Завдання (подані під текстом казки) складені таким чином, що їх можна використовувати на будь-якому уроці: чи-то на читанні (наведені приклади запитань, які допоможуть виявити рівень розуміння учнями змісту прочитаного), чи при вивченні певної теми на уроці української мови. Це можуть бути уроки інформатики, трудового навчання і малювання. А також текст казки можна використати при проведенні години відпочинку, батьківських зборів, родинних свят, присвячених Великодню. Вираз «…щастя! Хто його шукатиме – неодмінно знайде.» можна взяти темою або епіграфом для години спілкування з учнями будь-якого віку.
Казка З. Мензатюк «Писанка»
Завдання (подані під текстом казки) складені таким чином, що їх можна використовувати на будь-якому уроці: чи-то на читанні (наведені приклади запитань, які допоможуть виявити рівень розуміння учнями змісту прочитаного), чи при вивченні певної теми на уроці української мови. Це можуть бути уроки інформатики, трудового навчання і малювання. А також текст казки можна використати при проведенні години відпочинку, батьківських зборів, родинних свят, присвячених Великодню. Вираз «…щастя! Хто його шукатиме – неодмінно знайде.» можна взяти темою або епіграфом для години спілкування з учнями будь-якого віку.
Зірка Мензатюк ПИСАНКА
- Кудкудак! Кудкудак! Знесла яйце, як кулак! - закудкудакала курка на весь двір. - Та гарне ж: схоже на білий світ. Бо в світі сонце, а в яйці золотий жовток. Кудкудак!
Під хатою на стільчику грілась проти сонечка бабуня Марія.
- Яйце? Та кругле, біленьке! Візьму його на писанку.
І вона поклала яйце в решето до таких же, як воно, білих та кругленьких.
Тоді розтопила ярого воску: |
|
|
- Ходи-но, Івасику, писанки писати! |
|
|
Взяла бабуня писачок. Р-раз! - і лягла на яйце гаряча лінія. Два! - і розкреслилось яйце навхрест |
||
.
- Бабулю, чуєш, бабуню! - запитав Івасик. - Що це за квіточка у тебе намалювалася?
- То, Івасику, не квіточка. То знак сонечка золотого.
- Бабуню, чуєш, бабуню! - знов Івасик. - А що то за цяточки-крапочки навхрест між промінням?
- Не цяточки, Івасику. |
То чарівні знаки дощу |
. |
Розписала бабуня писанку, в фарбі пофарбувала, |
- і стала писанка доладна, барвиста!
Настав Великдень. Покликала бабуня Марія Петрика, Івасика, Оксанку, Василинку - всіх своїх онучат. - Нате, онучата, по писанці. Гайда викочуватись!
Покотив Івась свою писанку:
- Ану, хто до неї докотити зуміє?
Котять діти писанками; на них вербички, та хрестики, та клинці-вітрячки, та вигадливі поясочки так і мерехтять!
А в небі сонце сміється, світлом розлипається.
- Чи будеш ти, сонечко, весь рік щедро світити? - питає в нього яйце-писанка.
- Буду, буду, бо на тобі мій таємний, знак. Ти котишся - мене до землі приворожуєш!
- А чи будеш, дощику, землю поливати, зілля напувати?
- Буду, буду, бо на тобі і мій знак магічний. Ти по землі котишся - мої струни-срібнодзвони до неї прив’язуєш!..
По двору курка нипала. Стала, видивляється на писанку.
Що воно за яйце-райце, |
барвисте й зірчасте |
- ? Мабуть, самого сонця дитя. Я б такого зроду не знесла...
А писанка котиться по землі: тож буде сонце, будуть дощі й роси, буде в світі щастя! Хто його шукатиме - неодмінно знайде.
Соняшник : Журнал для дітей. Головний редактор Юрій Сердюк. №3-4 1992 р., с. 10-11.
ЗАВДАННЯ ДО КАЗКИ
Творча робота. Використовуючи комп’ютер і середовище програмування Скретч створіть анімацію за уривком з казки «Писанка» З. Мензатюк:
- Кудкудак! Кудкудак! Знесла яйце, як кулак! - закудкудакала курка на весь двір.
© Як звали бабусю з казки Зірки Мензатюк «Писанка»? (Марія). Скільки було у неї онучат? Випишіть у зошит їхні імена. (Петрик, Івасик, Оксанка, Василинка)
© Як ви вважаєте, хто з онучат був найстаршим? (Івасик). Доведіть. («- Ходи-но, Івасику, писанки писати!»).
Робота над проектом. Використовуючи Інтернет дослідіть історію і традиції свята Великдень. Створіть в середовищі Power Point презентацію про писанку.
Вправа «Запроси до себе». Розкажіть як готуються до Великодня у вашій родині? Як проходить свято? У які ігри грають (наведіть їхні правила) традиційно на Великдень?
Батьківські збори «Ходіть писанки писати!» Діти представляють свої проекти.
Батьки знайомлять з Великодніми традиціями своєї сім’ї. Батьки разом із дітьми пишуть писанки.
Довідка.
Як розписати писанку http://traditions.in.ua/zvychai-ta-obriady/obriadova-symvolika/313-yak-rozpysaty-pysanku Майстер-клас від майстрині. Писанка своїми руками. https://www.youtube.com/watch?v=jMTd954MXXk
Відеоекскурсія до музею Івана Гончара, де представлені 392 традиційні українські писанки різних історико-географічних регіонів України. Кожна з писанок відписана за взірцями із особистої колекції Івана Гончара, яку він формував протягом середини 50-х - кінця 80-х років.
Вправа «Зіставлення»
Учні зіставляють зміст даного твору із:
• певними ілюстраціями на слайдах з виконаних презентацій до проекту «Писанка»;
• малюнками, виготовленими учнями; • іншими творами Зірки Мензатюк;
• назвою твору.
Вправа «Впізнай слово». Вставте у речення пропущені слова:
Яйце схоже на білий _______. Бо в світі ______, а в яйці золотий _______. Взяла бабуня _________.
Р-раз! – і лягла на яйце гаряча ______. Два! – і розкреслилось _______ навхрест.
То знак ___________ золотого. То чарівні знаки _________.
Розписала бабуня ___________, в _________ пофарбувала, – і стала писанка __________, _____________! Котиться ___________ по землі: тож буде ___________, будуть ________й
__________, буде в світі __________!
Перечитайте казку.
Перевірте правильність виконаної вправи, посилаючись на текст казки.
Довідка.
Яйце схоже на білий світ. Бо в світі сонце, а в яйці золотий жовток Взяла бабуня писачок. Рраз! - і лягла на яйце гаряча лінія. Два! - і розкреслилось яйце навхрест То знак сонечка золотого. То чарівні знаки дощу. Розписала бабуня писанку, в фарбі пофарбувала, - і стала писанка доладна, барвиста! Котиться писанка по землі: тож буде сонце, будуть дощі й роси, буде в світі щастя!
Переказ із власним продовженням.
Перекажіть казку.
Доповніть її власними роздумами
(як продовжувалося святкування Великодня в родині бабуні Марії?).