Методичні рекомендації "Деякі методи, стратегії та форми роботи з технології критичного мислення

Про матеріал
Даний матеріал взято з досвіду роботи вчителя початкових класів на уроках літературного читання.
Перегляд файлу

 

Деякі методи, стратегії та форми  роботи  з технології критичного мислення у початковій школі

 

При вивченні рідної мови я пропоную завдання на основі матеріалу, який сприяє розвитку пізнавальної активності та критичного мислення у ході навчання.

 

Ось приклади таких завдань:

 

        - розгляд вправ на розвиток уміння висловлювати здогади, припущення, доводити справедливість певних стверджень;

 

  збагачення навчального матеріалу завданнями з логічним навантаженням;

 

  виконання інтегрованих завдань;

 

використання цікавинок (завдання для інтелектуального самовдосконалення).

 

Найпоширеніша форма навчання в початкових класах – фронтальна. У цьому випадку використання проектора та екрану дає можливість поєднувати на уроці роботу з програмою (або мультимедійною презентацією) та інші форми діяльності:

яскраво й наочно проілюструвати досліджуваний матеріал на великому екрані;

обговорити переглянутий матеріал з класом;

спільно вирішити запропоновані завдання або знайти відповіді в підручнику;

індивідуально виконати роботу в зошиті;

виконати деякі творчі завдання в групах або парах.

 

На уроках читання  використовуються такі інформаційно-комунікативні технології:

-перегляд відеозаписів;

-відеокросворди;

-аудіозаписи;

-ілюстрації

-документальні фільми (біографія Т.Г. Шевченко, М.Т. Рильського, Л. Українки та ін..)

 

На початку уроку читання у 3 класі за темою «Ознайомлення з життям і творчістю Тараса Шевченка» я запитала дітей про те , що вони знають про Тараса Шевченка.

 

Всі діти, звісно, знали, що це великий український поет. Після цього я запропонувала дітям переглянути документальний фільм «Дітям про Тараса Шевченка», з якого учні дізналися багато нового про життя і нелегку долю Тараса не лише як поета, а й художника, історика,філософа. Після переглянутого фільму всі діти висловлювали свої думки, чому ми повинні шанувати і пам’ятати цю людину.

 

Тож використання відеороликів та документальних фільмів на уроках сприяє

 

-підвищенню ефективності навчального процесу за рахунок високого ступеню

 

- наочності, розвитку наочно-образного та креативного мислення

 

. На уроках читання я використовую аудіозасоби, пропоную прослухати записи зразкового читання невеликого за об’ємом літературного твору. Це навчає дітей виразному читанню, умінню відчути настрій, визначати      характер героїв

. Читання віршів під вдало підібрану фонограму викликає в душах маленьких слухачів бурю емоцій, бажання самостійно спробувати викликати такі ж почуття і в інших.

 

Основні етапи уроку креативного мислення:

Розминка (створення сприятливого психологічного клімату на уроці).

Обґрунтування навчання (постановка мети уроку, розвиток внутрішньої мотивації до вивчення теми та предмета в цілому).

Актуалізація (зацікавленість, спрямованість на навчання, відтворення знань, потрібних для наступних етапів уроку).

Усвідомлення змісту (знайомство з новою інформацією, аналіз інформації, особисте розуміння).

Рефлексія (критичний момент уроку).

 

-        учні переробляють нові знання на власні;

 

-        запам’ятовують матеріал, так як розуміють його;

 

-        активно обмінюються думками;

 

-        удосконалюють і поповнюють словниковий запас;

 

-        складається різноманітність міркувань;

 

-        вибір правильного варіанту.

 

. Критичне мислення формується та розвивається під час опрацювання інформації, розв’язання задач, проблем, оцінки ситуації, вибору раціональних способів діяльності. Тому такі уроки, де це постійно відбувається, створюють плідні умови для формування та розвитку критичного мислення. Якщо ж планувати етапи уроку з використанням на них відповідних специфічних форм та методів технології формування та розвитку критичного мислення, то результат буде ще більш високим. Пропоную опис таких методів, прикладів їх використання, а також класифікацію за можливістю їх застосування на відповідних етапах уроку критичного мислення

 

 

 

Методи та форми роботи з технології «Критичне мислення»

 

 

1.    Стратегія «Есе»

 

(Етап рефлексії, актуалізації)

 

Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі.

 

Алгоритм «Есе»:

 

-        Збирання інформації затемою

 

-        Аналіз інформації.

 

-        Виявлення власної точки зору.

 

-        Викладання власної точки зору.

 

Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим (від 5 до 20 хвилин).

2.    Стратегія «Дискусія»

 

Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів.

 

Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.

 

Хід дискусії:

Оголошується проблемне питання дискусії.

У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ».

Кожна пара обговорює свою позицію, добирає аргументи на її підтримку.

Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп.

Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають за необхідності нові.

Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи «удосконалений список» аргументів.

Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар.

Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під час дискусії, у вигляді есе.

 

 

 

 

 

 

3.    Стратегія «Кероване читання з передбаченням»

 

Алгоритм

 

    Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).

 

    Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування.

 

     Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується.

4.    Стратегія «Метод прес»

 

(На будь якому етапі  уроку)

 

Етапи методу прес:

 

  Висловлюю свою думку: «Я вважаю…»

 

  Пояснюю причину такої точки зору: «Тому що…»

 

  Наводимо приклад додаткових аргументів на підтримку своєї позиції: «… Наприклад…»

 

  Узагальнюємо, формуємо висновки: «Отже…», «Таким чином…»

 

Приклад методу прес:

 

Вивчення казки Б. Грімм «Пані Метелиця».

 

  Я вважаю, що посеребриця отримала свою нагороду заслужено.

 

  Тому що була роботящою, старанною та терплячою.

 

  Наприклад, про це свідчать її вчинки, описані у казці …

 

  Отже, наполеглива праця привела її до заслуженої нагороди.

5.    Стратегія «Порушена послідовність»

 

(робота в групах)

 

  Учням пропонується кілька частин тексту, записаних у порушеній послідовності.

 

  Учнів об’єднують у групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується у зошитах.

 

  Читання тексту і перевірка результатів.

 

  Обговорення.

6.    Стратегія «Взаємні запитання»

 

  Текст або матеріал для вивчення поділить на логічно завершені частини.

 

  Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять самі запитання:

Одне одному в групі;

Одне одному в парах;

Одна пара (група) інший.

7.     Стратегія «Джигсоу-1» (Мозаїка)

 

        Учні класу об’єднуються у постійні групи (кількість учнів – це кілька частин у тексті). Кожен учень має певний номер.

 

        Текст поділяється учителем на логічно завершені частини.

 

        Кожна частина вивчається певною експертною групою, яка формується за однаковими номерами, за кольоровими картками.

 

        Робота експертних груп. Учні вивчають свою частину, готуються донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі.

 

Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весь текст в цілому.

 

        Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання.

 

        Перевірка засвоєння змісту і цілому всіма учнями.

8.     Стратегія «Письмо в малюнках»

 

Алгоритм роботи:

 

  Намагайся намалювати те, що хотів сказати при роботі над матеріалом.

 

  Власні враження, відношення до подій перенести на аркуш паперу.

 

 

 

Приклад «Письмо в малюнках»

 

docx
Додано
27 січня 2020
Переглядів
1414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку