ДИСЛАЛІЯ:
причини, прояви, шляхи подолання
Підготувала:
вчитель-логопед
Городнянського ясла-садка №4
Боженко Ж.А.
Городня 2018
Спектр мовленнєвих порушень у сучасних дошкільнят, на жаль, доволі широкий. Конче важливо, аби батьки й педагоги вчасно помічали перші їх прояви, а вчителі-логопеди надавали необхідну допомогу. На які недоліки у мовленні дітей варто звертати увагу, аби уникнути дислалії, і як будувати корекційно-розвивальну роботу з подолання цієї проблеми.
Одна з найпоширеніших мовленнєвих вад, що спостерігаються у сучасних дошкільнят — дислалія.
Дислалія (з грец. дис - розлад, лаліо - мовлення) - порушення звуковимови (найчастіше шиплячих, свистячих і сонорних) за збереження слуху та іннервації (зв'язку органів і тканин з центральною нервовою системою) мовленнєво-рухового апарату.
Основні причини дислалії.
Аномалії зубно-щелепної системи: дефекти прикусу; проміжки між передніми зубами, відсутність або аномалії різців, коли язик просувається у щілини; аномальна будова твердого піднебіння — як "готичне" (високе), так і пласке піднебіння заважає правильній артикуляції.
Міофункціональні проблеми: недостатнє функціонування м'язів і м'яких тканин щелепно-лицевої ділянки, підвищена чи знижена активність язикових і губних м'язів, асиметрична робота жувальних м'язів, що призводить до "змазаності" мовлення.
Патологічні зміни язика або губ: надто довгий чи короткий язик, товсті губи, відвисла нижня губа, малорухома або вкорочена верхня губа ускладнюють вимову всіх груп звуків; вкорочена під'язикова зв'язка унеможливлює підйом язика вгору.
Порушення фонематичних процесів,функцій та операцій (фонематичного сприй-
мання, уваги, пам'яті, контролю та уявлень), внаслідок чого дитина замінює або змішує звуки у вимові (наприклад, жука називає "зюк", а зозулю — "жожуля").
Неправильне родинне виховання, коли батьки не приділяють мовленню дитини жодної уваги (педагогічна занедбаність) або коли "сюсюкання" стає звичним способом спілкування.
Патологічне наслідування, що виникає переважно через калькування вимови малолітніх дітей або дорослих з пошкодженою зубно-щелепною системою.
Раннє вивчення іноземної мови без достатнього опанування рідної, білінгвізм (двомовність) у сім'ї (наприклад, міжзубна англомовна вимова переноситься на вимову свистячих в українській мові).
Для подолання міофункціональних проблем за призначенням дитячого лікаря-ортодонта чи стоматолога використовують силіконові трейнери, які нормалізують положення та активність губ і язика, а також вестибулярні пластинки з намистинкою, рухання якої кінчиком язика сприяє активізації м'язів. Іноді дітям, яким важко піднімати кінчик язика за верхні зуби, здійснюють підрізання під'язикової вуздечки.
Завважимо: підрізання потрібне тоді, коли вуздечка або дуже масивна, і сполучна тканина утруднює (унеможливлює) підняття язика, або занадто довга, але місцем прикріплення обмежує рухливість переднього краю язика.
В інших випадках доцільно пропонувати дитині вправи, які допомагають розтягнути під'язикову зв'язку ("Гармошка", "Грибочок", "Смачне варення" тощо). Якщо малюк вільно клацає язиком навіть при закритому роті (вправа "Конячка"), це означає, що для вимови звука [р] уже наявна основна артикуляторна база, і втручання стоматолога-ортодонта не потрібне.
ОСНОВНІ ПРОЯВИ ДИСЛАЛІЇ
Пропуски: дитина випускає складний для її вимови звук (наприклад, вимовляє "коова" замість "корова".
Заміни: замінює один звук іншим, найчастіше легшим у вимові ("фобака" замість "собака").
Спотворення: вимовляє звук у спосіб, не притаманний фонетичній системі рідної мови (наприклад, двогубна вимова звука [в], подібно до англійського М).
Одзвінчення та оглушення приголосних.
Порушення твердості та пом'якшеності, що проявляється у заміні м'яких приголосних парни-
ми твердими або навпаки, а також у змішуванні звуків.
Основні форми порушень звуковимови при дислалії
1) Сигматизм. Існує кілька видів такого порушення.
Міжзубний сигматизм — порушення вимови як свистячих, так і шиплячих звуків, що супроводжується просуванням кінчика язика між нижніми і верхніми різцями, внаслідок чого виникає шепелявий звук. Останнім часом такий дефект фіксується досить часто, що зумовлено надто раннім (за недостатнього засвоєння рідної мови) вивченням англійської, для окремих фонем якої характерна саме міжзубна вимова.
Бічний сигматизм може бути одно- чи двобічним та проявлятися у двох варіантах:
1) кінчик язика впирається в альвеоли, а один з його країв піднімається до внутрішньої сторони корінних зубів, пропускаючи видихуване повітря по бічних краях язика, що спричинює виникнення хлюпального звука замість свистячих і шиплячих;
2) кінчик язика впирається в альвеоли, пропускаючи повітря по боках, як під час вимови звука [л]; при цьому бічні краї язика не прилягають до верхніх корінних зубів і повітряний струмінь проходить одночасно по бічних краях язика.
За носового сигматизму корінь язика піднімається і примикає до м'якого піднебіння, яке опускається й утворює прохід для видихуваного через ніс повітря, що спричинює появу звука [х], доповненого гугнявістю, замість вимови свистячих і шиплячих.
2)Каппацизм. Замість звуків [к] і [к1] чуєтьсянегучне фарингальне клацання, що виникає вна слідок шумового прориву повітряним струменем щільного зімкнення голосових зв'язок.
3)Гаммацизм. Замість приголосних [г] і [ґ] чути звук, який нагадує одзвінчений [х], утворений сильним зближенням та вібрацією голосових зв'язок.
4) Хітизм. Замість звуків [х] і [х'] чується слабкий гортанний шум, утворюваний повітряним струменем, що проходить крізь щілину між зближеними голосовими зв'язками.
5) Йотацизм. Пропускання звука [й].
6) Ламбдацизм. Позначається на вимові звуків [л] і [л'], що може проявлятися у подовженні суміжних голосних (наприклад, "ооох-ка" — "ложка", "ааапа" — "лапа") чи інших спотвореннях.
Бічна вимова характеризується тим, що повітря проходить тільки з одного боку язика, горлова вимова — зміщенням звуковимови у задній відділ артикуляційного апарату, носова—у носову порожнину (нагадує англійське звукосполучення [пд]). Також можлива міжзубна вимова, за якої кінчик язика просувається між різцями.
7) Ротацизм. Позначається на вимові звуків [р] і [р'].
Найпоширеніший варіант — одноударна вимова, за якої не вдається тривале рокотання, адже не виникає вібрація, передній край язика лише один раз торкається альвеол (нагадує англійський звук [сі]).
Носова вимова спричинюється змиканням кореневої частини язика з м'яким піднебінням за вільного проходження повітря з глотки в ніс, що зумовлює появу звука, дещо схожого на [пд].
Двогубна вимова може проявлятися двома способами:
За велярної вимови коренева частина язика наближається до нижнього краю м'якого піднебіння, утворюючи з ним щілину, проходячи крізь яку, видихуване повітря викликає дрібну хаотичну вібрацію м'якого піднебіння, внаслідок чого виникає шум, який, поєднуючись із тоном голосу, створює специфічне дефектне звучання.
За увулярної вимови чітко чується рокотання, але при цьому вібрує тільки язичок.
За щічної вимови видихуваний струмінь проходить крізь щілину, утворювану кінчиком або одним з бічних країв язика і верхніми корінними зубами, викликаючи коливання щоки.
За бічної вимови вібрує простір між бічним краєм язика і корінними зубами, що спричинює звучання, яке дещо нагадує звукосполучення [р'л].
8)Парасигмагизм
За шиплячого парасигматизму, коли кінчик язика відтягнутий від нижніх різців углиб ротової порожнини, а його спинка різко вигнута в напрямку до твердого піднебіння, замість свистячих чути пом'якшені шиплячі приголосні ([С] ->[Ш], [3] -> [Ж]).
За свистячого парасигматизму, навпаки, замість шиплячих чути свистячі звуки ([ш] -> [с], [ж]-> з).
За губно-зубного парасигматизму, коли нижня губа піднімається до верхніх різців, звужуючи таким чином канал проходження повітряного струменя, звуки [с] та [ш] вимовляються як [ф] і [з], а [ж] — як [в].
За призубного парасигматизму звуки [с] та [ш] вимовляються як [т] і [з], а [ж] — як [д], адже кінчик язика впирається у верхні різці, утворюючи перепону та заважаючи проходженню повітряного струменя.
9)Паракаппацизм. Звуки [к] і [к’] можуть замінюватися на [т] і [т'] або на фрикативний [х].
10) Парагаммацизм. Звук [ґ] замінюється на [г], а приголосні [г] і [г'] — на [д] і [д'].
11) Парахітизм. Звуки [х] і [х'] замінюються на [к] і [к'] або на приголосний [т].
12)Парайотацизм. Приголосний [й] замінюється на звуки [л] і [л'].
13)Параламбдацизм. Звуки [л] і [л'] можуть замінюватися на вкорочені голосні [й], [у], приголосні [й], [н], [в] або [г].
14) Параротацизм. Спостерігаються численні заміни звуків [р] і [р'] на голосний [й] чи на приголосні [л], [л'], [й], [г], [г'], [д], [д'].
Якщо в дошкільника 4-4,5 року порушена звуковимова (це стосується вимови навіть одного звука), слід обов'язково звернутися до вчителя-логопеда у дитячій поліклініці.
Корекційно – розвивальна робота
Мета корекційно-розвивальної роботи при дислалії — постановка, автоматизація та диференціація звуків на різнорівневому мовленнєвому матеріалі з використанням яскравої та доступної зорової й слухової наочності для впливу на емоційну сферу, підвищення тонусу кори головного мозку, поліпшення когнітивної діяльності дитини.
У випадках еволюційних порушень звуковимови (найчастіше у разі пропусків) найдоцільнішим є прийом викликання звука (вправа "Скажи, як я"), за патологічних (спотворення) — постановки, яку здійснює вчитель-логопед різні способи: від інших звуків (вправа "Підніми язик за верхні зуби, протяжне вимов [й]" -> [л]); за артикуляційним укладом (вправа "Зроби «чашечку», подми на неї -> [ш]); з механічною допомогою (з використанням зондів, зондів-замінників тощо); у змішаний спосіб.
Переважно спостерігається порушення звуковимови приголосних, однак і окремі голосні у складних випадках також потребують корекції. Навіть після підготовчої роботи, вже на етапі формування первинних звуковимовних умінь і навичок, учителеві-логопеду не завжди вдається домогтися від дитини вимови того чи іншого звука шляхом наслідування. Саме тому ми розробили "Абетку постановки звуків", у якій пропонуємо різні способи їх постановки. Звуки для зручності розміщені за абеткою. Педагог вибирає серед запропонованих найбільш прийнятний для кожної конкретної дитини спосіб.
Щоб поставити твердий звук, його м'яку пару доцільно вимовити пошепки. За міжзубного сигматизму завести язик за зубки дитині допоможе їх стиснення, за носового — незначне притискування крил носа, за губно-зубного парасигматизму — притримування нижньої губи.
Варто зазначити, що під час постановки дзвінких звуків можна за допомогою долоні створити вібрацію гортані або просто масажувати кадик; по черзі відтворювати то беззвучний вдих-видих, то стогін. Доцільно також переходити від голосного до сонорного приголосного, а потім до звука, який потрібно одзвінчити (наприклад, промовляючи амммда чи анннда); вимовляти голосний спершу тихо, а потім гучно, згодом глухий вимовити стишено, а далі — дзвінкий гучно (наприклад: іі -> с -> з). Одзвінчуючи щілинні приголосні голосний слід вимовляти плавно, а одзвінчуючи вибухові — уривчасто. З метою здійснення тактильного контролю дитина одну долоню прикладає до шиї вчителя-логопеда, а іншу — до своєї. Ще варто пропонувати дошкільнику співати улюблені пісні, що також сприятиме розвитку дзвінкості голосу.
Педагог спочатку не говорить дитині, який саме звук має в неї вийти, щоб уникнути зайвої плутанини, і тільки коли отриманий акустичний ефект повністю відповідатиме орфоепічним нормам, його слід поступово відпрацьовувати на різноманітному мовленнєвому матеріалі.
Логопедична робота на цьому етапі має кілька основ: зорову —- дитина розглядає ігрового персонажа, зосереджуючись на положенні органів артикуляційного апарату; слухову — малюк чує певний звук; слухо-зорову — він і бачить, і чує звук, що промовляється; рухову — відчуває рухи власних губів та язика; тактильно-вібраційну — відчуває у власній ротовій порожнині повітряний струмінь і вібрацію голосових зв'язок.
Дошкільнята "лікують" звук, який "захворів". Таким чином вироблена в ігровій формі артикуляційна основа порівнюється з колишньою дефектною, а правильне звучання — з неправильним.
У пригоді стає також виконання вправ ручної, пальчикової, мімічної гімнастики та психогімнастики, вправ на конструктивний праксис, оптико-просторове орієнтування, проведення різних видів масажу (зондового, логостимулонного, зондозамінного, мануального, вібрального, щіткового, котраст-термічного, самомасажу). Саме тоді можна досягти вироблення необхідного безпомилкового артикуляційного укладу того чи іншого звука, що вже не потребує зорового контролю.
Отже, подолання дислалії — необхідний корекційно-розвивальний процес, спрямований на активізацію пізнавальної та мовленнєвої активності дітей, формування правильної звуковимови з обов'язковим використанням яскравої наочності та продуманого мовленнєвого матеріалу.
Завдання на постановку звуків
[Р]
Дути із задіюванням голосу на нерухомий широкий язик, що лежить на верхній губі. Так само дути, перевівши язик за верхні зуби (вправа "Стійкий олов'яний солдатик") -> р-р-р (фрикативний).
Проводити широким язиком по піднебінню від його середини до зубів із задіюванням голосу (зі звуками [дж], [ж]), при цьому стежачи, щоб рухався язик, а не закривався й відкривався рот (вправа "Бджілка (джмелик, жучок)") -> р-р-р (фрикативний).
Вимовляти у швидкому темпі д-д-д (т-т-т, ж-ж-ж, дж-дж-дж), здійснюючи рухи кульковим зондом чи вказівним пальцем праворуч-ліворуч, почергово змикаючи та розмикаючи передній край язика з альвеолами (вправа "Заведемо моторчик") -> р-р-р (розкотистий). (Надмірне рокотання прибирається промовлянням мовленнєвого матеріалу у швидкому темпі). Дути у напрямку кінчика носа на нерухомий широкий язик за верхніми зубами з задіюванням голосу; вказівним пальцем швидко ударяє по нижній губі (вібрація передасться на верхню губу та кінчик язика) -> р-р-р.
Белькотіти язиком по верхній губі, потім за зубами, роблячи акцент на останньому складі (вправа "Ґоґель-моґель") -> р-р-р.
Вимовляти у швидкому темпі д-д-д (т-т-т), змінюючи акценти та з силою видихаючи повітрі на кінчик язика — нижня щелепа при цьому має бути нерухомою (вправа "Мотоцикл") -> др-р-і(тр-р-р).
Чергувати швидку вимову звуків [т] і [д] у сполученнях тддд чи тттд -> др-р-р.
Сильно дути на кінчик язика, схований за стиснутими зубами (вправа "Кулемет") -> тр-р-р.
Широкий язик нерухомо розташувати за верхніми зубами, уривчасто промовляючи ди-ді-ди, рухаючи вказівним пальцем біля верхнього краю під'язикової зв'язки (вправа "Моторний човен") - дри-дри-дри. Великим і вказівним пальцями щільно притиснути до піднебіння бічні краї язика (середня частина язика та вуздечка при цьому мають залишатися вільними); зробити глибокий вдих і видих, промовляючи звукосполучення тж -> тр-р-р.
Завести язик у формі "чашечки" за зуби та, сильно впираючись кінчиком язика у альвеоли,
видихнути, вимовляючи при цьому звук [д] -> др-р-р.
Довго вимовляти звук [дж] та підбивати кінчик язика -> др-р-р.
[р']
Промовляти ір-р-рі, роблячи акцент на останньому голосному -> рі.
Промовляти пошепки склади зі звуком [р], роблячи гучний акцент на останньому, з го
лосним [і] -> рі.
[с]
Промовляти звук [ф], відсуваючи губу донизу -> с-с-с.
Протяжно проспівувати звук [т'] -> с-с-с.
Протяжно вимовляти звук [і], зафіксувати положення язика, подути -> с-с-с.
Губи розтягнути в усмішці; сірником без голівки (зондом) утримувати кінчик язика за нижні
ми зубами, дмухаючи на нього -> с-с-с.
Промовляти за-за-за, приклавши долоню до шиї вище гортані для контролю відсутності ві
брації ("Зроби так, щоб горлечко заснуло") -> са-са-са.
[с']
Промовляти іс-с-сі, роблячи акцент на останньому звукосполученні з голосним [і] -> сі.
Промовляти зі-зі-зі, приклавши долоню до шиї вище гортані для контролю відсутності вібрації
("Зроби так, щоб горлечко заснуло") -> сі-сі-сі.
[ш]
Дути на язик у формі "чашечки" зі звуком [т].
Витягнути губи вперед, довільно або натискаючи вказівним і великим пальцями домінуючої руки на щоки на рівні рота -> ш-ш-ш.
Підняти широкий язик за верхні зуби, довго промовляти звук [с], що переходить у [ш]).
Промовляти звук [ж], приклавши долоню до шиї вище гортані для контролю відсутності вібрації ("Зроби так, щоб горлечко заснуло") -> ш-ш-ш.