли достатньо автоматизована, ізольована вимова корекційного звука, переходжу на заняття за кубиками О. Зайцева з буквами та складами, а також з кубиками-малюнками (II—IV етапи роботи).

 

 

doc
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
3 січня
Переглядів
21
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку